Ga naar inhoud

Pirana


Bonte

Recommended Posts

Kan ik me alleen maar bij aansluiten. P-magazine oude stijl was één van mijn favorieten. Met Eric Meynen hadden ze m.i. de beste politieke cartoonist in huis, en Pirana en Kim heb ik via hen ook leren kennen. Als ik me niet vergis is de "vete" tussen Fanny en Esther Verkest ook daar ontstaan.

 

Met recht en reden een boekje om naar uit te kijken!

Link naar reactie

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wie Pirana is maar ik heb wel een vraag over een Frans (strip?) blad met een vergelijkbare naam (het leek me wat overbodig om een nieuwe topic aan te maken met nagenoeg dezelfde naam voor deze ene naam). Bijgaand een (niet zo heel beste) afbeelding van een exemplaar van dit magazine uit januari 1986.

Kent iemand dit blad? 

tardi-piranha-cover-2fax.jpg

Link naar reactie
3 minutes ago, Ambreville said:

Zet er best geen Pirana's bij.

Btw. Voor Sanderg, Pirana is zowat de vlaamse Wolinski. Bruut, grof, maar wel met een langer uitzicht op pensioen.

Ah ok! Ik had er echt nog nooit van gehoord. Ook niet van Wolinski overigens. Maar het komt wel vaker voor dat stripmakers die in eigen land gekend zijn niet in Belgie gekend zijn of andersom. Zo is Eric Schreurs in de Nederlandse stripwereld toch wel echt een begrip maar is die in Belgie volgens mij ook nauwelijke bekend (is ook vrij grof). Zelfde voor o.a. Gilles de Geus en familie Fortuyn (Nederlands- volgens mij niet/ weinig bekend in Belgie). Andersom- bijvoorbeeld Kiekeboe en Sam (in Belgie bekend, in Nederland niet tot nauwelijks) 

Link naar reactie
12 minuten geleden, sanderg zei:

 Ook niet van Wolinski overigens.

Il est Charlie!

Schreurs en Fortuyn zijn wel gekend, maar niet gewaardeerd. Geen idee wat jullie daar leuk aan vonden. Gilles de Geus was redelijk populair zolang die in print was. Nu is die verdwenen. De integrale gaat enkel het oude publiek raken.

Enkel Kiekeboe blijft, maar verrast niet vaak meer. Sam is uit de bakken geroteerd.

 

 

 

Link naar reactie
4 minutes ago, Ambreville said:

Il est Charlie!

Schreurs en Fortuyn zijn wel gekend, maar niet gewaardeerd. Geen idee wat jullie daar leuk aan vonden. Gilles de Geus was redelijk populair zolang die in print was. Nu is die verdwenen. De integrale gaat enkel het oude publiek raken.

Enkel Kiekeboe blijft, maar verrast niet vaak meer. Sam is uit de bakken geroteerd.

Ah! ja, nu je t zegt- inderdaad had ik die naam in verband met Charlie wel s gehoord..

Schreurs is volgens mij typisch Nederlands, net als de Flodder films :-) Dat is typiche, (soms) behoorlijk lompe, humor waar je van moet houden. Nederlanders houden er blijkbaar (veel) van- Belgen zijn vermoedelijk in die zin wat beschaafder of zo 😉

Overigens heb ik wel eens begrepen dat dit niets nieuws in.
In de zogenaamde 'gouden eeuw' (17e eeuw) toen de handel floreerde en het Nederland (over het algemeen) financieel voor de wind ging bezocht een Fransman ons land eens en hij liet zich ontvallen het schandalig te vinden dat zo'n stelletje lompe, ongemanierde boeren zo in weelde konden leven 😉  

In de Nederlandse schilderkunst zie je dat 'platte' ook wel verbeeld worden (o.a. in schilderijen van Jan Steen) 

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

Ah ok! Ik had er echt nog nooit van gehoord. Ook niet van Wolinski overigens. Maar het komt wel vaker voor dat stripmakers die in eigen land gekend zijn niet in Belgie gekend zijn of andersom. Zo is Eric Schreurs in de Nederlandse stripwereld toch wel echt een begrip maar is die in Belgie volgens mij ook nauwelijke bekend (is ook vrij grof). Zelfde voor o.a. Gilles de Geus en familie Fortuyn (Nederlands- volgens mij niet/ weinig bekend in Belgie). Andersom- bijvoorbeeld Kiekeboe en Sam (in Belgie bekend, in Nederland niet tot nauwelijks) 

Reiser dan? Reiser en Wolinski kan je wel in 1 adem noemen. Pirana is wel de Belgische variant ervan. Niet te vergelijken met Schreurs (meer poep & pies, minder 'maatschappijkritiek' - ik vind Schreurs overigens wel ook fantastisch). De Nederlandse variant is eerder Willem.

Iets softer is dan bijvoorbeeld weer Gotlib, nog wat meer politiek Claire Bretecher - en als het echt grof moet kom je bij Vuilemin uit.

Echt fantastische auteurs, stuk voor stuk!

Link naar reactie
25 minuten geleden, Rene zei:

en als het echt grof moet kom je bij Vuilemin uit.

Maar Willem had (1985) de uiterste grenzen al verkend met zijn 'Lust en Strijd': 

 

9200000045296024.jpg

 

Citaat uit een artikel van Heere Heeresma:

Quote

Ik leerde het werk van Willem kennen door zijn boek 'Lust en strijd', een bloederige en perverse beeldpotpourri van massamoord en nazi-pathetiek. Eén tekening als voorbeeld: een hond huilt in een concentratiekamp bij een stukje zeep. Ik moet daar om lachen, maar ik kan mij goed voorstellen dat andere mensen daar boos om worden. "Cynisme met cynisme bestrijden, misschien is dat de kortste samenvatting van Willems werk", schreef stripkenner Joost Pollmann

 

Link naar reactie
2 hours ago, Rene said:

Reiser dan? Reiser en Wolinski kan je wel in 1 adem noemen. Pirana is wel de Belgische variant ervan. Niet te vergelijken met Schreurs (meer poep & pies, minder 'maatschappijkritiek' - ik vind Schreurs overigens wel ook fantastisch). De Nederlandse variant is eerder Willem.

Iets softer is dan bijvoorbeeld weer Gotlib, nog wat meer politiek Claire Bretecher - en als het echt grof moet kom je bij Vuilemin uit.

Echt fantastische auteurs, stuk voor stuk!

Goede satire/ maatschappijkritiek is inderdaad erg knap. Schreurs is enkel 'plat' vermaak. Dessalniettemin heb ik daar altijd erg om kunnen lachen

Overigens vind ik Geenstijl ook erg vermakelijk- alhoewel niet bepaald politiek correct fileren ze (linkse) partijen en media vakkundig tot op het bot

Link naar reactie
9 uren geleden, sanderg zei:

In de zogenaamde 'gouden eeuw' (17e eeuw) toen de handel floreerde en het Nederland (over het algemeen) financieel voor de wind ging

Je bedoelt: toen jullie de Schelde blokkeerden? Sindsdien vinden we Hollanders minder grappig ja. ;)

Maar serieus nu: de strips van Hanco en Peter vind ik geweldig, en dan vooral Gilles de Geus. S1ngle vind ik ook wel tof. Het is met de Doorzon- en andere strips dat ik meer moeite heb. Eerlijk, ik moest de familie Fortuin (niet Fortuyn blijkbaar, dat was die andere) en Schreurs even googlen want die namen zeiden me niets. Is dit dan de "typische" Nederlandse humor? Die vind ik dan inderdaad te plat.

En dan tapt Pirana (om terug on topic te komen) soms toch uit een ander vaatje, zeker als hij het over nonkel Pater en Afrika heeft. Al kan hij soms toch ook behoorlijk plat uit de hoek komen. Daarom is hij niet mijn favoriete cartoonist, mijn smaak ligt elders, maar ik zag 'm toch graag verschijnen in de P.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
31 minutes ago, Tanuki said:

Je bedoelt: toen jullie de Schelde blokkeerden? Sindsdien vinden we Hollanders minder grappig ja. ;)

 

Da's de schuld van de Spanjolen, hé. De zaken niet omkeren.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

De zaken niet omkeren.

Doe het dan zelf niet. Gewoon omdat er hier een paar Hapsburgers in de Koekestad zaten, is de Schelde door de Hollanders gesloten. En toen de Spanjaarden weer weg waren, bleef ze dicht, ondanks pogingen met bv de Keteloorlog. Pas in 1795 dwongen de Fransen een vrije doorvaart af, met hulp van het Bataafs legioen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 werd alles hertekend en kwam er een recht van doorvaart, ook op o.a. de Rijn, maar lag Antwerpen sowieso, eventjes toch, in de Nederlanden.

 

Waar jij op doelt is waarschijnlijk de brug van Farnese, maar dat was aan het begin van de tachtigjarige oorlog tijdens het beleg van Antwerpen. Die blokkade was inderdaad Spaans, maar diende om Antwerpen uit te hongeren tijdens het beleg.

Link naar reactie
On 3/22/2019 at 9:55 PM, Tanuki said:

Doe het dan zelf niet. Gewoon omdat er hier een paar Hapsburgers in de Koekestad zaten, is de Schelde door de Hollanders gesloten. En toen de Spanjaarden weer weg waren, bleef ze dicht, ondanks pogingen met bv de Keteloorlog. Pas in 1795 dwongen de Fransen een vrije doorvaart af, met hulp van het Bataafs legioen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 werd alles hertekend en kwam er een recht van doorvaart, ook op o.a. de Rijn, maar lag Antwerpen sowieso, eventjes toch, in de Nederlanden.

 

Waar jij op doelt is waarschijnlijk de brug van Farnese, maar dat was aan het begin van de tachtigjarige oorlog tijdens het beleg van Antwerpen. Die blokkade was inderdaad Spaans, maar diende om Antwerpen uit te hongeren tijdens het beleg.

Volgens mij hebben de Nederlanders t bij de Vlamingen vooral verpest door t bewind van Willem I (wel belastingen, geen inspraak) en de daaruit (met steun vanuit Frankrijk voor de Belgen) voortvloeiende onafhankelijkheidsoorlog van 1830-1831. Dat was inderdaad niet zo slim van ons... 

Ik kom graag in Vlaanderen en had t eigenlijk wel erg leuk gevonden als t nog steeds bij Nederland had gehoord, maar ik geloof niet dat dit er nog in zit.. vraag me ook ten zeerste af of t zou werken.. Aan de andere kant- tussen Vlaanderen en Wallonie botert het ook vaak niet bepaald goed... Het verschil tussen Vlaanderen en Wallonie is ook erg groot vind ik (nog los van de taalbarriere)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 3/25/2019 at 10:34 AM, sanderg said:

Volgens mij hebben de Nederlanders t bij de Vlamingen vooral verpest door t bewind van Willem I (wel belastingen, geen inspraak) en de daaruit (met steun vanuit Frankrijk voor de Belgen) voortvloeiende onafhankelijkheidsoorlog van 1830-1831. Dat was inderdaad niet zo slim van ons... 

 

Vooral dat. En een boel Nederlanders waren ook niet bepaald voorstanders van figuren zoals Willem.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Door dit topic ben ik m'n boeken van Pirana, Wolinski en Reiser weer gaan her-lezen.

Meteen even Googlen of ik alles wel heb; de ontbrekende 2 Reiser boeken meteen maar besteld.

Door dat Googlen kwam ik ook een originele pagina Reiser tegen; bij een handelaar die ik goed ken - ruil was mogelijk, dus meteen maar gedaan. 

Die plaat staat niet in mijn boeken, maar gelukkig kwamen net mijn ontbrekende 2 binnen - helaas, daar staat hij dus ook niet in.

 

Dus mijn vraag; wie heeft er hier boeken van Reiser, in het Frans, die niet vertaald zijn?

 

Bonte; na het Pirana boek (bijna klaar? - morgen is het mei!) wellicht het ontbrekende werk van Reiser in het Nederlands uitgeven?

Ik ben een half uur bezig geweest met Google Transslate die ene pagina van mij te vertalen.

Zodra ik de pagina heb gefotografeerd zal ik hem in Originelen zetten - voor de liefhebbers.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Het ontbrekende werk van Reiser in het Nederlands?

Dat zou ik bijzonder leuk vinden!

René, ik zie hier een taak voor jou!!!! 🙂

Een heel boekwerk uit het Frans met Google Translate in het Nederlands omzetten - dat wordt vast fantastisch! 😓

Link naar reactie
2 uren geleden, linthout zei:

Er bestaan ook vertalers hoor René! 🙂

En nagenoeg elke Vlaming spreekt ook Frans.

Op een of andere manier lukt dat niet bij Nederlanders...

 

Klopt Willy, maar in Nederland is Frans, anders dan in Belgie, niet de officiele voertaal. Dit betekent dat alleen de hogere segmenten uit het voortgezet onderwijs, facultatief, in aanraking komen met het Frans.

In normaal Nederlands, zo'n 40% van de Nederlanders krijgt vanaf zijn 13e jaar Frans op basisniveau. Slechts een klein deel hiervan kiest ervoor om Frans op een hoger niveau te kiezen in het afstudeerpakket.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
21 minuten geleden, Rik zei:

Klopt Willy, maar in Nederland is Frans, anders dan in Belgie, niet de officiele voertaal. Dit betekent dat alleen de hogere segmenten uit het voortgezet onderwijs, facultatief, in aanraking komen met het Frans.

In normaal Nederlands, zo'n 40% van de Nederlanders krijgt vanaf zijn 13e jaar Frans op basisniveau. Slechts een klein deel hiervan kiest ervoor om Frans op een hoger niveau te kiezen in het afstudeerpakket.

Klopt... En ik heb dus Spaans gekozen als 3e vreemde taal 😋. Ik heb wel een paar jaartjes Frans gehad, maar da's helemaal weggezakt.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...