cinco Posted August 24 Share Posted August 24 Gasoline Alley (21 oktober 1923) Ton Konincks 1948, BobFish and fenip 1 2 Quote Link to comment
bouncer Posted August 25 Share Posted August 25 7 uren geleden, cinco zei: Gasoline Alley (21 oktober 1923) Zoveel jaar later, zal Fabio Moon dit zeer respectvol dunnetjes overdoen. BobFish 1 Quote Link to comment
bouncer Posted August 25 Share Posted August 25 Pat Brady met Rose is Rose uit de 80's, Amerikaanse Sunday strip met een bijna Europese inslag. ( heeft wel iets van Gerard Leever weg ) Quote Link to comment
bouncer Posted August 25 Share Posted August 25 Garrett Price - White boy uit 1933, opvallend visueel. BobFish 1 Quote Link to comment
bouncer Posted August 25 Share Posted August 25 Lyonel Charles Feininger - The kin-der-Kids 1906 Ton Konincks 1948, BobFish and cartoonesk 2 1 Quote Link to comment
linthout Posted August 25 Share Posted August 25 geweldig hee... Ik had vroeger tienduizenden Amerikaanse sundaypages. Een stapel van een meter of tien. Ik zocht gans Amerika af. Maar sundaypages van honderd jaar oud verpulveren...Iedere keer als ik ze bekeek vielen er snippers af... Ik heb uiteindelijk het merendeel verkocht. Ik blijf het schitterend spul vinden. Zelden leesbaar maar zeer mooi. BobFish 1 Quote Link to comment
bouncer Posted August 26 Share Posted August 26 Paul Arthur - Mr coffee Nerves uit 1935, Paul Arthur was het pseudoniem van twee aartsvaders van de Amerikaanse strip, Noel Sickles en Milton Caniff Quote Link to comment
bouncer Posted August 26 Share Posted August 26 Over Noel Sickles gesproken, Scorchy Smith uit 1935, clair obscure. BobFish and Ton Konincks 1948 1 1 Quote Link to comment
linthout Posted August 26 Share Posted August 26 Lijkt op Caniff, maar Caniff heeft betere verhalen geschreven. Quote Link to comment
linthout Posted August 26 Share Posted August 26 Ik heb me een paar weken geleden wat sundaypages van de laatste jaren aangeschaft. Maar die zijn echt bedroevend van kwaliteit. Quote Link to comment
bouncer Posted August 26 Share Posted August 26 1 uur geleden, linthout zei: Ik heb me een paar weken geleden wat sundaypages van de laatste jaren aangeschaft. Maar die zijn echt bedroevend van kwaliteit. Welke waren dat ?, als ik zo vrij mag zijn. IDW , Sunday Press en Fantagraphics, zien er altijd mooi en verzorgd uit. BobFish 1 Quote Link to comment
bouncer Posted August 26 Share Posted August 26 Roy Crane - Buz Sawyer BobFish 1 Quote Link to comment
bouncer Posted August 26 Share Posted August 26 Roy Wilson - Happy Days Ton Konincks 1948 1 Quote Link to comment
linthout Posted August 26 Share Posted August 26 30 minuten geleden, bouncer zei: Welke waren dat ?, als ik zo vrij mag zijn. IDW , Sunday Press en Fantagraphics, zien er altijd mooi en verzorgd uit. Heu? Die brengen herdrukken van zeer oude Sundaypages in boekvorm! Natuurlijk allemaal topkwaliteit. Ik heb het over ECHTE sundaypages, die nog altijd bij de Amerikaanse kranten zitten op zondag! Quote Link to comment
bouncer Posted August 26 Share Posted August 26 Jose -Luis Salinas - The Cisco kid 1951 Alleen dagelijkse krantenstrip, geen Sunday van verschenen , toch wil ik deze graag vermelden, wilde ook niet echt doorbreken bij het grote publiek. Ton Konincks 1948 and BobFish 2 Quote Link to comment
BobFish Posted August 26 Share Posted August 26 17 minuten geleden, bouncer zei: The Cisco kid Proud owner bouncer 1 Quote Link to comment
bouncer Posted August 26 Share Posted August 26 21 minuten geleden, BobFish zei: Proud owner Wat een prachtige verzameling !!!!!, welkom terug. Quote Link to comment
TDPB Posted August 26 Share Posted August 26 De allereerste originele pagina die ik ooit kocht was van Tiny Tim uit 1940 (geen van de pagina's die ik hier toon). Ik kende de reeks helemaal niet, maar vond het gewoon heel mooi om naar te kijken. bouncer 1 Quote Link to comment
linthout Posted August 27 Share Posted August 27 17 uren geleden, bouncer zei: Jose -Luis Salinas - The Cisco kid 1951 Alleen dagelijkse krantenstrip, geen Sunday van verschenen , toch wil ik deze graag vermelden, wilde ook niet echt doorbreken bij het grote publiek. Waanzinnig mooi getekend en belachelijke onleesbare scenario's....En toch blijf ik dat ook allemaal kopen... Quote Link to comment
bouncer Posted August 27 Share Posted August 27 https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.catarse.me%2Fciscokid%3Fref%3Dctrse_explore_featured&psig=AOvVaw1gKgz-5cQWd41txwsI5OJO&ust=1693211618047000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CA4QjRxqFwoTCKCX9oe3_IADFQAAAAAdAAAAABAI Deze is recent uitgekomen ( Augustus 2023 ), wat ik ervan begrijp alleen te verkrijgen als crowdfundingproject ? Wel Engelstalig ?, blijkbaar niet te koop in reguliere stripwinkels ? Quote Link to comment
BobFish Posted August 27 Share Posted August 27 4 uren geleden, bouncer zei: Deze is recent uitgekomen Portugees en Reais, dat ruikt naar Brazilië. Mijn collectie is van Classic Comics Press, die doen mooie dingen ! Quote Link to comment
linthout Posted August 27 Share Posted August 27 8 uren geleden, bouncer zei: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.catarse.me%2Fciscokid%3Fref%3Dctrse_explore_featured&psig=AOvVaw1gKgz-5cQWd41txwsI5OJO&ust=1693211618047000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CA4QjRxqFwoTCKCX9oe3_IADFQAAAAAdAAAAABAI Deze is recent uitgekomen ( Augustus 2023 ), wat ik ervan begrijp alleen te verkrijgen als crowdfundingproject ? Wel Engelstalig ?, blijkbaar niet te koop in reguliere stripwinkels ? Waarom zou dat Engelstalig zijn? Trouwens, ze worden allemaal al uitgegeven in het Engels door Classic Comics Press. Zeer mooie bundelingen! Wat dat andere boekje is weet ik niet Quote Link to comment
TDPB Posted August 27 Share Posted August 27 7 minuten geleden, linthout zei: Waarom zou dat Engelstalig zijn? de teksten op de covers zijn alvast in het spaans. BobFish 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 28 Share Posted August 28 Op 25/8/2023 om 18:09, bouncer zei: Lyonel Charles Feininger - The kin-der-Kids 1906 Dacht ik ook aan! Ik heb Feininger ontdekt tijdens mijn studententijd. Hij had ook nog een andere strip : Wee Willie Winkie's World. Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 28 Share Posted August 28 Bringing Up Father. Door George McManus. Ton Konincks 1948 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 28 Share Posted August 28 Krazy Kat. Door George Herriman. Ton Konincks 1948 and fantasiooo 2 Quote Link to comment
linthout Posted August 28 Share Posted August 28 56 minuten geleden, cartoonesk zei: Bringing Up Father. Door George McManus. Mijn mooiste bezit (op stripgebied): het origineel (in kleur) van de onderste helft van de allereerste sundaypage van BUF hangt aan de muur, naast mijn bed. BobFish, TDPB, Ton Konincks 1948 and 1 other 4 Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 28 Share Posted August 28 Ik weet niet of dat toen al officiëel sunday pages waren maar The Yellow Kid is ook belangrijk. Door Richard F. Outcault. Voor mij de eerste stripfiguur ooit maar daarover zijn de meningen verdeeld. Ton Konincks 1948 1 Quote Link to comment
AHMO Posted August 30 Share Posted August 30 Yellow kid werd wel op zondag gepubliceerd. Maar de "Sunday Papers" zag pas 25 jaar later zijn levenslicht Maar Yellow Kid is wel de eerste stripfiguur en de grondlegger van de moderne strips. Dan heb ik niet over de balloons maar de absurde wekelijkse tekeningenhttps://cartoons.osu.edu/digital_albums/yellowkid/1895/1895.htm Die toen erg geliefd waren bij de gewone volk. Waardoor de oplage van zondagskrant, waar de Yellow Kid in stond, met sprongen omhoog ging Toen de twee grote krantenbazen dat ontdekte was dat ook gelijk het begin van de moderne strip en door Yellow Kid ontstond ook gelijk de strip merchandising ;o) http://melbirnkrant.com/collection/page7.html Ton Konincks 1948 1 Quote Link to comment
linthout Posted August 30 Share Posted August 30 Wat zijn Sunday Papers? De Sunday Funnies, ook genoemd Sunday Pages of gewoon de Funnies , een zondags bijvoegsel van de Amerikaanse kranten, ontstond in elk geval in de negentiende eeuw. En zeker niet 25 jaar later. Ik heb er hier vast nog liggen van de negentiende eeuw. Quote Link to comment
AHMO Posted August 31 Share Posted August 31 Je hebt gelijk Sunday pages , zijn eigenlijk weekend bijlages Sunday funny pages van de Chicago tribune (dus een bijlage met alleen strips) begon pas op 2 april 1922. Wanneer de Sunday funny pages bij de concurrent begon dat weet ik niet. Maar ik denk ook rond die tijd. Quote Link to comment
linthout Posted August 31 Share Posted August 31 Dan waren die er rijkelijk laat mee. Andere kranten deden dat al dertig jaar vroeger. AHMO 1 Quote Link to comment
lukoste Posted August 31 Share Posted August 31 https://www.taschen.com/en/books/comics/41406/winsor-mccay-the-complete-little-nemo/ Roque Ja and BobFish 2 Quote Link to comment
cinco Posted August 31 Author Share Posted August 31 De creativiteit van die periode blijft mij altijd verbazen. Deze is van zondag 20 maart 1927. cartoonesk, BobFish and fenip 2 1 Quote Link to comment
linthout Posted August 31 Share Posted August 31 Ja, maar dit is wel de absolute top! Hoewel...Er zijn duizenden prachtpagina's getekend in die periode. Quote Link to comment
iHaveBeenHere Posted September 3 Share Posted September 3 Ik ben alles behalve een kenner, maar veel van deze Sunday pages... zijn gewoon fenomenaal. Misschien was er meer mogelijk om dat het minder main-stream was, maar zo veel van die sundays (of domweg, gewone weekdagen) tonen zo veel passie en karakter. Ooit koop ik me een paar mooie orginelen uit de jaren stillekes, ik ga er wellicht meer van houden dan veel van de moderne dingen? Quote Link to comment
linthout Posted September 3 Share Posted September 3 De goede vroege originelen zijn onbetaalbaar geworden ondertussen... Er is ook zeer weinig op de markt. Quote Link to comment
Ton Konincks 1948 Posted September 4 Share Posted September 4 13 hours ago, linthout said: De goede vroege originelen zijn onbetaalbaar geworden ondertussen... Er is ook zeer weinig op de markt. Originele tekeningen, laat staan hele platen, verzamel ik niet. Daarvoor heb ik domweg het geld niet. Daarenboven heb ik liever veel mooie afdrukken in tijdschriften, boeken, albums of posters. Twee maal in mijn leven heb ik originelen gekregen. Eenmaal een mooie Guust, gekregen van Franquin zelve. En ook nog een grote schildering van de hand van Kresse die hij maakte voor Revue als middenpagina. Dat laatste origineel kreeg ik zomaar voor niks van Dick Matena die een aantal originelen had gekregen van Kresse zelve. Maar die grote Sunday Pages , daar zou ik ook een aantal voorbeelden van willen bezitten. Bijvoorbeeld van E.C. Segar of G. McManus. Maar ik ben wel gelukkig met de stripafleveringen op groot formaat uit zondagskrant Dimanche Illustre uit de jaren 1926-1936. Prachtige platen van Bicot ( Perry, Sjors) van Martin Branner en Zig et Puce van Alain Saint Ogan ( een geniale pionier van de strip ! ). Kon via catawiki meer dan 200 van die pagina's in complete bladen kopen. Ik heb ook nog een aantal platen dubbel, via andere kanalen, na lang zoeken. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 6 Share Posted September 6 Nog enkele comics, die ik belangrijk acht. Ik ken enkel The Katzenjammer Kids een beetje, omdat die ooit als De Doerakkers in Mickey maandblad stonden. The Katzenjammer Kids. Mutt and Jeff. Happy Hooligan. Ton Konincks 1948 1 Quote Link to comment
Recommended Posts