Ga naar inhoud

J. Rom - Force Of Gold


Kurt M.

Recommended Posts

Er zijn een paar mensen die graag doen alsof er een hype is, maar dat is natuurlijk niet zo. Het woord hype wordt in deze een beetje misbruikt. Daarvoor heb je meer nodig dan een facebookpagina van de makers zelf.

 

Maar met een beetje geluk wordt het wel nog een hype.

 

Inderdaad, 'k had het semantisch gezien beter gehad over een hypje (of hypeje, of hypetje? :e002: ), maar ik hoop met jou dat het wat meer wordt.  Wat meer exposure is altijd goed voor stripland :)

Link naar reactie

En na die advertentie? Ik kreeg het wel te zien.

By the way, zijn die advertentiefilmpjes niet gebaseerd op je zoekgedrag?

 

haha, dat is gedeeltelijk het geval. Als ik eens een keer een hotel heb geboekt via booking.com krijg ik dikwijls die site in het beeld, ook catawiki komt te pas en te onpas zijn waren aanprijzen maar zulke zalfjes heb ik (gelukkig) nog niet nodig :e005:  :e005: .

Link naar reactie

Het eerste album van J.Rom met de titel “Schaduw” is het eerste van een driedelige cyclus. De voormalige superheld is een sigaren rokende, door de drank verloederd en zwaarlijvig personage geworden, dat in de put zit omdat bij zijn laatste opdracht door zijn schuld veel slachtoffers zijn gevallen. Maar hij ontwaakt uit zijn nachtmerrie en neemt het op tegen de nieuwe schurk van dienst Abaddon.

 

Volgens Johan De Smedt van de Standaard Uitgeverij is Force of Gold niet zomaar een remake van de Jerom, de Gouden Stuntman. 'We vroegen ons af wat er met Jerom na 1982 kon gebeurd zijn. Hij was op zijn hoogtepunt tussen 1962 en 1982 als agent bij een geheime organisatie. Maar na een fout gelopen interventie, spoken de stemmen van de doden door zijn hoofd en glijdt hij weg in de plooien van de maatschappij, als een schaduw van zichzelf', vertelt de stripsupervisor. 'Dit is een grondige inhoudelijke en uitwendige update van de superheld die we allemaal kennen. Jerom wordt wat realistischer en minder perfect, niet de sterke man die ooit door Willy Vandersteen werd bedacht', meent De Smedt. 'Gezien door de ogen van vandaag, in een geloofwaardige beeld -en vertelstijl, tegen hoog tempo, jump cuts en extreme close-ups. Een storyboard voor een film die zich enkel in ons hoofd afspeelt', staat in het persdossier geschreven.

 

 

Uit de Standaard

 

Ik vind het al heel lang een misverstand te denken dat mannen die kunnen vliegen realistischer zijn als ze wat somber zijn en te veel drinken :ph34r:

Link naar reactie

Het persdossier heeft gelijk. Dat zijn inderdaad veel extreme close-ups.

 

De nummering laat toch uitschijnen dat dat pagina 53 van de 54? 56?

Ik zet mijn geld op dat dat een scene is gelijk de "let's hunt some ork"-scene op het einde van the fellowship of the ring. (nuja, heel de lotr trilogie hangt aaneen van de extreme close ups)

Zo'n moment van: ok, mannen, we hebben nen tegenslag gehad, we zetten ons gouden vizier op en gaan er keihard tegen aan beuken vanaf nu. (waarna een glorieshot volgt van het team dat ten strijde trekt terwijl de themesong opzwepend door de boxen knalt.)

 

Zo'n moment mag wel extreme close ups gebruiken, vind ik.

 

(ik kan er hier natuurlijk fameus naast zitten en volgende week kan blijken dat ik hier ferm op mijnen teut ben gegaan.)

Link naar reactie

Ben eens benieuwd, het concept spreekt mij totaal niet aan, maar voor de tekeningen van Romano Molenaar wil ik wel een uitzondering maken :-).

Trouwens: de held heeft een mislukte missie achter de rug, verblijft verloederd en zat achter, en moet uiteindelijk weer bovengehaald worden voor een nieuwe missie... Wat een cliché zeg :-).  Dat concept heeft zelfs een naam in Amerikaanse films: de "mono-mythe".  Ik kan al voorspellen dat J. Rom eerst zal tegenstribbelen wanneer men hem opnieuw om hulp vraagt, zoveel jaren na zijn faliekant afgelopen missie. Natuurlijk zal hij  niet meehelpen, dat ze het allemaal zelf oplossen, totdat zijn dochter of zo ontvoerd wordt door de slechterik van dienst... 
 

Link naar reactie

Ben eens benieuwd, het concept spreekt mij totaal niet aan, maar voor de tekeningen van Romano Molenaar wil ik wel een uitzondering maken :-).

 

Trouwens: de held heeft een mislukte missie achter de rug, verblijft verloederd en zat achter, en moet uiteindelijk weer bovengehaald worden voor een nieuwe missie... Wat een cliché zeg :-).  Dat concept heeft zelfs een naam in Amerikaanse films: de "mono-mythe".  Ik kan al voorspellen dat J. Rom eerst zal tegenstribbelen wanneer men hem opnieuw om hulp vraagt, zoveel jaren na zijn faliekant afgelopen missie. Natuurlijk zal hij  niet meehelpen, dat ze het allemaal zelf oplossen, totdat zijn dochter of zo ontvoerd wordt door de slechterik van dienst...

Alle clichés gebundeld in 1 film

 

last_action_hero-poster.jpg

Link naar reactie

Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat J.Rom bedoeld was voor jonge tieners. Moet het scenario dan zo diep/orgineel zijn etc. SU-strips blijven mi opstapstrips voor een groot publiek ( oplage van 200.000 stuks! ) . Als er daar ook maar 1% van die jonge lezers goesting heeft om iets anders en diepers te proberen, dan is dat toch goed. 

 

En nu ben ook ik toch al weer aan het oordelen, positief weliswaar voor een marketingproduct, alvorens ik het gelezen heb... 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Een editie om in de gaten te houden:

 

PERSBERICHT

NIEUWE FORCE OF GOLD - STRIPHELD J.ROM KOMT OP WOENSDAG 26 NOVEMBER NAAR MAKRO EKE

DE LIMITED EDITION MET GOUDEN COVER EXCLUSIEF BIJ MAKRO TE KOOP

Wommelgem, 21 november 2014 - Het enorme succes van Amoras, de nevenreeks van Suske en Wiske, heeft WPG Uitgeverij geïnspireerd om een tweede nevenreeks op te starten: Force of Gold. In deze nieuwe stripreeks is er een hoofdrol weggelegd voor J.ROM, die we kennen als de sterke man uit de Suske en Wiske reeks. De nieuwe strip is vanaf 26 november te koop, en Makro pakt alvast uit met een exclusiviteit: alleen in de Makro-winkels* zal je de limited edition met gouden cover van de nieuwe strip kunnen vinden. Er snel bij zijn is de boodschap want er zijn slechts een beperkt aantal gouden covers gedrukt! Als toemaatje komt J.ROM op 26 november ook naar Makro Eke om er met de stripfans op de foto te gaan.

Strips blijven het in de verkoop goed doen en dat is te danken aan het feit dat strips een nieuw en steeds ruimer doelpubliek aanspreken. De strips voor volwassenen kenden de afgelopen jaren een steile opgang en in eigen land was vooral Amoras - de nevenreeks van Suske en Wiske - een absolute voltreffer. In navolging van dit succes komt er nu een tweede nevenreeks: Force of Gold. In deze reeks kaapt J.ROM, de sterke man uit de Suske en Wiske - strips, de hoofdrol weg. De titel Force of gold verwijst naar de reeks J.ROM, de gouden stuntman, die van 1962 tot 1982 in een groen albumjasje verscheen.

Makro staat al sinds jaar en dag bekend voor haar uitgebreid boeken- en stripassortiment aan scherpe prijzen en pakt ook nu uit met een exclusiviteit: op 26 november - de officiële lanceringsdatum van Force of Gold - kan je enkel bij Makro* de limited edition van Force of Gold kopen met een gouden cover. En er is meer: op woensdagnamiddag 26 november komt stripheld J.ROM van 14u tot 15u naar Makro Eke om er met de stripfans op de foto te gaan of een handtekening te zetten op één van die ongetwijfeld heel gegeerde limited edition strips. Er snel bij zijn is de boodschap want de 'gouden covers' worden slechts in een beperkte oplage gedrukt. Stripfans weten waarheen vanaf woensdag 26 november!

Praktische info fotosessie J.ROM:

Woensdag 26/11 van 14u tot 15u

Makro Eke - Savaanstraat 1 - 9810 Eke



* Alle Makro-winkels, exclusief Lodelinsart.

Link naar reactie

Ik zat niet echt te wachten op comicsuperheroversie van Jerom, maar ik ga ervan uit dat Bruno De Roover er wel een originele draai aan kan geven. Ik blijf het wel jammer vinden dat die prequelversie van de Dolle Musketiers van Chambré er nooit doorgekomen is, leek me leuker dan deze J.Rom. Ach, uiteindelijk koop ik em toch hoor, de tekeningen van Molenaar zien er fantastisch uit.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat J.Rom bedoeld was voor jonge tieners. Moet het scenario dan zo diep/orgineel zijn etc. SU-strips blijven mi opstapstrips voor een groot publiek ( oplage van 200.000 stuks! ) . Als er daar ook maar 1% van die jonge lezers goesting heeft om iets anders en diepers te proberen, dan is dat toch goed.

 

 

Origineel en diep zijn twee verschillende begrippen. Zonder meteen de diepte in te duiken (wat dat verder ook inhoudt) hoef je je jonge lezers toch geen originaliteit te onthouden? Het fenomeen van de aan lager wal geraakte superheld heeft inmiddels een baard van drie decennia. Laat een paar creatievelingen een potje sparren en er komt meer uit.
Link naar reactie

Waarom is dat een kaakslag?

Dash die een boekje herdrukt met hun logo mag wel, maar makro mag dat niet?

(Alsof die winkelketen zijn logo daar nergens op zou zetten.)

 

Dat is toch simpelweg een reclameversie als een andere, alleen verpakt in de term "limited edition".

 

Tsja, ik zal waarschijnlijk maar half geinformeerd zijn hoor, ik dacht dat het om een initiatief van SU ging.  In dat geval vond ik het sneu voor de SSZ die die exclusiviteit niet konden aanbieden.

Ben zelf geen SSZ dus 't zou me eigenlijk wel indifferent moeten laten, maar ik vind het altijd spijtig wanneer de speciaalzaken omzet moeten derven tov winkelketens.

 

Maar zoals je zegt, ik had beter gezwegen tot ik wat meer info had.  Wijze les :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...