Ga naar inhoud

Poll : Beste Kuifje-verfilming?


Beste Kuifje-verfilming?  

23 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke Kuifje-verfilming vind je het leukst? (meerdere antwoorden mogelijk)

    • Kuifje en het geheim van het Gulden Vlies (1961)
    • Kuifje en de blauwe sinaasappels (1964)
    • De Zonnetempel (1969)
    • Kuifje en het Haaienmeer (1972)
    • De avonturen van Kuifje : Het geheim van de Eenhoorn (2011)
    • Le Crabe aux pinces d'or (1947)
      0


Recommended Posts

Welke Kuifje-verfilming of verfilmingen vind je het leukst of het mooist?

 

Ik hoop dat de lijst compleet is (bron wikipedia). Toneelstukken, tekenfilmseries voor de televisie, musicals en computerspellen zijn niet vermeld in de poll.

 

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de tekenfilm Het Haaienmeer en de twee live-action-films uit de jaren '60.

 

Groetjes, en wèl stemmen, hè! ;) 

 

tintin oranges.jpg

Link naar reactie

Dat is mogelijk en het ziet er allemaal mooi uit maar ik vind het storend dat het niet klopt met het album of albums. Een ander album wordt er doorheen geweven en Sacharine, die ineens een afstammeling is van Rackham. 🤔

Wel heel leuk vind ik de scene van Jansen en Janssen in het huis van de zakkenroller! Erg grappig.

Link naar reactie
33 minuten geleden, hemweg zei:

Deze film is in het Frans. Maakt dat wat uit?

De (animatie)film is o.a. te zien op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=n-0KxGn8JUc&ab_channel=Tygrou

De film is een gedateerde poppenfilm, à la Thunderbirds of Buurman en buurman

Is goed. Ik heb het toegevoegd aan de poll (die nu niet meer chronologisch is maar ja...).

Aan de affiche te zien, dacht ik eerst aan een poppenfilm, maar het is inderdaad een stop-motion-film.

Men kan opnieuw stemmen, indien gewenst.

 

 

Link naar reactie

Ik heb vooral gestemd voor 'Kuifje en het geheim van de gulden vlies'. De 2 acteurfilms waren niet zo'n hoogvliegers, maar deze vind ik de meest geslaagde van die 2. Een goed scenario, redelijk geacteerd, wat leuke grappen, .... enfin een mooie en pretentieloze jeugdfilm.

 

Met aan de andere kant van mijn spectrum die Amerikaanse afzichtelijke draak. Van die SS die mijn jonge leven meermaals poogde te vergiftigen met zeemzoete aliens.  😠

Link naar reactie
56 minuten geleden, Ambreville zei:

Het haaienmeer. Een origineel verhaal dat aanvoelde als een echte Kuifje.

 

Scenario was van Greg dacht ik?  Ugh.

Zonnebloem teruggetrokken in Syldavie en zeer toevallig juist naast een meer met een hypermoderne bandietenbasis op de bodem verstopt en de omgeving volgestouwd met spionnen? 

 

Toch genoot ik er van als jongere. De karakters werden mooi gerespecteerd, en de animatie was prachtig. 

Link naar reactie

Het is een reeks die zich moeilijker dan verwacht vertaalt naar een ander medium.

Ik had als kind afleveringen van één of andere animatieserie op basis van de strips gezien alvorens ik de albums onder ogen heb gekregen.

Die tekenfilms waren maar matig en toen ik achteraf de strips eindelijk las, viel mij direct de kwaliteit en nauwgezetheid op waarmee deze verhalen waren getekend.

Link naar reactie

Er zijn meer verfilmingen geweest van Kuifje. Geproduceerd eind jaren 50 en begin jaren 60.

 

De albums die verfilmd werden zijn:

Mannen op de maan (met daarin Raket naar de maan verwerkt)

De krab met de gulden scharen

Het geheim van de Eenhoorn

De schat van Scharlaken Rackham

De geheimzinnige ster

De Zwarte Rotsen

De zaak Zonnebloem

 

Maar ik ga dan toch voor het Haaienmeer.

Link naar reactie

Als kind heb ik genoten van Kuifje en het haaienmeer.. Als volwassenne vind ik het vrij belabberd qua verhaal maar de sfeer en het tekenwerk zijn naar mijn mening nog steeds in orde...

We hadden op video ook een oude tekenfilm van De schat van scharlaken Rackham. Die film week af van het album in die zin dat er inboorlingen op het eiland waren waar onze helden (tevergeefs) zoeken naar de schat. 
Ik herinner me van deze tekenfilm dat de Nederlandse stemmen echt perfect waren! Helemaal zoals ik mij (met name) Haddock had voorgesteld.

Het was een tekenfilm die geen onderdeel uitmaakte van de latere verfilming van alle delen. Enig speurwerk op het internet leidt ertoe dat ik denk dat het een tekenfilm was uit de serie "Hergé's Adventures of Tintin". 
Ik hoor/ ken verder niets van deze serie maar het lijkt om dezelfde serie te gaan als waar ook P3TJQ naar verwijst. Iemand misschien meer info? Zijn de andere delen (ook) de moeite waard?

 

De Spielberg verfilming vond ik vrij belabberd overigens in die zin dat het verhaaltechnisch een zooitje was.. Qua animatie was het (uiteraard) wel geweldig 

Link naar reactie
16 uren geleden, P3TJQ zei:

Er zijn meer verfilmingen geweest van Kuifje. Geproduceerd eind jaren 50 en begin jaren 60.

 

De albums die verfilmd werden zijn:

Mannen op de maan (met daarin Raket naar de maan verwerkt)

De krab met de gulden scharen

Het geheim van de Eenhoorn

De schat van Scharlaken Rackham

De geheimzinnige ster

De Zwarte Rotsen

De zaak Zonnebloem

Ja, maar, @P3TJQ, dat was een tekenfilmserie voor de televisie! Zeven verhalen verfilmd, elk in dertien afleveringen van telkens vijf minuten. Zo staat het tenminste vermeld in de wikipedia-pagina. Zoals ik in mijn eerste bericht heb geschreven, heb ik tekenfilmseries voor de televisie niet vermeld in de poll. Enkel de films die in de bioscoop zijn vertoond. Groetjes.

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Ik had als kind afleveringen van één of andere animatieserie op basis van de strips gezien alvorens ik de albums onder ogen heb gekregen.

Die tekenfilms waren maar matig en toen ik achteraf de strips eindelijk las, viel mij direct de kwaliteit en nauwgezetheid op waarmee deze verhalen waren getekend.

Dat zal de Frans-Canadese tekenfilmserie uit de jaren '90 geweest zijn. Die vond ik ook niet zo mooi. Wel grappig dat Hergé zelf er een paar keer in voor kwam.

De animatie van de Quick en Flupke-tekenfilms vond ik persoonlijk veel beter. :) 

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, cartoonesk zei:

Ja, maar, @P3TJQ, dat was een tekenfilmserie voor de televisie! Zeven verhalen verfilmd, elk in dertien afleveringen van telkens vijf minuten. Zo staat het tenminste vermeld in de wikipedia-pagina. Zoals ik in mijn eerste bericht heb geschreven, heb ik tekenfilmseries voor de televisie niet vermeld in de poll. Enkel de films die in de bioscoop zijn vertoond. Groetjes.

Duidelijk zover had ik niet gelezen.

Dan heb je helemaal gelijk.

Ik kende deze films uit de jaren 80 en werden toen als lange film op tv uitgezonden.

Link naar reactie
Op 7/2/2024 om 18:06, P3TJQ zei:

Duidelijk zover had ik niet gelezen.

Dan heb je helemaal gelijk.

Ik kende deze films uit de jaren 80 en werden toen als lange film op tv uitgezonden.

Maakt niet uit. Iedere reactie is welkom! :) 

Ik kan me niet herinneren ooit zo'n film gezien te hebben. Toch was ik in de jaren '80 een jong maar fervent tv-kijker (ook Brt en Rtbf). Misschien te druk met buiten ravotten of andere dingen.

Link naar reactie
Op 7/2/2024 om 09:29, cartoonesk zei:

Ja, maar, @P3TJQ, dat was een tekenfilmserie voor de televisie! Zeven verhalen verfilmd, elk in dertien afleveringen van telkens vijf minuten. Zo staat het tenminste vermeld in de wikipedia-pagina. Zoals ik in mijn eerste bericht heb geschreven, heb ik tekenfilmseries voor de televisie niet vermeld in de poll. Enkel de films die in de bioscoop zijn vertoond. Groetjes.

Die zijn wellicht nergens meer te krjigen op dvd of zo? Het zou leuk zijn om die eens te vergelijken met de Nelvana-tekenfilms uit de jaren 90.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...