Ga naar inhoud

Inkleuring Rode Ridder: Oproep Originele Tekeningen


acor

Recommended Posts

Als Rode Ridderfan of stripliefhebber weet u ongetwijfeld dat er nog steeds 36 albums uit onze geliefde reeks niet in kleur zijn verschenen.

 

Op het forum van www.roderidder.net wordt sinds maanden actief gezocht om deze ontbrekende albums eindelijk ingekleurd te krijgen.
Enkele forummers verklaarden zich intussen al bereid om zelf de inkleuring te verzorgen en deze gratis aan de uitgeverij over te maken. De afgeleverde proefinkleuringen, waarbij gestart werd vanaf een scan uit een zwart-wit-album, zijn te bewonderen op het forum en zien er zeer belovend uit.
 
Ook vanuit de uitgeverij lijkt men verheugd over het grote enthousiasme, maar om een bepaalde kwaliteit voor hen te kunnen waarborgen missen we blijkbaar één ding: de originele tekeningen.
 
Bij deze roepen we dan ook graag iedereen op om mee te zoeken naar de originele tekeningen uit de ontbrekende albums. Het gaat specifiek om volgende strips:

Hoe kunt u helpen?

 

Heeft u of iemand uit uw omgeving of vriendenkring een originele tekening uit één van bovenstaande topalbums? Laat het a.u.b. weten bij een eenvoudig mail naar info@roderidder.net! Vermeld hierbij zeker om welk album en welke pagina het gaat en graag ook uw telefonische contactgegevens en woonplaats. (Gelet op enkele recente diefstallen in het stripmilieu wordt een volledig adres niet gevraagd)

 

Zodra we alle originele tekeningen van een album hebben gelokaliseerd, nemen we met de eigenaars contact op. Al wat we dan vragen, is enkele minuten tijd om de tekening in te kunnen scannen, zodat het volledige album kan ingekleurd worden.

 

Heeft u geen originele tekeningen, help ons dan zeker verder in onze zoektocht en stuur deze mail door naar al uw contacten waarvan u vermoedt dat ze strips lezen. Doe dit slechts tot 31 december 2013, zodat dit bericht geen eindeloze kettingmail wordt.

Maak deze actie ook bekend op internetfora en vermeld hem in uw eerstvolgende blog of tweet.

 

Wij danken u om mee te zoeken naar deze vermiste originele tekeningen en hopen dat u net als ons reikhalzend uitkijkt naar de inkleuring van deze fantastische avonturen!

 
Met ridderlijke groeten,
 
www.roderidder.net
 
 
post-125-0-82474900-1387100243_thumb.jpg
post-125-0-11991600-1387100254_thumb.jpgpost-125-0-21711400-1387100266_thumb.jpgpost-125-0-50814900-1387100271_thumb.jpg
Link naar reactie

Wie doet de inkleuring? Dat paginaatje uit de Toverspiegel is alvast grandioos om zeep geholpen.

Iemand die er meer verstand van heeft dan jij in elk geval. Iemand die geheel vrijwillig deze taak op zich wil nemen. Iemand die niet gebaat is bij jouw kritiek om af te breken zoals gewoonlijk. Als je het beter kan, doe het dan zelf. Je kan er veel mensen blij mee maken. 

Link naar reactie

Zitten die originelen niet bij Janda?

Ik vind dit trouwens een heel vreemde gang van zaken...

Als ze het hebben over 'de uitgeverij'...Dat is 'Standaard' mag ik hopen???

Dat krijg je als je als uitgeverij al bijna 20 jaar blijft beweren dat je enkel met de originele platen kunt werken om de inkleuring te maken. Bovenstaande voorbeelden zijn gemaakt met eenvoudige scans uit het album in zwart-wit. Standaard weigert al jaren om tijd en moeite (en vooral geld) te steken in de inkleuring. Dit is een project dat hen gratis aangeboden zal worden, in de hoop dat ze eindelijk de ontbrekende albums in kleur uit zullen brengen.

 

Jij hebt geluk gehad met je Urbanusreeks, daar werden de oudere delen wel ingekleurd (het waren er dan ook maar 12).

Link naar reactie

Alle werk wordt voor hen gedaan, gratis. Er is een gegarandeerd koperspubliek en je kan uitpakken met een reeks die na al die jaren eindelijk volledig ingekleurd is. Volgens mij drie argumenten waar ze bij SU toch al even 2 keer over zullen nadenken.

 

Ik wens de initiatiefnemers in elk geval heel veel succes. Het zijn mensen die uit hun passie iets willen doen voor alle fans van de reeks. Volgens mij een bewonderswaardig initiatief!

Link naar reactie

Er is een gegarandeerd koperspubliek

 

Inderdaad. Maar overschat dat niet. Een paar duizend verkochte exemplaren, meer zal dat niet zijn. En misschien heeft Claus als hij na zijn 65e wat meer tijd heeft zin om voor al die verhalen een nieuwe cover te tekenen zodat er nog een paar honderd extra verkocht kunnen worden.

Maar voor de inkomsten moet Standaard dit helaas niet meer doen. Tenzij ze de ingekleurde versies als e-books zouden aanbieden.

Link naar reactie

Iemand die er meer verstand van heeft dan jij in elk geval. Iemand die geheel vrijwillig deze taak op zich wil nemen. Iemand die niet gebaat is bij jouw kritiek om af te breken zoals gewoonlijk. Als je het beter kan, doe het dan zelf. Je kan er veel mensen blij mee maken. 

 

Poe Poe wat een venijn. Ik vind die inkleuring ook niet zo heel geslaagd, het is te zwaar aangezet.

 

Mag ik dat trouwens zeggen op de reep ? Ja dat mag ik zeggen, ondanks het gegeven dat ik totaal niet kan tekenen, inkleuren ed. op het moment dat je nergens kritiek op kan hebben zijn je complimenten ook niets meer waard.....

 

Kijk hieronder, dat is mooi ingekleurd:

 

4003972989.jpg

 

Of blader deze ridderstrip eens door

 

lemen_troon_2_cover.jpg

Link naar reactie

kom kom, het is niet makkelijk om die slecht gedrukte strips in te kleuren, dat is niet vergelijkbaar.

 

Is dat werkelijk zo ? Als daar niets beters van te maken is om die reden heb ik niets gezegd. Wel is het zo dat die inkleuring de reden zou zijn om die boeken niet te kopen, de laag genummerde RRs, daar ben ik best in geinteresseerd ....

 

Tom Bouden (toch een tekenaar die ik geneigd ben kennis van zaken toe te dichten) stelde echter:

 

Studio Leonardo heeft nochtans met de oude Robbedoes en Jan Kordaat-pagina's die ze opnieuw hebben ingekleurd voor de Tout Jijé-albums bewezen dat je ook kan vertrekken van scans van eerder drukwerk. Je moet die scans dan wel mooi opkuisen en restaureren.

Link naar reactie

In van die Amerikaanse heruitgaven van oude strips heb je vaak dat de meerderheid ingescand is van de originelen en dan hier en daar een opgekuiste scan van een krantenstrip of zo. De mindere kwaliteit is dan toch wel altijd duidelijk te zien.

 

Voor de Rode Ridder wil ik eigenlijk liever een Rode Ridder Klassiek reeks ipv een ingekleurde versie als dat zou kunnen.

Link naar reactie

Ik zou 't anders geformuleerd hebben, maar ik deel Mausers mening. Voor mij ademen die inkleuringen goed bedoeld amateurisme uit. Of de scan nu van een origineel komt of niet, heeft nul komma nul invloed op de kleurkeuze. Het is bijvoorbeeld een goede vuistregel om uit de buurt van dat soort gesatureerde kleuren te blijven, of toch ze toch minstens alleen voor te behouden voor accenten.

Ik heb wel ergens wat tutorials over digitaal kleuren liggen, denk ik, mocht er onder de vrijwilligers interesse voor zijn.

Link naar reactie

Standaard zal dit nooit uitgeven. Ten eerste omdat ze dit juridisch niet kunnen maken: zij hebben de opdracht niet gegeven, ze zullen de rechten moeten afkopen van die horde onbekende inkleurders. Gratis: nee dus. Die inkleurders zijn illegaal bezig wettelijk gezien. En trouwens, ook de erven Vandersteen zullen er hun zegje over moeten doen. Zelfde probleem waarom mangauitgeverijen nooit scanlations gebruiken om later toch een vertaling te doen.

 

Ten tweede: omdat zij de opdracht niet gegeven hebben, hebben zij er ook geen controle over, en dat ga je ze niet kunnen verkopen. Plus het is veel onnodig werk.

 

Ten derde: het is geen professioneel werk. Inferieure scans, -letterlijk- amateuristisch inkleurwerk dat sowieso opnieuw gedaan moet worden als men opnieuw zou moeten scannen (en dat zou moeten tenzij ze de originele files en films hebben, wat ik betwijfel) wat weer extra kosten zal meebrengen. Een grote uitgeverij kan zich niet veroorloven dat ze dit uitgeeft. Dit zou geen goede publiciteit voor SU zijn.

 

Ten vierde: waarom zou SU dit in kleur herdrukken? Voor wie? Hier is niet direct een groot genoege markt voor.

Link naar reactie

Blijkbaar hebben velen de inkleuringen die door Standaard Uitgeverij gemaakt zijn zelfs nog nooit van dichtbij gezien. De inkleuringen zijn volledig in dezelfde stijl gemaakt. Wat mij weer enorm opvalt is dat sommigen hier er weer per sé inkleuringen willen bijsleuren die geen zak met de reeks te maken hebben. Alle bovenstaande door jullie aangedragen inkleuringen vloeken met de reeks. Wat jullie mooi vinden past niet bij de reeks. Het resultaat zou lelijk zijn. Nu ja, het is dan ook een platte commerciële reeks. Om het met de woorden van Karel Biddeloo zelf te zeggen: pulp.

 

Het valt weer enorm op dat een goedbedoeld initiatief weer meteen de grond ingeboord wordt. De initiatiefnemers kunnen hun plannen beter meteen opbergen, de elitaire meerwaardezoekers die van geen kanten tot de doelgroep behoren hebben hun afkeuring weer heel erg duidelijk laten blijken.

 

En nu gaan er weer een deel beginnen memmen over het woordje elitair. As usual... Laat de emmers bagger maar weer komen, daar zijn jullie zo goed in.

 

Dit topic kan beter gewoon verwijderd worden. Behalve een hoop gezever van sommigen zal de oproep naar originelen hier toch niets opleveren. De stripliefhebbers waarvan sprake in de oproep zijn niet degenen die hier op dit forum zitten. Ik had beter moeten weten en de oproep hier niet plaatsen. Ik was al het bovenstaande gezever al verwachtende, maar ergens hoop je toch dat het dit keer niet zo zal zijn. IJdele hoop. Dat is weer maar eens heel erg duidelijk gebleken. Spijtig voor de mensen van roderidder.net, die uit vrije wil iets willen iets doen voor de fans van de reeks.

Link naar reactie

Blijkbaar hebben velen de inkleuringen die door Standaard Uitgeverij gemaakt zijn zelfs nog nooit van dichtbij gezien. De inkleuringen zijn volledig in dezelfde stijl gemaakt. Wat mij weer enorm opvalt is dat sommigen hier er weer per sé inkleuringen willen bijsleuren die geen zak met de reeks te maken hebben. Alle bovenstaande door jullie aangedragen inkleuringen vloeken met de reeks. Wat jullie mooi vinden past niet bij de reeks. Het resultaat zou lelijk zijn. Nu ja, het is dan ook een platte commerciële reeks. Om het met de woorden van Karel Biddeloo zelf te zeggen: pulp.

 

Het valt weer enorm op dat een goedbedoeld initiatief weer meteen de grond ingeboord wordt. De initiatiefnemers kunnen hun plannen beter meteen opbergen, de elitaire meerwaardezoekers die van geen kanten tot de doelgroep behoren hebben hun afkeuring weer heel erg duidelijk laten blijken.

 

En nu gaan er weer een deel beginnen memmen over het woordje elitair. As usual... Laat de emmers bagger maar weer komen, daar zijn jullie zo goed in.

 

Dit topic kan beter gewoon verwijderd worden. Behalve een hoop gezever van sommigen zal de oproep naar originelen hier toch niets opleveren. De stripliefhebbers waarvan sprake in de oproep zijn niet degenen die hier op dit forum zitten. Ik had beter moeten weten en de oproep hier niet plaatsen. Ik was al het bovenstaande gezever al verwachtende, maar ergens hoop je toch dat het dit keer niet zo zal zijn. IJdele hoop. Dat is weer maar eens heel erg duidelijk gebleken. Spijtig voor de mensen van roderidder.net, die uit vrije wil iets willen iets doen voor de fans van de reeks.

 

Kijk, als je niets doet kun je niets verkeerd doen. En als je wel wat doet, moet je je verwachten aan crits 'n comments die soms hard kunnen aankomen. Alleen in het kleuterschooltje is gewoon al iets doen goed genoeg om geprezen te worden.

Er zijn twee manieren om daarmee om te gaan. De eerste is superverontwaardigd reageren, de armen in de lucht slaan en het slachtoffer uithangen en de commentaren negeren.

De tweede is eruit leren en proberen te verbeteren.

Maar soit. Ik neem aan dat deze post betekent dat er geen interesse is in die tutorials. Dat bespaart me dan weer wat opzoekwerk.

Link naar reactie

Kijk, als je niets doet kun je niets verkeerd doen. En als je wel wat doet, moet je je verwachten aan crits 'n comments die soms hard kunnen aankomen. Alleen in het kleuterschooltje is gewoon al iets doen goed genoeg om geprezen te worden.

Er zijn twee manieren om daarmee om te gaan. De eerste is superverontwaardigd reageren, de armen in de lucht slaan en het slachtoffer uithangen en de commentaren negeren.

De tweede is eruit leren en proberen te verbeteren.

Maar soit. Ik neem aan dat deze post betekent dat er geen interesse is in die tutorials. Dat bespaart me dan weer wat opzoekwerk.

Ikzelf heb niets met die inkleuringen te maken. Alle informatie staat in de oproep naar de originelen. Contacteer gerust de mensen bij roderidder.net. Ze zullen blij zijn dat ze professioneel advies krijgen.

Link naar reactie

Blijkbaar hebben velen de inkleuringen die door Standaard Uitgeverij gemaakt zijn zelfs nog nooit van dichtbij gezien. De inkleuringen zijn volledig in dezelfde stijl gemaakt.

 

De getoonde inkleuring lijkt inderdaad heel goed op de inkleuringen van sommige Rode Ridder-albums. Wel niet op de best ingekleurde albums, maar ook niet op de slechtste ingekleurde albums. Het is een redelijk verdienstelijke poging.

Desondanks ben ik er ook niet wild van, net zoals ik dat ook niet was van die Standaard-inkleuringen, die nog dateren uit de beginperiode van computerinkleuringen.

De getoonde scènes mogen allemaal wat lichter. En bij de nachtscènes stoort het me dat Johan in dezelfde tinten is ingekleurd als tijdens de dagscènes.

Link naar reactie

amaai, ik verschiet van de 'negativiteit' rond de ingekleurde voorbeelden.

 

Ik vind ze redelijk geslaagd. Het kan altijd beter, maar voor een 'pulpstrip' (dixit wijlen Biddeloo zelf) kun je nu toch niet veel meer verwachten? Heeft iemand al eens het gekleurd album 57 van dichtbij bekeken? Dan zijn de voorgestelde voorbeelden stukken beter denk ik.

 

En al diegenen die zich afvragen van 'het waarom'. Wel, ik kan me voorstellen dat de jeugd die überhaupt nog strips wil lezen, deze in kleur wil lezen. Als ik thuis afkom met een Jommeke in Z/W, dan gaan mijn dochters nog niet eens de moeite doen om er in te bladeren... in kleur, krak hetzelfde verhaal en ze vinden het fantastisch bij manier van spreken.

 

Dus in het kader om wat 'fanbasis' te verwerven, zou ik dit een goed idee vinden. Of er überhaupt een grote markt voor zal zijn, I don't know. Ik ga ze niet meteen gaan kopen.  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...