Ga naar inhoud

de CalArts stijl en de mogelijke invloed op een nieuwe generatie tekenaars


cinco

Recommended Posts

Ah, nu moet ik het zeker gaan uitleggen.

DIt zijn voorbeelden van 4 kopjes uit 4 verschillende tekenfilms die eigenlijk allemaal een overeenkomende look hebben. Soms de CalArts-stijl genoemd, verwijzend naar de California Institute of the Arts waar vele makers van deze reeksen school hebben gelopen.

 

afbeelding.thumb.png.06198c6d1e0e77af4e42b482eb3bbf0d.png

 

Euh... misschien aan de hand van Thundercats als je dat kent van de jaren '80. Wel het kreeg een reboot in 2019 en toen zag het zo uit:

 

afbeelding.thumb.png.19dc88368a2b8fd1fd4ddb2a328cdd7d.png

 

Zo zou Homer bijvoorbeeld uitzien in deze stijl:

 

afbeelding.thumb.png.b40f2fc3890cf3d74d91e743c07f1f4c.png

 

Mogelijk zijn ook Chrostin en in mindere mate Niet Nu Laura rechtstreeks of onrechtstreeks beïnvloed door deze stijl.

Ik zeg 'mogelijk', want ik weet het natuurlijk niet.

Maar het slaat wel aan bij een jonge generatie, deze stijl.

 

afbeelding.thumb.png.e09c50c3b82c63da39062490209bc83c.png

 

afbeelding.thumb.png.5730f397eb514839fa712f88aa6c9170.png

 

 

 

Link naar reactie

Iedere generatie heeft zijn (modieuze) voorbeelden. Aan bepaalde strips uit de jaren 70 of 2000 kan je ook heel goed zien dat ze in die jaren zijn gemaakt.

En nu heb je inderdaad veel van die CalArts-achtige dingen. Ik had vorige week nog een Nederlandstalige strip in handen die me daar sterk aan deed denken. Maar vraag me niet wie of wat het was.

Over tien jaar zal het terug iets anders zijn.

Link naar reactie
1 hour ago, dirk (monsieur toupet) said:

Ik denk dat er geen duidelijke lijnen te trekken zijn. Gemeenschappelijke invloeden van manga, anime en Amerikaanse tekenfilms...

Boaf, dat denk ik wel. Brecht Evens heeft bijvoorbeeld ook het begin van een stijl ingezet. Soms is de invloed meer of minder duidelijk, en niet iedereen van een zekere generatie valt daarom in een bepaalde lijn. Maar de meeste artiesten staan op de schouders van hun voorgangers.

Link naar reactie

Er zijn echt wel duidelijke trends terug te vinden in strips. Per land en per tijdsperiode. Als je naar iets als 'Hansje' van Berck kijkt zie je meteen uit welk decennia dat komt (Bob De Moor heeft ooit ook nog een Barrelli-album in een gelijkaardige stijl getekend. Héél hedendaags toen, nu zijn meest verouderde album). Of al die Franse strips vol arceringskes uit de late jaren 90. 'Yasmina' (een strip waarvan je ook meteen ziet dat het niet in 1980 is gemaakt) is daar een late uitloper van. Wellicht is de tekenaar daarvan opgegroeid met de eerdere golf van die strips.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...