Ga naar inhoud

De Nieuwe Vlaamse Strip


Recommended Posts

Om de recente Belgische meesterwerken De Bondgenoten 1 en Zondag te vieren,

nodig ik iedereen hier uit hun favorieten op te lijsten van de toch wel kenmerkende Vlaamse kunststrip van de laatste 20 jaar.

 

Mijn persoonlijke Top 40:

Disclaimer: Bevat veel Bries en Oogachtend uitgaves! Ook een stevige stapel Brecht Evens en Olivier Schrauwen strips! 🤓

 

 

Link naar reactie

Interessant lijstje. Er zit één en ander bij dat ik kocht, las, en terzijde schoof om nooit meer naar om te kijken. Junker, bij voorbeeld. Geen flauw idee wat ik daar moest van vinden. 

Hubert vond ik erg mooi, maar Aaron liet ik bewust liggen omwille van het thema. De kerkgangers kocht en las ik dan wel weer, maar ondanks de herkenbare tijd en ruimte waarin het zich afspeelde vond ik er niet veel aan. 

Van Brecht Evens vind ik de tekeningen erg mooi, maar boeit het niet wat hij vertelt. Ik neem me wel voor om zijn nieuwe boek te kopen.

Schrauwen heb ik vaak vastgepakt in een winkel, maar nooit gekocht. Ik heb nog niets gelezen van de man, louter op basis van de tekeningen laat ik het altijd liggen. 

Ik ben niet half zo ruimdenkend en avontuurlijk in mijn lees- en koopgedrag als ik zou willen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 uren geleden, Waldorf zei:

Interessant lijstje. Er zit één en ander bij dat ik kocht, las, en terzijde schoof om nooit meer naar om te kijken. Junker, bij voorbeeld. Geen flauw idee wat ik daar moest van vinden. 

Hubert vond ik erg mooi, maar Aaron liet ik bewust liggen omwille van het thema. De kerkgangers kocht en las ik dan wel weer, maar ondanks de herkenbare tijd en ruimte waarin het zich afspeelde vond ik er niet veel aan. 

Van Brecht Evens vind ik de tekeningen erg mooi, maar boeit het niet wat hij vertelt. Ik neem me wel voor om zijn nieuwe boek te kopen.

Schrauwen heb ik vaak vastgepakt in een winkel, maar nooit gekocht. Ik heb nog niets gelezen van de man, louter op basis van de tekeningen laat ik het altijd liggen. 

Ik ben niet half zo ruimdenkend en avontuurlijk in mijn lees- en koopgedrag als ik zou willen. 


Ik heb hetzelfde met Schrauwen. Al enkele keren willen proberen, maar het komt er niet van door de tekeningen.

De boeken van Brecht Evens ben ik blijven kopen ook al was het qua verhaal soms weinig boeiend. Op dat vlak vond ik Het Amusement met kop en schouders boven de rest uitsteken: dat waren niet alleen mooie prentjes maar ik was voor het eerst ook mee in het verhaal.

Spruyt en Gijsemans vind ik erg goed, maar heb hun laatste boek niet meer gekocht. De Tooghangers leek meer van hetzelfde en hoe graag ik De Kerkgangers ook gelezen heb, één keer zo'n insteek was voldoende. Spruyt werkt nu aan een reeks op scenario van iemand anders i.p.v. one-shots die hij zelf schrijft.

Ik zou er graag Paradijs op Aarde van Stijn Gisquière aan toevoegen. Dat eerste deel dateert van 2003 en is dus ondertussen ouder dan 20 jaar, maar ik blijf tranen in de ogen krijgen als ik het herlees.

Als Asem van Legendre & Rouffa ook onder de noemer 'Vlaamse kunststrip' valt, en ik denk het wel, mag die er ook bij wat mij betreft.

Link naar reactie

Brecht Evens heeft me nooit aangesproken. Het ziet er wel kunstig uit maar wanneer ik zijn boeken doorblader denk ik bij mezelf dat je hiermee geen gevoelens of spanning kan overbrengen.  Heb bij het zien van zijn tekenwerk geen zin om het te lezen....maar dat is natuurlijk zo persoonlijk.  (en soms kan een mening of smaak ook veranderen)

Een vriend van me is wild van het recente album van Evens. Hij vertelde me : "Het is alsof je een sprong maakt in een schilderij! Grafisch is het top, het verhaal is een reis naar absurdistan."

Bij de VRT zijn ze er ook fan van.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/14/de-boeken-van-de-week/

image.thumb.png.fb6d795e8b0dc6095ae9ee1045802374.png

Link naar reactie
Op 19/2/2024 om 20:51, Roque Ja zei:

De Tooghangers leek meer van hetzelfde en hoe graag ik De Kerkgangers ook gelezen heb, één keer zo'n insteek was voldoende.

Misschien in dezelfde tekenstijl maar de insteek is totaal anders. In plaats van coming of age, deze keer zware filosofie, aan den toog!
Zeer hard de moeite voor existentialisten! 🤓👍🏼

Link naar reactie
13 uren geleden, cartoonesk zei:

Deze van Conz vond ik wel leuk (ook een dédi gekregen) maar ik kom er nu pas achter dat het het eerste album van een trilogie is!

 

Ja, heb nog getwijfeld om die te vermelden gisteren. Dit was één van de eerste 'andere' strips (*) die ik las toen ik rond de leeftijd van 20 opnieuw interesse kreeg in strips. Zéér goed, ik wil dat binnenkort eens herlezen om te zien hoe ik daar vijftien jaar later naar kijk. Jammer dat Conz sindsdien geen enkele 'echte' strip meer heeft getekend, buiten die Jommeke-hommage van De Haaienrots. In de integrale van De Tweede Kus stond achteraan een interview waarin werd gesproken over volgende projecten, maar dat is er precies nooit van gekomen.

 

(*) Er was toen effectief jaarlijks een actie van Humo onder de noemer 'de andere strip', ik heb daar toen toch één en ander door leren kennen (allicht als één van de enigen :)). 

image.png.d90eeac1f21165b9f826672cd3ab0a8b.png
 

Link naar reactie
9 uren geleden, Roque Ja zei:

 

(*) Er was toen effectief jaarlijks een actie van Humo onder de noemer 'de andere strip', ik heb daar toen toch één en ander door leren kennen (allicht als één van de enigen :)). 

image.png.d90eeac1f21165b9f826672cd3ab0a8b.png
 

 

Je was niet de enige. Ik ben toen ook opnieuw strips beginnen kopen en lezen, na een periode waarin ik zo goed als geen strips las. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...