Ga naar inhoud

Berlin (complete) - Jason Lutes


linthout

Recommended Posts

On 10/24/2018 at 5:40 PM, JPAR said:

Ik ben geïnteresseerd in bovenstaande titel, maar heb geen goed idee wat te verwachten. Zijn er hier mensen die dit al gelezen hebben (ik weet het zeker :) )  en mij er wat meer over kunnen vertellen? Misschien met wat foto's van het boek?

 

Alvast bedankt.

 

Dat is iets oud hoor... Ik meen dat ik indertijd het eerste deel gekocht heb maar niet onder de indruk was.

Link naar reactie
2 minuten geleden, linthout zei:

Dat is iets oud hoor... Ik meen dat ik indertijd het eerste deel gekocht heb maar niet onder de indruk was.

Het eerste deel is inderdaad al van jaren terug. Het laatste deel heeft hij dit jaar afgerond. Die is ook weer los verschenen, maar er is ook een bundeling van alledrie tegelijk verschenen.

Link naar reactie

Ik heb de twee eerste delen jaren geleden gelezen in het Nederlands. Lutes probeert een beeld te scheppen van Berlijn in het interbellum. Het is geen vlot weglezend boekje, maar ik herinner me dat ik het als liefhebber van alle degelijke historische verhalen graag las. Ik heb nu het derde deel besteld in het Engels. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Dit schreef ik erover in het topic Vijf strips die je leven veranderd hebben

Op 1/3/2018 om 21:48, Rork zei:

Wel belangrijk is Jason Lutes' Berlijn geweest. Ooit in de Zozolala gezien in de rubriek buitenlandse strips. Toen hij vertaald werd heb ik 'm meteen aangeschaft. In de eerste plaats natuurlijk voor de tekeningen, maar het verhaal heeft me gegrepen. Berlijn gaat over Berlijn in de periode voor de tweede wereldoorlog en laat het leven zien uit verschillende bevolkingsgroepen: arbeiders, studenten, een journalist, de elite, joodse handelaren, joodse 'schnorrers' en agenten. Het vertelde me hoe iedereen met een andere blik naar het leven en de samenleving kijkt, een eigen perspectief heeft. En hoe je vanuit eenzelfde situatie twee totaal verschillende kanten uit kunt (het echtpaar Gudrun en Otto raken beide werkloos, Otto sluit zich aan bij de bruinhemden, Gudrun zoekt de gemeenschapszin van de communisten op). De periode en de veranderingen die de personen doormaken maken het een erg boeiende strip. Ik blijf benieuwd naar het laatste deel, mocht dat er ooit komen.

 

Zowel qua stripwerk als verhaal dus een van mijn favorieten. Lutes' gebruikt de tekeningen niet alleen om het verhaal te vertellen maar ze maken ook deel uit van het verhaal. Een belangrijk deel zit in het eerste deel met de tekenlessen: stijlen als de nieuwe zakelijkheid (de tekening is wat je ziet) tegenover het expresionisme (de tekening geeft het gevoel weer). Dat laatste komt later terug: tijdens een demonstratie slaat een arbeider hard op het raam waarachter Kurt en Martha (journalist en rijkelui's dochter, de elite dus) zitten te eten, KUNK!, Dan zie het gezicht van de arbeider vanuit het perspectief van Kurt en Marthe: hij roept wat maar er wordt geen tekst geschreven. Ondanks dat de situatie exact wordt nagebootst komt dus ook de emotie terug in deze twee tekeningen: de 'elite' schrikt even van het protest, maar de boodschap komt niet aan. (Deze tekeningen stonden ook in de Zozolala). Er zitten veel meer van die geintjes in de boeken waarmee Lutes met de perspectieven speelt.

 

Het derde deel is inmiddels in het Engels verschenen maar of het vertaald gaat worden durf ik te betwijfelen. De uitgever van de Nederlandse delen (Atlas) is inmiddels van naam veranderd en doet niks meer met strips. 

 

Ik heb de drie losse delen in het Engels gekocht. Het derde deel is mij ook goed bevallen en hier komen de opmars van de Nazi's meer in beeld. Daarbij volgt ieder zijn eigen weg. Ik ben er nog niet aan toegekomen om daar iets over te schrijven. Daarvoor zou ik het eigenlijk nog eens moeten lezen want het verhaal als geheel is niet het gemakkelijkste. In elk geval komen de verhaallijnen bij elkaar en is het een afgerond geheel.

Link naar reactie
22 uren geleden, Raytheman zei:

ik heb gisteren de 2 integralen gekocht en een 50 blz gelezen. Het moet me nog 'pakken'.
Maus boeide me direct vanaf pagina 1

Maus telt minder personages, waardoor het vlugger pakt. Berlin is echt een beeld van een tijdperk.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik heb dit jaar via free comic book day het eerste hoofdstuk gelezen. Het lijkt me echt wel de moeite, maar ook een trage strip waar je je tijd voor moet nemen. Berlin staat in ieder geval op mijn lijstje. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
10 uren geleden, Renegade zei:

Ik heb de integrale gekocht maar ik kan Berlin geen comic noemen. Het ligt dichterbij bv Tardi als bij Superman ( dat noem ik een comic) of vergelijkbaar met Blast. Wat is een comic? Als het door een Amerikaan is gemaakt?

 

Zeg je nu dat Berlin vergelijkbaar is met Blast? En waarom is dat zo? Of juist niet?

Blast vind ik geniaal.

Link naar reactie
9 minutes ago, linthout said:

Ik zal die Berlin toch nog eens moeten bekijken. Ik heb veeeele jaren geleden al een deel gelezen en dat vond ik niks. Maar natuurlijk kan ik nu een andere mening hebben. Ik heb het op de boekenbeurs zien liggen maar de tekeningen weerhielden me om het meteen mee te nemen... Mogelijks ten onrechte .

Ik heb Berlin afgelopen vakantie gelezen en vond het geweldig. Scenario is zeer goed, met toch best wel veel character building. De tekeningen weerhielden mij ook in het begin, maar zoals je weet als het verhaal goed zit dan passen de tekeningen er wonderlijk 100% bij 😊

Link naar reactie

Eén van mijn favoriete strips aller tijden. Eindelijk afgerond met het derde boek. Historisch zéér onderbouwd, maar ik hou daar wel nu en dan eens van. Heel overdachte opbouw van het verhaal, maar ook bijzonder leesbaar. Wel vreemd wanneer ik besef dat ik deel één las toen ik nog studeerde en dat de reeks nu pas afgerond werd. 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik heb tijdens de kerstvakantie Berlin helemaal gelezen: de eerste twee delen in het Nederlands, het derde deel in het Engels. Als geheel is dit zeer goed: Lutes schetst het Berlijn waar Hitler de macht kon grijpen: de armoede vs. de rijkdom, de extreme politieke verdeeldheid, het geweld en ook de schoonheid. Want Berlijn moet in die tijd ook wel een bruisende stad geweest zijn. 50 euro is een koopje.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 26/10/2018 om 16:34, Paul_NL zei:

Als je Maus niks vindt dan denk ik dat dit niet echt jouw ding is. Neigt meer naar een historisch grafisch verhaal dan een "strip".

 

Dit. Dus.

 

Maus en Berlin zijn in uitvoering onvergelijkbaar. Spiegelman zet in elk plaatje tekst, Lutes wisselt af met tekstloze pagina's waar ik soms ademloos naar kan kijken.

De klarinetpagina's in 'Rook'. Iemand?

De ultieme muziek-'strip'! Er komt geen woord en/of getekende noot aan te pas, alleen wat bewegingsstreepjes en ongelooflijk geraffineerd gesneden kaders. Als je echt van beeldverhalen houdt, dan kan Berlin niet anders dan je ding zijn.   

 

Link naar reactie

Ik heb Berlin al vijf keer vastgepakt en al vijf keer teruggelegd.

Voor mij oogt dat boek saai. Het ziet eruit gelijk Blake en Mortimer, maar wat slechter getekend. Saai dus...

Die klarinetpagina's, zijn die uit Berlin? Die vind ik wel mooi.

Nou ja, Tezuka zijn strips zijn ook niet echt mooi te noemen, maar Tezuka vind ik geniaal geschreven...Ze mogen trouwens nog eens iets uitgeven in het Engels of Frans. Er zit geen beweging meer in.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...