Ga naar inhoud

Vierde kwartfinale doeninkske 30 vs. doeninkske 4


Yncke

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?  

57 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 31-01-24 at 08:00

Recommended Posts

Vierde kwartfinale

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?

Kortom, welke van deze twee woningen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens woning zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

will_hekserijoomhermes.jpg.b2414657ef58a

Maar hier is het huis van de mooie Calendula.
Dit is trouwens ook het moment dat Isabel voor het eerst Calendula gaat ontmoeten.
Trouwens ... Eigenlijk ben ik veel blijer met dit plaatje.
Dit is Will op zijn best!

 

AHMO

 

 

B

 

franka.jpg.e9dc7f5466978467a0bce91b2c0e6

Franka - 'De wraak van het vrachtschip'. De schuilplaats van de doodgewaande scheepsmagnaat en zijn gezinnetje. 

 

Het zou toch crimineel zijn om toch niet minstens één van Henk Kuijpers' vele droomwoningen te nomineren, en ik kies deze relatief eenvoudige tekening boven de architekturale architectorische bouwkundige designpareltjes in de latere albums.

 

Omdat het mij doet denken aan een film die ik decennia geleden toevallig zag, waarin een eveneens één of andere verdwenen magnaat op een afgelegen eiland was gaan wonen, het startschot van mijn zoektocht naar mijn eigen bescheiden verborgen paradijsje (maar dan zonder gezinnetje)

 

Lük Bey

Link naar reactie

Nu begint het moeilijk te worden. De boomhut van Kuijpers ziet er weliswaar charmant uit, maar het idealiseert iets teveel dat Robinson Crusoë-bestaan.  Bij Will heb ik het gevoel dat de palen die de buitenste randen van het plateau ondersteunen totaal niet in verhouding zijn tot de afmetingen van het bouwsel. En daar ik eerder een bergman dan een zeeman ben spreekt de locatie mij niet bijzonder aan. Dan toch Franka.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
16 uren geleden, sjaakie zei:

Beiden hadden niet zo ver moeten komen. 

Ach...

Dat zeiden ze in 1992 ook van Denemarken

En toch werden ze Europees kampioen.

 

Ik had zelf niet verwacht dat mijn inzending zover zou komen

Maar ik ben er wel blij mee.

Maar buiten dat!

Dit is Will op z'n best en er is veel liefde ingestopt.

Maar ik heb ook het gevoel dat dit ook een strip is, die door vrienden ontstaan is en ook gezamenlijk gemaakt is.

De scenaristen voor dit album waren namelijk wel: Raymond Macherot, Yvan Delporte, André Franquin.

Misschien is het wel op een dezelfde manier als de Smurfen ontstaan. (Ik weet het niet! 😔)

Namelijk tijdens een etentje.

Vrienden onder elkaar.

 

pdf_4d9db030-8f47-012d-0d71-0050569428b1.thumb.jpg.7bcd44a7ba5906a0b3b4320b074721da.jpg

Behalve het schilderij, is het daar binnen ook gezellig knus met allerlei vrolijke gezellige wezentjes die in het huis rondzwerven. 😉

in de latere albums zie je ze vaak rond het huis van Tante Ursula rondhangen onder andere voor de overheerlijke bramentaart van Tante Ursula.

 

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic

Oei, tien stemmen achter! 'k Zal nog gauw eens een ultieme lans breken, al vind ik die Will ook wel een fijn prentje.

 

Het is waar dat die Franka-prent uit één van de vroegere albums komt, en dat Kuijpers in latere albums (nog) veel meer werk van z'n dekors maakt. Ik had eerst een ander eilandhuis in gedachten, maar in het verhaal wordt dat niet meer bewoond, laat staan door één van de personages:

 

atlantis.thumb.jpg.aa08f248ec6ac95d63ca7b646f2473bf.jpg

 

De tekenstijl is heel wat gestileerder en dat komt m.i. vooral de dekors te goed. Het is ook duidelijk dat oud Henk hier veel plezier aan beleeft, vaak wordt een lokatie (en heel de voorgeschiedenis) uitgebreid belicht ook als het helemaal niet van belang is voor de plot. Ik had deze half-onder-water-villa ook in gedachten, eveneens uit een later album, maar het is evenmin de woonplaats van één van de personages:

 

risico.thumb.jpg.b2b8b742d070f4d13bd32455831a0f03.jpg

 

Tussendoor even het duizelingwekkend tekenwerk van Henk Kuijpers aanprijzen. Zijn dekors zitten boordevol details, wat niet iedereen aanspreekt maar mij dus wel. Ik vermoed dat hij zelf niet vaak reist, maar toch weet hij al die exotische lokaties zo veel authenticiteit mee te geven.

 

e7029bebc3b734827d94bfb32bff48b6.thumb.jpg.e1cb9012d8beccf3d50a0579cd0aaa74.jpg

 

550x706.thumb.jpg.c77baf8b8080771c3f2c9f529bae6b49.jpg

(In Antwerpen is hij waarschijnlijk wel geweest)

 

Hij maakt zo tientallen grote prenten die niet eens in de strip voorkomen! Ik ben eens bij hem in z'n studio geweest, en het enthousiasme waarmee ie over z'n nieuwe album bezig was, ik wou dat ik dat had. (Dan was ik al verder dan 13 pagina's in dat album waar ik drie jaar geleden aan begnnen ben.) Hij moet toen al 72 of zo geweest zijn, maar in tegenstelling dat andere oudere tekenaars, valt dat niet aan z'n werk te zien.

 

data18804831-cd0fdf.thumb.jpg.efec6d8d02e65f93b0032a288c586f81.jpg

 

Nu heb ik zelf wel een zwak voor de vroegere albums, die waren wat braver en ronder en sympathieker. Bijna had ik het dakappartement van Franka genomineerd, of het kasteel De Weelde met dat atelier in de torenkamer:

 

meesterwerk.thumb.jpg.10890a579273e0690641f44c4f447c84.jpg

 

Link naar reactie

Maar het is dus dat eiland geworden. Ik vind dat huis van Will heel mooi getekend, maar het lijkt me maar koud en onveilig, en wat is dat voor een vijandelijke golf die daar op af komt? Het is tenslotte een 'leukste woonplaats' toernooi en niet 'favoriete strip / tekenaar'. Het verbaast me dan ook dat er zoveel mensen liever daar zouden wonen dan op een warm paradijselijk eiland, beschut tegen het zeldzame slechte weer, met een klaterend stroompje en volkomen rustig:

 

IMG_20240130_155655.thumb.jpg.28184db39d1e4bd08afa86ae3ea9870a.jpg

 

Van het huis zelf zijn er niet veel andere afbeeldingen, maar het is duidelijk klein maar fijn. Ik woon zelf in een klein verborgen huisje in Spanje, en ik kan bevestigen: als het bijna altijd mooi weer is, moet dat niet meer zijn.

 

IMG_20240130_155831.thumb.jpg.e4fc887848f642d95ac9262c04373f07.jpg

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Lük Bey zei:

Nu heb ik zelf wel een zwak voor de vroegere albums, die waren wat braver en ronder en sympathieker. Bijna had ik het dakappartement van Franka genomineerd, of het kasteel De Weelde met dat atelier in de torenkamer:

Ik had, als ik jou was geweest, een plaatje uit Circus Santekraam genomen.

Spreekt meer tot je verbeelding dan iets zoals uit Robinson Crusoë,

 

luxfrankdamie05_4.jpg.ec996fce3f74e2d1b84805f8ddbbe751.jpg

Link naar reactie
15 uren geleden, Lük Bey zei:

Ik vind dat huis van Will heel mooi getekend, maar het lijkt me maar koud en onveilig, en wat is dat voor een vijandelijke golf die daar op af komt? Het is tenslotte een 'leukste woonplaats'

Het is daar normaal heel gezellig.

Met heel veel vrolijke magische wezens 😉

Het plaatje is een onderdeel van het totale verhaal,

en op dat moment moest het dreigend overkomen.

Na dit verhaal is alles hersteld.

Zelfs de brug naar haar huis.

 

affiche-poster-bd-will-isabelle-et-calendula.thumb.jpg.f5ba0657f86a0af856d91c5115af2f4c.jpgimages.jpg.084f57678a6df28cbaf7819c82f6368a.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...