BobFish Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Je hebt strips, je hebt BD's, je hebt comics, graphic novels, manga, etc. Maar ook, zeker niet te vergeten in het rijtje : Italiaanse Fumetti ! Deze is niet minder geniaal, maar toch vaak een beetje onderbelicht. Buiten Pratt natuurlijk. Daarom maak ik dit topic aan, zodat we deze eigenwijze striptak een beetje meer verdiende aandacht kunnen geven. Want, zoals Madonna het al in het snotje had : Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
BobFish Posted December 9, 2019 Author Share Posted December 9, 2019 Mijn persoonlijke top 10 so far : 1. Giuseppe Bergman (Manara) 2. Corto Maltese (Pratt) 3. Dylan Dog (Sclavi) 4. RanXerox (Tamburini) 5. Diabolik (Giussani) 6. Lo Sconosciuto (Magnus) 7. Ada nella jungla (Altan) 8. Satanik & Kriminal (Bunker & Magnus) 9. Il Commissario Spada (Gonana & De Luca) 10. Jonas Fink (Giardino) Nog een beginner zijnde, ben ik alleszins zeer benieuwd naar andermans favoriete fumetti, so tell me ! Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
Ambreville Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Maak de Tex-Willer gasten niet wakker Quote Link to comment
Theodoor Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Door die foto van Madonna kon ik het niet laten... Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Tuizentfloot Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 De klassiekers samengevat in een postzegelvel Quote Link to comment
Ambreville Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 3 uren geleden, Tuizentfloot zei: De klassiekers samengevat in een postzegelvel Er Mankeert er eentje. Zagor heb ik nooit begrepen. Dat is iemand met een superhelden-achtig pakje in een cowboy-setting. Hier totaal onbekend, in Italië populair, maar in Servie, Bosnie en Kroatie de absolute superster. Maza, Beka en Vukic hebben me eens verteld hoe een 'grote eer' het is voor hun om eens een Zagor te mogen doen. Perfect te vergelijken met de Roder Ridder of Tex Willer dus. Btw. blijkbaar heeft hij nog een superkracht om dat gele cirkeltje rond te houden in alle posities. Quote Link to comment
Waldorf Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Een deel is mij volslagen onbekend, maar Pratt, Giardino en Manara ken ik natuurlijk wel. Ada in de jungle ken ik ook. Dat is erg maf. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Een strip is een strip voor mij, waar ie ook vandaan komt. Een Italiaanse tekenaar die ik bewonder is Benito Jacovitti! Bekende strips zijn Cocco Bill en Zorry Kid. Quote Link to comment
bouncer Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Toen ik nog heel, heel jong was, kocht ik dit soort boekjes op de markt. Jolanda was toen mijn eerste kennismaking met Manara zonder dat ik het wist. Emanuele Taglietti was de hofleverancier van de meeste covers. Quote Link to comment
Kobus Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 - Pratt - Manara - Liberatore - Jacovitti - Mattotti - Atanassio - Altan Quote Link to comment
linthout Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Geef mij maar Dylan Dog! Gelukkig is er iemand in China die er al een stuk of vijftig vertaald heeft in het Engels... Ik denk dat die ze drukt op twintig exemplaren of zo... Quote Link to comment
cartoonesk Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Toen ik eens in Rome was (schoolreisje) kocht ik dit boek met cartoons en politieke prenten van Origone. Later kwam ik er achter dat Origone (edit : met zijn broer) ook gagstrips heeft getekend voor bv. Wham. (hoe die strip in het Nederlands heette kan ik nu niet vinden). Quote Link to comment
cartoonesk Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Zoals je ziet, heb ik meer verstand van de komische strip. Daar ligt ook mijn voorkeur. Een plaatje uit de postzegels hierboven herinnerde me aan de Italiaanse Bonvi met zijn grappige strip De Stormtroepen! Quote Link to comment
Vittorio Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Alleskunner Igort (Igor Tuveri) mag niet ontbreken, qua wereldwijde vertalingen zo'n beetje de succesvolste Italiaanse auteur. Zijn 5 è il Numero Perfetto uit 2002 verscheen bij Oog&Blik en die vond ik zeer de moeite: Drie maanden geleden kwam de verfilming uit, met Igort zelf op de regiestoel: Quote Link to comment
BobFish Posted December 12, 2019 Author Share Posted December 12, 2019 Op 10/12/2019 om 09:43, bouncer zei: Toen ik nog heel, heel jong was, kocht ik dit soort boekjes op de markt. Jolanda was toen mijn eerste kennismaking met Manara zonder dat ik het wist. Emanuele Taglietti was de hofleverancier van de meeste covers. Bouncer, jij sloeber ! Nee, vertel ! Dit is totaal onbekend voor mij. Heb eens wat gegoogled maar vind niet veel informatie. Wel dat Taglietti samenwerkte met Fellini, Antonioni en Ferreri ! Doet me ook denken aan giallo posters voor films van Bava, Argento & co. Die Playcolt haha, wat denkt Alain Delon daarvan ?! Ik hou wel van dit soort extravagante, bijna absurde en verdoken kunstkronkels uit een andere tijd. Welke rol speelde Manara in deze reeks ? Jolanda ? Zijn er nog belangrijke namen in dit genre en vooral, hoe kan ik dit lezen ?! Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
bouncer Posted December 12, 2019 Share Posted December 12, 2019 6 uren geleden, BobFish zei: Bouncer, jij sloeber ! Nee, vertel ! Dit is totaal onbekend voor mij. Heb eens wat gegoogled maar vind niet veel informatie. Wel dat Taglietti samenwerkte met Fellini, Antonioni en Ferreri ! Doet me ook denken aan giallo posters voor films van Bava, Argento & co. Die Playcolt haha, wat denkt Alain Delon daarvan ?! Ik hou wel van dit soort extravagante, bijna absurde en verdoken kunstkronkels uit een andere tijd. Welke rol speelde Manara in deze reeks ? Jolanda ? Zijn er nog belangrijke namen in dit genre en vooral, hoe kan ik dit lezen ?! Manara tekende Jolanda van 1973 t/m 1976, eigenlijk zijn eersten schreden als professioneel tekenaar. Taglietti is een cult fenomeen ( invloeden van Frank Frazetta, Averardo Ciriello ), en het boek Sex and Horror bevat eigenlijk het leukst aan deze Sex pulp, namelijk de covers. Nog een tip! De reis van G.Mastorna van Manara en Fellini, geen echt verhaal, maar gaat meer over het nooit tot stand gekomen film project van Fellini. Niet ieders kopje thee, maar ik vind het prachtig! Quote Link to comment
bouncer Posted December 12, 2019 Share Posted December 12, 2019 7 uren geleden, BobFish zei: Die Playcolt haha, wat denkt Alain Delon daarvan ?! Of Sylvester Stallone en Tom Selleck ?! Quote Link to comment
bouncer Posted December 13, 2019 Share Posted December 13, 2019 https://paleisvoorvolksvlijt.org/portfolio-items/de-reis-van-g-mastorna/ Quote Link to comment
Vittorio Posted December 13, 2019 Share Posted December 13, 2019 13 uren geleden, bouncer zei: Of Sylvester Stallone en Tom Selleck ?! Of Lambik: Quote Link to comment
bouncer Posted December 13, 2019 Share Posted December 13, 2019 42 minuten geleden, Vittorio zei: Of Lambik: Quote Link to comment
kurt cassauwers Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 Ik denk dat tekenaar Stelio Fenzo ook in dit lijstje past. Quote Link to comment
Recommended Posts