Ga naar inhoud

Largo Winch - De erfgenaam


Krimson

Recommended Posts

  • 2 months later...

Het past misschien niet in deze topic, maar ik wens toch even het volgende kwijt in verband met de Largo reeks.

Ik heb de voorbije 20 jaar elk jaar trouw de nieuwe Largo gekocht, en in de mate van het mogelijke gelezen en begrepen. Dat laatste was altijd wel een probleem want ik ben niet goed thuis in de internationale financieel-economische wereld, maar goed, ik hoopte bij een herlezing alles wat beter te kunnen verteren...

En nu dus heb ik de voorbije weken alle Largo albums weer in hand genomen en gelezen... EN proberen te begrijpen. Helaas, ik moet bekennen, vanaf album 3 is er geen enkel album waar ik de inhoud volledig heb begrepen. Eigenlijk zijn deze scenario's voor mij dus totaal waardeloos. (Ik denk zelfs ergens gelezen te hebben dat zelfs de nieuws scenarist zelfs enkele malen een Winch/Van Hamme album moest herlezen om alles te kunnen bevatten.)

Waarom zo'n reeks zo succesvol is begrijp ik dus niet. De tekeningen zijn uiteraard prachtig ( al lijkt het soms wel echt te fotografisch) en een vleugje erotiek zal ook wel zijn publiek vinden. Maar kom me niet vertellen dat al die Largo Winch fans die scenario's begrijpen.

De hoop deze reeks dus beter te leren waarderen is dus vervlogen. Jammer, maar behalve de eerste twee albums gaan er dus 20tal albums de deur uit. Alweer wat plaats geruimd in mijn boekenkast :-)Ā 

Ā 

Link naar reactie

Tja... ik denk dat de achtergrond van het grote geld en de James Bond achtige settings wel een rol spelen in de populariteit van de reeks.Ā 

Ik heb overigens sterk het idee dat er veel striplezers zijn die sommige stripverhalen niet (helemaal) doorgronden en toch waarderen wat ze lezen.

Indien dat anders zou zijnĀ snap ik er helemaal niets van dat de strips van Dufaux zo veel worden gelezen. Zelf ben ik ermeeĀ gestopt omdat aan de verhalen van zijn hand in 9 van de 10 gevallenĀ ECHT geen touw is vast te knopen (Klaagzang post Rosinski, tweede cyclus Djinn, Jaguar en zo kan ik nog wel even doorgaan....)

Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat die Dufaux elke keer zulke goede tekenaars voor zijn karretje kan spannen.. Als ik striptekenaar zou zijn dan zou ik niet jaren gaan besteden aan zulke quasi intellectuele nonsens (maar ja, dat is mijn mening šŸ˜‰Ā Ā 

Link naar reactie
22 uren geleden, sanderg zei:


Ik heb overigens sterk het idee dat er veel striplezers zijn die sommige stripverhalen niet (helemaal) doorgronden en toch waarderen wat ze lezen.

Indien dat anders zou zijnĀ snap ik er helemaal niets van dat de strips van Dufaux zo veel worden gelezen. Zelf ben ik ermeeĀ gestopt omdat aan de verhalen van zijn hand in 9 van de 10 gevallenĀ ECHT geen touw is vast te knopen (Klaagzang post Rosinski, tweede cyclus Djinn, Jaguar en zo kan ik nog wel even doorgaan

Ik kan je volgen qua Djinn en Jaguar en enkele anderen, maar de klaagzang is toch echt rechttoe rechtaan. En imho steengoed!

Ā 

Wilde dit gewoon even kwijtšŸ˜‰

Link naar reactie

Dat is gewoon het goeie aan Largo Winch, dat je wat meer moeite moet doen. Een Winch-strip lees je aandachtiger, trager, meer gefocust dan pakweg een Suske en Wiske. Dat gaat niet over beter of slechter (ik lees beide graag), gewoon een andere beleving.

Ā 

En zelfs als je er helemƔƔl niets van begrijpt (wat ik vreemd zou vinden, want uiteindelijk leggen ze toch alles uit), kan je het een interessante leeservaring vinden op basis van de actie en de onderlinge relaties...Ā 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

Ā 

Link naar reactie
4 hours ago, Heer Veder said:

Ik kan je volgen qua Djinn en Jaguar en enkele anderen, maar de klaagzang is toch echt rechttoe rechtaan. En imho steengoed!

Ā 

Wilde dit gewoon even kwijtšŸ˜‰

Tja.. smaken verschillen... de Rosinski delen waren prima maar wat betreft de delen met (nota bene top-)tekenaar Delaby- daar snapte ik werkelijk waar geen ene moer meer van.. Het verhaal zwalkte echt alle kanten op..Ā 

Link naar reactie

Stoeien met miljoenen in de wereld van de "Haute finance ", wie heeft daar geen gedachten over, absoluut

de extra meerwaarde van deze serie.

Afgezien van de complexiteit is het knappe juist om alles zoĀ geloofwaardig mogelijk te brengen, van Hamme doet dit met verve

Ā 

"De prijs van het geld" en diens opvolger vind ik in dat opzicht misschien wel de beste, een Largo die een flink pak

op zijn donder krijgt,( je krijgt bijna medelijden met de man),enĀ die zich vervolgens empathisch opstelt zonder te vervallen in valse sentimenten, met daar tussendoor verschillende verhaallijnen.

Knap,knap,knap.

Ā 

Link naar reactie
Op 1/2/2019 om 16:59, Krimson zei:

Iemand hier meer info over ? En dan vooral over de sticker , is dit een lokale actie of een autosalon uitgave ....

Ik ken het alleszins nietĀ 

IMG_20190201_165318.jpg

IMG_20190201_165324.jpg

IMG_20190201_165333.jpg

Ik weet dat er (een dikke 10 jaar geleden) in mijn Peugeotgarage heel wat LW-zeefdrukken hingen waarop een van hun wagens prominent in beeld kwam. Ā Er was dus wel degelijke een of andere Winch/Peugeot-link.

Link naar reactie

ik vind die delen van Largo Winch waar de 'haute finance' in voorkomt, best wel interessant. Ik snap het ook niet helemaal, maar het gaat vooral om het feit dat heel Winch zou kunnen overgenomen worden voor een appel en een ei (allez ja, of toch iets in die aard). Ik vond de laatste tweeluiken nu net wat minder, omdat het meer gewoon schieten, achtervolging, schieten, kidnapping, achtervolging is met spectaculaire decors.Ā 

Ā 

Neem nu Thorgal album "De meester van de Bergen". Elke keer lees ik dat graag opnieuw. Ook al krijg ik kop noch staart of de tijdlijn nu wĆ©l of niet correct is. Ik dacht dat hier zelfs ooit een apart topic voor werd aangemaakt.Ā 

Ā 

Wat Dufaux betreft, moet ik ook toegeven dat ik dikwijls afhaak. Meestal beginnen de albums vrij rechtoe rechtaan. Kruistocht is nog zo'n voorbeeld. Dat begint vrij ok, je kunt de verhaallijnen volgen, en plots begint hij daar allerlei 'esotherische' zaken bij te gooien waardoor je helemaal niet meer kunt volgen. Idem Jaguar. Zelfs een Jessica Blandy was op het einde (voor mij althans) verworden tot iets bizars. Klaagzang vond ik de eerste cyclus heel sterk. Tweede cyclus best ok, maar derde cyclus is het weer iets bizars aan het verworden. Murena was dan wel ok.Ā 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...