Ga naar inhoud

Strips en digitale piraterij


Wanneer is piraterij aanvaardbaar?  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. Wanneer is piraterij aanvaardbaar?

    • Altijd
    • Als de prijs te hoog is
    • Als het aanbod te laag is
    • Als het boek uitverkocht is en de uitgeverij niet van plan is te herdrukken
    • Als je arm bent
    • Niet beschikbaar in een gekende taal
    • Nooit
    • Als preview


Recommended Posts

Ik denk dat het antwoord hier simpel is: nooit. Getuigt van zeer weinig respect voor de auteurs, en bovendien gaat heel die hausse over luxe-uitgaven een beetje mijn petje te boven. Ik wil nog tot 30 a 40 euro neertellen voor een integrale, maar dan moet'ie de moeite zijn, maar 100, 200 en zelfs meer geven voor een strip... nee, dat zie ik niet zitten. Ik heb me één keer aan een duurdere strip gewaagd, en dat was toen ik op een rommelmarkt voor 80 euro die fameuze niet-ingekorte versie van QRN Op Bretzelburg heb gevonden. Maar dat was uiteraard geen illegale strip. Het is natuurlijk zo dat met van die dure luxe-uitgaves te verdienen valt, en dat er dan vliegen op komen als op een verse dampende str... die menen daar een slaatje uit te mogen slaan.

Link naar reactie

Er is geen enkele reden denkbaar om het als illegaal te beschouwen om een boek te kopen, opnieuw in te binden, en als dusdaning en ook duurder te verkopen.

Het is wel bedrog als het om een illegale druk gaat.

Het is net zoals AMG dat Mercedessen koopt, die tuned, en dan verkoopt. Mercedes heeft trouwens AMG gekocht omdat ze het zo mieters gevonden.
Zelfde verhaal met Alpine: ze bewerkten Renaults.

Iedereen die beweert dat heringebonden albums als luxe verkopen bedrog is, dwaalt. Zolang de heringebonden basisalbums eerlijk gekocht zijn, is daar niets op tegen. Dan zijn het geen piratenuitgaven.

Uitgevers die dat proberen te verbieden, lijden aan het Moulinsart-syndroom.

Het wordt iets anders als je die luxe-uitgaves voorstelt als door de oorspronkelijke uitgever uitgegeven luxe-uitgaven.

 

(tekst aangepast wegens fout in eerste zin)

Link naar reactie
1 uur geleden, Lamme Goedzak zei:

In de states zijn er wel mensen die runs van hun losse comics laten inbinden. Als die dan later hun collectie verkopen wordt dat toch niet als illegaal bestempeld.

 

Dat deed ik eertijds ook met mijn collectie Robbedoezen en doe ik nu nog steeds met mijn verzameling Simpsons Comics. Dat is uiteraard niet illegaal, evenmin als je volledige stripverzameling tot papieren vliegertjes vouwen, als je daar de behoefte toe zou voelen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Lamme Goedzak zei:

In de states zijn er wel mensen die runs van hun losse comics laten inbinden. Als die dan later hun collectie verkopen wordt dat toch niet als illegaal bestempeld.

Dit gebeurde vroeger ook al. Allerlei tijdschriften, Pep, Sjors, werden ingebonden en zo bewaard of ook verkocht.

Link naar reactie

Er is geen enkele reden denkbaar om het als illegaal te beschouwen om een boek te kopen, opnieuw in te binden, en als dusdaning en ook duurder te verkopen.

Het is wel bedrog als het om een illegale druk gaat.

Het is net zoals AMG dat Mercedessen koopt, die tuned, en dan verkoopt. Mercedes heeft trouwens AMG gekocht omdat ze het zo mieters gevonden.
Zelfde verhaal met Alpine: ze bewerkten Renaults.

Iedereen die beweert dat heringebonden albums als luxe verkopen bedrog is, dwaalt. Zolang de heringebonden basisalbums eerlijk gekocht zijn, is daar niets op tegen. Dan zijn het geen piratenuitgaven.

Uitgevers die dat proberen te verbieden, lijden aan het Moulinsart-syndroom.

Het wordt iets anders als je die luxe-uitgaves voorstelt als door de oorspronkelijke uitgever uitgegeven luxe-uitgaven.

 

(tekst aangepast wegens fout in eerste zin in de eerste versie)

Link naar reactie
5 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

Iets (opnieuw) inbinden in een andere band gebeurt al zo lang als er boeken bestaan. Maar als je een nieuwe cover ontwerpt met afbeeldingen die je niet zelf hebt gemaakt, en die (in oplage) laat afdrukken, dan maak je je wel degelijk schuldig aan schending van copyrights.

Er is niets mis met een eigen afbeelding te ontwerpen voor een eigen bundeling, verzameling. Denk aan oude plakboeken met krantenstrips, creatief vormgegegeven. Zolang je dit voor jezelf doet en houdt. Wanneer je dit (in oplage) op de markt brengt is het illegaal. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...