Ga naar inhoud

De Bucketlist van strips/graphic novels /comics die je gelezen moet hebben voor je....


Willem

Recommended Posts

Mocht u twijfels hebben, nee .... er is met mij niks aan de hand.

Maar ik heb een film bekeken die ging over een bucketlist en dat zette mij aan het denken(viel niet mee).

Wat wil je echt gedaan hebben eer je doodgaat.

Ik ben niet depressief :) maar zou de vraag anders willen stellen.

Welke strip/graphic novels/comics moet je beslist gelezen hebben, voor je je laatste adem uitblaast.

Wat is beslist een must een graag hoor ik absoluut waarom.

Het mag een serie zijn, een one shot, maakt niet uit.

Ik kom ook nog met e.e.a. maar ben er nog over na aan het denken.

 

 

Link naar reactie

Donald Duck: The Golden Helmet

The Walking Dead: volledige serie.

 

 

Marvel: 

Spider-Man: Kraven's Last Hunt.

X-men: The Dark Phoenix saga.

X-men: Days of Future past.

Marvel: Civil War.

 

DC:

Batman: The Long Halloween.

Batman: The court of Owls

Green Lantern: The Sinestro Corps War.

Green Lantern: Blackest Night.

 

Suske en Wiske uit de jaren '40 en '50. Vergeet vooral de blauwe reeks niet. 

Kiekeboe 34: De zaak Luc Raak.

Jommeke

11: De Zonnemummie (maar niet de herwerkte ingekleurde versie). 

26: Kinderen Baas.

De Rode Ridder

2: De Gouden Sporen.

19: Koning Arthur.

41: Als in een droom...

58: De Toverspiegel.

114: Vrykolakas.

De eerste vijftien verhalen van Bakelandt

Robbedoes

Robbedoes en de erfgenamen (nr. 4).

"Z" van Zwendel (nr. 15).

De schaduw van Z (nr. 16).

QRN op Bretzelburg (nr. 18).

Klontjes voor Doebie (nr. 21).

Vanaf nr. 30 tot 46 alles. 

Asterix: Alles tot en met De Beproeving van Obelix.

Blacksad: alles met speciale vermelding van deel 2: Arctic Nation.

Thorgal: alles tot en met 17: De Sleutelbewaarster.

 

Dat is zowat het eerste waar ik aan denk bij "essentieel" (het is een subjectieve term). D'r zullen wel nog wat reeksen/verhalen zijn die in m'n gedachten zullen schieten. Voorlopig laat ik het hierbij. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Een bucket-list is toch vooral iets wat voor jezelf belangrijk is, en niet het afvinken van enkele items waar iedereen lijkt mee rond te lopen. Volgens Joost De Vries is je bucket-list de kroon op het werk van je eigen leven. Het is zinloos om bij voorbeeld de Mount Everest te willen beklimmen als je niets met bergbeklimmen hebt. Maar als je je leven lang geklommen hebt is de Everest waarschijnlijk wel een hoogtepunt waar je naartoe werkt.

Met dat in gedachten denk ik dat de lijst van titels die je hier krijgt niet de top is van de strip. Het is de basis. Veel van wat hierboven staat wordt gezien als 'must-read' van waaruit je naar eigen smaak kan zoeken naar je eigen weg door de fascinerende wereld van de strip. 

Dat alles neemt niet weg dat je in deze draad ongetwijfeld titels zal vinden die je graag zal lezen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Klikken voor linkjes

 

De jacht van Bilal & Christin. De beste in zijn genre na de Falangisten van de Zwarte orde euh van Bilal en Christin.

image.thumb.png.a97428ee66c53e29c382f7e6c57f3d2c.png

 

Dieter Comès met de Dorpsgek van Schoonvergeten. Eén van de meest expressieve tekenaars die ooit in zwart en wit heeft gewerkt. De ziel van de Ardennen. Jammer genoeg veel te vroeg overleden, maar ik ben nog altijd blij dat ik hem een paar keer heb mogen ontmoeten. Geen idee waarom ze van "Silence" zo'n dwaze titel gemaakt hebben. 

image.png.deaf1728a3199df67968c43957b006f3.png

 

Balade van de Zilte zee. In die tijd het dikste album dat ik ooit gezien had. En toen nog in zwart-wit. Een boek om geregeld naar terug te keren. Ondertussen is er een aquarel-ingekleurde versie. 

image.thumb.png.3868004df189f885b034abcca5d65f40.png

 

Incal's van Moebius en Jodorowski. Supertekenaar met een waanzinnige, spirituele scenarist. Als ik Jérémy hoor vertellen over Jodo, dan kan ik me voorstellen hoe die twee heren met de nodige pado's aan deze serie gewerkt hebben. Er is een recente integraal uit bij Sherpa in zwart-wit, maar voor een eerste lezing zou ik toch een kleurenversie zoeken. Die zijn er in alle maten en alle talen.

 

image.thumb.png.e0dbbe6a3d05cece549dda8f7f155a24.png

 

Alles van Goscinny. Simpelweg, de G.O.A.T. Er is geen enkele serie die hij kon aanpakken die geen mega-succes werd. Stripwinkels springen nog altijd een gat in de lucht als ze horen dat er dat jaar een Asterix uitkomt, ook al zijn die stevig verwaterd sinds zijn plots overleiden. Daarnaast heb je nog Lucky Luke, Iznozogoed en tal van andere toppers.

image.thumb.png.65759badbde131b1da212be3417b93f1.png

 

Er is imho maar één scenarist die in de schaduw van Goscinny kan staan, de G.O. of our Time, Christophe Pelinq aka (Scotch) (Christophe)Arleston.

Lanfeust, Sangre, Ythaq, Wouden van Opaal, Danthrakon, Leo Loden, Morea, Ekho,... topseries genoeg om uit te kiezen. Scenario's met niet één maar soms drie dubbele lagen. Daarnaast schrijft hij nog romans. Hij is de oprichter van de eerste 'incubator' in het striplandschap. Studio Gotferdom waaruit eerst Lanfeust Mag en later Drakkoo ontstonden. Wil je beginnen met een korte serie, bekijk dan Danthrakon of Sangre eens. Ge je voor de full monty, lees dan Lanfeust.

image.thumb.png.a52890e7f33bcc96379e05f8f8319804.png

 

De Duistere Steden, en Urbicande moet je ooit eens bezoeken. Schuiten en Peeters hun hoofdpersonnages zijn steden, de mensen dienen enkel om er wat beweging in te krijgen. Het verhaal doet er zelfs niet veel toe. Dit is genieten van architectuur, van esthetiek en van het supertalent van Schuiten.

 

image.thumb.png.924f28c2598e0d880e7223b0ee773557.png

 

Zwartkijken van Franquin, maar Guust of Robbedoes zijn even sterke aanraders.

Ik mag van het forum wel geen plaatjes meer plakken in deze post. 

Franquin was een brave gerespecteerde tekenaar van het weekblad Spirou/Robbedoes die met intense depressies en innerlijke demonen streed. In zwartkijken gaf hij zijn duistere kanten vrij spel. Al het zwart wat je ziet is gearceerd. 

 

meer mag niet van de forumlimiet.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...