Ga naar inhoud

de 6 favoriete Kuifje-strips


cinco

Kuifje  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 6 favoriete strips

    • Kuifje in het land van de Sovjets
    • Kuifje in Afrika
    • Kuifje in Amerika
    • De sigaren van de farao
    • De Blauwe Lotus
    • Het gebroken oor
    • De Zwarte Rotsen
    • De scepter van Ottokar
    • De krab met de gulden scharen
    • De geheimzinnige ster
    • Het geheim van de Eenhoorn
    • De schat van Scharlaken Rackham
    • De 7 kristallen bollen
    • De zonnetempel
    • Kuifje en het Zwarte Goud
    • Raket naar de maan
    • Mannen op de maan
    • De zaak Zonnebloem
    • Cokes in voorraad
    • Kuifje in Tibet
    • De juwelen van Bianca Castafiore
    • Vlucht 714
    • Kuifje en de Picaro's
    • Kuifje en de Alfa-kunst


Recommended Posts

2 uren geleden, cinco zei:

Waarom heeft Hergé die nooit laten hertekenen door zijn studio?

 

Vanaf de Blauwe Lotus is er niet meer hertekend. Voor dit album had Hergé zich, voor het eerst, goed gedocumenteerd. En dat is duidelijk te zien aan de kwaliteit van het tekenwerk.
Mocht je nog eens een eerste versie met een latere versie willen vergelijken, kan ik je dit album aanraden. De zwart-wit versie maakt veel meer indruk. De herschikking en inkleuring hebben het album geen goed gedaan.

 

1270007809_Page-079.thumb.jpg.a8e485c84ad6d5e88e54f1dabfebf967.jpg300126556_Page-39.thumb.jpg.7058a0b1215226fdb8a69cb201f2d8b2.jpg

Link naar reactie
13 uren geleden, Captivant zei:

 

Vanaf de Blauwe Lotus is er niet meer hertekend.

Toch wel hoor. De personages werden meestal behouden, maar bij het herwerken naar de ingekleurde versies werden nog regelmatig decors bijgetekend. Zeker bij een album Als de Scepter van Ottokar is het verschil heel duidelijk.

In de eerste versie heb je heel veel van dit soort decorloze pagina's:

afbeelding.thumb.png.db183d1fab9aa48408c6ba1b0ce734c0.png

 

In de tweede versie wordt dat dan iets als dit:

afbeelding.thumb.png.77c2e9948cdac91f29a9824f333ca5ff.png

 

afbeelding.png.6a94766243d8b993500a538f0523100c.png

 

afbeelding.png.07c2f5db1ff67778362bfc9cebd17f68.png

 

afbeelding.png.a78f5f5755f798adc3022df26a1408e5.png

 

zowat alle scenes in het kasteel werden hertekend: nieuwe uniformen en decors die meer zijn dan gewoon een lijntje tussen vloer en muur.

afbeelding.thumb.png.39bff01812a0cdef85170ecae12fb6f2.png

 

Onderstaande scene had in de originele versie niets van decor.

 

afbeelding.thumb.png.6b5be12bc592dd781dcb142bf76c1dd9.png

 

Deze middelste prent is bijvoorbeeld ook compleet nieuw werk (en de ramen in de laatste twee prentjes ook )

afbeelding.thumb.png.65ab321fe2e5d37a92f0beb179516dee.png

 

Link naar reactie
18 uren geleden, Captivant zei:

Vanaf de Blauwe Lotus is er niet meer hertekend. 

Hergé heeft al zijn verhalen die hij in zwart-wit had getekend opnieuw bewerkt. Ook de latere verhalen die niet als album uitgegeven waren zijn bewerkt, zoals De geheimzinnige ster, Het geheim van de Eenhoorn, De schat van Scharlaken Rackham en De 7 kristallen bollen.

 

1382205995_DeschatvanScharlakenRackham.thumb.jpg.b1f07ef077d42eeddf15f3ece5b9498a.jpg

 De schat van Scharlaken Rackham, kaders zijn verlengd, café is meer ingevuld.

 

a1.thumb.jpg.63dd62aa76e567fbc89df3393f9e68b4.jpg

De 7 kristallen bollen, deze scène is later ingekort

a2.thumb.jpg.c3aafe16bfea45685e385f3769741e75.jpg

Lambrisering en schilderij zijn toegevoegd.

Link naar reactie
13 uren geleden, TDPB zei:

Toch wel hoor.

 

I know. Ik bedoelde volledig hertekend, zoals de eerste 3 albums.
Hergé heeft eindeloos lopen schaven aan zijn tekeningen. Zelfs in de latere verhalen:

 

bijoux.thumb.jpg.1e3a457822515e7f2b5196e5d56e6979.jpg

 

Over verschillende versies en het uitmelken daarvan door Moulinsart gesproken.
Is de serie "Le feuilleton intégral" gestopt? Na 2018 geen deel meer van verschenen.

 

9782203120853_1_75.jpg.85c1d747f3d1bdf0b301e48e44944bf8.jpg

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

Hergé vond decors tekenen blijkbaar niet fijn. :P Of misschien was het tijdsdruk.

 

Het was in ieder geval duidelijk zijn ding niet ( 't is te zeggen, natuur lag hem beter dan gebouwen). Gelukkig voor hem kon hij later met enkele goeie medewerkers werken. Zij hebben veel bijgedragen aan het uiterlijk van zijn strips.

Link naar reactie
56 minuten geleden, cinco zei:

De personages in een strip tekenen is natuurlijk ook het leukste gedeelte. (imo)

Niet voor iedereen. Bij een aantal tekenaars (denk bvb aan de Jacques Martin-school, of Leloup, om bij de Hergé-tekenaars te blijven) vermoed ik dat ze liever decors tekenen dan personages.

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Hergé vond decors tekenen blijkbaar niet fijn. 

 

Ik vermoed dat gelijk aan de ontwikkeling van de film, de aandacht bij de strips voornamelijk gericht was op de beweging en de handelingen van de personages. Hergé tekende zijn eerste Kuifje verhalen in de zelfde tijd waarin de films van Laurel & Hardy en Charlie Chaplin gemaakt werden. 

Link naar reactie

Mjah, maar in die tijd maakten ze ook al grote epische dramafilms a la Ben Hur. En in hetzelfde jaar dat Kuifje startte, startten ook strips zoals Buck Rogers en Tarzan. Toch niet bepaald strips waarbij het decor niet belangrijk was. Idem voor de grote succesvolle strips zoals The Katzenjammer kids en Little Nemo die toen al decennia liepen en zeer mooi uitgewerkte decors hadden.

 

Hergé tekende gewoon niet graag huizen (interieurs en exterieurs). En al zeker niet in de periode dat Kuifje een dagelijkse krantenstrip was. Wat gedeeltelijk aan het kleine formaat, gedeeltelijk aan de productiesnelheid zal gelegen hebben.  Maar water en bomen en rotsen, dàt tekende hij wel.

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

Maar hij heeft wel een vereenvoudigde versie van het echte kasteel getekend :)

 

Vanaf het tweede album waarin Molensloot opdook moest hij dat al niet meer zelf tekenen. Jacobs deed dat voor hem.

 

Ah zo. Dus zolang hij zelf tekende stak hij Kuifje in een bescheiden gehuurde kamer.

En van zodra zijn tekenentourage was uitgebouwd, mocht de uitvalsbasis voor team Tintin ineens een indrukwekkend kasteel zijn.

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Je kan dat ook zien als: van zodra hij zelf genoeg verdiende om er een rits medewerkers op na te houden werd team Kuifje ook rijker.

 

Wie woonde daar uiteindelijk nu allemaal? Haddock, Kuifje, Nestor die een inwonende butler was, en zelfs Zonnebloem?!?

Dat is een hoop mannen zonder verwantschap op één en dezelfde locatie.

Link naar reactie

Ik had altijd het gevoel dat Kuifje daar logeerde. Toch zeker in het begin.

De zeven kristallen bollen begint als volgt: Kuifje bezoekt kapitein Haddock in kasteel Molensloot. De kapitein is geobsedeerd door een goochelaarsnummer waarin water in wijn wordt veranderd. Omdat hij wil weten hoe de truc wordt uitgevoerd, neemt hij Kuifje die avond mee naar een variétévoorstelling.

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

Ik had altijd het gevoel dat Kuifje daar logeerde. Toch zeker in het begin.

 

Eigenlijk toch een rare vriendschap. Wat hebben die twee met elkaar gemeen?

 

Misschien dat het einde van de film perfect aangaf wat hen voor de rest van de reeks bijna onafscheidelijk maakte.

 

f4e05cf5-dd0a-4161-80d7-c6c8da97ead0_tex

 

b72178c8-c08e-4b87-9940-cfac60e5e87b_tex

 

 

Link naar reactie
Op 15/12/2021 om 15:59, TDPB zei:

Ja, maar iets in een interview zeggen is nu eenmaal niet hetzelfde als een duidelijke richtlijn nalaten. Laat staan dat het in een testament staat.

(en dan nog zegt hij daarin gewoon dat iemand anders het anders zou doen. Misschien zelfs beter? Maar zie jij daar staan dat hij zegt dat Kuifje niet verdergezet mag worden?)

 

Er staat in die biografie ook dat zowel De Moor als Fanny overwogen om dat laatste verhaal af te werken, juist omdat het toch allemaal niet zo duidelijk was als nu beweerd wordt. Het is vooral over dat deel van je verhaal dat ik het had.

Technisch gesproken heb je gelijk maar je valt enkel maar over 1 zinnetje, 1 woordje, van wat ik allemaal heb geschreven. Ik ben geen journalist, die zijn bronnen moet verantwoorden. Enkel een stripamateur maar "amateur" betekent dat ik ergens heel veel van houd.

Kun je dan niet een beetje gevoel opbrengen voor wat Hergé heeft gezegd? (volgens Bob de Moor in het tv-programma Wordt Vervolgd zelfs meerdere keren in interviews en op tv) Als iemand anders Kuifje verder zet, dan is het Kuifje niet meer. Dat moet men toch niet willen?

En ik heb het woord "testament" niet genoemd.

En daar wil ik het bij houden.

Prettige feestdagen!

Link naar reactie

ja, maar ik had het eigenlijk helemaal niet over die wensen van Hergé, maar vooral over het feit dat Bob De Moor niet meteen heeft geweigerd om dat album af te werken. Want dat is overduidelijk niet waar, ook al heeft hij dat achteraf misschien zo verteld.

Veel van wat de meeste mensen menen te weten over de verderzetting van Kuifje is aangepaste geschiedschrijving.

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

ja, maar ik had het eigenlijk helemaal niet over die wensen van Hergé, maar vooral over het feit dat Bob De Moor niet meteen heeft geweigerd om dat album af te werken. Want dat is overduidelijk niet waar, ook al heeft hij dat achteraf misschien zo verteld.

Veel van wat de meeste mensen menen te weten over de verderzetting van Kuifje is aangepaste geschiedschrijving.

Ik had een krantenknipsel uit een Belgische krant van de dag na Hergé 's heengaan. Daarin stond ook een interview met Bob de Moor waarin meteen al werd gevraagd over eventuele voortzetting van Kuifje. Dat was mijn bron (en Wordt Vervolgd-dvd met interviews van stripmakers uit de jaren 80), helaas heb ik dat krantenknipsel niet meer en kan ik het me verkeerd herinnerd hebben.

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

 Als iemand anders Kuifje verder zet, dan is het Kuifje niet meer.

Eigenlijk heb ik die opmerking van Hergé nooit begrepen. Dat voelt aan alsof hij zichzelf ferm overschatte. Hij gaf al toe dat anderen evengoed Kuifje konden tekenen, waarom zouden anderen dat dan niet kunnen schrijven? Hebben jullie, als lezers, het gevoel dat de inhoud van de strip zo specifiek is dat enkel Hergé dat zou kunnen schrijven? Bij sommige strips kan je inderdaad zeggen dat de manier van vertellen héél specifiek is en moeilijk/niet geïmiteerd kan worden. Een Sleen bijvoorbeeld. Vandersteen had ook soms een heel eigen vorm van humor. Van pakweg Merho kan je ook zeggen dat zijn persoonlijkheid doorschemert in zijn strips. Maar van Hergé? Ik heb niet de indruk dat hij verhalen schreef die niet door iemand anders geschreven zouden kunnen worden.

 

Los daarvan: Hergé wist dat nog niet, maar ondertussen weten we dat je bij verderzettingen behoorlijk drastisch kan afwijken van zowel inhoud als vorm.

Link naar reactie
4 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik had een krantenknipsel uit een Belgische krant van de dag na Hergé 's heengaan. Daarin stond ook een interview met Bob de Moor waarin meteen al werd gevraagd over eventuele voortzetting van Kuifje. Dat was mijn bron (en Wordt Vervolgd-dvd met interviews van stripmakers uit de jaren 80), helaas heb ik dat krantenknipsel niet meer en kan ik het me verkeerd herinnerd hebben.

Ondertussen weten we dus dat het anders is gelopen.

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

Eigenlijk heb ik die opmerking van Hergé nooit begrepen. Dat voelt aan alsof hij zichzelf ferm overschatte. Hij gaf al toe dat anderen evengoed Kuifje konden tekenen, waarom zouden anderen dat dan niet kunnen schrijven?

Het heeft er misschien maar zijdelings iets mee te maken maar ik heb een oude Franstalige tv-reportage op dvd (Moi, Tintin) waarin Hergé zegt zich te identificeren met Kuifje of Haddock of Jansen en Janssen. Dat heeft misschien iets te maken met die uitspraak, ook al blijkt dat Hergé later een veel minder duidelijk testament met betrekking tot Kuifje heeft nagelaten, in vergelijking bv. met Vandersteen in verband met Suske en Wiske.

Link naar reactie
Op 21/12/2021 om 13:14, TDPB zei:

ja, maar ik had het eigenlijk helemaal niet over die wensen van Hergé, maar vooral over het feit dat Bob De Moor niet meteen heeft geweigerd om dat album af te werken. Want dat is overduidelijk niet waar, ook al heeft hij dat achteraf misschien zo verteld.

Veel van wat de meeste mensen menen te weten over de verderzetting van Kuifje is aangepaste geschiedschrijving.

 

Bob de Moor schreef een kort verhaal, 2 platen, De Gorilla's in de spotlight (1985, voor Super Tintin n ° 28)...

 

1977131_641309825918843_1268453753_n.thumb.jpg.1ae3657d8da694ceea64b5b950c5ce4b.jpg

 

10003434_641309819252177_502621778_n.thumb.jpg.f9a3e60fa1713db61d7f8fc0b45f7afd.jpg

 

... en De mysterieuze en ongelooflijke avonturen van de ruimteagent, 1 plaat (1986, voor Kuifje weekblad en Journal du Tintin).

 

231986page41-3034f27.thumb.jpg.f1787373c7dd469cd9b3b0d00480ed75.jpg

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
13 minuten geleden, hemweg zei:

Het bleef schaven voor Hergé.

41.thumb.jpg.2cd715b77a6c35a03319fc09cb11d52c.jpg

Journal de Tintin - voorpublicatie van Kuifje in Tibet

1261984543_Tibet1.thumb.jpg.aea680c6f3ee2a734419564f722991ae.jpg

Album: Door rotsen en bergwand weg te laten benadrukte Hergé de indruk van leegte en versterkte hij de dramatiek. 

 

Welnee, helemaal niet. Door de rotsen niet ter hoogte van Haddock te tekenen, vergroot hij de afstand tussen H en de rotsen, waardoor hij er moeilijker bij kan en zijn situatie uitzichtlozer wordt.

Met het benadrukken van de indruk van leegte heeft het niets te maken. De leegte benadrukken is bij Kuifje trouwens helemaal niet nodig. Het is zo leeg als wat. 😋

(21 minuten om dat rapport op te stellen... 21 minuten! Het duurt telkens langer.)

Link naar reactie

U vergist zich.

Ik schrijf in de topic. Ik denk. Dus wat ik denk heeft hoe dan ook een connectie met het topic.

Sterker nog: aangezien alle mensen maar zes stappen van elke andere mens is verwijderd, geldt dat dus ook voor onze gedachten.

Dus alles wat ik erin schrijf is verbonden met alles.

Boeddha!

Link naar reactie
  • 2 months later...
Op 26/11/2021 om 17:18, cinco zei:

Door zowel de facsimile als de reguliere versie van de Zwarte Rotsen dit jaar te lezen, heeft dat album zich in mijn top 6 gekatapulteerd.

 

 

 

Leuk om de (verschillen in) tekenfilmbewerkingen te zien.

Beiden gebaseerd op verschillende uitgaven.

 

 

begin jaren 1960:

 

 

 

"* Le professeur Tournesol apparait au début de l'aventure et le capitaine Haddock accompagne Tintin dans son périple alors que dans la bande dessinée Tintin ne les connait pas encore.
* Tintin est accusé d'avoir agressé Wronzoff et de lui avoir volé son portefeuille, non pas dans un train, mais dans un aéroport. Les Dupond et Dupont arrêtent Tintin, mais se menottent eux-mêmes, et Tintin prend la fuite. Il se cache avec Haddock dans des sacs qui, malheureusement, ne vont pas à la même destination. Tintin retrouve plus tard le capitaine Haddock en Angleterre, en train de bricoler sur l'épave de l'avion.
* Le docteur Müller est plus âgé, et porte une moustache et une barbichette blanche.
* Dans l'album, Milou est attaqué par le chien du docteur Müller qui se jette sur lui et lui prend son os. Dans cette version, c'est Milou qui prend le dessus grâce au capitaine Haddock qui assomme le chien de Müller avec une branche d'arbre.
* Tintin garde sa tenue habituelle tout au long de l'épisode alors que dans l'album il met un kilt écossais.
* Ranko le gorille n'a pas le bras cassé.
* Dans la BD, la bande de faux monnayeurs compte cinq membres, le chef est Wronzoff. Dans la série, ils sont 4 et c'est Müller qui en est le patron, l'homme aux bottes est remplacé par un homme gigantesque et le moustachu a disparu.
"

 

 

1991:

 

 

 

"* Les deux épisodes de L'Île Noire reprennent le graphisme de la version de 1943 de l'album, qui a été réédité et modernisé en 1965."

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...