Ga naar inhoud

Leuke Dingen


retep

Recommended Posts

Als ik me niet vergis is dat meer een gevolg van een gebrek aan visie toen België heropgebouwd werd na de oorlog. Nu is er net zo goed ruimtelijke ordening, regels over de kleur van je gevel en de burgemeester die bouwvergunningen weigert omdat 't zijn smaakt niet is. 

 

Is dat zo, ik kom veel in Gent en Brussel en wat ik daar zie: roze- naast kobaltblauwe- naast mintkleurige huizen en dan heb ik het niet over de kozijnen maar over de hele gevels. Verder als je naar de achterterrein kijkt:  chaotische aanbouwen, scheefstaande of half ingestorte garages, ruïne achtige, verlopen bedrijfsruimten etc. 

 

In Nederland is het bouwtoezicht naar de andere kant doorgeslagen, daar moet je met de gemeente in de slag over alles maar in België heb ik weinig planologisch toezicht gezien. Dit leidt soms tot charmante bouwsels maar veel vaker tot hele lelijke rommelbouw.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Den Mauser zal nooit kunnen aarden in Holland waar de dakgoten niet breder mogen zijn dan 32,1 centimeter, je je huis niet mag schilderen in de kleur naar keuze of waar dakkapelbouwtekeningen in  drievoud ter beoordeling naar de welstandscommissie moeten worden gestuurd.

Toch wel hoor. Maar enkel als jullie met z'n allen hier komen wonen. :e007:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik ga toch niet permanent in zo'n rommellandje wonen !

Wel, je kunt je toch bezighouden met wat herstructureringen...zo val je dan anderen niet lastig... alhoewel...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Parkeerwachters in de Amerikaanse stad Keene zitten met hun handen in het haar. Door de actie van zes mannen kunnen zij hun job nauwelijks nog uitvoeren. Het zestal vindt er immers niets beter op om muntjes te steken in willekeurige parkeerautomaten waarvan de parkeertijd dreigt te worden overschreden.

 

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/ODN_130516_RobinHoodsParkeren

 

 

:e007:

Link naar reactie

Ik ben destijds verliefd geworden op de ruimtelijke chaos van onze onovertroffen hoofdstad.  Heerlijk.  In een stad als Brugge voel ik me na enkele uurtjes al onbehaaglijk, en vaak bekruipt in Nederland me datzelfde gevoel. 

Verwondert het je dan, beste retep, dat iemand als ik deels in de sector actief is, :P

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik ben destijds verliefd geworden op de ruimtelijke chaos van onze onovertroffen hoofdstad.  Heerlijk.  In een stad als Brugge voel ik me na enkele uurtjes al onbehaaglijk, en vaak bekruipt in Nederland me datzelfde gevoel. 

Verwondert het je dan, beste retep, dat iemand als ik deels in de sector actief is, :P

 

Ach Stilte, zal ik je eens de schoonheid van de nederlandse ruimtelijke ordening uitleggen, de in elkaar scharnierende bestemmingsplannen, streekplannen en RO nota's, de inspraakmogelijkheden, het compacte stad bouwen, de voorzieningenplanning etc etc.......

Link naar reactie

Al zouden we het kunnen, ik hoef het niet.  Te steriel, te serieus.  Brusselse chaos, met hier en daar, te midden van het in de negentiende eeuw hervormde middeleeuwse stadsweefsel een stadskanker die herinnert aan de utopische idealen van het modernisme.  Wat wenst een mens nu meer.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik geef daar ook wel de voorkeur aan.

 

Wat betreft steden: de Oosteuropese tristessse die als een grauw geweven sluier gedrapeerd is over tal van steden in het Avondland, herbergt meer karakter dan de uit staal en glas opgetrokken hoogbouw die de horizonten van The City en haar overzese kolonie bevuild...

Link naar reactie

de Oosteuropese tristessse die als een grauw geweven sluier gedrapeerd is over tal van steden in het Avondland, herbergt meer karakter dan de uit staal en glas opgetrokken hoogbouw die de horizonten van The City en haar overzese kolonie bevuild...

 

Een lapsus die in één keer de schoonheid van de ganse zin onderuit haalt. :e002:

Link naar reactie

Maar toch, weet dat zelfs de Russen de tristesse van onze Belgische steden verkiezen boven deze van hun eigen stedelijke patrimonium.  Zo werd heel wat scenes van het grafische pareltje Izgnanie gefilmd in de mooiste onzer steden, Charleroi:

 

izgnanie4.jpg

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

The Brits moeten ook niet onderdoen wat betreft architecturaal gekleun en wansmaak; aanschouw en huiver:

 

Secret_Intelligence_Service_building_-_V

 

 

 

Het lijkt wel derderangs speelgoed, afgekeurde bouwdozen die men probeert u in uw pollen te duwen om er vanaf te zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...