Ga naar inhoud

klassieke sunday pages


cinco

Recommended Posts

2 uren geleden, cartoonesk zei:

Nog enkele comics, die ik belangrijk acht. Ik ken enkel The Katzenjammer Kids een beetje, omdat die ooit als De Doerakkers in Mickey maandblad stonden.

 

The Katzenjammer Kids.

 

 

katzenjammer.jpg

 

Twee van de leukste dingen die ik in huis heb zijn originele pagina's van The captain and the Kids (de latere naam waaronder Dirks, de originele bedenker, de reeks verder zette). Getekend door Dirks, maar dan wel John Dirks, de zoon en opvolger van Rudolph Dirks. En niet uit de prille jaren, maar wel uit 1971 (die zijn vrij vlot en goedkoop te vinden). Maar het blijven toch heel leuke pagina's van een reeks die echt stripgeschiedenis heeft geschreven. Op een heel groot formaat getekend ook.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
15 uren geleden, Retardi zei:

In welk opzicht? 

Goh, het is al een tijdje geleden dat ik dat las, en ik herinner me amper wat ik gisteren las, laat staan de dingen van een paar jaar geleden. Maar ik kan me niet herinneren dat ik daar problemen mee had. Het is af en toe een beetje absurd, maar in wezen zijn het vooral simpele verhaaltjes.

Tenzij het over het taalgebruik gaat. Daar moet je inderdaad je gedachten bijhouden, I'll give you that.

Link naar reactie

Zoals ik altijd begreep, draait de strip om een soort driehoeksverhouding : Ignatz gooit een baksteen naar Krazy Kat, die dat ziet als een liefdesverklaring, en Offica Pup, die verliefd is op Krazy Kat, gooit dan Ignatz in het gevang. De strips zijn vaak variaties daarop. Als je het anders ziet mag je het zeggen. ;) Dat verklaart de graffiti op de boom (van mijn vorige afbeelding) niet maar misschien heeft Krazy zelf dat geschreven.

Ook in het Frans heeft Krazy Kat in bladen gestaan (zie afbeeldingen).

 

krazy kat1.jpg

krazy kat 2.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 16/10/2023 om 16:47, cinco zei:

 

Ah, dat doet me aan dat fragment uit Arf Arf denken.  Ook een ode aan die reeks dacht ik.

 

afbeelding.png.7ff3ce0b347f26cacba8a4d92d47f784.png

't is er in ieder geval op gebaseerd. Laten we dat dus inderdaad maar een ode noemen ;)

 

 

11 uren geleden, cinco zei:

Hairbreadth Harry (zondag 9 november 1913)

 

 

 

 Hairbreadth Harry is een geweldige strip. So much fun. Een parodie op films toen films nog maar net bestonden.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Er zijn ook vier mooie hardcovers met de Frazetta years verschenen bij Dark Horse.

Frazetta was de assistent van Al Capp.

Achteraf is alles in album uitgegeven aan de hand van mijn collectie Sunday Pages.

Ik bleek de enige te zijn die een complete collectie beschikbaar had. Ik heb die dingen toen meegesleurd

naar San Diego en via Denis Kitchen zijn die boeken er dan gekomen...

Dat waren nog eens tijden!

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

De volgende tentoonstelling in het MoCA zal de volgers van deze draad zeker bevallen:

 

De volgende tentoonstelling heeft als titel Krantenstrips, The First Influencers.

De strip zoals we die nu kennen begon aan het eind van de 19e eeuw in de Verenigde Staten. Het was meteen een succes en bleef meer dan honderd jaar het eerste wat mensen in hun krant lazen.

In deze tentoonstelling laten we zien op welke manier strips, stripfiguren en hun makers niet alleen vermaak boden, maar ook reclame maakten, merchandise verkochten, trends introduceerden en de kijk van hun lezers op de wereld bepaalden. Kortom, hoe ze in feite de eerste influencers waren.

1 Juni t/m 17 November

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...