Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

55 minuten geleden, sanderg zei:

Ik heb Vance ooit ontmoet in Turnhout in 2005 (hij was toen de winnaar van de Bronzen Adhemar).

 

Ik had destijd t idee dat ie ff was overgekomen uit Spanje (waar hij woont) om de forse  (geld)prijs te incasseren die aan de eer verbonden was (ik meen iets van 20k!!)

Ik wist niet dat er geld aan die prijs verbonden was. Ik dacht dat de laureaat alleen een beeldje kreeg.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Ik dacht dat Vance er toen vooral was voor een lezing en om Defensie stript mee te signeren. Bijna alle auteurs waren er toen aanwezig en je kon bij allemaal langsgaan. 

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=332 

 

Vance heeft toen idd alleen maar handtekening gezet en ook luitenant Kristy ( <3 ) heeft mijn boek toen gesigneerd ;)

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
47 minutes ago, Suske said:

Ik wist niet dat er geld aan die prijs verbonden was. Ik dacht dat de laureaat alleen een beeldje kreeg.

Beetje warrig verhaal op Catawiki, maar ik vond het onderstaande:

 

Vlaamse Cultuurprijs voor de Strip (2003-2013)

Vanaf 2003 werd de Bronzen Adhemar een staatsprijs, maar de naam bleef wel behouden.[16][9] Vanaf dat jaar kreeg de winnaar dus ook een prijs van € 12.500.[17]

Vervolgens stopten Ad Hendrickx en Patrick Van Gompel van de vrijwilligersorganisatie Bronzen Adhemarstichting in 2004 met de organisatie van het festival en de prijs.[18][19] Doordat het nu een staatprijs is, kan de prijs verder bestaan zonder festival waardoor zij met de organisatie kunnen stoppen.[18]

Vervolgens wordt het festival voortgezet vanaf 2005 onder de naam Strip Turnhout door vzw Strip Turnhout (opvolger Bronzen Adhemarstichting) onder leiding van journalist Karl van den Broeck.[20] In datzelfde jaar kreeg tekenaar Jef Nys een Gouden Adhemar als oeuvreprijs.[21] Strip Turnhout stelt de jury voor de prijs nog samen, maar ze zetelen er zelf niet meer in. De prijs blijft tevens ook Bronzen Adhemar heten.[22]

 

Alhoewel iets minder dan de 20K die ik in gedachten had heeft Vance dus wellicht die € 12.500 in 2005 lachend in zijn zakken gestopt ;-D

Het heeft hem er destijds niet toe gebracht zijn vreugde om te zetten in werklust door de vriendelijke fans (aan wie hij ook die € 12.500 te danken had) een tekeningetje kado te doen helaas.. 

 

Link naar reactie
8 minutes ago, linthout said:

Welke VRIENDELIJKE fans?

Die welke zijn tekeningetje meteen op Catawiki verkopen?

nee- niet die ;-) De fans die de tekeningen zelf houden... (zoals ik) 

Ik heb er zelf (net als jij Willy, naar ik begrijp) een gloeiende hekel aan dat mensen hun tekeningen direct na verkrijging op het internet gooien.. 

Ik snap overigens ook niet goed waarom je een tekening wil kopen die is gericht aan iemand met een andere naam?! Misschien dat je dat doet als de tekenaar allang is overleden of zo, maar anders snap ik het niet zo goed..

Aan de andere kant- als ik tekenaar was en ik had net lachend €12.500 in mijn portemonnee geschoven was het me voor die ene keer worst gewezen dat die 'fans' ook wat geld willen maken ;-)  Bij mijn weten is Vance daarna nooit meer in Belgie geweest, dus hij hoefde ook niet bang te zijn dat hij, omdat hij het die ene keer wel wilde doen, de volgende keer weer overladen zou gaan worden met lege schutbladen... :-)
 

Link naar reactie
57 minutes ago, sanderg said:

nee- niet die ;-) De fans die de tekeningen zelf houden... (zoals ik) 

Ik heb er zelf (net als jij Willy, naar ik begrijp) een gloeiende hekel aan dat mensen hun tekeningen direct na verkrijging op het internet gooien.. 

Ik snap overigens ook niet goed waarom je een tekening wil kopen die is gericht aan iemand met een andere naam?! Misschien dat je dat doet als de tekenaar allang is overleden of zo, maar anders snap ik het niet zo goed..

Aan de andere kant- als ik tekenaar was en ik had net lachend €12.500 in mijn portemonnee geschoven was het me voor die ene keer worst gewezen dat die 'fans' ook wat geld willen maken ;-)  Bij mijn weten is Vance daarna nooit meer in Belgie geweest, dus hij hoefde ook niet bang te zijn dat hij, omdat hij het die ene keer wel wilde doen, de volgende keer weer overladen zou gaan worden met lege schutbladen... :-)
 

Vance was ook in Turnhout in 1991 met verschijnen van Dertien contra een heeft voor iedereen toen 1 of soms 2 tekeningen gemaakt.  Toen kreeg hij geen geld en deed dat dan allemaal gratis :-p

Vance heeft samen met Jean Giraud eind 2007 handtekeningen geplaatst bij Multi BD in Brussel bij het gelijktijdig verschijnen van De Ierse versie en De Laatste ronde . De rijen waren super lang. Er werd een speciale stempel ontworpen voor de gelegenheid.

 

Op beide sessies stond ik redelijk van voor :-)

 

Link naar reactie
1 hour ago, shakeitupguy said:

Vance was ook in Turnhout in 1991 met verschijnen van Dertien contra een heeft voor iedereen toen 1 of soms 2 tekeningen gemaakt.  Toen kreeg hij geen geld en deed dat dan allemaal gratis :-p

Vance heeft samen met Jean Giraud eind 2007 handtekeningen geplaatst bij Multi BD in Brussel bij het gelijktijdig verschijnen van De Ierse versie en De Laatste ronde . De rijen waren super lang. Er werd een speciale stempel ontworpen voor de gelegenheid.

 

Op beide sessies stond ik redelijk van voor :-)

 

Ah ok- hij is dus na 2005 nog s in België geweest... wist ik niet.. Maar toen wilde hij dus ook geen tekeningen maken begrijp ik

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

nee- niet die ;-) De fans die de tekeningen zelf houden... (zoals ik) 

Ik heb er zelf (net als jij Willy, naar ik begrijp) een gloeiende hekel aan dat mensen hun tekeningen direct na verkrijging op het internet gooien.. 

Ik snap overigens ook niet goed waarom je een tekening wil kopen die is gericht aan iemand met een andere naam?! Misschien dat je dat doet als de tekenaar allang is overleden of zo, maar anders snap ik het niet zo goed..

Aan de andere kant- als ik tekenaar was en ik had net lachend €12.500 in mijn portemonnee geschoven was het me voor die ene keer worst gewezen dat die 'fans' ook wat geld willen maken ;-)  Bij mijn weten is Vance daarna nooit meer in Belgie geweest, dus hij hoefde ook niet bang te zijn dat hij, omdat hij het die ene keer wel wilde doen, de volgende keer weer overladen zou gaan worden met lege schutbladen... :-)
 

Gut ja, het is allemaal hoe je er als tekenaar tegenaan kijkt...

Natuurlijk zijn er goeie fans, er zijn zelfs superfans .

Ikzelf zal nooit een origineel kopen waar een naam op staat.

 

Link naar reactie
13 uren geleden, sanderg zei:

Ah ok- hij is dus na 2005 nog s in België geweest... wist ik niet.. Maar toen wilde hij dus ook geen tekeningen maken begrijp ik

Hij is een paar jaar terug nog in Brussel geweest om er ereburger te worden. 

( edit: is blijkbaar al veel langer geleden http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/William-Vance-2.htm )

 

Als Vance niet wil tekenen, so be it. Francq wou op de boekenbeurs ook niet tekenen. So be it. Op een gegeven moment kiest een grote tekenaar om zoveel mogelijk fans tevreden te stellen ipv enkelen. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Kool Thing said:

Hij is een paar jaar terug nog in Brussel geweest om er ereburger te worden. 

( edit: is blijkbaar al veel langer geleden http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/William-Vance-2.htm )

 

Als Vance niet wil tekenen, so be it. Francq wou op de boekenbeurs ook niet tekenen. So be it. Op een gegeven moment kiest een grote tekenaar om zoveel mogelijk fans tevreden te stellen ipv enkelen. 

Mja.. ok... toch blijf ik het een beetje flauw vinden.. volgens mij is Francq begonnen met die stempels en sprak iedereen (ook op dit forum) er destijds schande van..

 

Om toch een tekening(etje) van een bekende tekenaar te kunnen bemachtigen worden mensen tegenwoordig op (hoge) kosten gejaagd..   

Link naar reactie
21 minuten geleden, sanderg zei:

Om toch een tekening(etje) van een bekende tekenaar te kunnen bemachtigen worden mensen tegenwoordig op (hoge) kosten gejaagd..   

Dat is dan ook omdat die mensen dat willen betalen voor een tekening(etje). Een tekenaar met een bepaalde status weet dat maar al te goed.

 

Ik ben ook zelfstandig, moest iemand mij vragen om een hele zondag te gaan werken in ruil voor twee sandwichen met kaas en hesp, een tas soep en een vriendelijke babbel, ik zou eens goed lachen. Zeker als je dan weet dat veel van je gratis werk dan nadien nog verkocht wordt. Ik zou dan ook opteren om thuis te blijven, een simpele potloodschets te maken en die voor meer dan 1.000 € via een galerie verkopen.

Link naar reactie
10 minutes ago, Bart 01 said:

Dat is dan ook omdat die mensen dat willen betalen voor een tekening(etje). Een tekenaar met een bepaalde status weet dat maar al te goed.

 

Ik ben ook zelfstandig, moest iemand mij vragen om een hele zondag te gaan werken in ruil voor twee sandwichen met kaas en hesp, een tas soep en een vriendelijke babbel, ik zou eens goed lachen. Zeker als je dan weet dat veel van je gratis werk dan nadien nog verkocht wordt. Ik zou dan ook opteren om thuis te blijven, een simpele potloodschets te maken en die voor meer dan 1.000 € via een galerie verkopen.

Daar heb je een punt- het is eigenlijk een soort vicueuze cirkel. Het feit dat een dergelijke tekening € 1.000 opbrengt is (deels) te danken aan dezelfde fans als degene die graag een dedicace willen en daar hun vrije dag voor opgeven om een beurs (speciaal) te bezoeken om een dedicace te verkrijgen van dezelfde tekenaar (die deze vervolgens dan niet maakt :-) (zie mijn voorbeeld uit 2005 hierboven)

Ach ja... ik zou er toch ook wel van balen dat er van die knuppels zijn die meteen hun dedicace op het internet te koop gooien... Maar goed- moeten de goeien dan onder de kwaaien lijden? Blijkbaar wel... 

Als ik een succesvolle stripauteur zou zijn zou ik overigens ook zeker mijn originelen te koop aanbieden- mooie bijdrage aan mijn pensioen :-)

r zijn er overigens ook bij die die verkoop helemaal niet nodig hebben omdat ze met de verkoop van de strips zelf al genoeg hebben verdiend (o.a. Uderzo)..

Anderen hoeven het volgens mij voor het geld ook niet (meer) te doen maar verkopen toch (bijvoorbeeld Juillard)..

Link naar reactie

Originelen van Franquin worden het vaakst via veilingen verkocht. Op 5 mei is er weer een van Christie's en Daniel Maghen in Parijs waar een originele gag van Ton en Tineke wordt aangeboden. Geschatte waarde: 25.000-30.000 euro. Originele platen van Franquin kosten tienduizenden euro. Ik weet niet hoeveel er doorgaans voor dédicasses wordt neergeteld.

Link naar reactie
22 minutes ago, Kontiki said:

Originelen van Franquin worden het vaakst via veilingen verkocht. Op 5 mei is er weer een van Christie's en Daniel Maghen in Parijs waar een originele gag van Ton en Tineke wordt aangeboden. Geschatte waarde: 25.000-30.000 euro. Originele platen van Franquin kosten tienduizenden euro. Ik weet niet hoeveel er doorgaans voor dédicasses wordt neergeteld.

Op de site van Daniel Maghen vind je wat meer info: http://www.danielmaghen.com/fr/ventes-aux-encheres.htm
Een online veiling gids heb ik nog niet gevonden 

Als je naar beneden scrollt op de pagina van bovenstaande link krijg je wat resultaten van veilingen in het verleden. Dit geeft een aardig beeld van de enorm hoge prijzen die er momenteel worden neergelegd voor originelen... De prijzen zijn nóg hoger dan wat er via de galerie van Maghen (en andere) zelf voor wordt gevraagd heb ik t idee. O.a. de verkoop van de illustratie van de achterkant van de XIII albums was ver boven verwachting (€ 108.400 - in mijn ogen echt absurd overigens, maar goed...) 

Een Franquin dédicace doet volgens mij al vrij snel € 1.000 (afhankelijk uiteraard van de kwaliteit/ personage)

Link naar reactie

Misschien niet de goede plaats, maar ik vond dit toch de moeite. In Amsterdam loopt er momenteel een Banksy tentoonsteling. Achteraf konden prints gekocht worden van zijn werk. Een iets minder bekende print op A4 kwam op ongeveer 4.000 €. Dit op 500 exemplaren. Genummerd en gesigneerd. 

Voor een kartonnen platenhoes met een print op 1.000 exemplaren kwam je op ongeveer 1.500 €.

Zijn bekendste ontwerpen kon je daar niet kopen, maar oa 'girl with balloon' hebben we wel in een galerie gespot. Geen idee van die prijs. 

Ik weet niet hoeveel van dat geld blijft kleven aan tussenpersonen, maar dan nog houdt ie heel wat over voor een print in twee kleuren. 

Link naar reactie
9 minutes ago, Bart 01 said:

Misschien niet de goede plaats, maar ik vond dit toch de moeite. In Amsterdam loopt er momenteel een Banksy tentoonsteling. Achteraf konden prints gekocht worden van zijn werk. Een iets minder bekende print op A4 kwam op ongeveer 4.000 €. Dit op 500 exemplaren. Genummerd en gesigneerd. 

Voor een kartonnen platenhoes met een print op 1.000 exemplaren kwam je op ongeveer 1.500 €.

Zijn bekendste ontwerpen kon je daar niet kopen, maar oa 'girl with balloon' hebben we wel in een galerie gespot. Geen idee van die prijs. 

Ik weet niet hoeveel van dat geld blijft kleven aan tussenpersonen, maar dan nog houdt ie heel wat over voor een print in twee kleuren. 

Damn.. En die platenhoezen zijn niet gesigneerd/ genummerd neem ik aan?

Link naar reactie

Platenhoezen waren wel genummerd. Gesigneerd heb ik niet goed op gelet, maar dat zal wel zeker. Je kon in totaal denk ik een vijf prints aanschaffen (op platenhoes of papier), prijs tussen de 1.250 € en 4.000 € (ongeveer).

De tentoonstelling zelf vond ik wel heel leuk. Ook al waren het vaak maar fragmenten uit een bepaald werk.

Link naar reactie

Voor de liefhebbers- op Catawiki is er weer een exclusieve stripveiling aanstaande: 

https://veiling.catawiki.nl/a/124189-exclusieve-stripveiling

 

Doorgaans zijn de originelen die daarbij worden aangeboden echt een stuk interessanter dan de wekelijke originelen veiling naar mijn mening..

 

# Chia- er worden ook originelen van Franquin aangeboden

 

Overigens vertrouw ik dat laatste lot voor geen cent... in de omschrijving staat ook dat de tekening wordt toegeschreven aan 'Atelier Franquin'... Daar zou ik mijn vingers niet aan durven branden...

 

https://www.2dgalleries.com/browse/user-artworks?uid=2837

Link naar reactie
9 minuten geleden, sanderg zei:

Voor de liefhebbers- op Catawiki is er weer een exclusieve stripveiling aanstaande: 

https://veiling.catawiki.nl/a/124189-exclusieve-stripveiling

 

Doorgaans zijn de originelen die daarbij worden aangeboden echt een stuk interessanter dan de wekelijke originelen veiling naar mijn mening..

Echt heel mooie marsupilami aan het einde van de veiling. 

 

Maar ik zou een beetje aarzelen om iets van een paar duizend euro via Catawiki te kopen. Als er iets is gaat, laat CW het de koper en verkoper onderling uitzoeken. Wat dat betreft zijn traditionele veilinghuizen veel veiliger.

Link naar reactie
18 minutes ago, Chia said:

is dat een goede prijs? ik heb geen idee. ik ken de figuren ook niet direct. maar ik kan slecht kijken.

Moeilijk te zeggen... Ik weet persoonlijk niet veel meer van Franquin dan dat hij Guust en de Marsipulami heeft bedacht en dat hij iets ooit iets met Robbedoes heeft gedaan (ik zal waarschijnlijk op dit forum na dit bericht met pek en veren worden afgevoerd :-D 

Iemand anders een idee of dit een realistisch bedrag is voor de tekening van Lot 2?

Enne- Tweetie- volkomen gelijk! Maar ik vraag me ernstig af of deze tekening wel van Franquin zelf is.. En een richtprijs tussen de 8k en 9k acht ik dan wel erg hoog... Ik mis in deze tekening de beroemde zwierigheid die ik in de tekening van Lot 2 wel terug zie

Link naar reactie
16 minuten geleden, sanderg zei:

Maar ik vraag me ernstig af of deze tekening wel van Franquin zelf is.. En een richtprijs tussen de 8k en 9k acht ik dan wel erg hoog... Ik mis in deze tekening de beroemde zwierigheid die ik in de tekening van Lot 2 wel terug zie

Dat is altijd moeilijk te zeggen. Mij lijkt het qua stijl wel goed aan te sluiten bij wat ik van een jaren 50/60 franquin verwacht. Maar het enige waar je echt op af kunt gaan zijn een paar fotos. 

 

De tekst is interessant, maar zo veel uitgebreider moeten zijn. Wat waren de andere tekeningen uit dezelfde partij? 

Link naar reactie
Zojuist, Tweetie zei:

Dat is altijd moeilijk te zeggen. Mij lijkt het qua stijl wel goed aan te sluiten bij wat ik van een jaren 50/60 franquin verwacht. Maar het enige waar je echt op af kunt gaan zijn een paar fotos. 

 

De tekst is interessant, maar had veel uitgebreider moeten zijn. Wat waren de andere tekeningen uit dezelfde partij? 

 

Link naar reactie

De andere tekeningen waren de decors voor dat warenhuis waar in BSM 207 ook een groot (en interessant) artikel over heeft gestaan. Een paar van die tekeningen zijn bij Catawiki geveild.

Het is niet aantoonbaar door Franquin gemaakt, en dat blijkt ook uit de tekst. Er waren in die tijd meerdere tekenaars verbonden aan Franquin die voor reclamedoeleinden tekeningen maakten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...