Ga naar inhoud

Ongebruikte En Gestolen Chninkel-Cover Duikt Op In Veiling


Gast Kontiki

Recommended Posts

Toen Rosinski in 1987 een cover maakte voor de eerste uitgave van 'De Chninkel' verdween het doek nadat hij het aan Casterman had bezorgd.  Het doek werd nooit gescand of gefotografeerd.  Gestolen dus... En wat blijkt nu ?  Vandaag duikt het originele doek op bij een openbare veiling in Parijs.

Het doek meet 90 cm op 59,5 cm en de waarde ervan wordt geschat rond de 30 000 euro.

Hieronder zie je het 'mythische' schilderij.  Niet het vertrouwde rood dus maar wel blauw.

De verkoop wordt geblokkeerd en de man die het doek heeft aangeboden zal tot de orde worden geroepen.  Wordt hoogstwaarschijnlijk vervolgd...





 

post-69-0-34112900-1414854242_thumb.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Inderdaad, lelijke cover. 

Dan doet Rosinski al zoveel moeite om 4 covers te schilderen in kleur, dan vinden ze uiteindelijk de gestolen cover, en dan krijgen we uiteindelijk een vaalgrijze cover met een klein tekeningetje in zwart wit.  :e005:

(Welja, die grijze cover zal al lang beslist zijn voor de ontdekking van de nieuwe cover, en misschien ook al gedrukt.)

 

Ach,, een album als de Chninkel zal men blijven drukken, dit lijkt me niet de definitieve uitgave  :e005:

Link naar reactie

Dat is ook een cover om op af te knappen zeg, hoe luxueuzer het boek hoe lelijker de cover. Met de Lanfeust harde kaften is het net zo. :(

 

 

Ik heb dat nooit zo goed begrepen met die luxes. Vaak lijken ze in vorm te willen ontkennen dat het een stripboek is, ze schurken met hun kale covers aan tegen het 'gewone boek', zie die luxe Chninkel, een typische roman-omslag, alsof de uitgever zich schaamt voor wat het is.

 

Zie ook -tig andere zogenaamde luxes waar sfeerbepalende omslagen worden vervangen door linnen met goudopdruk. Je betaalt meer, je krijgt in wezen minder. En zijn er nou echt mensen die dat suffe linnen en goudopdruk ervaren als luxe?

 

0f8a8ade-48a7-11e3-97bf-1129985010f8.jpg

 

"Luxe" Thorgal, het oorspronkelijke omslag zit erbij als losse, gesigneerde prent. Ik heb het omslag toch liever op het omslag.

 

Zelf weleens overwogen, Bonte, om bijvoorbeeld zulke "luxe" Kari Lentes uit te brengen? En enig idee wat dat qua productie nou helemaal kost? 

Link naar reactie

 

ik ook, maar waarschijnlijk heb jij ook albums waarvan ik vind dat je ze in je collectie moet hebben die jij dan niet hebt.

Des goûts et des couleurs, on ne discute pas.

 

 

Op de stripspeciaalzaak staat het album op een absolute nr. 1 notering bij de grenzeloze TOP 500.

Los van wat ik van het album vindt. Blijkbaar is het een mening die door een groot publiek gedeeld wordt.

Op een forum als deze in een onderwerp als deze vindt ik het dan ook een normale vraag.

 

Ben gewoon benieuwd naar de reden dat een stripverzamelaar dit album passeert.

Je hebt gelijk, wellicht heb jij ook albums die ik niet heb. Maar ik probeer de zgn. breed gedragen toppers toch wel in mijn collectie te hebben.

Alleen om de reden dat ik daar vaak geen spijt van heb/krijg.

Moet ook bekennen dat ik erg veel albums bezit uit de grenzeloze TOP 500 :e012:

Link naar reactie

Niet alleen in beide edities van de Grenzeloze Top 500, maar ook in de volgende topuitslagen kwam het naar voor als het meest geliefde album bij de deelnemers, telkens met een ongenaakbare reuzevoorsprong trouwens. Maar bij de deelnemers waren er net zo goed een hoop die het album helemaal niet nomineerden.

http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers_BelgenTop50.php

http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/RestvandeWereld/01-10.htm

Link naar reactie

Ik lees mijn eigen post na en

 

.

Om dan dadelijk te zeggen dat je geen waardig stripverzamelaar bent als dit je ding niet is, vind ik er toch ferm over.

 

Nooit zo bedoeld. Lees mijn eigen post na en begrijp dat deze zo opgevat kan worden.

Was juist bedoeld mensen die het album nog niet bezitten te prikkelen het album aan hun collectie toe te laten voegen.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen dit album een slecht album vinden. Ze zullen er ongetwijfeld zijn :e012:

Link naar reactie

Wellicht begin ik er wel eens aan, maar dat soort albums zijn redelijk duur om dan achteraf te constateren dat het je ding niet is...

Zo duur is dat nu ook weer niet. Die zw/w uitgave (toch 100+ pagina's) kan je wel gemakkelijk onder de 10€ tweedehands vinden.

 

Of misschien eerst eens lezen van bevriende stripliefhebber of uitlenen van de betere bib.

Link naar reactie

Tsja, die luxe linnen uitgaven krijgen vaak een klein plaatje mee. Heeft ook wel met de productie te maken natuurlijk. Maar helemaal geen plaatje is wel erg simpel, en die typografie op de Chninkel is euh...ongelukkig gekozen.

 

Het kan ook mooier. Er is in Frankrijk een integrale luxe Beauté verschenen:

 

15707328606_fd3d3c9ff0_o.jpg

 

Da's toch wel mooi hé?

 

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik heb dat nooit zo goed begrepen met die luxes. Vaak lijken ze in vorm te willen ontkennen dat het een stripboek is, ze schurken met hun kale covers aan tegen het 'gewone boek', zie die luxe Chninkel, een typische roman-omslag, alsof de uitgever zich schaamt voor wat het is.

 

Zie ook -tig andere zogenaamde luxes waar sfeerbepalende omslagen worden vervangen door linnen met goudopdruk. Je betaalt meer, je krijgt in wezen minder. En zijn er nou echt mensen die dat suffe linnen en goudopdruk ervaren als luxe?

 

"Luxe" Thorgal, het oorspronkelijke omslag zit erbij als losse, gesigneerde prent. Ik heb het omslag toch liever op het omslag.

 

Zelf weleens overwogen, Bonte, om bijvoorbeeld zulke "luxe" Kari Lentes uit te brengen? En enig idee wat dat qua productie nou helemaal kost? 

 

Luxe Kari Lentes hebben geen nut, ik probeer(!) de markt niet te overspoelen met verschillende soorten uitgaven van hetzelfde album. Er zal wel een luxe boek verschijnen met alle nieuwe covers van Dirk Nuyts, dat wel. :)

Link naar reactie

Tsja, die luxe linnen uitgaven krijgen vaak een klein plaatje mee. Heeft ook wel met de productie te maken natuurlijk. Maar helemaal geen plaatje is wel erg simpel, en die typografie op de Chninkel is euh...ongelukkig gekozen.

 

Het kan ook mooier. Er is in Frankrijk een integrale luxe Beauté verschenen:

 

15707328606_fd3d3c9ff0_o.jpg

 

Da's toch wel mooi hé?

 

 

Erik

 

 

Deze is erg mooi, Rosinski heeft echt wel een geschiedenis van lelijke luxe covers. Naast die blauwe hebben we nog een resem andere gedrochten.

 

6922bfb0-2f3a-012f-8cc6-005056960006.jpg

 

a9fdf738-c3cf-11e3-8b34-c909bb1ddbef.jpg

 

9ac7ead0-0ac2-012e-b8fd-0050569439b1.jpg

 

3f55d720-60ef-0130-e62b-00505694738d.jpg

Link naar reactie

Tsja, die luxe linnen uitgaven krijgen vaak een klein plaatje mee. Heeft ook wel met de productie te maken natuurlijk. Maar helemaal geen plaatje is wel erg simpel, en die typografie op de Chninkel is euh...ongelukkig gekozen.

 

Het kan ook mooier. Er is in Frankrijk een integrale luxe Beauté verschenen:

 

15707328606_fd3d3c9ff0_o.jpg

 

Da's toch wel mooi hé?

 

 

Erik

En juist weer erg doordacht en passend, voor die luxe hebben ze het binnenwerk in duotone gedrukt.

Link naar reactie

Veel luxes zijn de naam luxe gewoon niet waard.Ik verzamel enkel degene die ik persoonlijk zeer mooi vind.

Die linnen covers zijn zo kitcherig en gedateerd (met klein prentje opgeplakt ) en wil ik gewoon niet in mijn verzameling wegens te lelijk om aan te zien.

Bijvoorbeeld tijdens het stripfestival Middelkerke werd het schrikkelspook van Suske en Wiske uitgegeven , en zo zou het moeten zijn.

Een mooie tekening die de cover volledig beslaat , linnen rug , niet te groot en gebonden.

Luxes die gelijmd zijn, zijn geen luxes maar goedkope hardcovers.

Toen Stribbel strips zijn luxes uitgaf van de RR , S&W, Kiekeboe en ik zag dat ze gewoon gelijmd waren , heb ik mijn bestelling direct geannuleerd.

Een luxe moet kwaliteit over de ganse lijn hebben.

Link naar reactie

Op de stripspeciaalzaak staat het album op een absolute nr. 1 notering bij de grenzeloze TOP 500.

Los van wat ik van het album vindt. Blijkbaar is het een mening die door een groot publiek gedeeld wordt.

 

Bwah, heel veel mensen zetten in hun top dingen waarvan ze denken dat ze dat daarin moeten zetten, en niet omdat ze dat zelf persé zo geweldig vinden. Zie bijvoorbeeld ook het zageliedje 'Mia' van Gorki.

Link naar reactie

Het is een referentie-dingetje denk ik. Als je jong bent en nog een beperkt referentiekader hebt, kun je die invloeden en toon niet meteen plaatsen en lijkt alles fris en opwindend. Die opwinding blijf je daarna toch met je meedragen, oude jeugdliefdes verloochen je niet zomaar.

 

Maar als je er later instapt en een breder referentiekader hebt, tsja, dan kan ik me voorstellen dat het allemaal, die queeste, dat messias-gedoe, 'niet bijzonder' meer is (zeker niet als je eraan begint met de opgedrongen gedachte dat je 'het beste, mooiste, etc. strip aller tijd' gaat lezen.

 

Ik beveel 'm nog steeds aan, met wel steeds met de toevoeging: "Dit vond ik vroeger geweldig", dat voorbehoud is wel nodig.  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...