Ga naar inhoud

de stripquiz 2023 - einduitslag


cinco

Recommended Posts

Kleine suggestie: ik wil niet dwars liggen, maar misschien is het beter om tijdens de paasvakantie (1 tot 16 april) even een langere pauze in te lassen? Sommige Repers gaan misschien op reis en ik veronderstel dat niet iedereen dan zijn volledige stripcollectie zal meenemen? 

Link naar reactie
4 uren geleden, WILCO zei:

Kleine suggestie: ik wil niet dwars liggen, maar misschien is het beter om tijdens de paasvakantie (1 tot 16 april) even een langere pauze in te lassen? Sommige Repers gaan misschien op reis en ik veronderstel dat niet iedereen dan zijn volledige stripcollectie zal meenemen? 

 

We zullen kijken wat de situatie op dat moment is.

Link naar reactie

Ok, alles is binnen.

Ik bereid de vragen voor en geef er misschien vandaag of morgen al door aan @Waldorf @Rik en @Daan.

De eerste ronde begint officieel pas maandag, maar jullie mogen dit weekend ook aan de slag gaan voor wie er zin in heeft.

Vrijdag 24 maart (of eerder) kunnen jullie de antwoorden indienen.

In de eerste ronde wordt er geen rekening gehouden met welk team het snelst de antwoorden indient, dus op dat vlak hoeven jullie niet te stressen.

 

 

Link naar reactie

De lijst waarmee we het gaan doen de komende 2 weken:

 

1. Largo Winch (hoofdreeks tem album 20)

2. Blacksad (deel 1 tem 5)

3. Thorgal (hoofdreeks tem album 29)

4. Kuifje (hoofdreeks, maar niet de Alfa-Kunst)

5. Robbedoes (hoofdreeks tem album 55)

6. Jommeke (hoofdreeks tem album 200)

7. De Blauwbloezen (hoofdreeks tem album 50)

8. De Kiekeboes (hoofdreeks tem album 150)

9. Suske & Wiske (hoofdreeks tem album 300)

10 Soda (hoofdreeks tem album 12)

11. Lanfeust van Troy (hoofdreeks deel 1 tem 8 )

12. Samber (hoofdreeks deel 1 tem 8 )

13. Gilles de Geus (hoofdreeks deel 3 tem 9)

14. Roel en zijn Beestenboel (tweede reeks deel 0 tem 10)

15. Meccano (hoofdreeks deel 1 tem 5)

16. Asterix (hoofdreeks deel 1 tem 24)

 

Mensen die niet deelnemen maar toch dit topic volgen, het kan zijn dat jullie ook nog een rol gaan spelen in keuzebepalingen van onderwerpen.

 

Link naar reactie

Ik ben klaar met het opstellen van de vragen voor ronde 1.

Er is een vraag waarin personages moeten opgesomd worden, een vraag waarin gezocht moet worden naar de publicatie van enkele kortverhalen uit een reeks, dan nog een albumspecifieke vraag over het doen en laten van een personage in dat album en voor de rest zijn het vragen waarin uitspraken moeten gelinkt worden aan de correcte strip.

 

Ik zal in de late zondagavond alles doorsturen zodat alle aanspreekpunten zeker kunnen zijn dat ze maandag over de opgaves beschikken.

 

 

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to stripquiz - ronde één: in het land der blinden...

Als er vragen, onduidelijkheden of ongeregeldheden zijn, mag je me altijd contacteren.

Hier nog een weergave van gevraagde gegevens als je wil dubbelchecken met de opgaves:

 

1. vijf namen en albumtitels

2. drie albumtitels

3. drie magazine-nummers

4. zes albumtitels

5. een lijst van voertuigen en paginanummers

6. vijf albumtitels en de nieuwste vertalingen voor zinnen

 

Aan niet-deelnemers die meevolgen: volgende week mogen jullie voor ronde 2 vanaf woensdag 29 maart ook een oordeel vellen over de resultaten van één van de opdrachten.

Link naar reactie
10 uren geleden, Yncke zei:

Hebben de teams een naam? (Want hoe moet een mens gaan supporteren? "Go go team Waldorf!", "Hup, team Rik" en "Ervoor gaan, team Daan!" bekt nu ook niet zo fantastisch... :) )

 

Elk team is vrij om al dan niet een naam te bedenken of een wapenschild te ontwerpen en kan daarbij ook de fans van merchandise zoals bijvoorbeeld T-shirts voorzien.

 

Link naar reactie

Omdat ronde 2 nogal veel afbeeldingen gaat bevatten, zullen die vragen mogelijk in meerdere PMs gaan aangeleverd worden bij het aanspreekpunt.

Mogelijk 50 afbeeldingen voor 50 punten, dus 1 punt per afbeelding.

Maar dit is nog niet definitief. De vragen zijn nog niet samengesteld.

Link naar reactie
  • cinco changed the title to stripquiz - de ontknoping van ronde één nadert!
  • Yncke pinned this topic

@Waldorf @Rik @Daan Ik ga jullie deze avond vraag 1 van ronde 2 (afbeeldingen uit strips van 2022) doorsturen. (edit: 40 punten + 10 punten extra als alles correct is)

 

(edit: de drie andere vragen die over Blacksad, Lanfeust en Robbedoes handelen, worden verschoven naar een latere ronde)

 

Voor al deze vragen is er opnieuw tijd tot en met vrijdag.

De opgave ivm met de recensie is bedoeld om ten laatste dinsdag in te leveren zodat het forum van woensdag tot vrijdag kan stemmen welke recensie de beste is.

Link naar reactie

ronde twee: ...is éénoog koning

 

- vrijdag 24 maart 2023: iedereen ontvangt de opgaves (edit)

- dinsdag 28 maart 2023: aanspreekpunt levert recensie af

- vrijdag 31 maart 2023: aanspreekpunt dient de antwoorden in

- zondag 2 april 2023: de uitslag van de tweede ronde wordt bekendgemaakt

Indien er teams zijn die na de tweede ronde gelijkstaan, wordt er rekening gehouden met de eindstand van de eerste ronde.

Link naar reactie

Voor andere geïnteresseerden, zo zag ronde 1 eruit:

 

 

RONDE 1

 

vraag 1: Soda (voor 10 punten)

 

opwarmertje!

 

Noem de namen van 5 collega's van Soda en ook telkens de titel van een album (1 tot en met 12) waarin dat personage voorkomt.

(2 punten per correct antwoord -> collega + album)

 

vraag 2: Gilles de Geus (voor 6 punten)

 

Vermeld het album waaruit elke zin komt. (2 punten per correct antwoord)

Elke opgave komt uit een ander album.

 

1. Laat ons toch vertrekken met dit geld! Het gaat om een ideaal dat ons allemaal aangaat: de vrijheid der Nederlanden!

2. Een Zwitsers martelmes. Ingebouwde duimschroef, ogenwippertje en een klein rijzweepje. Handig voor als je op reis bent en iemand gemeen pijn wilt doen.

3. We... we zijn helemaal geen bankiersfamilie! Doodordinaire bedriegers, dat zijn we!

 

vraag 3: Robbedoes (voor 6 punten)

 

Wat waren de nummers van de Spirou-magazines waarin de originele Franstalige versies van deze Robbedoes-kortverhalen debuteerden? (2 punten per correct antwoord)

 

1. De super Quick

2. Bravo Brothers

3. De ongelooflijke burp!

 

vraag 4: Largo Winch (voor 12 punten)

 

Vermeld het album waaruit elke zin komt. (2 punten per correct antwoord)

Elke opgave komt uit een ander album.

 

1. Die laatste avond heb ik je voor het eerst gekust. En helaas ook voor het laatst. Ik hoop dat je dat niet bent vergeten.

2. Aan dertig seconden heb ik genoeg. Je bent een verrekte lefgozer, Winch. Maar je hart zit op de juiste plaats... boss.

3. Helaas niet, barones! Ik wil uit de haven weg zijn voor het dag wordt. Maar dan hebben we een heel weekend de tijd om beter kennis te maken...

4. Maak dat je wegkomt, Largo. Jij moet je vliegtuig halen, ik m'n trein. En we gaan niet dezelfde kant uit. Vaarwel.

5. Kijkt u zelf maar. $ 8.722.000 werd gedebiteerd van de rekening van Mr. Winch en gecrediteerd naar onze rekening in New York.

6. Maar we hebben geen andere keus. Als we de boel verkopen, valt de vrijstelling weg van tien jaar belastingplicht die we kregen toen we de zaak daar vestigden. En de Chinezen zullen hun centen eisen.

 

vraag 5: Kuifje (voor 6 punten)

 

Neem de hertekende versie van de Zwarte Rotsen bij de hand (dus de versie van de reguliere reeks) en vermeld elke keer dat Kuifje van een voertuig (te land, ter zee of in de lucht) gebruik maakt doorheen dit verhaal, ook als dat tegen zijn zin gebeurt. (bijvoorbeeld bij een ontvoering)

Vermeld het voertuig en ook telkens de pagina (of pagina's) waarop hij gebruik maakt van dat voertuig.

Merken hoef je niet te vernoemen. Je hoeft bijvoorbeeld niet citroën op pagina x te zeggen, maar gewoon auto op pagina x.

De punten voor deze vraag is alles of niets. Dus enkel de 6 punten als het overzicht volledig is.

 

vraag 6: Asterix (voor 10 punten)

 

de meest complexe vraag

 

Dit zijn zinnen uit een oudere vertaling van de Asterix-strips.

- Vermeld het album waaruit elke zin komt. (1 punt per correct antwoord)

- Vermeld de verwoording van deze zinnen in de recentste vertalingen.  (1 punt per correct antwoord)

 

Elke opgave komt uit een ander album.

 

1. Zeker, zeker. U zult... eh... geconfijte zeuge-oogjes krijgen.

2. Neemt u me niet kwalijk, heren. De Belgen daar proberen te slapen. Zoudt u een beetje zachter aan willen doen?

3. Hou je mond!! Toen ik hoorde wat hier aan de hand was ben ik onmiddellijk gekomen zonder me zelfs maar om te kleden... kun je nagaan!

4. ... Dan kom ik in actie, vanachter de derde zuil waar ik me verborgen heb.

5. Ga ogenblikkelijk de grens over, bij Jupiter en grijp die kerels! Liever dood dan levend!!

Link naar reactie

Even aandacht voor vraag 6 opgave 1.

 

1. Zeker, zeker. U zult... eh... geconfijte zeuge-oogjes krijgen.

 

- antwoord team @Daan (Gereageerd: 22 uren geleden)

 

uit: De Ziener (plaat 37-8). In de nieuwe vertaling staat daar:

    "Ja, ja... U krijgt gekonfijte biggen-oortjes."

 

- antwoord team @Rik (Gereageerd: 6 uren geleden)

 

1. Asterix en de ziener: nwe vertaling Ja,ja... U krijgt gekonfijte biggenoortjes

 

- antwoord team @Waldorf

 

1. De ziener - "Gekonfijte biggenoortjes? Ah, ziener, je bent wonderbaarlijk!"

 

 

Wie heeft het correct denken jullie? Team @Daan en team @Rik of team @Waldorf ?

En welke vergissing is er dan gemaakt?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...