Ga naar inhoud

Disney-strips.


Recommended Posts

Hallo.

Mijn favoriete striptekenaars van Disney-strips zijn vooral Carl Barks en Floyd Gottfredson, ook al heb ik niet alles van hen.

 

Ik ben nog niet zo lang geleden enkele jaren abonnee geweest van het Nederlandse weekblad Donald Duck maar ondanks dat ik het leuk vond om te lezen, had ik op een gegeven moment een stapel ongelezen bladen liggen en heb ik besloten mijn abonnement op te zeggen.

 

Langer geleden, in mijn jeugd, was ik lid van Mickey maandblad. Dat vond ik zeer leuk en ik begon ze te lezen vanaf de kleine formaat boekjes (met veel oude Mickey-verhalen maar ook Zorro en niet-Disney-strips, zoals De Doerakkers (The Katzenjammer Kids), Henkie, Tijger en verhalen met illustraties van Dick Matena : Virl) tot en met het laatste nummer (zie laatste afbeelding) toen het al een tijdje een A4-magazine geworden was. Daarin vond ik Leo de Beo (volgens mij ook door Dick Matena) en Supergoof (maar ik weet niet wie dat tekende) leuk. Nu vind ik Mickey het leukste Disney-figuur maar vroeger was ik nogal fan van Goofy! :) 

 

pin mickey maandblad 1.jpg

pin mickey maandblad 2.jpg

pin mickey maandblad 3.jpg

pin mickey maandblad 4.jpg

pin mickey maandblad 5.jpg

pin mickey maandblad.jpg

 

Wie zijn jullie favoriete Disney-tekenaars? Dat mogen Amerikanen, Nederlanders, Italianen of wat dan ook zijn.

groetjes. 

Link naar reactie

Als ik naar Nederland kom, koop ik bijna elke keer een DD weekblad omdat het zó veel interessanter is dan de Duitse Disney tijdschriften. Ik vind leuk dat er 2/3 eigene productie in staat, een veel grotere varieteit aan personages (in het Duits zijn het meestal alleen de Ducks en een beetje Mickey en Goofy) en de Nederlandse strips zijn in het algemeen ook qua verhalen beter dan de Egmont-strips.

 

Goede tekenaars zijn er natuurlijk in alle landen, enkele werken ja ook zowel voor Egmont als voor Sanoma (of wie de Nederlandes uitgeverij nu heet), Ferioli en Fecchi bvb. Ferioli vind ik misschien de beste tegenwoordige Mouse-tekenaar in de magazines (als hij dan nog eens een Mouse-strip tekent, meestal is hij inmiddels met de Ducks bezig). Fecchi is de Wolf-Master. Rota, Rodriguez Peinado en Midthun zijn misschien de Duck-frontrunners in de magazines.

 

Bij de pockets (met de Italianen) ziet het al weer anders uit. Daar houd ik van oud-meester Cavazzano, maar ook van jongere tekenaars als Vian of Pastrovicchio. De tegenwoordig beste schrijver is voor mij Casty, die ook als tekenaar inmiddels een zeer hoge niveau heeft bereikt. Casty is in mijn ogen de legitieme opvolger van Scarpa - vooral bij de Mickey-strips. 

Link naar reactie

De strips in de enkele Donald-pockets, die ik soms kocht, zien er qua tekenstijl meteen heel anders uit dan de strips in het weekblad Donald Duck in Nederland. Naar ik begrijp inderdaad veel Italiaanse tekenaars. (sorry, ik ken of herken niet alle namen van tekenaars die je noemt, dat geldt ook voor Wouter's eerste reactie) Maar het ziet er wel interessant uit! Ook andere figuren vaak, die niet in het weekblad voorkomen, zoals Superdonald.

Link naar reactie
5 uren geleden, cartoonesk zei:

De strips in de enkele Donald-pockets, die ik soms kocht, zien er qua tekenstijl meteen heel anders uit dan de strips in het weekblad Donald Duck in Nederland. Naar ik begrijp inderdaad veel Italiaanse tekenaars.

Ja, dat is de Italiaanse school hoewel die ook sterk tussen de verschillende tekenaars varieert. De 4-reken-strips in de magazines die in Denemarken (Egmont) en Nederland geproduceerd worden zijn nog steeds meer in de klassieke Amerikaanse stijl (Barks enzv.). Maar daar zijn ook modernere tekenaars als Peinado en Midthun die er iets eigenes aan toevoegen en anderen die meer Barks-epigonen zijn.

 

Uit Nederland vind ik de Heymans broers leuk, bijzonder Mau. Die hebben ook een iets modernere stijl.

Link naar reactie

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Tokkie Tor

Strippersonage

Introductie10 januari 1932

 

Tokkie Tor is de hoofdfiguur van een reeks stripverhalen en enkele tekenfilms van Walt Disney. In de oorspronkelijke Amerikaanse verhalen heet hij Bucky Bug. Tokkie is een torachtige, maar in de strips wordt niet bekend wat voor soort hij is.

Tokkie Tor werd bedacht en aanvankelijk getekend door Earl Duvall. Later werd hij getekend door onder anderen Al Taliaferro.[1] Veel Nederlandstalige verhalen met Tokkie Tor in de hoofdrol zijn getekend door Carol Voges.[2]

 

Zijn eerste krantenstrip verscheen in 1932. De verhaaltjes waren destijds ballonstrips die helemaal op rijm waren gezet. In het eerste verhaal, Bucky Makes His Name, dat verscheen van januari tot april 1932, wordt Tokkie geboren. Op dat moment heeft hij nog geen naam, de krantenlezers mochten namelijk zelf suggesties opsturen. Uiteindelijk werd de naam Bucky gekozen, die was ingestuurd door een lezer uit Minneapolis.

In de derde aflevering, als Tokkie Tor drie weken oud is, trekt hij (tot verdriet van zijn moeder) de wijde wereld in. Na een aantal avonturen besluit Tokkie zich in Junkville (Puindorp) te vestigen. Daar is hij sindsdien altijd gebleven. Vaak beschermt Tokkie Tor zijn woonplaats tegen vijandige mieren of aaskevers, die al evenmin iets goeds in de zin hebben. Hij wordt hierin bijgestaan door zijn onafscheidelijke boezemvriend Bo (ook wel Ko in het Nederlands), die hij tijdens zijn zwerftocht heeft leren kennen. Tokkies vriendin Tonnie is de dochter van de burgemeester van Puindorp. Tokkie en Tonnie Tor zijn in een strip uit januari 1944 getrouwd.

Tokkie Tor beleefde in het Nederlands zijn vrijwel wekelijkse avonturen in zwart-wit in Donald Duck van jaargang 1953 nummer 19 t/m jaargang 1954 nummer 8. Naast Tokkie acteren zijn vriend Ko, zijn vrouw Tonnie, Tonnies jongere broertje Thijs en Opa Goudkever. Met ingang van jaargang 1954 nummer 10 wordt Donald Duck volledig in kleur gedrukt en verdwijnt Tokkie Tor. Pas 5 jaar later, in nummer 51 van jaargang 1959, maakt hij, nu geheel in kleur, zijn rentree. Dit is slechts voor even, want Tokkies avonturen verschijnen daarna slechts met grote tussenpozen. Zijn vriend Ko heet inmiddels Bo, Thijs heet Bram, Opa Goudkever heet Cornelis Kever en de plaats Lorrendam heet nu Puindorp.

 

Tokkie Tor verscheen in 1932 in Bugs In Love, een tekenfilm die deel uitmaakte van de Silly Symphonies-reeks. Ook Tonnie en Bo zijn in dit filmpje al te zien. Tokkie Tor is ook even te zien in de film Who Framed Roger Rabbit uit 1988.

Link naar reactie
Op 18/10/2023 om 15:15, TDPB zei:

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Tokkie Tor

Strippersonage

Introductie10 januari 1932

 

Tokkie Tor is de hoofdfiguur van een reeks stripverhalen en enkele tekenfilms van Walt Disney. In de oorspronkelijke Amerikaanse verhalen heet hij Bucky Bug. Tokkie is een torachtige, maar in de strips wordt niet bekend wat voor soort hij is.

Tokkie Tor werd bedacht en aanvankelijk getekend door Earl Duvall. Later werd hij getekend door onder anderen Al Taliaferro.[1] Veel Nederlandstalige verhalen met Tokkie Tor in de hoofdrol zijn getekend door Carol Voges.[2]

 

Zijn eerste krantenstrip verscheen in 1932. De verhaaltjes waren destijds ballonstrips die helemaal op rijm waren gezet. In het eerste verhaal, Bucky Makes His Name, dat verscheen van januari tot april 1932, wordt Tokkie geboren. Op dat moment heeft hij nog geen naam, de krantenlezers mochten namelijk zelf suggesties opsturen. Uiteindelijk werd de naam Bucky gekozen, die was ingestuurd door een lezer uit Minneapolis.

In de derde aflevering, als Tokkie Tor drie weken oud is, trekt hij (tot verdriet van zijn moeder) de wijde wereld in. Na een aantal avonturen besluit Tokkie zich in Junkville (Puindorp) te vestigen. Daar is hij sindsdien altijd gebleven. Vaak beschermt Tokkie Tor zijn woonplaats tegen vijandige mieren of aaskevers, die al evenmin iets goeds in de zin hebben. Hij wordt hierin bijgestaan door zijn onafscheidelijke boezemvriend Bo (ook wel Ko in het Nederlands), die hij tijdens zijn zwerftocht heeft leren kennen. Tokkies vriendin Tonnie is de dochter van de burgemeester van Puindorp. Tokkie en Tonnie Tor zijn in een strip uit januari 1944 getrouwd.

Tokkie Tor beleefde in het Nederlands zijn vrijwel wekelijkse avonturen in zwart-wit in Donald Duck van jaargang 1953 nummer 19 t/m jaargang 1954 nummer 8. Naast Tokkie acteren zijn vriend Ko, zijn vrouw Tonnie, Tonnies jongere broertje Thijs en Opa Goudkever. Met ingang van jaargang 1954 nummer 10 wordt Donald Duck volledig in kleur gedrukt en verdwijnt Tokkie Tor. Pas 5 jaar later, in nummer 51 van jaargang 1959, maakt hij, nu geheel in kleur, zijn rentree. Dit is slechts voor even, want Tokkies avonturen verschijnen daarna slechts met grote tussenpozen. Zijn vriend Ko heet inmiddels Bo, Thijs heet Bram, Opa Goudkever heet Cornelis Kever en de plaats Lorrendam heet nu Puindorp.

 

Tokkie Tor verscheen in 1932 in Bugs In Love, een tekenfilm die deel uitmaakte van de Silly Symphonies-reeks. Ook Tonnie en Bo zijn in dit filmpje al te zien. Tokkie Tor is ook even te zien in de film Who Framed Roger Rabbit uit 1988.

Bedankt! Ik had niet meteen aan wikipedia gedacht. Altijd het idee gehad dat Tokkie Tor speciaal voor de Nederlandse Donald Duck was bedacht.

Al Taliaferro is ook bekend van de krantenstrip van Donald Duck.

 

donald-duck-daily-by-al-taliaferro-2ioo.jpg

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...