Ga naar inhoud

RIP Jo-El Azara


Johan

Recommended Posts

De stijl ziet er inderdaad wel mooi uit maar het is ook voor mij geen strip die ik zou kopen... Stond dit niet ooit in Kuifje ook? Het figuurtje komt me wel bekend voor.

Overigens - opvallend om een Japanse soldaat als hoofdpersonage voor een strip te kiezen. De herinneringen aan WO2 zijn immers niet bepaald positief in die zin.. en het personage lijkt toch wel wat weg te hebben van een WO2 militair.. (banzai!!) 

Link naar reactie

RIP - alle respect voor hem, maar kan niet zeggen dat ik zijn strips heb gelezen, tenzij toevallig en ik het ben vergeten.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Het is jammer dat de man overleden is, maar een echt succesvolle reeks heeft hij nooit gehad, dus vandaar wellicht het gebrek aan reacties. Van taka takata, toch wel zijn populairste reeks verschenen amper 4 albums begin jaren '70. En zijn Clifton-album maakte decennia lang geen deel van de reeks uit.

Weinigen weten ook dat hij zowel voor Vandersteen, Peyo, Will en Hergé heeft gewerkt.

 

afbeelding.png.3c2c176a9cee4cb266eaba2832394ca8.png

 

Het verhaal over het ontstaan van zijn pseudoniem is wel interessant:

Joseph Frans Hedwig Loeckx was een Vlaming die voornamelijk voor Franstalige uitgevers tekende. Aanvankelijk tekende hij zijn werk als Jo.Loeckx. Aangezien Franstaligen zijn echte naam vaak verkeerd uitspraken, tekende hij in het stripblad Tintin/Kuifje vervolgens als Jo-El, wat een combinatie is van Jo, van Joseph, en El, een fonetische weergave van L, van Loeckx. Later stelde het stripblad Pilote voor om ook voor hen te tekenen. Uitgeverij Le Lombard maakte echter bezwaar tegen het gebruik van het pseudoniem Jo-El in een ander tijdschrift. Dus tekende hij in Pilote onder het pseudoniem Ernest Azara. Dat pseudoniem vernoemde hij naar Hermès Azara, een buste van Alexander de Grote in het Louvre. Hij wou zich echter niet naar de god Hermes vernoemen, dus maakte hij er Ernest Azara van. Loeckx gebruikte dat pseudoniem ook in het stripblad Spirou/Robbedoes. Loeckx veranderde bij andere pseudoniemen zijn tekenstijl niet. Hierop werd de gelijkenis opgemerkt tussen Jo-El en Ernest Azara, waarna Loeckx zijn beide pseudoniemen samenvoegde en voortaan al zijn werk ondertekende als Jo-El Azara.

Link naar reactie

Op 19 april 1600 landde het schip De Liefde voor de kust van Japan. Sindsdien hebben de Nederlanders steeds betrekkingen met Japan onderhouden, ook in de periode dat Japan zichzelf helemaal had afgesloten van de rest van de wereld. Vanaf 1641 had de VOC een post op het kunstmatige eilandje Deshima voor de kust van Nagasaki en was daarmee de enige buitenlandse mogendheid die mocht handelen (en uitwisselen)met de Japanners.

 

Deshima.thumb.jpg.60fd05b0486a847063fb678c31cfe327.jpg

Link naar reactie
Op 10/2/2023 om 11:44, sanderg zei:

Overigens - opvallend om een Japanse soldaat als hoofdpersonage voor een strip te kiezen. De herinneringen aan WO2 zijn immers niet bepaald positief in die zin.. en het personage lijkt toch wel wat weg te hebben van een WO2 militair.. (banzai!!) 

Zoals ik me herinner was die strip erg anti-militaristisch, dus dat maakt het wat goed. 

 

Mijn medeleven aan wie hem gekend heeft.

 

taka_takata_tome_9_le_petikado-2649952-264-432.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...