Ga naar inhoud

Fog... De Moeite ?


Veto

Recommended Posts

Bliksem me niet dood maar ik heb geen ervaring met 'Fog'. Zijn de acht albums de moeite waard ? Hier en daar al veel lof gelezen en gehoord maar de tekenstijl heeft me iedere keer tegengehouden om de albums ook effectief aan te schaffen ? Met welke andere reeks is 'Fog' vergelijkbaar ? Zo kan ik bepalen of ik alsnog overstag ga...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Kwam deze net tegen. Trip down memory lane voor mij.

 

Fog was de eerst HC reeks die ik kocht en is nog steeds één van mijn favoriete reeksen. Het is een Victoriaanse detective reeks met wat occulte trekjes her en der. Ieder verhaal is een apart moordmysterie dat twee delen beslaat. Deze moordmysteries zijn tot in de puntjes uitgewerkt, vaak zer complex en met een diep menselijke ondertoon. De reeks heeft drie hoofdpersonages die alle drie een solide achtergrondgeschiedenis hebben, een duidelijk karalter en zelfs evolueren gedurende de reeks. De tekenstijl is wat apart en je moet er van houden. het is wat grover getekend en wat meer abstract. Maar naar mijn menig past dit heel goed bij de sfeer en de verhalen. Kortom Fog is wat mij betreft een enorme aanrader.

 

Wat vergelijkbare reeksen betreft wijs ik je op de andere twee detective reeksen va Seiter: H.M.S. en Special Branch. H.M.S. is zeer vergelijbaar met Fog que toon en verhalen maar speelt zich af op een Royal Navy fregat ten tijden van de Napoleontische oorlogen. Special Branch is een soort van spin off/vervolg op Fog en ook een Victoriaanse detective reeks maar is iets luchtiger van toon hoewel het wel hetzelfde torenhoge niveau van plotting heeft.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Heel apart tekenwerk.

Het enige nadeel vond ik dat de verhalen in tweeluiken kwamen. Eén dik deel per verhaal was beter geweest, maar misschien moeilijker in de markt te krijgen.

Als je dat inderdaad afgeprijsd kunt vinden, zoals Lecram scrhijft, dan zou ik ze niet laten liggen.

Vergelijken is moeilijk.

Toen ze verschenen, vond ik dat ze meedraaiden op de herleving van de belangstelling voor de 19e eeuw - Jack the Ripper en consoorten - maar ik vind ze grafisch interessanter dan veel ander spul dat daarop inhaakt.

De verhaalstof kan misschien niet tegen het grafische element op, zeker in een periode dat ook anderen het behandelden gaf het gemakkelijk een déjà-vu-gevoel.

Maar achteraf bekeken is het wel een reeks die het niet verdient in afprijsbakken aan te spoelen.

Link naar reactie

Tja, de oplages van Casterman waren soms overdreven hoog. Nu het is ingelijfd door Ballon Media is daar wel verandering in gekomen, nog vooreerst door minder titels uit te brengen. Maar nog daarvoor zijn er werkelijk tientallen palletten met duizenden onverkochte strips door de papierversnipperaar gegaan. Wat nu in dumping is te verkrijgen, zijn soms de laatste koopmogelijkheden.

Link naar reactie

Tja, de oplages van Casterman waren soms overdreven hoog. Nu het is ingelijfd door Ballon Media is daar wel verandering in gekomen, nog vooreerst door minder titels uit te brengen. Maar nog daarvoor zijn er werkelijk tientallen palletten met duizenden onverkochte strips door de papierversnipperaar gegaan. Wat nu in dumping is te verkrijgen, zijn soms de laatste koopmogelijkheden.

Maar waarom vernietig je dat dan? Dan levert het helemaal niets meer op?

Link naar reactie

Kontiki, volgens mijn gegevens is Casterman opgeslorpt door  (als laatste Franstalige Belgische uitgeverij) Dargaud, dat eerder al Lombard, Dupuis, Blake et Mortimer, Ballon Media/Blloan onder zijn hoede heeft.

Ballon Media zit in Antwerpen, als je Casterman aanschrijft moet je naar Parijs versturen.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Inmiddels gekocht als spotgoedkoop pakket bij De Striep in Brugge. Alle acht delen inmiddels ook gelezen... en enorm gesmaakt. Het is idd wennen aan de tekenstijl maar toch past alles bij het verhaal. De tekeningen en inkleuring zijn echt op maat van de spannende detectivetweeluiken. Merci Repers om mij over deze streep te trekken. Een mooie aanwinst voor mijn stripcollectie.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Maar waarom vernietig je dat dan? Dan levert het helemaal niets meer op?

Dat is een misvatting. Als ze in magazijnen stof liggen te vergaren, kost hen dat nog altijd een lieve cent want magazijnkosten zijn geen lachertje. En de handling om sporadisch eens een marginaal aantal exemplaren uit de beschikbare voorraad te halen, levert naar verluidt ook amper iets op (in sommige gevallen kost de handling meer dan de opbrengst om er één strip uit te halen). Vernietiging is een verhaal van kostenbeheersing. Voor bepaalde uitgeverijen is het ook een manier om zich niet of nauwelijks aan dumping te wagen om de reputatie niet te schaden.

Voor grotere uitgeverijen is simpelweg herdrukken kostenbesparender dan een grote eerste druk te lanceren en de restvoorraad bij te houden in magazijnen tot die ooit wel eens uitverkocht raakt. En als dat laatste te lang duurt, moeten ze gewoon weg, weliswaar na een laatste aanbod met korting aan winkeliers.

Link naar reactie

Kontiki, volgens mijn gegevens is Casterman opgeslorpt door  (als laatste Franstalige Belgische uitgeverij) Dargaud, dat eerder al Lombard, Dupuis, Blake et Mortimer, Ballon Media/Blloan onder zijn hoede heeft.

Ballon Media zit in Antwerpen, als je Casterman aanschrijft moet je naar Parijs versturen.

Ballon Media (Antwerpen) = de Nederlandstalige tak van Dargaud, Dupuis, Le Lombard, Blake en Mortimer, vroeger Kana, Marsu Productions, Lucky Comics, sinds vorig jaar Glénat en Casterman en de eigen labels Blloan en Ballon Comics. Ballon Media is géén onderdeel van het Franse Média-Participations, maar wel de bevoorrecht partner. BM heeft geen verplichtingen ten overstaan van MP om dit en dat te moeten vertalen.

 

Média-Participations (Parijs) =  de Franstalige tak van Dargaud, Dupuis, Le Lombard, Blake en Mortimer, Kana, Marsu Productions, Lucky Comics en Urban Comics.

In het Frans zijn Casterman en Glénat zelfstandige uitgeverijen. Casterman is wel al een hele tijd een onderdeel van de Franse uitgeversgroep Flammarion dat sinds 2012 een onderdeel is geworden van Gallimard (nadat het Flammarion overkocht van de Italiaanse uitgeversreus RSS Media Group). Dargaud heeft daar niks mee te maken. Behalve Casterman FR zit ook Fluide Glacial bij dezelfde groep waardoor in het Nederlands eventjes gepoogd werd om dat verband te gelde te maken door titels van Fluide te vertalen onder het label Glad IJs, dat een Nederlandstalig initiatief was van Casterman NL (niet van Casterman FR).

 

Casterman NL en FR zijn twee aparte entiteiten.

 

Caravelle distribueert bovenop de titels van Ballon Media ook nog Daedalus en tot voor de dood van de uitgever ook Medusa. Andere distributeurs voor de strips van Ballon Media zijn MDS en Van Ditmar, maar ik wil het niet te ingewikkeld maken.

Link naar reactie

Dat is een misvatting. Als ze in magazijnen stof liggen te vergaren, kost hen dat nog altijd een lieve cent want magazijnkosten zijn geen lachertje. En de handling om sporadisch eens een marginaal aantal exemplaren uit de beschikbare voorraad te halen, levert naar verluidt ook amper iets op (in sommige gevallen kost de handling meer dan de opbrengst om er één strip uit te halen). Vernietiging is een verhaal van kostenbeheersing. Voor bepaalde uitgeverijen is het ook een manier om zich niet of nauwelijks aan dumping te wagen om de reputatie niet te schaden.

Voor grotere uitgeverijen is simpelweg herdrukken kostenbesparender dan een grote eerste druk te lanceren en de restvoorraad bij te houden in magazijnen tot die ooit wel eens uitverkocht raakt. En als dat laatste te lang duurt, moeten ze gewoon weg, weliswaar na een laatste aanbod met korting aan winkeliers.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het hangt ook van de voorraad die nog over is af. Maar blijft zonde. Betere planning qua aantal drukken is dus het devies.

Link naar reactie

Ik denk dat ze zich hebben vergalopppeerd toen ze de goedkope Chinese drukkers ontdekten. Zo van: En nu gaan we onze concurrenten eens wegduwen,zie.

Maar ze dachten dat natuurlijk allemaal.

En nu moeten ze het teveel vernietigen, zie.

Manga werd gek genoeg wel in Europa gedrukt: die van Kana in Frankrijk, die van Glénat in Spanje.

Steun onze Europese industrie! Koop Japanse strips! En laat de Franse liggen, want die komen uit China. :)

Link naar reactie

Ik denk dat ze zich hebben vergalopppeerd toen ze de goedkope Chinese drukkers ontdekten. Zo van: En nu gaan we onze concurrenten eens wegduwen,zie.

Maar ze dachten dat natuurlijk allemaal.

En nu moeten ze het teveel vernietigen, zie.

Manga werd gek genoeg wel in Europa gedrukt: die van Kana in Frankrijk, die van Glénat in Spanje.

Steun onze Europese industrie! Koop Japanse strips! En laat de Franse liggen, want die komen uit China. :)

 

de zijn beter ook.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Voor fans van Bonin. De auteur heeft een interessante blog met een hoop making of materiaal en teasers van toekomstige projecten:

 

http://cyrilbonin.blogspot.be/

 

Onderstaand komt uit The Time Before

 

TB-sketch-08.jpg

TB-sketch-09.jpg

TB-sketch-10.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

En volgende maand verschijnt een eerste integrale van Fog. 

Zou het aan een promo-prijsje (2 kopen, 1 gratis) aanbieden van de hele oorspronkelijke reeks (in HC) in 2013 daar al een voorbereiding van geweest zijn?  De gedachte "Vooraleer een integrale uit te brengen, zorgen we dat de niet verkochte albums de deur uit zijn want anders raken we die aan de straatstenen niet meer kwijt"?  Heerlijk toch, die marketing-intriges?  Kan misschien eens een spannende strip van gemaakt worden.  :e005:

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Zou het aan een promo-prijsje (2 kopen, 1 gratis) aanbieden van de hele oorspronkelijke reeks (in HC) in 2013 daar al een voorbereiding van geweest zijn?  De gedachte "Vooraleer een integrale uit te brengen, zorgen we dat de niet verkochte albums de deur uit zijn want anders raken we die aan de straatstenen niet meer kwijt"?  Heerlijk toch, die marketing-intriges?  Kan misschien eens een spannende strip van gemaakt worden.  :e005:

Hier vergis je je serieus in. In 2013 was Casterman een zelfstandige uitgeverij. Pas later werd het een onderdeel van de groep Ballon Media. De beslissing om een integrale uit te geven, heeft helemaal niets te maken met eerdere opruimacties.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Hier vergis je je serieus in. In 2013 was Casterman een zelfstandige uitgeverij. Pas later werd het een onderdeel van de groep Ballon Media. De beslissing om een integrale uit te geven, heeft helemaal niets te maken met eerdere opruimacties.

Toch vraag ik me af waarom hier een integrale van komt. Is hier vraag naar? Zijn afzonderlijke delen moeilijk te vinden en of onbetaalbaar?

 

Waarmee ik niet wil zeggen dat deze reeks niet de moeite is. Zeker de eerste delen kon ik goed smaken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...