Ga naar inhoud

Zonder te spieken, komt de Romeinse Lusthof voor of na de Lauwerkrans van Caesar?


cinco

Zonder te spieken, komt de Romeinse Lusthof voor of na de Lauwerkrans van Caesar?  

27 leden hebben gestemd

  1. 1. voor of na?



Recommended Posts

8 uren geleden, cinco zei:

Ik stel de vraag trouwens niet om het antwoord te weten, dat antwoord kan ik zelf opzoeken.

Het is om te zien of mensen de correcte volgorde uit hun hoofd kennen.

Door de manier van uitgeven bij Dargaud indertijd kan hierdoor verwarring zijn ontstaan.

Ach, wat is de correcte volgorde bij een strip als Asterix en waarom zou je die überhaupt uit het hoofd moeten kennen.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
18 minuten geleden, Rik zei:

Ach, wat is de correcte volgorde bij een strip als Asterix en waarom zou je die überhaupt uit het hoofd moeten kennen.

 

 

Omdat het onderwijssysteem ons vroeger geprogrammeerd heeft om dingen uit het hoofd te leren? :P

 

Toen ik Asterix begon te lezen midden jaren '90 zonder internet was dat een heel gepuzzel om erachter te komen wat de juiste volgorde was. De evolutie van tekenstijl, de aanwezigheid van nevenfiguren... dat hielp allemaal wel om het uit te dokteren. En ja, bij de strooknummering stond soms ook een Romeins cijfer dat verwees naar het chronologische albumnummer.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Omdat het onderwijssysteem ons vroeger geprogrammeerd heeft om dingen uit het hoofd te leren? :P

Dat is vandaag de dag ouderwetsch denken. Troost je, de jeugd van deze eeuw is hier niet meer op geprogrammeerd 😂

3 uren geleden, cinco zei:

 

De evolutie van tekenstijl, de aanwezigheid van nevenfiguren... dat hielp allemaal wel om het uit te dokteren. 

Lauwerkrans en Lusthof zitten qua ontstaan zo dicht op elkaar dat de volgorde hier echt géén rol speelt.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Dit vind ik nu eens twee van de beste verhalen van de reeks eerlijk gezegd. En ik bedacht me er nu ook bij dat deze wat minder in het huidige keurslijf zitten. Nu zitten ze zo contractueel met afwisselend een reisverhaal en dan een belevenis in het dorp. En hoe de huidige auteurs het interpreteren lijken albums zoals deze er niet meer bij te horen.

 

Ok, met wat goede wil is de Lauwerkrans een reisverhaal en het Lusthof een dorpsverhaal, maar nu nemen ze het precies wat te eng in die nieuwe verhalen.

Link naar reactie

Dit waren nog eens twee goede stripverhalen.. 

 

Eeuwig zonde dat Goscinny zo vroeg is overleden.. de man was geniaal

 

Laatste album kan niet eens in de schaduw van de schaduw van deze twee albums staan. Wat mij betreft kunnen ze er beter mee stoppen als t niveau niet meer beter gaat worden dat het laatste deel.. onbegrijpelijk eigenlijk dat er schijnbaar niemand te vinden is die een verhaal kan schrijven in de geest van Goscinny. 

 

Onderstreept wellicht nog eens hoe goed Goscinny feitelijk was

 

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

 

 

Laatste album kan niet eens in de schaduw van de schaduw van deze twee albums staan. Wat mij betreft kunnen ze er beter mee stoppen als t niveau niet meer beter gaat worden dat het laatste deel.. onbegrijpelijk eigenlijk dat er schijnbaar niemand te vinden is die een verhaal kan schrijven in de geest van Goscinny. 

 

Onderstreept wellicht nog eens hoe goed Goscinny feitelijk was

 

Stoppen??? Juist niet! Asterix is, zelfs met de zwakkere laatste delen, nog steeds een commercieel succes. Zonder dit soort successen wordt de stripscene nog kleiner dan hij al is..

Je hebt dit soort succesnummers nodig om de negende Kunst en de SSZ's overeind te houden want met albums als " Dagen van zand" gaan we het niet redden.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur geleden, Rik zei:

Stoppen??? Juist niet! Asterix is, zelfs met de zwakkere laatste delen, nog steeds een commercieel succes. Zonder dit soort successen wordt de stripscene nog kleiner dan hij al is..

Je hebt dit soort succesnummers nodig om de negende Kunst en de SSZ's overeind te houden want met albums als " Dagen van zand" gaan we het niet redden.

Daar heb je ook weer n punt... Maar t is eeuwig zonde dat zo'n bekende reeks naar zo'n abominabel niveau is gezakt...

Link naar reactie
7 uren geleden, sanderg zei:

 onbegrijpelijk eigenlijk dat er schijnbaar niemand te vinden is die een verhaal kan schrijven in de geest van Goscinny. 

 

Onderstreept wellicht nog eens hoe goed Goscinny feitelijk was

Morris had toch regelmatig goede scenario's voor zijn 30 Lucky Lukes na Goscinny. Niemand schreef ooit over LL dat het eeuwig zonde is dat zo'n bekende reeks naar zo'n abominabel niveau is gezakt...  (wat overigens behoorlijk overdreven is om te zeggen ivm Asterix).

 

 

Link naar reactie
58 minuten geleden, TDPB zei:

Morris had toch regelmatig goede scenario's voor zijn 30 Lucky Lukes na Goscinny. Niemand schreef ooit over LL dat het eeuwig zonde is dat zo'n bekende reeks naar zo'n abominabel niveau is gezakt...  (wat overigens behoorlijk overdreven is om te zeggen ivm Asterix).

 

 

Klopt maar o.a. fingers was nog n prima album. Lo hertog van Banda kon prima verhalen schrijven.

 

Van de post Goscinny albums vond ik Asterix in Indusland ook nog erg goed.

 

Dat niveau wordt echter mijns inziens momenteel bij lange na niet meer gehaald bij de laatste Asterix albums... Het laatste (en ook het voorlaatste) album vind ik gewoon bar slecht.. 

Link naar reactie
On 1/13/2022 at 10:54 PM, cinco said:

Ik stel de vraag trouwens niet om het antwoord te weten, dat antwoord kan ik zelf opzoeken.

Het is om te zien of mensen de correcte volgorde uit hun hoofd kennen.

Door de manier van uitgeven bij Dargaud indertijd kan hierdoor verwarring zijn ontstaan.

Wat doet het er toe? 

Het zijn allemaal losstaande delen en ook allemaal van topniveau. 

Link naar reactie
15 minuten geleden, sanderg zei:

Klopt maar o.a. fingers was nog n prima album. Lo hertog van Banda kon prima verhalen schrijven.

 

Van de post Goscinny albums vond ik Asterix in Indusland ook nog erg goed.

 

Dat niveau wordt echter mijns inziens momenteel bij lange na niet meer gehaald bij de laatste Asterix albums... Het laatste (en ook het voorlaatste) album vind ik gewoon bar slecht.. 

Onze definities van 'bar slecht' gaan anders zijn. Kan gebeuren.

Link naar reactie
3 hours ago, sanderg said:

Daar heb je ook weer n punt... Maar t is eeuwig zonde dat zo'n bekende reeks naar zo'n abominabel niveau is gezakt...

 

Valt wel mee, vind ik. Niveau is minder dan in de jaren 70, maar nog steeds vrij hoog. 

 

Het is in feite onmogelijk om iets wat ik in m'n jeugd gelezen heb en waar nostalgie een grote rol speelt te vergelijken met iets van nu. Ook is het moeilijker om in een deel 40 nog net zo sprankelend te zijn als in deel 10.

Link naar reactie
On 1/14/2022 at 10:22 AM, Lestat said:

Dit vind ik nu eens twee van de beste verhalen van de reeks eerlijk gezegd. En ik bedacht me er nu ook bij dat deze wat minder in het huidige keurslijf zitten. Nu zitten ze zo contractueel met afwisselend een reisverhaal en dan een belevenis in het dorp. En hoe de huidige auteurs het interpreteren lijken albums zoals deze er niet meer bij te horen.

 

Ok, met wat goede wil is de Lauwerkrans een reisverhaal en het Lusthof een dorpsverhaal, maar nu nemen ze het precies wat te eng in die nieuwe verhalen.

Een van de problemen met de nieuwe scenarios dat er een hele grote groep van mensen is die meeschrijft, waardoor de reeks in een keurslijf zit en de scenarist ook niet eens orgineel mag zijn. 

Link naar reactie
Op 15/1/2022 om 09:07, sanderg zei:

 onbegrijpelijk eigenlijk dat er schijnbaar niemand te vinden is die een verhaal kan schrijven in de geest van Goscinny.

Gisteren las ik 'de jeugd van Mickey' door Tebo, en of hij een goede Asterix zou kunnen schrijven weet ik niet, maar ik zie die mens zeker een geslaagde Lucky Luke schrijven.

 

afbeelding.thumb.png.0623b8832dabe2afe08ae8802d0bd368.png

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Gisteren las ik 'de jeugd van Mickey' door Tebo, en of hij een goede Asterix zou kunnen schrijven weet ik niet, maar ik zie die mens zeker een geslaagde Lucky Luke schrijven.

 

afbeelding.thumb.png.0623b8832dabe2afe08ae8802d0bd368.png

Ken ik niet! Maar ik zal het eens opzoeken

Het enige dat ik in de buurt vindt komen van de Asterix van weleer was het werk van Jippes en Lo Hartog van Banda.

 

Zie: https://www.stripspeciaalzaak.be/flashback/asterix-en-guust-flater-door-daan-jippes


Echt eeuwig zonde dat dit niet is doorgezet..

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...