Ga naar inhoud

Waarom worden de nummers van de stroken nog opgenomen in albumuitgaves?


cinco

Recommended Posts

Voor interne referentie tijdens de ontwikkeling van het album, ok. Maar nu alles digitaal is, zijn er ook mogelijkheden om de strooknummering zo aan te brengen dat-ie kan verwijderd worden nadat het verhaal is afgewerkt. Er wordt vanaf dan door lezers of recensenten toch meestal naar pagina's verwezen in plaats van plaatnummers of strooknummers.

 

Link naar reactie

Het is niet hetzelfde medium. Er zijn of waren ook tekenaars die iedere pagina van een doorlopend verhaal signeerden, bv. Bédu in Hugo. Dat zie je ook niet vaak meer. 

Wat nummering betreft, gebruik ik dat nog steeds om de volgorde van bv. halve pagina's ter publicatie duidelijk te maken. Ik vind dat een onderdeel van de strip.

Link naar reactie
24 minuten geleden, cinco zei:

Voor interne referentie tijdens de ontwikkeling van het album, ok. Maar nu alles digitaal is, zijn er ook mogelijkheden om de strooknummering zo aan te brengen dat-ie kan verwijderd worden nadat het verhaal is afgewerkt.

 

Het kost hoe dan ook tijd. Digitaal misschien nog meer dan niet-digitaal: tipp-ex erover, opgelost. Maar het lijkt of niemand erom maalt.

Bovendien moeten ze bij het drukken er ook op letten dat pagina's of stroken niet op de verkeerde plaats belanden.

Zelf gebruik ik het vaak om te kijken hoe dik een album is. Dat blijkt niet altijd uit de paginanummers. Die kloppen bijna nooit, omdat het album bijna nooit op pagina 1 begint, en soms staan ze er gewoon niet.

Link naar reactie

Ik heb een paar keer een stripalbum vorm gegeven.

Ik vond het zeer handig.

Je maakt dan minder snel een fout door bijvoorbeeld een pagina om te wisselen.

En dat heb je Indesign heel snel gemaakt.

Ook door een professionele vormgevers zoals Mark van Herpen.

Die een pagina van zijn eigen album vergat.

Buiten dat, als verzamelaar van originelen vind ik het ook heel erg handig.

Als je aan het onderhandelen ben, weet je exact over welke pagina je hebt.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...