Ga naar inhoud

de stripquiz 2023 - einduitslag


cinco

Recommended Posts

3 minuten geleden, cinco zei:

Even vraag 5 (Kuifje - de Zwarte Rotsen) onder de loep nemen, meerbepaald pagina's 30 t.e.m. 34:

 

team @Waldorf

 

p. 30 auto

p. 30 - 33 trein

p. 33 + 34 een andere trein

 

team @Daan

 

- witte auto (p30)

- rode trein (p30, 31, 32, 33)
- goederentrein (p33, 34)

 

team @Rik

 

pag 30 auto en trein

pag 31,32,33,34  trein

 

 

Wat is jouw vraag Cinco?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

 

Het gaat om wat er op deze pagina gebeurt.

 

afbeelding.thumb.png.440ff2df2dc2db216af9eeddf9743fd8.png

 

Citaat uit opdracht.

vraag 5: Kuifje (voor 6 punten)

Merken hoef je niet te vernoemen. Je hoeft bijvoorbeeld niet citroën op pagina x te zeggen, maar gewoon auto op pagina x.

De punten voor deze vraag is alles of niets. Dus enkel de 6 punten als het overzicht volledig is.

 

Volgens mij is het antwoord van ons team dus juist. Op blz 33 maakt Kuifje gebruik van een trein en een bijzondere specificatie was niet nodig.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
15 minuten geleden, Rik zei:

 

Citaat uit opdracht.

vraag 5: Kuifje (voor 6 punten)

Merken hoef je niet te vernoemen. Je hoeft bijvoorbeeld niet citroën op pagina x te zeggen, maar gewoon auto op pagina x.

De punten voor deze vraag is alles of niets. Dus enkel de 6 punten als het overzicht volledig is.

 

Volgens mij is het antwoord van ons team dus juist. Op blz 33 maakt Kuifje gebruik van een trein en een bijzondere specificatie was niet nodig.

 

 

 

Het gaat niet om de specificatie, maar wel om de treinwissel.

Link naar reactie
8 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Het gaat niet om de specificatie, maar wel om de treinwissel.

Zoals wij de opdracht hebben gelezen gaat het om het soort voertuig ( auto, boot,trein,vliegtuig) dat je per pagina moet noemen.

 

Het aantal maakt dan niet uit want een trein is een trein.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 minuten geleden, Rik zei:

Zoals wij de opdracht hebben gelezen gaat het om het soort voertuig ( auto, boot,trein,vliegtuig) dat je per pagina moet noemen.

 

Een trein is een trein.

 

ja, klopt. Benaming is geen probleem.

Het gaat erom dat er van twee verschillende treinen gebruik wordt gemaakt.

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

 

ja, klopt. Benaming is geen probleem.

Het gaat erom dat er van twee verschillende treinen gebruikt wordt gemaakt.

 

Sorry, ik was niet concreet genoeg. Volgens ons team gaat het over het soort en niet over het aantal exemplaren van een voertuig per pagina. Maar we leggen ons uiteraard neer bij de beslissing van de jury😊

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
9 minuten geleden, Rik zei:

 

Sorry, ik was niet concreet genoeg. Volgens ons team gaat het over het soort en niet over het aantal exemplaren van een voertuig per pagina. Maar we leggen ons uiteraard neer bij de beslissing van de jury😊

 

Ik voel niet echt dat er mogelijkheid tot verschillende interpretaties zat in die vraag.

Laten we het nog eens bekijken.

Dit was de formulering waar het in dit geval om gaat:

 

en vermeld elke keer dat Kuifje van een voertuig (te land, ter zee of in de lucht) gebruik maakt doorheen dit verhaal

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik voel niet echt dat er mogelijkheid tot verschillende interpretaties zat in die vraag.

Laten we het nog eens bekijken.

Dit was de formulering waar het in dit geval om gaat:

 

en vermeld elke keer dat Kuifje van een voertuig (te land, ter zee of in de lucht) gebruik maakt doorheen dit verhaal

 

 

Vermeld het voertuig en ook telkens de pagina (of pagina's) waarop hij gebruik maakt van dat voertuig.

Merken hoef je niet te vernoemen. Je hoeft bijvoorbeeld niet citroën op pagina x te zeggen, maar gewoon auto op pagina x.

 

Hierboven staat de letterlijke tekst uit de opdracht. Het voertuig is weliswaar 2 verschillende treinen maar op blz 33 maakt hij gebruik van het voertuig trein.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 minuut geleden, Rik zei:

Vermeld het voertuig en ook telkens de pagina (of pagina's) waarop hij gebruik maakt van dat voertuig.

Merken hoef je niet te vernoemen. Je hoeft bijvoorbeeld niet citroën op pagina x te zeggen, maar gewoon auto op pagina x.

 

Het tweede gedeelte gaat over de formulering.

 

Kijk, voor pagina 7 en 8 hebben jullie ook vermelding gedaan van twee verschillende auto's zoals de bedoeling was.

 

pag 7 boot en auto

pag 8 auto

 

Als jullie hetzelfde hadden gedaan als met de trein, dan hadden jullie het als volgend geformuleerd:

 

pag 7 boot

pag 7&8 auto

 

 

 

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Rik zei:

Vermeld het voertuig en ook telkens de pagina (of pagina's) waarop hij gebruik maakt van dat voertuig.

Merken hoef je niet te vernoemen. Je hoeft bijvoorbeeld niet citroën op pagina x te zeggen, maar gewoon auto op pagina x.

 

4 minuten geleden, cinco zei:

 

Het tweede gedeelte gaat over de formulering.

 

Kijk, voor pagina 7 en 8 hebben jullie ook vermelding gedaan van twee verschillende auto's zoals de bedoeling was.

 

pag 7 boot en auto

pag 8 auto

 

Als jullie hetzelfde hadden gedaan als met de trein, dan hadden jullie het als volgend geformuleerd:

 

pag 7 boot

pag 7&8 auto

 

 

 

 

Nee, op blz 7 maakt hij gebruik van 2 soorten voertuigen  nl boot en auto. Dit hadden wij ook gemeld als hij op deze pagina in 2 verschillende auto's en in meerdere boten had gezeten.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Als nu die 'elke keer' er niet in zat. Dat lijkt me toch duidelijk aan te geven dat er ook elke keer een vermelding moet gebeuren, ook als het om hetzelfde type voertuig gaat.

 

en vermeld elke keer dat Kuifje van een voertuig gebruik maakt

 

@Rik Zal ik eventueel een jury samenstellen van niet-deelnemende leden om hierover te oordelen? :o

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

Als nu die 'elke keer' er niet in zat. Dat lijkt me toch duidelijk aan te geven dat er ook elke keer een vermelding moet gebeuren, ook als het om hetzelfde type voertuig gaat.

 

en vermeld elke keer dat Kuifje van een voertuig gebruik maakt

 

@Rik Zal ik eventueel een jury samenstellen van niet-deelnemende leden om hierover te oordelen? :o

 

 

 

 

 

 

nee hoor, zoals ik 5 posts geleden al schreef hebben we alle vertrouwen in het oordeel van de wedstrijdleiding 😇

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 minuten geleden, Rik zei:

nee hoor, zoals ik 5 posts geleden al schreef hebben we alle vertrouwen in het oordeel van de wedstrijdleiding 😇

 

Natuurlijk is het beter dat deelnemers niet het gevoel hebben dat ze door verkeerde interpretatie van een vraag langs hun punten grijpen.

 

Ik ga nog wel voor een second opinion.

Link naar reactie

@Daan  @Rik @Waldorf

 

Omdat het door de beperkingen van het PM-systeem moeizaam is om afbeeldingen naar verschillende partijen te verzenden, gaat de tweede ronde ingekrimpt worden tot enkel en alleen de 20 fragmenten uit de in het Nederlands verschenen albums van 2022.

Dit zal nu 2 punten per afbeelding opleveren.

En als je alle afbeeldingen correct hebt, krijg je 10 punten extra.

Dus op die manier komen we aan de 50 punten voor ronde 2.

Voor de afbeeldingen moeten zowel reekstitel als albumtitel vermeld worden om de 2 punten te ontvangen.

Je kan dus niet een afzonderlijk punt verdienen met alleen de reekstitel.

In geval van one-shots is albumtitel uiteraard het enige dat je moet vermelden.

 

De recensie die ten laatste op dinsdag moet ingezonden worden, gaat wel nog door.

 

De beeldvragen betreffende Blacksad, Lanfeust en Robbedoes zullen verschoven worden naar een latere ronde. (niet noodzakelijk ronde 3)

 

Als er nog vragen zijn, kunnen die altijd gesteld worden.

 

Controleer of je als groep 20 verschillende afbeeldingen hebt ontvangen.

Alles is reeds verzonden.

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

@Daan  @Rik @Waldorf

 

Omdat het door de beperkingen van het PM-systeem moeizaam is om afbeeldingen naar verschillende partijen te verzenden, gaat de tweede ronde ingekrimpt worden tot enkel en alleen de 20 fragmenten uit de in het Nederlands verschenen albums van 2022.

Dit zal nu 2 punten per afbeelding opleveren.

En als je alle afbeeldingen correct hebt, krijg je 10 punten extra.

Dus op die manier komen we aan de 50 punten voor ronde 2.

Voor de afbeeldingen moeten zowel reekstitel als albumtitel vermeld worden om de 2 punten te ontvangen.

Je kan dus niet een afzonderlijk punt verdienen met alleen de reekstitel.

In geval van one-shots is albumtitel uiteraard het enige dat je moet vermelden.

 

De recensie die ten laatste op dinsdag moet ingezonden worden, gaat wel nog door.

 

De beeldvragen betreffende Blacksad, Lanfeust en Robbedoes zullen verschoven worden naar een latere ronde. (niet noodzakelijk ronde 3)

 

Als er nog vragen zijn, kunnen die altijd gesteld worden.

 

Controleer of je als groep 20 verschillende afbeeldingen hebt ontvangen.

Alles is reeds verzonden.

Groep 2 heeft 20 opgaven ontvangen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Er is me nog onderstaande vraag gesteld.

 

Om wat verkeerde interpretaties te voorkomen, gaat het hier alleen om eerste drukken of zijn ook de herdrukken uit 2022 hierbij inbegrepen?

 

Sommige albums zijn in een eerder jaar in het Frans (of een andere taal) verschenen en zijn nu dan in 2022 in het Nederlands uitgegeven.

Het zijn albums die als nieuwe uitgaves zijn uitgebracht in 2022.

Een herstart bij een nieuwe uitgeverij kan er ook tussen zitten.

Maar het is bijvoorbeeld niet zo dat het om de zoveelste herdruk gaat van bijvoorbeeld een Suske en Wiske.

Mochten er bij specifieke afbeeldingen twijfels of onduidelijkheden zijn, dan kan je dat melden en zal ik het nog eens extra controleren.

 

Link naar reactie

 

de teams van @Rik@Waldorf@Daan

 

Nog iets om in het achterhoofd te houden:

 

Als de resultaten van ronde 2 zo dicht samen liggen als die van ronde 1, dan gaat het nog de recensie worden die uitsluitsel gaat geven.

 

Voorbeeld:

Een team haalt zowel 50/50 in ronde 1 als 50/50 in ronde 2, dus 100/100 in totaal.

Een ander team haalt 41/50 in ronde 1 en 50/50 in ronde 2, dus 91/100 maar wint daarbij ook de selectie van beste recensie en krijgt dus 10 % van zijn totaal toegevoegd (met de vooropgestelde regel dat alles achter de komma naar boven zal afgerond worden) dus krijgt 10 punten (9,1 naar boven afgerond) bij zijn totaal, wat zorgt voor een eindresultaat van 101 punten.

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

Teams,

 

Wat doen we met schrijffouten?

Ik heb de neiging om daar een zekere aanvaardbare soepelheid in te hanteren.

 

Elk team heeft er namelijk begaan.

 

@Daan

 

Prozini in plaats van Pronzini

 

afbeelding.png.bf32c539d446269334a64d8824c97a59.png

 

@Waldorf

 

Balasteros in plaats van Balesteros

 

afbeelding.png.25b4bc6bcba24b8e1e3d434ff8655c60.png

 

@Rik

 

geen trema

Venetie in plaats van Venetië

 

afbeelding.png.bca798ae0d439dae699db589a1035bc8.png

 

 

 

 

@Ambreville heeft het zelf heel moeilijk met schrijffouten in strips. Zal moeilijk voor hem zijn om schrijffouten te aanvaarden.  

Link naar reactie

de oplossingen van ronde 1 - vraag 6: Asterix

 

1. Zeker, zeker. U zult... eh... geconfijte zeuge-oogjes krijgen.

   

afbeelding.png.1c039af4a3b3213c70cbadc15fc27413.png

 

    Ja, ja... U krijgt gekonfijte biggen-oortjes.

 

 

 

2. Neemt u me niet kwalijk, heren. De Belgen daar proberen te slapen. Zoudt u een beetje zachter aan willen doen?

   

afbeelding.png.204164a6974bb89c95af9dfa71f293f4.png

 

    Pardon, mannen! De Belgen en wij proberen te slapen, daar verderop. Dus zouden jullie het een beetje zachter aan willen doen?

 

 

 

3. Hou je mond!! Toen ik hoorde wat hier aan de hand was ben ik onmiddellijk gekomen zonder me zelfs maar om te kleden... kun je nagaan!

  

afbeelding.png.0dbbbd83bff91d4a6e9ef7e35a7c3edc.png

 

    Zwijg!!! Toen ik hoorde wat hier gebeurde, ben ik hals over kop m'n paleis uitgerend, zonder me zelfs maar te verkleden!

 

 

 

4. ... Dan kom ik in actie, vanachter de derde zuil waar ik me verborgen heb.

 

afbeelding.png.c954315eb19df0c872254c5b64b15fd7.png

 

    ...en ik spring vanachter de derde zuil naar binnen...

 

 

 

5. Ga ogenblikkelijk de grens over, bij Jupiter en grijp die kerels! Liever dood dan levend!!

 

afbeelding.png.171e78b8deb62149c946a0eab0e0240c.png

 

    Ga ogenblikkelijk de grens over, bij Jupiter! Achtervolg die mannen! Ze mogen niet in leven blijven! Ons leven hangt ervan af!

Link naar reactie

Wat zijn nu de resultaten van ronde 1 ?

Wel, vraag 1 tot en met 4 heeft iedereen correct.

Bij vraag 5 heb je de kwestie met de treinen van groep 2.

En bij vraag 6 is er de verkeerde tekstballon van groep 1.

 

afbeelding.png.7853c60436013b3c43e230ad167179b9.png

 

Ik noteer voorlopig deze uitslag:

 

@Daan @beus @$tripofiel @Ptrck (groep 3) -> 50/50

 

@Waldorf @Ambreville @mojo @WILCO (groep 1) -> 49/50

 

@Rik @Lestat @fantasiooo @sjaakie (groep 2) -> 44/50

 

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to stripquiz - de uitslag van ronde één
  • cinco changed the title to stripquiz - ronde twee: ...is éénoog koning

Ondertussen zijn de teams al volop bezig met ronde 2:

20 afbeeldingen uit albums die in 2022 in het Nederlands verschenen zijn.

 

Men moet telkens de reeks en de albumtitel vermelden van de desbetreffende afbeelding. (2 punten per afbeelding)

Als al hun antwoorden correct zijn, krijgen ze nog eens 10 bonuspunten erbij.

 

Ook zullen ze dinsdag een recensie van een album uit de SSZ top 30 (2022) indienen.

Er kan achteraf gestemd worden en het team met de beste recensie krijgt 10% van zijn totaalscore extra.

(alles achter de komma wordt naar boven afgerond)

 

Link naar reactie
Op 26/3/2023 om 14:22, cinco zei:

Ook zullen ze dinsdag een recensie van een album uit de SSZ top 30 (2022) indienen.

Er kan achteraf gestemd worden en het team met de beste recensie krijgt 10% van zijn totaalscore extra.

(alles achter de komma wordt naar boven afgerond)

 

en wie de smaak te pakken heeft, moet zich maar aanmelden aan de SSZ 🙂 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Daan zei:

Team 3 heeft een recensie ingeleverd. @cinco Hoe zal de beoordeling verlopen?

 

 

De mensen van het forum zullen kunnen stemmen voor de recensie die ze het beste vinden.

Bij gelijkstand wint de recensie die het eerst al zijn stemmen binnenheeft nadat de stemming sluit op een vooraf vastgelegde dag en tijdstip.

Ook de teamleden mogen uiteraard stemmen en ik vermoed dat die logischerwijs op hun eigen inzending zullen stemmen.

Dus echt iedereen mag stemmen, behalve ik.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...