Ga naar inhoud

Fumetti


BobFish

Recommended Posts

Je hebt strips, je hebt BD's, je hebt comics, graphic novels, manga, etc.

Maar ook, zeker niet te vergeten in het rijtje Italiaanse Fumetti !

 

Deze is niet minder geniaal, maar toch vaak een beetje onderbelicht. Buiten Pratt natuurlijk.

Daarom maak ik dit topic aan, zodat we deze eigenwijze striptak een beetje meer verdiende aandacht kunnen geven.

 

Want, zoals Madonna het al in het snotje had :

 

zwwU9Yjd3HxcR-grl370uT5Y8BZitqDIPHd5CT_H

Link naar reactie

Mijn persoonlijke top 10 so far :

 

1. Giuseppe Bergman (Manara)

2. Corto Maltese (Pratt)

3. Dylan Dog (Sclavi)

4. RanXerox (Tamburini)

5. Diabolik (Giussani)

6. Lo Sconosciuto (Magnus)

7. Ada nella jungla (Altan)

8. Satanik & Kriminal (Bunker & Magnus)

9. Il Commissario Spada (Gonana & De Luca)

10. Jonas Fink (Giardino)

 

Nog een beginner zijnde, ben ik alleszins zeer benieuwd naar andermans favoriete fumetti, so tell me !

Link naar reactie
3 uren geleden, Tuizentfloot zei:

De klassiekers samengevat in een postzegelvel

 

image.png.c1838a2928f17df55b38dff06a7e5b8d.png

Er Mankeert er eentje.

 

image.thumb.png.d9cb7782be51c3ceca70097255371328.png

 

Zagor heb ik nooit begrepen. Dat is iemand met een superhelden-achtig pakje in een cowboy-setting. Hier totaal onbekend, in Italië populair, maar in Servie, Bosnie en Kroatie de absolute superster. Maza, Beka en Vukic hebben me eens verteld hoe een 'grote eer' het is voor hun om eens een Zagor te mogen doen. Perfect te vergelijken met de Roder Ridder of Tex Willer dus.

Btw. blijkbaar heeft hij nog een superkracht om dat gele cirkeltje rond te houden in alle posities.

 

 

 

Link naar reactie
Op 10/12/2019 om 09:43, bouncer zei:

image.thumb.png.bfc8c27cd85cdf637baba2a4fc423ea2.png

 

Toen ik nog heel, heel jong was, kocht ik dit soort boekjes op de markt.

Jolanda was toen mijn eerste kennismaking met Manara zonder dat ik het wist.

Emanuele Taglietti was de hofleverancier van de meeste covers.

image.thumb.png.a480b40a991380b1e93552afa000dee7.png

 

Bouncer, jij sloeber !

Nee, vertel ! Dit is totaal onbekend voor mij. Heb eens wat gegoogled maar vind niet veel informatie. Wel dat Taglietti samenwerkte met Fellini, Antonioni en Ferreri ! ❤️ Doet me ook denken aan giallo posters voor films van Bava, Argento & co.

Die Playcolt haha, wat denkt Alain Delon daarvan ?!

Ik hou wel van dit soort extravagante, bijna absurde en verdoken kunstkronkels uit een andere tijd.
Welke rol speelde Manara in deze reeks ? Jolanda ? Zijn er nog belangrijke namen in dit genre en vooral, hoe kan ik dit lezen ?!

Link naar reactie
6 uren geleden, BobFish zei:

Bouncer, jij sloeber !

Nee, vertel ! Dit is totaal onbekend voor mij. Heb eens wat gegoogled maar vind niet veel informatie. Wel dat Taglietti samenwerkte met Fellini, Antonioni en Ferreri ! ❤️ Doet me ook denken aan giallo posters voor films van Bava, Argento & co.

Die Playcolt haha, wat denkt Alain Delon daarvan ?!

Ik hou wel van dit soort extravagante, bijna absurde en verdoken kunstkronkels uit een andere tijd.
Welke rol speelde Manara in deze reeks ? Jolanda ? Zijn er nog belangrijke namen in dit genre en vooral, hoe kan ik dit lezen ?!

Manara tekende Jolanda van 1973 t/m 1976, eigenlijk zijn eersten schreden als professioneel tekenaar.

 

Taglietti is een cult fenomeen ( invloeden van Frank Frazetta, Averardo Ciriello ), en het boek Sex and Horror bevat eigenlijk het leukst

aan deze Sex pulp, namelijk de covers.

 

Nog een tip!  De reis van G.Mastorna  van Manara en Fellini, geen echt verhaal, maar gaat meer over het nooit tot stand gekomen

film project van Fellini.

Niet ieders kopje thee, maar ik vind het prachtig!

 

image.thumb.png.a80fe7f851ba4e07507fd1cab3f83c0b.pngimage.png.b78535f67d2910f0f0b71045746ce1e2.png

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 3 years later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...