Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Op 12/11/2022 om 08:06, Timhardt zei:

Ik heb me een POM aangeschaft. 

 

Je kent de regels: "pics or it didn't happen." ;)

 

Proficiat met de aanschaf. Weet dat het een hellend vlak is, originelen kopen. Een jaar geleden kocht ik mijn eerste, nu heb ik al een collectie. :ph34r:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
52 minutes ago, shakeitupguy said:

Dat komt misschien omdat Cosey platen in het algemeen weinig worden aangeboden.

Bij elke nieuwe album van Marini worden zijn platen te koop gesteld.

Marini maakt er ook wel elk jaar eentje. Nochtans vind ik zijn pagina's redelijk goed gaan. Hij zit aan de bovengrens voor zijn generatie. Hij is bv. een stuk duurder dan Tarquin, voor wiens platen je echt moeite moet doen.

De goede platen zijn meestal ook snel weg. je moet er sowieso rekening mee houden dat er in een album maar hoogstens een 20-tal echt verkoopbare platen zitten. Alhoewel hij met Noire zijn best gedaan heeft om dat omhoog te halen.

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, shakeitupguy zei:

Dat komt misschien omdat Cosey platen in het algemeen weinig worden aangeboden.

Bij elke nieuwe album van Marini worden zijn platen te koop gesteld.

Dat is waar... dat zal de interesse wel drukken..

Aan de ene kant een aardig verdienmodel van hem om maar zoveel mogelijk te verkopen (aan nog steeds vrij hoge prijzen). Aan de andere kant zal het (zeker op den duur) de prijzen beslist (meer) gaan drukken en maakt het zijn werk toch (naar mijn mening) wat minder interessant..

Op zich merkwaardig dat (opnieuw) tekenaars als Juillard en/of Cosey zich nooit te buiten zijn gegaan aan het schnabbelcircuit zoals Marini dat dus wel rijkelijk doet.. Misschien geen zin?

Qua tijd lijkt het mij dat Marini toch zeker (zo niet meer) net zo druk zal zijn (geweest) met zijn gebruikelijke werkzaamheden (het maken van stripalbums) als Juillard en/of Cosey. Overigens brengen die laatste twee (zeker Cosey) de laatste tijd eigenlijk weinig meer uit (Cosey is volgens mij al een soort van met pensioen), dus als er al iemand wel tijd zou hebben voor lucratieve opdrachten zijn deze beide heren het bijvoorbeeld wel 

Rosinski heeft bij mij weten ook nooit werk in opdracht voor particulieren gedaan. En zo zijn er nog wel meer. 

Dat hele commissions gebeuren (waar ik overigens zelf ook aan meedoe moet ik direct bekennen) is volgens mij ook pas vrij laat begonnen naarmate striporiginelen steeds meer de plek gingen krijgen van 'echte' kunst 

Link naar reactie

Marini is een pak jonger en maakt veel meer gebruik van sociale media.

 

Maar die 'ouderen' zijn/waren er ook niet vies van hoor. Er zijn er zelf die academie studenten tekeningen lieten maken die ze dan daarna onder hun naam op een expo/vente verkochten.

 

En Hergé moet zowat elk abum van Kuifje van een dedicace voorzien hebben als je veilingen van tegenwoordig moet geloven 🙂

 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
38 minuten geleden, Ambreville zei:

Ga je morgen naar Maghen in Brussel?

Btw. met Jérémy gesproken. Jean Dufaux is een deel van zijn collectie aan het verkopen in de komende veiling.

Nee.. veilingen doe ik niet aan. In de regel zijn de prijzen daar echt te hoog gegrepen 

 

Die verkopen van Dufaux lopen ook via die aankomende veiling dus van Maghen?

 

Ik ben vooral wel benieuwd naar de aankomende reguliere expos bij Maghen. Iemand enig idee?

Link naar reactie
2 minutes ago, sanderg said:

Nee dat is voor mij te ver weg.. helaas

 

Die verkopen van Dufaux lopen via de aankomende veiling dus van Maghen?

 

Ik ben vooral wel benieuwd naar de aankomende reguliere expos bij Maghen. Iemand enig idee?

Ik ga het morgen vragen :) Voorlopig ben ik enkel geinteresseerd in Tarquin/Mourier en die kans bij Maghen is klein. 

 

 

 

Link naar reactie
Op 14/11/2022 om 08:52, Waldorf zei:

 

Je kent de regels: "pics or it didn't happen." ;)

 

Proficiat met de aanschaf. Weet dat het een hellend vlak is, originelen kopen. Een jaar geleden kocht ik mijn eerste, nu heb ik al een collectie. :ph34r:

 

Ik zal eens eentje nemen ;)

ik heb ook een Skottie Young gekocht.

Nog eentje, het is voor een drieluik in mijn woonkamer.

 

Misschien hang ik er nog ergens 3 op, als ik echt iets tegenkom waar ik niet aan kan weerstaan ;)

Link naar reactie

Met Maghen op hotel gaan kan duur zijn. Alhoewel hij daar ook stevige kortingen geeft.

 

85004-1.thumb.jpg.995eddfc0b7f8d667bf0e998fd4c6908.jpg

 

Hij heeft de vertaalrechten van de serie Les Rivieres du passé van Corboz en Desbergh verkocht aan Sylvester. Deel 1 zou nog in december uitkomen. Deel 2 in Q1 2023.

 

Volgende expo na de veiling is Pellerin. Daar had hij de originelen van bij.

 

Vandaag ook geleerd dat originelen van Gibrat en Sepieri kleiner zijn dan verwacht. Eigenlijk amper groter dan A3, dat een stapel originelen van Rosinski vlug verveelt, dat originelen van Miralas in het echt zo mooi zijn als in print, en dat de covers van Delaby ongelooflijk goed gemaakt zijn. En dat alles in een klein hotelkamertje. Volgende keer toch maar voor de callgirl gaan.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Ambreville zei:

 

Vandaag ook geleerd dat originelen van Gibrat en Sepieri kleiner zijn dan verwacht. Eigenlijk amper groter dan A3, dat een stapel originelen van Rosinski vlug verveelt, dat originelen van Miralas in het echt zo mooi zijn als in print, en dat de covers van Delaby ongelooflijk goed gemaakt zijn. En dat alles in een klein hotelkamertje. Volgende keer toch maar voor de callgirl gaan.

 

 

 

Ik was vandaag aan de beurt. Hij had een plaat mee die ik op de veiling in juni kocht. Miralles is inderdaad zeer mooi. De komende veiling bevat veel spul uit de persoonlijke collectie van Dufaux. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
56 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Ik was vandaag aan de beurt. Hij had een plaat mee die ik op de veiling in juni kocht. Miralles is inderdaad zeer mooi. De komende veiling bevat veel spul uit de persoonlijke collectie van Dufaux. 

Wat zijn dit nou precies voor persoonlijke meetings op hotelkamers waar je blijkbaar ook nog kortingen kunt bedingen??

 

Het klinkt bijna oneerbaar van aard 😉

Link naar reactie
3 minutes ago, cinco said:

En dat personeel van het hotel zich maar afvragen wat die mannen daar op die kamer zitten uit te spoken.

What happens in the Hotel, stays in the Hotel.

 

Behalve die tekeningen dan. Als stripliefhebber kan je je gewoon niet voorstellen wat hij allemaal bij heeft. Voldoende platen van Rosinski om @sanderg in coma te brengen Vance, Hergé, Jacobs,..., volledige expos in fardes. Ik vraag me echt af hoe hij dat verzekerd krijgt.

Dat van Dufaux was me samen met Jeremy al opgevallen toen we zijn lot en die van Delaby bekeken. Daar zaten platen bij geschonken aan Dufaux. We hebben hem dan het volgrecht/droit de suite maar uitgelegd :)

 

 

 

Link naar reactie
Op 14/11/2022 om 17:27, Mzee zei:

 

En Hergé moet zowat elk abum van Kuifje van een dedicace voorzien hebben als je veilingen van tegenwoordig moet geloven 🙂

 

Ik had het er daarover gisteren met Benoit Peeters (grote Hergé kenner). Die bevestigt dat Hergé heel veel kleine hoofdjes heeft getekend door de jaren heen. Dikwijls namen die ook maar een paar minuten in beslag. Wel zouden ze bijna allemaal op naam moeten getekend zijn. Ook leuk verhaal gehoord : de scouts club waar hij vroeger zat waren bij hem geweest wanneer ze in geldnood zaten. Hij heeft hen 21 albums van Kuifje geschonken met dédicaces niet op naam die ze mochten verkopen voor steun en daar hebben ze nu nog 5 albums van.

 

Was op een evenement met Schuiten & Peeters gisteren en toch veel weetjes te weten gekomen en anecdotes. Schuiten zelf heeft al 1200 pagina's geschonken aan de Koning Boudewijn Stichting, Nationale Bibliotheek van Frankrijk, ook museum Angoulême en heel wat oudere tekenaars die hij hij kent worstelen met wat te doen met hun platen zoals bv een Tardi. En Leloup zou dan liefst alles vernietigd zien na zijn dood .

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Ambreville zei:

What happens in the Hotel, stays in the Hotel.

 

Behalve die tekeningen dan. Als stripliefhebber kan je je gewoon niet voorstellen wat hij allemaal bij heeft. Voldoende platen van Rosinski om @sanderg in coma te brengen Vance, Hergé, Jacobs,..., volledige expos in fardes. Ik vraag me echt af hoe hij dat verzekerd krijgt.

Dat van Dufaux was me samen met Jeremy al opgevallen toen we zijn lot en die van Delaby bekeken. Daar zaten platen bij geschonken aan Dufaux. We hebben hem dan het volgrecht/droit de suite maar uitgelegd :)

Jacobs --> Schuiten bevestigde gisteren dat de helft van zijn Blake & Mortimer platen reeds verkocht zijn. Allemaal platen die in de Jacobs stichting werden gestopt en waar de verantwoordelijke dan mee gesjoemeld heeft.  Hij was duidelijk geen fan van DM (heeft niet de naam genoemd maar iedereen had dit wel door).

Blijf dit toch straf vinden.  Jacobs (die absoluut niet wilde dat zijn platen werden verhandeld) had zelf geprobeerd de laatste jaren toen hij leefde om alles weg te schenken aan de Koninklijke Bibliotheek van België of de Belgische staat en die waren totaal niet geïnteresseerd. Niet te snappen.

 

Link naar reactie
7 minutes ago, AHMO said:

Willem Ritstier doet dat nu al

Haast al zijn originelen (99,9%) gaan nu al door de shredder

Is dat geen scenarist?

Leloup zou spijtig zijn. Heeft die geen erven die hij kan uitstaan. Vaak doen ze dan een deal zoals Comés. Een deel naar de regio voor de erfenisrechten, en wat bijhouden voor de verkoop.

 

 

 

Link naar reactie

Gaan platen en originelen niet sterk in waarde dalen de komende decennia aangezien het aantal stripliefhebbers blijft afnemen? Nu zit je op een hoogtepunt omdat die generatie fans van de gouden jaren de leeftijd heeft bereikt dat ze de mogelijkheden hebben om er geld tegenaan te gooien. Maar als die generatie letterlijk begint af te sterven, dan kom je aan de leeftijdscategorieën waarbinnen nog maar een beperkt aantal mensen in Europese strips geïnteresseerd zijn en dan moet je daartussen nog genoeg kapitaalkrachtige personen hebben die hier geld aan willen spenderen.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Gaan platen en originelen niet sterk in waarde dalen de komende decennia aangezien het aantal stripliefhebbers blijft afnemen? Nu zit je op een hoogtepunt omdat die generatie fans van de gouden jaren de leeftijd heeft bereikt dat ze de mogelijkheden hebben om er geld tegenaan te gooien. Maar als die generatie letterlijk begint af te sterven, dan kom je aan de leeftijdscategorieën waarbinnen nog maar een beperkt aantal mensen in Europese strips geïnteresseerd zijn en dan moet je daartussen nog genoeg kapitaalkrachtige personen hebben die hier geld aan willen spenderen.

 

Dat denk ik wel. Maar als je voor 450 euro per persoon gaat eten in het Hof van Cleve denk je ook niet over wat je keutel van de dag nadien waard is. Naar die plaat kan je morgen nog kijken. Er zijn massa's mensen die in het verleden postzegels en biscuit-beeldjes gekocht hebben die nu niets meer waard zijn, maar waar ze tijdens hun verzamelaarsbestaan veel genoegen aan beleefd hebben. De ontmoetingen met tekenaars en mede-verzamelaars zijn ook wat waard. En er zijn nog mensen met dure hobby's. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

De keuze van locaties zijn wel geïnspireerd: hotelkamers, cruiseschepen... nu is het alleen nog wachten op de eerste verkoop van een originele plaat tijdens een toeristische ruimtevlucht.

 

Geen zin om mee te komen naar Palma? 

image.thumb.png.f975a459f4245247152ec307a5c2ed93.png

of de week later Como?

 

image.thumb.png.db2a53fd99906b60d010b0b14356e8ca.png

 

Of als het niet kan wachten tot mei naar Ronse? 

image.png.80d959af370234f5694f52a65fe9d37d.png

 

Na een aantal jaren heb je het wel gehad met de klassieke beurzen met bakken pappier en lange rijen, en 5 minuten bij de auteur. Deze events hebben het voordeel dat auteurs er massa's originelen bij hebben en bij een cocktail ook stevig kan genetwerkt worden.

 

Btw. Cruise is in oktober.

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Gaan platen en originelen niet sterk in waarde dalen de komende decennia aangezien het aantal stripliefhebbers blijft afnemen? Nu zit je op een hoogtepunt omdat die generatie fans van de gouden jaren de leeftijd heeft bereikt dat ze de mogelijkheden hebben om er geld tegenaan te gooien. Maar als die generatie letterlijk begint af te sterven, dan kom je aan de leeftijdscategorieën waarbinnen nog maar een beperkt aantal mensen in Europese strips geïnteresseerd zijn en dan moet je daartussen nog genoeg kapitaalkrachtige personen hebben die hier geld aan willen spenderen.

Ik denk ook dat dit gaat gebeuren.. Ik heb al het idee dat de grootste gekte voorbij is 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...