Ga naar inhoud

Métal Hurlant / A Suivre Project


BobFish

Recommended Posts

Onlangs startte ik een project om alle strips uit mijn kast te lezen die in deze twee legendarische magazines voorbijkwamen.

Tussendoor lees ik "Le Journal" van Serge Clerc voor wat achtergrond informatie wat betreft Métal Hurlant's beginperiode (Clerc's drukke kakafonische stijl verrast en bevalt me zeer).

Aan de hand van bdoubliees.com, stel ik ondertussen een Excel lijst op vanaf 1975 tot wie weet waar we eindigen.

Ik zit nu als het ware in begin 1978. 😊

 

Hoogtepunten tot nu toe waren :

- Moebius zijn Arzach en The Long Tomorrow : iconish ! Ik schafte mij trouwens de klepper L'oeuvre hermétique aan, nog geen seconde spijt van gehad !

- Philippe Druillet - Vuzz : Druillet's bladvulling is altijd indrukwekkend, de subtiel komische ondertoon wordt ook gesmaakt.

- Schuiten's Carapaces : De eerste uit de Terres Creuses trilogie, één woord : Kunst ! but the best is yet to come 😉

- Tardi's Ici Même : Absurd atmosferisch Meesterwerkje, ik kijk al uit naar de herlezing 😋

- Montellier's Andy Gang en 1996 : Vooral die eerste is een klein pareltje, heel Tardi-esque, heel onderbelicht op het net en omstreken.

 

Jammer genoeg valt er dus weinig informatie te rapen over deze topperiode. Op SSZ en bédétheque is de populariteit van vele van deze series maar povertjes.

 

Net daarom vraag ik mij af of hier oude rotten zitten die deze hoogtijden hebben meegemaakt ? Of gewoon liefhebbers die mij vanalles lekkers kunnen aanraden uit die periode ?

Zijn er aanraders die zeker mijn revue moeten passeren ? Ik lees ze graag !
 

Groeten vanuit de hoofdstad van de BD,
Bob Fish

Link naar reactie
11 uren geleden, BobFish zei:

Onlangs startte ik een project om alle strips uit mijn kast te lezen die in deze twee legendarische magazines voorbijkwamen.

Dat is wel een hele hoogdravende manier om te zeggen dat je wat strips herleest. 😂

 

11 uren geleden, BobFish zei:

Jammer genoeg valt er dus weinig informatie te rapen over deze topperiode. Op SSZ en bédétheque is de populariteit van vele van deze series maar povertjes.

Kijk, en hier zeg je een waar woord. Ik merk wel vaker dat er een informatiegat is qua Eurobd. Het kan aan mij liggen, maar onze Franstalige vrienden zijn wat minder van het vastleggen van de historie van de strip dan bijv de Amerikanen.

Link naar reactie

Een auteur uit die periode (jaren 80) die ik je zou durven aanraden is Didier Comès.

Ik heb hem leren kennen via de publicatie van 'De dorpsgek van Schoonvergeten' in 'Wordt Vervolgd' en was meteen verkocht.

Zeer intrigerend, badend in Ardeens magisch-realisme, en grafisch neigend naar wat ik, bij gebrek aan een beter woord, expressionisme zou durven noemen.  Toptitels in zijn oeuvre zijn voor mij ; Dorpsgek van Schoonvergeten, EVA, Iris en De Wezel. 

'De schaduw van de Raaf' is ook zeer knap, dit verscheen eerst in het weekblad 'Kuifje' medio jaren 70.   Ik moet zowat 10 geweest zijn toen ik het in dat weekblad volgde, en ik was toen al onder de indruk, hoewel ik nog geen idee had van wie Comès was.  Ik dacht toen dat het van dezelfde tekenaar als Corto Maltese (Hugo Pratt) was en 't is pas jaren later, bij het lezen van 'Dorpsgek...'  dat het me daagde dat Comès de auteur van 'Schaduw v/d Raaf' was.

 

Over Hugo Pratt gesproken, in dezelfde periode verscheen in Wordt Vervolgd ' Indian Summer' op scenario van Hugo, getekend door Manara.

Ook zeer de moeite waard volgens mij ( Puristen zulllen altijd 'Ballade van de zilte zee' aanhalen en nogal smalend doen over Indian Summer, maar ik deel hun mening niet... ;)  ).

 

En over Manara gesproken, als je je in een filosofische bui voelt kan je je wagen aan de trilogie 'HP &Guiseppe Bergman/Een schrijver op zoek naar 6 personages/Dies Irae' . Nogal pompeus, met veel beschouwingen over 'art', 'zijn' en 'avontuur' maar ik was daar indertijd wel gevoelig aan.  'tis eens iets anders dan 'de schakelaar' ( ook goed trouwens )

 

Have fun, en grtz

 

LOI

Link naar reactie

Het maandblad Wordt Vervolgd is wat mij betreft het beste stripblad dat is verschenen. Ik ken het alleen in het Nederlands. Toen het blad verscheen begin jaren tachtig was ik het Frans totaal niet machtig.

 

Het blad was samen met het magazine Titanic voor mij echt een openbaring. Ik was ondertussen Eppo en Robbedoes wat ontgroeid. Kuifje was in die jaren al een stuk volwassener maar in WV en Titanic waren echt van een ander kaliber.

 

Ik sluit me dan ook aan bij de vorige reactie over Wordt Vervolgd. Pratt met Corto Maltese, Manara die Fellini in stripvorm maakte, Sokal met Canardo, François Boucq met een aantal legendarische strips - vooral De vrouw van de Tovenaar is van een zeer hoog niveau, Bourgeon, Ted Benoit, Schuiten en Peeters met hun beste werk, Tardi (het besloten land), de IJstrein en ga zo maar door.

 

Nog regelmatig pak ik een aantal nummers uit de kast om te herlezen. 

Ik mis ook echt een stripmagazine zoals WV. 
Met Eppo heb ik niet veel, die Stropglossy doet Eppo na en Zone 5300 is soms veel te hoogdravend.

 

Ook ik zou weleens een mooi artikel of naslagwerk willen lezen over Wordt Vervolg/A Suivre.

 

ik weet wel dat het blad halverwege een Nederlandse redactie kreeg en hierdoor tekenaars als Paul Teng en Peter van Dongen zijn ontdekt.

Link naar reactie
3 uren geleden, lordofindifference zei:

Een auteur uit die periode (jaren 80) die ik je zou durven aanraden is Didier Comès.

Ik heb hem leren kennen via de publicatie van 'De dorpsgek van Schoonvergeten' in 'Wordt Vervolgd' en was meteen verkocht.

Zeer intrigerend, badend in Ardeens magisch-realisme, en grafisch neigend naar wat ik, bij gebrek aan een beter woord, expressionisme zou durven noemen.  Toptitels in zijn oeuvre zijn voor mij ; Dorpsgek van Schoonvergeten, EVA, Iris en De Wezel. 

Zozolala maakte ooit een mooi artikel over de man toen hij net was overleden. Je helpt me er nu aan herinneren dat ik zijn werk eens moet oppikken. 

 

3 uren geleden, Kobus zei:

Ook ik zou weleens een mooi artikel of naslagwerk willen lezen over Wordt Vervolg/A Suivre.

 

❤️

Link naar reactie
21 uren geleden, Ambreville zei:

aan de hand van dat lijstje denk ik vooral Caza en de jonge Bilal

Er ligt hier al een hele stapel klaar van deze heren 😍.

Een aantal maanden terug las ik reeds de Nikopol Trilogie en dat was toch wel mind-opening op zijn minst. Ik heb er wel de Engelse vertaling naast moeten leggen 😇.

 

9 uren geleden, lordofindifference zei:

'De schaduw van de Raaf' is ook zeer knap, dit verscheen eerst in het weekblad 'Kuifje' medio jaren 70.

Heb hem er meteen bijgenomen en in één keer uitgelezen. Merkwaardig werkje, zeer mooi getekend. Silence (De Dorpsgek van Schoonvergeten) was één van mijn eerste stripliefdes ❤️
Die tentoonstelling in Stavelot klinkt zeker interessant ! Het klinkt ook als een kasteel uit de tijd van koning Arthur ☺️.
 

7 uren geleden, Ambreville zei:

Is ie de moeite ? Heeft iemand deze al gelezen ?

 

5 uren geleden, Retardi zei:

Zozolala maakte ooit een mooi artikel over de man toen hij net was overleden. Je helpt me er nu aan herinneren dat ik zijn werk eens moet oppikken. 

Ergens te lezen op het web toevallig ?

 

8 uren geleden, Kobus zei:

Pratt met Corto Maltese, Manara die Fellini in stripvorm maakte, Sokal met Canardo, François Boucq met een aantal legendarische strips - vooral De vrouw van de Tovenaar is van een zeer hoog niveau, Bourgeon, Ted Benoit, Schuiten en Peeters met hun beste werk, Tardi (het besloten land), de IJstrein en ga zo maar door.

Komen er allemaal aan 🤠.

 

8 uren geleden, Kobus zei:

magazine Titanic

Kende ik nog niet maar de line-up ziet er schitterend uit !

 

Bedankt voor jullie reacties trouwens.

Het zet me aan te kopen en te lezen. Soms heb ik het gevoel dat ik een sprong in het donker waag.

Alle informatie is dus welkom.

Ik ga proberen hier mijn ervaringen te delen along the way by the way.

Link naar reactie

 

7hxs2moQTt75gPg5XcKF_7vsLlVYoA7wBaDE7VOj

 

 

Hoewel Caza maar welgeteld één maal voorkomt op dit forum (hier namelijk), heb ik mij er niet van kunnen beletten ineens VIER strips van hem te lezen.
En wat een strips ! Het gaat hier over twee volumes uit de kortverhalen reeks "Scènes de la vie banlieue" (waarvan ik nummer één in het NL heb, jahoe !) en de twee meesterwerkjes uit de "L'Âge d'ombre". Die laatste heb ik op de kop getikt in de Forbidden Zone, misschien lopen hier nog vaste bezoekers rond ?
Ook al zijn deze verhalen merendeel in Pilote gepubliceerd geweest, toch hebben ze dat metalig randje, vooral de laatste twee. De twee delen uit de "tijd der donkerte" passen heel mooi naast Arzach en Vuzz bijvoorbeeld. Crumb en andere underground comix artiesten zijn ook niet ver weg bij de Banlieue verhalen.
Over Druillet gesproken, de Banlieue reeks lijkt fel geïnspireerd te zijn op deze zijn dystopische epossen maar dan zonder de aardverschuivende, bombastische thema's. Rechtsboven gaat het over de metroconducteur die Caza's vervallen kaartje wilt zien. De bladindeling is ook heel Commissario Spada.
Naast psychologische worstelingen in de metro, gaat het vooral over de met de bezem klagende onderburen. De typische middle-aged, verveelde en vooral vervelende man die op commando van zijn wederhelft, op zijn sloffen naar boven komt kloppen. Wie weet waar Philippe Cazaumayou zijn mosterd vandaan haalde ☺️.

 

 

Oq9qIceXMF1-j4OxBtcFIQvcYCsy9W2DTsALGqD6

 

Rechtsboven zie je geen "Naufragés du temps" avontuur maar wel gewoon Caza die de lift neemt in zijn appartement. Surreële kafkaëske keuken sciencefiction, laten we het zo noemen.


Een grasmat en wat geschilderde wolken verder, Caza denkt te ontsnappen in de vrije natuur, tot hij opbotst tegen de realiteit, de muur van zijn flat :

SwLbNDFA91ROxKlUtd6qvirqoCGCjmj-xe62jfs5

 

Tijdens de zomer is iedereen op vakantie, terwijl meneer Caza thuis de volgende zondvloed meemaakt :

XOIdbrD-CfhSbVqh-o-LME1QXgQ_pKO-nhUOus4R

 

"L'Âge d'ombre" is iets serieuzer, ook al heb ik ook soms mijn lach moeten inhouden. Ooit Jim Woodring's Frank gelezen ?


t3AA7wBoCcGQj6eVS6sQwTcdAJ5MsDy4fdiJIi3L

 



Naast de reeds vermelde Moebius vergelijking, heeft het allemaal opvallend die Métal Hurlant sfeer, vreemd dat het nooit is uitgekomen in dat magazine.

 

bek7nu0aenuo52dsIhw8t40_F95HDH213Rd0dDRO

Link naar reactie
10 minuten geleden, Aaltomuoto zei:

Ik heb van Caza eigenlijk alleen zijn eerste werk, "Kris Kool", dat is meer in de richting van Forest en Peellaerts werk uit de jaren 60 dan zijn latere moebius achtige stijl maar ook zeer de moeite waard. Het is alleen wel niet echt makkelijk te vinden tegenwoordig al verkoopt hij een digitale versie op zijn eigen site.

Ziet er super uit ! Heb verleden week Peellaerts' Jodelle gekocht, echt mijn ding.
Desalniettemin ga ik deze digitale versie even negeren, ik lees mijn strips het liefst op papier, in de originele kleuren en zoveel mogelijk in de originele taal. We gebruiken al genoeg schermen gedurende de dag.
En het staat natuurlijk ook mooi in de kast 😍.

Link naar reactie
46 minutes ago, BobFish said:

Ziet er super uit ! Heb verleden week Peellaerts' Jodelle gekocht, echt mijn ding.
Desalniettemin ga ik deze digitale versie even negeren, ik lees mijn strips het liefst op papier, in de originele kleuren en zoveel mogelijk in de originele taal. We gebruiken al genoeg schermen gedurende de dag.
En het staat natuurlijk ook mooi in de kast 😍.

Sluit ik me helemaal bij aan, maar bij sommige boeken is kan het lastig zijn om een papieren versie te vinden. Ik had hem een paar jaar als "saved search" in ebay staan voordat er een exemplaar opdook en toen heb ik 'm meteen gekocht.

 

Welke versie van Jodelle heb je gekocht, de Fantagraphics uitgave? Prachtige uitgave is dat. Er is een tijdje geleden een bundeling in het Frans uitgekomen van 4 kortere verhalen uit Hara Kiri, "The Game". Die is op ongeveer hetzelfde formaat als de Fanta Jodelle en zeer de moeite waard als je van het werk van Peellaert houdt.

Ook een interessante uit die tijd is Saga de Xam, die komt af en toe wel eens voorbij op catawiki. En Natuurlijk Iris van Thé Tjong Khing, recentelijk  zeer mooi heruitgegeven door sherpa

Link naar reactie
48 minuten geleden, Aaltomuoto zei:

Welke versie van Jodelle heb je gekocht, de Fantagraphics uitgave? Prachtige uitgave is dat.

Jeps,
 Jodelle.thumb.jpg.984519c5a53d4bc7748299a254e0f758.jpg

😋

 

Dat ander werk dat je aanraadt, daar moet ik dringend achteraan.
Desondanks dat Eric Losfeld de Saga de Xam niet wou herprinten, komt er hopelijk toch snel ééntje aan voor een schappelijke prijs 😇. Het "based on a scenario by film director Jean Rollin" 😍 alleen al doet me watertanden.


Sherpa brengt inderdaad heel wat mooie dingen uit, ook al was ik wat geschrokken bij de digitale kleuren in hun Roodbaard edities (ligt dit aan mij ?).
Maar het moet gezegd worden, de rest van hun uitgaves is om van te likkebaarden.

Link naar reactie
6 hours ago, BobFish said:

Sherpa brengt inderdaad heel wat mooie dingen uit, ook al was ik wat geschrokken bij de digitale kleuren in hun Roodbaard edities (ligt dit aan mij ?).
Maar het moet gezegd worden, de rest van hun uitgaves is om van te likkebaarden.

Dat is alleen bij het eerste deel geloof ik, de rest gebruikt de oorspronkelijke kleuren.

 

6 hours ago, BobFish said:

Jeps,
 Jodelle.thumb.jpg.984519c5a53d4bc7748299a254e0f758.jpg

😋

 

Meesterlijke uitgave, jammer dat ze nooit aan Pravda zijn toegekomen ook al was die jaren geleden wel aangekondigd. Gelukkig is de oude Bezige Bij uitgave uit de jaren 60 niet zo moeilijk te vinden voor een goede prijs :)

Link naar reactie
Op 21/10/2019 om 18:10, sjaakie zei:

Ik heb deze 2 van Caza is er meer van hem vertaald in het Nederlands ?

 

Die Cazas zijn niet zo moeilijk in het Frans hoor.

Zeker als je als Belg een aantal jaar het taaltje op de schoolbanken hebt moeten repeteren.

 

Voor Nederlanders ligt de drempel natuurlijk iets hoger, al vind ik strips één van de beste manieren om de taal te leren.

Al is de beste manier er gaan wonen. Ik woon en werk in Brussel, gulden middenweg 😇.

Link naar reactie

SAPRISTI ! TONNERRE ! ESPECE DE SALOPARD ! CANAILLE ! etc.

1975, Serge Clerc wordt gerecruteerd door Jean-Pierre Dionnet, leert Science Fiction van de beste (Moebius) en schrijft zijn eerste gags voor het magazine Métal Hurlant. Zelfs zijn moeder kan hem niet weerhouden om naar Parijs te trekken.

 

6WF7oh5YcFZSi4h4P1U0-msm3ZtceCKzv8V-x4ub

 

Hierboven de beruchte briefwisseling tussen Dionnet en mama Clerc 😊.

In 1978 (daar zit ik ongeveer) begint Métal Hurlant aan Clerc's eerste langspeelverhaal : Captain Futur.

Deze is trouwens opgenomen in de fantastische en gelimiteerde gesigneerde Science-Fiction Intégrale (foto linksonder).

z6aQITFnBVrzqAbk5hdvykwXnQR8gzv2qZLZrCp8

 

Zijn beginjaren in Métal Hurlant liggen vooral in dit genre maar ook in de grote punk explosie van 1977 (die van Blondie, The Clash, Sex Pistols, The Cramps, etc.). Ik mis jammer genoeg nog de Rock Intégrale om dat parcours verder uit te diepen.
Stiv Bators komt trouwens piepen in Captain Futur ! Een rocker/nihilist, google maar.
Tegen de jaren '80 zal Clerc zich meer gaan toespitsen op detective noir verhalen met als paradepaardje Phil Perfect, later daarover meer.


TZUsMHiS70U8iyvBrj3rEusqRxvbkRYjSPwm9dSw

 

Stiv Bators komt hierboven plots een dinosaurus tegen.


Captain Futur is een mengeling van jaren 50 pulp, met meer stijl als inhoud. Ook al is Clerc heer en meester van genre specifieke beschrijvingen en conversaties. Hij liegt duidelijk niet als hij in Le Journal zegt dat hij elke namiddag in de bib zat.
Deze postmoderne aanpak ligt me zeer, ik kan er namelijk niet genoeg van krijgen. Omdat inhoud op de tweede plaats komt, kan er nagedacht worden over de perfecte kadrering en het stilistisch in beeld brengen van iconische figuren.

Maar niemand schijnt hier beter in te zijn dan Yves Chaland ! Amai ! (Zie mijn bevindingen over Captivant een beetje verder.)
Ze komen mekaar ook tegen ! En worden meteen vrienden (zie fragmenten Le Journal hieronder).

 

69NIr49M7hJyl78gcGNr5p0MKTH9ferp9fabfjLG

 

Chaland raadt Clerc aan "de laisser tomber les Américains et de passer aux Belges". Tintin ! Spirou ! En vooral Jijé ! Want Jijé is god.
Samen maken onze goede vrienden Clerc & Chaland namelijk deel uit van een nieuwe golf aan 'ligne claire'
De nieuwe klare lijn zoals Joost Swarte het zo mooi heeft uitgevonden. Met een romantische kijk naar de Brusselse 'atoomstijl' en de wereldbekende 'elastische' stripfiguren uit de school van Marcinelle.
Binnenkort komen trouwens ook klare lijn collega's Benoît, Floc'h, Denis, etc. voorbij in dit project.

 

Chaland blies mij zo van mijn sokken, dat de twee kameraden even oud zijn !
Bij Clerc denk ik altijd, deze jongeman gaat nog grootse dingen doen, maar Chaland doet ze nu al gewoon ! De laatste zou wel reeds op zijn 33ste zijn bijltje erbij neerleggen door een auto ongeluk 😢.

 

6P_wd1N-wEtbPPJiV0-0op8TROExoe-iI6jRJ-sR

Maar ik geraakte dus helemaal in de ban van Captivant (Chaland + Cornillon), een bundeling van korte verhalen, gestart in Métal Hurlant in 1978.
Clerc over het werk : "Parodies débiles de B.D. d'aventure d'avant-hier sous la plume de Chaland et Cornillon (avec eux la B.D. regarde son passé", waarschijnlijk met de tong in de kaak.

Een smorgasbord aan verwijzingen naar striptijdschriften uit de golden age. Een postmoderne verwerking van genre strips uit de jaren stillekes, ditmaal meesterlijk gedaan en subtiel behumord.

 

vWSNkBR-1-gyigDiigSGqw-JOuHOxxTIkGvZWamM

 

Van Tillieux en Mitacq geïnspireerde scoutsdetectives (linksboven) tot coldblooded Chandler-Hammett noir klunzen (rechtsboven). Rick Bennet is kwaadaardige 'citroengekleurde chinetoquen' op het spoor maar laat zijn wapen een beetje ongelukkig uit zijn handen glippen op het cruciale moment.

 



D3XgRmD7t-H2VlXMiSEuD54wg_QID0n9vzbok269

 

Expressionistische stijl zonder inhoud of toch alleszins heel luchtige inhoud 😋.

 



eI80QjOiyWI9-LP7m-aT5ncgXDCAy53fFZhZzy9d

Buck Danny nonsense die nergens naartoe gaat, doch met perfecte vormgeving.
De strip eindigt overigens hier. Ik neem aan dat hij dus gewoon samen met zijn vliegtuig zal crashen in de menigte, uit koppige militaire trots.

 

 

5VzWCeDFHJrKUxTO1CDADzAjW9dIl3n98V1AK8jd

Hierboven EC comics horror met een racistische ondertoon. Een mad scientist, Basil Wolverton meer bepaald, zuigt de vitale kracht uit slaven om te kunnen schrijven, maar beseft nadien dat hij zijn intelligentie is verloren. Misschien had ie beter "une race supérieure" uitgezogen.

Kolonialisme, misogynie, geweld, absurde xenofobie, noem maar op. Gedateerd en volslagen idioot.
Ook Joost Swarte buit deze donkere sfeer uit in zijn volgens Hergé's lijn gestileerde kunststrips.

Deze reeds vermelde Joost Swarte is bovendien één van mijn ultieme favorieten en verschijnt ook binnenkort in Métal Hurlant.
Die bespreking zal hopelijk voor één van de volgende keren zijn.

K76u_ruAuOmhqFbVW4dXZx862wLV6AqOwj23NSw1

Link naar reactie
7 minuten geleden, Captivant zei:

Voor wie het Frans niet voldoende machtig is, komt Sherpa, later dit jaar, met een Nederlandse vertaling van Captivant.
En voor Joost Swarte moet je nu in de Kunsthal, Rotterdam zijn.

Allebei super goed nieuws.

 

Vanuit Brussel is het maar 1u38min rijden naar Rotterdam. Misschien moet ik dat gewoon eens doen.
Wil trouwens al lang eens een Nederlandse stad gaan verkennen. Reden genoeg nu.

Swarte's Bijna Compleet is één van mijn favoriete strips.

Link naar reactie
14 hours ago, BobFish said:

In 1978 (daar zit ik ongeveer) begint Métal Hurlant aan Clerc's eerste langspeelverhaal : Captain Futur.

Deze is trouwens opgenomen in de fantastische en gelimiteerde gesigneerde Science-Fiction Intégrale (foto linksonder).

z6aQITFnBVrzqAbk5hdvykwXnQR8gzv2qZLZrCp8

Dat is echt een geweldig boek, een van mijn beste aankopen van vorig jaar. Nu moet ik alleen (net als jij) nog eens die integrale Rock zien te vinden 😕

 

edit: Oh, en als je nog tips moet hebben voor Rotterdam stuur maar een PM, dat is mijn thuisbasis :)

Link naar reactie

Meesterheld Daniel Clowes schreef de introductie voor de mooie The Green Hand and Other Stories New York Review uitgave die ik gisteren kocht en meteen ook las (zie het "Gekocht - ..." topic 😉).

Daarin vertelt Daniel grappig genoeg dat zijn favoriete Franse BD artiesten uit de Métal Hurlant periode : Chaland, Clerc, Montellier en Claveloux zijn.

 

Van die laatste twee heb ik onlangs 5 strips gelezen, waarvan 4 recht in de roos waren.
(Morte-Saison zal ik later misschien moeten herlezen.)

 

Claveloux & Zha - La Main Verte, ik laat de tekeningen voor zich spreken.

qg42n9M0zbjWFNTJ5eeneu8y0Bgluaup8Ln-RpRl

 

exeuCF-4VAHm9PydfMVkMn8oLVPVIDdU1qMMaDW-

 

Misschien cliché maar Lynchian vibes, uitgesproken kleuren en onbeschrijfbare emoties, het zit er allemaal in.
Dionnet noemde haar werk "Marguerite Duras in stripvorm". Daar kan ik in komen. Caza is ook niet ver weg.
Julie Doucet's stijl en intimiteit is, misschien onbewust, duidelijk een afstammeling.

Claveloux's andere verhalen verschenen meestal in de vrouwelijke variant van Métal Hurlant.
Als tegenreactie op de soms ultra masculiene macho fantasieën richtten Montellier & co namelijk het striptijdschrift Ah!Nana op.

WwlLuHlafzpU4-DPg0phurIDVZ9WQCN3QEsyCdXJ
 

 

Niet alleen Clowes, maar ook de Hernandez broertjes en Tomine moeten van Montellier's satires genoten hebben.

Dystopische, extremistisch rechtse of linkse figuren, situaties, totalitaire regimes en 1984 toestanden. Haar vignettes prikkelen angst en afschuw.

Ook een beetje S.O.S. Bonheur avant la lettre.

 

Montellier - 1996

o1FwyqR19gPNK4SYzIfI4AlRnkcg705UXNKA86Hn

 


Montellier - Shelter

YWoHeInSej_CutcflaNLg8Q7b09QyPVSWnFdLwna
 

Een koppel gaat boodschappen doen in een schuilkelder/supermarkt wanneer plots de atoombom valt.


En last but not least, één van mijn favoriete BDs van het moment, al heb ik de vervolgen nog niet kunnen bemachtigen !
Montellier's Andy Gang, hilarisch en prachtig getekend. De avonturen en rechtse kuren van de niet al te snuggere politieman Andy.
Een aantal plaatjes (in het Nederlands !) :

vfDYP4xD3VMn4FhWfKHIGBlzEXgpIUFsHxGgZTYp
 

E-GbLGCnPalkypnnJGlqc4vGq7YBUzqBw8MI_AsF

Tot de volgende 😊.

Link naar reactie
Op 24/10/2019 om 20:43, BobFish zei:

Meesterheld Daniel Clowes schreef de introductie voor de mooie The Green Hand and Other Stories New York Review uitgave die ik gisteren kocht en meteen ook las (zie het "Gekocht - ..." topic 😉).

Daarin vertelt Daniel grappig genoeg dat zijn favoriete Franse BD artiesten uit de Métal Hurlant periode : Chaland, Clerc, Montellier en Claveloux zijn.

Zag The Green Hand and Other Stories al voorbij komen. Weer zo'n titel die op de lijst gaat.

 

Daniel Clowes is, net zoals veel stripmakers van zijn generatie, beinvloed door het Metal Hurlant van de jaren zeventig. Gek genoeg kennen ze vaak geen andere Europese stripmakers. Metal Hurlant was volgens mij een perfecte storm in de VS. Met de Amerikaanse Metal Hurlant is het net zoals met het eerste album van Joy Division. Er werden misschien maar 500 exemplaren van verkocht. Toch begon ieder koper zijn eigen stripreeks.

Link naar reactie
1 uur terug, Retardi zei:

Met de Amerikaanse Metal Hurlant is het net zoals met het eerste album van Joy Division. Er werden misschien maar 500 exemplaren van verkocht. Toch begon ieder koper zijn eigen stripreeks.

Velvet Underground bedoel je ! 😁

Zo herinnerde ik althans die quote. Was die niet van de grote meneer Brian Eno ?

Link naar reactie
Op 24/10/2019 om 20:55, BobFish zei:

Zitten hier eigenlijk nog mensen die deze strips kunnen smaken ? Of misschien absoluut niet ?
Ik ben super nieuwsgierig naar andere meningen.

Jazeker!, gaat u vooral door met deze observaties over een tijdperk die zo kenmerkend was, niet alleen vanwege de grafische

aspecten maar ook vanwege het prevaleren van een vrije geest.

De Nederlandstalige uitvoeringen van Montellier en Caza vaak gezien voor een prikkie, maar niet gewild maakt onbemind, vanwege

u lofredenen zal ik ze de eerstvolgende keer aanschaffen.

"The green hand and other stories" was mij totaal onbekend, fijn dat die Amerikanen de Europese stripgeschiedenis een warm hart

toedraagt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
29 minuten geleden, linthout zei:

Ik heb dat indertijd gekocht. Is wel van veertig jaar geleden denk ik... Ik kon er toen niet veel van maken...Misschien nu wel?

Van Ridley Scott films (Alien, Blade Runner), Star Wars, Mad Max en Luc Besson tot Otomo's Akira en Miyazaki's Nausicaä, Métal Hurlant's impact rijkt ver.
Zelfs 'cyberpunk godfather' William Gibson geeft toe beïnvloed te zijn geweest.

Dus als één van bovenste je iets doet, zal je zeker ergens je gading kunnen vinden 😊.

Herlezen, herzien, herluisteren, hereten etc. : herevaluatie is niet te onderschatten !
Omdat ik al zo vaak heb moeten terugkomen op (negatieve) waarderingen, vind ik negatieve meningen soms moeilijk serieus te nemen.
Zeker als het gaat over dingen waar vele anderen wel van genieten. In dat geval moet je voor jezelf een specifieke ingang vinden tot appreciatie. Dat is natuurlijk vaak moeilijker dan je denkt. Maar eenmaal gevonden gaat er weer een hele nieuwe wereld voor je open en is het altijd genieten geblazen 😎.

 

Even afsluiten met een mooi citaat dat ik dicht bij mijn hart draag:
"The Old proverb that you cannot argue about matters of taste may well be true, but that should not conceal the fact that taste can be developed." 
- E. H. Gombrich, The Story of Art

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Ja, geweldig blad. Ik las Heavy Metal. De laatste paar jaar vind ik het de moeite niet meer. Maar nu zie ik dat Richard Corben er weer in staat...

Het huidige blad is niet te vergelijken met het magazine wat door Bob Fish word aangehaald. Het is nu voor een deel de persoonlijke speeltuin van Grant Morrison. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...