Ga naar inhoud

Strips en digitale piraterij


Wanneer is piraterij aanvaardbaar?  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. Wanneer is piraterij aanvaardbaar?

    • Altijd
    • Als de prijs te hoog is
    • Als het aanbod te laag is
    • Als het boek uitverkocht is en de uitgeverij niet van plan is te herdrukken
    • Als je arm bent
    • Niet beschikbaar in een gekende taal
    • Nooit
    • Als preview


Recommended Posts

En dan zit ik te kijken op de news servers en is men een database aan het posten.

Bekend zijn ongeveer 175.00 strips in het nederlands en te downloaden zijn er 77.000.

mocht ik iets tegenkomen wat mij aanstaat dan zal ik zeker het boek kopen, maar dit voelt toch als een soort van backup.

Blijft voor mij een dilemma.

Wat ikzelf bv fijn vind is dat op de site die ik vaker gebruik mbt kijken wat er uitgekomen is, dat men meestal een paar pagina's erbij heeft staan van het album.

Zo kan ik zien of in ieder geval de stijl mij aanstaat.

Vaak mis ik boeken in de plaatselijk stripboekenzaak omdat het er erg vol is, en zo ben ik dit voor.

Misschien is het een optie, als je het album op papier koopt dat je de digitale versie voor zeer weinig of gratis kunt krijgen?

Dit geld voor mij ook voor leesboeken.

Er komt een boek uit wat ik koop van een van mijn favorite schrijvers voor €20,00, maar ik heb ook een e-reader en dan moet je, zeker als het album net uit is nog eens 10-15 euro betalen.

En daar pas ik voor.

Mocht men een mooie combi aanbieding maken dan zou ik het zeker overwegen.

Voor mij heeft papier zeker meer waarde als digitaal.

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, Willem zei:

En dan zit ik te kijken op de news servers en is men een database aan het posten.

Bekend zijn ongeveer 175.00 strips in het nederlands en te downloaden zijn er 77.000.

mocht ik iets tegenkomen wat mij aanstaat dan zal ik zeker het boek kopen, maar dit voelt toch als een soort van backup.

Blijft voor mij een dilemma.

Wat ikzelf bv fijn vind is dat op de site die ik vaker gebruik mbt kijken wat er uitgekomen is, dat men meestal een paar pagina's erbij heeft staan van het album.

Zo kan ik zien of in ieder geval de stijl mij aanstaat.

Vaak mis ik boeken in de plaatselijk stripboekenzaak omdat het er erg vol is, en zo ben ik dit voor.

Misschien is het een optie, als je het album op papier koopt dat je de digitale versie voor zeer weinig of gratis kunt krijgen?

Dit geld voor mij ook voor leesboeken.

Er komt een boek uit wat ik koop van een van mijn favorite schrijvers voor €20,00, maar ik heb ook een e-reader en dan moet je, zeker als het album net uit is nog eens 10-15 euro betalen.

En daar pas ik voor.

Mocht men een mooie combi aanbieding maken dan zou ik het zeker overwegen.

Voor mij heeft papier zeker meer waarde als digitaal.

 

 

Als backup vind ik digitaal absoluut een meerwaarde. Als je kot afbrandt heb je tenminste nog iets.

Link naar reactie
Op 13/4/2021 om 09:35, Waldorf zei:

Gij zult niet stelen. Als ik wil dat auteurs nog strippies tekenen moet ik zorgen dat ze daar centen kunnen voor vangen. Simpel.

Zoals ik hiervoor al postte: “Copying isn’t theft” . Het haalt de rest van je uitstekende argument omlaag.

 

16 uren geleden, Willem zei:

En dan zit ik te kijken op de news servers en is men een database aan het posten.

Bekend zijn ongeveer 175.00 strips in het nederlands en te downloaden zijn er 77.000.

mocht ik iets tegenkomen wat mij aanstaat dan zal ik zeker het boek kopen, maar dit voelt toch als een soort van backup.

Volgens mij ben je een Nederlander. In dat geval zou ik toch even achter de oren krabben. Recent verloor DFW de rechtszaak die ze hadden aangespannen tegen Ziggo:

https://tweakers.net/nieuws/178580/advies-hoge-raad-verwerp-beroep-dutch-filmworks-om-gegevens-downloaders.html
 

Dit kwam feitelijk doordat ze hun huiswerk niet hadden gedaan. Het wachten is op de herkansing of een partij die wel nadenkt en dan word het ineens allemaal anders. 
 

En ja, bij nieuwsgroepen betaal je natuurlijk voor een dienst die voor 99% in het teken staat van piraterij. Stichting Brein is actief aan het jagen op providers en klanten en bereikt hier relatief veel succes mee. Dus je bent gewaarschuwd.

Link naar reactie

Binnen een jaar of tien zal er vast een systeem bestaan dat automatisch back ups van je toestel naar externe servers stuurt. Dan kan je zoveel gsm's in het toilet gooien als je wil! Op dat moment zouden we misschien ooit muziek en films kunnen afspelen vanop die externe servers zodat je van eender waar op eender welk toestel iets kan bekijken of beluisteren. Tot die tijd gooi je je gsm best niet in het toilet.

Link naar reactie
3 uren geleden, Bart 01 zei:

Binnen een jaar of tien zal er vast een systeem bestaan dat automatisch back ups van je toestel naar externe servers stuurt. Dan kan je zoveel gsm's in het toilet gooien als je wil! Op dat moment zouden we misschien ooit muziek en films kunnen afspelen vanop die externe servers zodat je van eender waar op eender welk toestel iets kan bekijken of beluisteren. Tot die tijd gooi je je gsm best niet in het toilet.

Eeuh, dat bestaat al jaren voor alle systemen. Spoel zoveel je wil door.

 

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, kbellon zei:

Als je bijvoorbeeld via Izneo je strips koopt, dan is dat gewoon gekoppeld aan je account. 

Dus dan mag je al je electronica verliezen in een brand/wc/eigen invulling en kan je later gewoon weer alles lezen door op een ander apparaat aan te melden op izneo. 

Of Izneo stopt er mee of gaat failliet... Ik had ooit een verzameling digitale films totdat de organisatie werd overgedaan aan Google...

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Hallo, photobucket hier. Wij gaan nu maandelijks (behoorlijk wat) geld vragen voor de diensten die we zo lang gratis hebben aangeboden. Wil je niet? Geeft niet. Links broken.

het ergste van al is dat we je ook nog eens dagelijks een ieHmail zullen sturen om je uit te lachen en nog een beetje te pesten ook nog  

Link naar reactie
  • 9 months later...
9 minutes ago, Peter Motte said:

Als ze in de uitgeverij zelf werken, hebben ze waarschijnlijk illegale exemplaren kunnen maken die niet van echte te onderscheiden zijn.

Dan is de oproep naar de liefhebbers en verzamelaars een slag in het water.

Die nepluxes zijn vaak ook hardcovers waarvan geen echte luxe bestaat. Dus eerder drukkerij waar iemand wat ongonden uitgaves kan achterover drukken. Bij de uitgeverij heb je hoogstens toegang tot proefdrukken en afgewerkte exemplaren. Plus dan zou daar iemand moeten werken met interesse in strips. Dan zijn er nog de distributeurs, maar die zien ook enkel afgewerkte boeken.

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Die nepluxes zijn vaak ook hardcovers waarvan geen echte luxe bestaat. Dus eerder drukkerij waar iemand wat ongonden uitgaves kan achterover drukken. Bij de uitgeverij heb je hoogstens toegang tot proefdrukken en afgewerkte exemplaren. Plus dan zou daar iemand moeten werken met interesse in strips. Dan zijn er nog de distributeurs, maar die zien ook enkel afgewerkte boeken.

De nepluxes die ik op beurzen wel eens zie zijn vaak de legaal gedistribueerde softcovers die worden omgekat naar een HC cover voorzien van linnen rug. De discussie is interessant of dit een illegaal product is of een legaal product met een upgrade. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
13 minutes ago, Rik said:

De nepluxes die ik op beurzen wel eens zie zijn vaak de legaal gedistribueerde softcovers die worden omgekat naar een HC cover voorzien van linnen rug. De discussie is interessant of dit een illegaal product is of een legaal product met een upgrade. 

Als ze die in de handel inkopen en verkopen met duidelijke vermelding dat het een soort van aftermarket upgrade is, zie ik geen probleem.

nemen ze half afgewerkte boeken uit de drukkerij en verkopen ze die als officiële uitgaves, dan is het zowel diefstal, inbreuk op merkenrecht als oplichting.

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Bibliotheken doen dat soms ook, hardcovers maken van softcovers. Ik was onlangs in het prachtige bibliotheekgebouw van Groningen (check it out!) waar ik een heel rek hardcovers van doorsnee Standaard-strips zag staan. Raar om te zien.

 

Particulieren doen dat ook. Waarom zou dat verboden zijn? Je mag toch ook vanalles aan je auto veranderen, zolang hij maar door de keuring geraakt.

Link naar reactie
13 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Particulieren doen dat ook. Waarom zou dat verboden zijn? Je mag toch ook vanalles aan je auto veranderen, zolang hij maar door de keuring geraakt.

 

Awel, dat mag niet. Je mag je auto wassen, je mag zo'n walmend dennenboompje of fuzzy dice aan je spiegel hangen en dat is het. Als je verbouwt aan je wagen geraakt die niet meer door de keuring.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...