Ga naar inhoud

TOP 10 van 2020


Mr.EGO

Recommended Posts

3 minuten geleden, Willem zei:

Heb je de extended box niet besteld dan?

Is rekbaar dus ze kunnen doorgaan tot zo'n 10 delen :)

Die met die elastieken rug? Nee, die heb ik mooi laten gaan. Tegen die tijd dat Silvester deel 10 heeft uitgegeven is het elastiek al lang aan ouderdom bezweken.:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
19 minuten geleden, Rik zei:

Die met die elastieken rug? Nee, die heb ik mooi laten gaan. Tegen die tijd dat Silvester deel 10 heeft uitgegeven is het elastiek al lang aan ouderdom bezweken.:e007:

ahh…. Vooruit gedacht dus.

Zou ik ook moeten doen, bedankt.

(je kunt bij Silvester overigens reserve elastieken bestellen).

 

Maar alle gekheid op een stokje, ik had niet helemaal begrepen dat het ging om albums die al uit waren.

Dus ...

Link naar reactie
15 minuten geleden, Kool Thing zei:

1. Zwarte Waterlelies

 

9789031438051-couv-M800x1600.jpg

 

2. De Beestenburcht 1

3. 40 Olifanten 3

4. Blueberry: Apache Rancune

5. #Nieuw Contact

6. Renaissance 2 : Interzone

7. Dad 6 : van alle markten thuis

8. Rik Ringers, nieuwe avonturen 4

9. De kleine Robbe 18

10. Titeuf: de ballade van de vier jaargetijden

Waar hebt gij zwarte waterlelies + Rik Ringers 4 al gehaald

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

1. Paul à la Maison (Rabagliati)

2. De Beestenburcht 1 (Delep & Dorison)

3. Drieman (Vercnocke)

4. Zwarte Waterlelies (Cassegrain & Duval)

5. Blueberry - Apache Rancune (Blain & Sfar)

6. Conan 5 (Le Roux & Brunschwig)

7. Supergroom 1 (Yoann & Vehlmann)

8. De Gestolen Triskel (Prado)

9. Titeuf 15 (Zep)

Link naar reactie
  • 2 months later...

1. Zwarte Waterlelies

2. De Beestenburcht 1

3. Knock out

4. Ravian door Het patser van de Jackolass

5. 40 Olifanten 3

6. Waar is Kiki gebleven

7. Gevaarlijke dames

8. Blueberry: Apache Rancune

9. Posthumus

10. Op Mars_

 

11. #Nieuw Contact

12. De leeuw van Juda

13. Renaissance 2 : Interzone

14. De verschrikkelijke Paus 4

15. Dad 6 : van alle markten thuis

16. Rik Ringers, nieuwe avonturen 4

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Lebbercherrie zei:
Quote

Ook grafisch gezien is deze Vrijwillig Dood een hele krachttoer geworden. Kverneland maakt er een heuse mixed media van met foto's, donkere aquarellen, knipsels uit eerder werk en tekeningen in zijn geheel eigen undergroundachtige hoekige stijl. Alleen al over de beklijvende cover kun je een hele boom opzetten.

Wel, zet die boom dan op, is dat niet de taak van de striprecensent? Je kunt over elke pagina een boom opzetten, maar misschien moet je daarvoor een (Duitse) cultuurjournalist zijn? Slechts benoemen in een enkele alinea dat het grafisch een krachttoer is, "heuse mixed media", da's wel heel pover
 

Link naar reactie
3 minutes ago, Vittorio said:

Wel, zet die boom dan op, is dat niet de taak van de striprecensent? Je kunt over elke pagina een boom opzetten, maar misschien moet je daarvoor een (Duitse) cultuurjournalist zijn? Slechts benoemen in een enkele alinea dat het grafisch een krachttoer is, "heuse mixed media", da's wel heel pover

Ik vind dat niet nodig. De recensies van de StripSpeciaalZaak zijn kort en to the point, je kunt met weinig leeswerk een goed idee vormen of de strip iets voor jou is.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Vittorio zei:

Wel, zet die boom dan op, is dat niet de taak van de striprecensent? Je kunt over elke pagina een boom opzetten, maar misschien moet je daarvoor een (Duitse) cultuurjournalist zijn? Slechts benoemen in een enkele alinea dat het grafisch een krachttoer is, "heuse mixed media", da's wel heel pover
 

Doe. Het. Dan. Zelf. Ik denk dat dit nu officieel de laatste keer is dat ik hier nog eens gereageerd heb. Altijd heeft er wel iemand te mekkeren of te zagen. Het ga jullie wel. 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Lebbercherrie zei:

Doe. Het. Dan. Zelf. Ik denk dat dit nu officieel de laatste keer is dat ik hier nog eens gereageerd heb. Altijd heeft er wel iemand te mekkeren of te zagen. Het ga jullie wel. 

Mij hoor je niet mekkeren. Ik hoor wel iemand mekkeren dat er iemand mekkert - dát is wat hier altijd gebeurd. Wat is dat toch voor kinderachtige flauwekul? Je kunt ook vragen waarom ik precies vind dat die ssz-recensie tekortschiet. Dan vertel ik je waarom ik om persoonlijke redenen zo gegrepen ben door dat album van Kverneland, waarom ik met tranen in mijn ogen naar de zwarte pagina heb zitten kijken (je kent het album dus je weet dat die pagina de uiteindelijke consequentie is van de pagina die ik hierboven heb gepost en die ook bij de ssz-recensie staat), enfin, dan heb je dus een gesprek over een bijzondere strip. Maar blijkbaar is dat te veel gevraagd. 

Link naar reactie
45 minuten geleden, Yncke zei:

Ik vind dat niet nodig. De recensies van de StripSpeciaalZaak zijn kort en to the point, je kunt met weinig leeswerk een goed idee vormen of de strip iets voor jou is.

Je hebt wel een punt: rubriek met een hoog servicegehalte. Toch zou ik de recensies niet vaak 'kort' willen noemen, daarom is het jammer dat de aandacht voor het beeld meestal zo karig is in vergelijking met alle aandacht voor verhaal en context. 

Link naar reactie

Ok, wil je een antwoord? Omdat het een korte bondige bespreking moet zijn. Geen pagina's met ideeën over wat de lezer moet zien. Dat kan de lezer zelf wel bepalen. Een recensie heeft het doel je kort met een werk laten kennis te maken. Lijkt het je iets? Ga dan verder op ontdekking. Lijkt het je niets? Ook goed. Hebben we je een aankoop bespaard. Ik vind "uitleggen" in een recensie de lezer kleineren. Waarom zou de interpretatie van de recensent 'de juiste analyse' moeten zijn? Onderschat alsjeblieft de lezer niet, en vooral: overschat jezelf niet. Kan je een diepte-interview doen? Ga dan vooral dieper in op je vragen. Maar ga niet de Serge Simonart toer op en ga de wereld eens verkondigen hoe de vork wel in de steel zit. Maar misschien moet je daar dan wel een "Duitse cultuurrecensent" voor zijn. En wil je spreken over de strip? Spreek dan over de strip. Niet waarom de ene recensie beter is dan de andere. Denk je dat je een goeie recensent zou zijn? Doe zoals ik, trek je stoute schoenen aan en begin te schrijven.

Link naar reactie

Ah, ik maak hieruit op dat jij de auteur bent van die recensie? Dat verklaart alle opwinding. 

9 minuten geleden, Lebbercherrie zei:

Een recensie heeft het doel je kort met een werk laten kennis te maken. Lijkt het je iets? Ga dan verder op ontdekking. Lijkt het je niets? Ook goed. Hebben we je een aankoop bespaard. Ik vind "uitleggen" in een recensie de lezer kleineren. Waarom zou de interpretatie van de recensent 'de juiste analyse' moeten zijn? Onderschat alsjeblieft de lezer niet, en vooral: overschat jezelf niet.

Dat is wel een heel merkwaardige opvatting van wat een recensie is, maar ik neem aan dat je het hier specifiek hebt over hoe een 'recensie' op ssz er idealiter uitziet? Je hoeft de strip niet te interpreteren, prima, maar noem zo'n stuk dan geen recensie.

 

Overigens, als de opwinding geluwd is, kun je mijn 'gemekker' misschien nog een keer lezen, misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel. Je kunt iets 'grafisch een krachttoer' noemen, je kunt je ook iets meer inspannen door een pagina of een passage uit het album te lichten en te beschrijven zodat de lezer inziet waarom het een grafische krachttoer is. Met uitleggen en kleineren heeft dat niets te maken. 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb de strip gekocht na de bespreking op de SSZ.be. Die besprekingen dienen om iemand net dat duwtje te geven om het album te kopen of net niet te kopen. Doordat je bepaalde recensenten echt volgt, begin je hun smaak te kennen én weet je al of een strip iets voor jou zal zijn. Als Mario - die overigens niet Lebbercherrie is - zegt dat dit een grafische krachttoer is door de mixed media - dan geloof ik hem. Ik heb in de SSZ het album vastgepakt, doorbladert en gekocht. Voor mij volstaan zo'n recensies ruimschoots.  De cover uitleggen, verraadt dan teveel over het verhaal en de achtergrond. Dat is interview-werk. 

 

Oh ja, btw. Ik vind het een prima boek over een heel delicaat onderwerp. De auteur behandelt de zelfmoord op verschillende niveaus maar overstijgt het strikt intieme kringverhaal. Ik vind het heel knap getekend, maar mist in zijn geheel wat consistentie om nog hoger in mijn top-10 te staan. 

 

En eerlijk, er is zo weinig over geschreven dat ik dit boek waarschijnlijk nooit zou vastgepakt hebben of gezien hebben, zonder deze recensie. Ik ga het nog verder drijven. Mijn vaste SSZ volgt geen scratch. Ik ben voor een drietal scratch-boeken waaronder deze, speciaal naar een andere SSZ gereden. Missie geslaagd dus voor de SSZ.be 

 

 

Hieronder de recensie. Elk woord klopt 🙂  

 

 

You want it darker*

En plots is Odd Kverneland, de vader van de auteur, er niet meer. Op een avond ging hij niet naar huis, sloeg in enkele grote slokken een fles Smirnoff achterover, zette zich in de rode Volvo en wachtte geduldig. Hij wachtte tot het koolstofmonoxide van de uitlaat zijn werk deed en hij zich over niks nog zorgen moest maken. Hij had gewacht tot zijn jongste zoon achttien werd en op eigen benen kon staan. Hij had erover nagedacht, hij kon vertrekken.. Achteraf bekeken waren er wel signalen die in de richting wezen van dit definitieve eindpunt, maar da's in hindsight altijd nogal gemakkelijk. Vader Kverneland dronk veel en kon wel eens in een melancholische bui verzanden. Hij zat ook even in een psychiatrische instelling en daarna was hij nooit meer dezelfde: hij leed aan een endogene depressie had de dokter hem verteld en daar had hij vrede mee.

Maar dan: het leven gaat verder voor de familie Kverneland. Zoon Steffen houdt zich stoer en probeert te doen alsof er niks aan de hand is, maar diep in zijn binnenste rommelt het en is het alsmaar blijven rommelen. Zo dook de verdwenen papa al mondjesmaat op in zijn (niet vertaalde) biografie Slyngel uit 2002. Toch duurde het tot de auteur de vijftig gepasseerd was en zelf vader werd voordat hij erin slaagde om de worsteling met zijn innerlijke demonen tot een goed einde te brengen en de definitieve biografie van zijn vader in krachtige tekeningen te vatten. Kverneland dook in zijn eigen herinneringen, spitte dozen met foto's door en kon ook rekenen op de hulp van een neef om enkele hiaten uit de familiegeschiedenis te dichten. Hij slaagt er zo in om een sereen verhaal te schrijven waarin de twijfels de bovenhand houden, maar waar geen plaats is voor verwijten. Hij heeft zichzelf de tijd kunnen gunnen om de scherpe kantjes eraf te vijlen en maakt er zo een louterende vertelling van die niet alleen hemzelf, maar ook de lezer tot introspectie noopt.

Ook grafisch gezien is deze Vrijwillig Dood een hele krachttoer geworden. Kverneland maakt er een heuse mixed media van met foto's, donkere aquarellen, knipsels uit eerder werk en tekeningen in zijn geheel eigen undergroundachtige hoekige stijl. Alleen al over de beklijvende cover kun je een hele boom opzetten.

Nu de dagen weer volop aan het lengen zijn, heb je begrijpelijkerwijs eerder nood aan wat luchthartiger materiaal. Dit is donkere stuff, maar wel van zo'n superieure kwaliteit dat ze op elke boekenplank een plaats verdient.

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...