Ga naar inhoud

Kameraad Mausers Archief


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

20 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Naarmate ik auto's en wapens in perspektief kan tekenen, wel ja.  Het zal waarschijnlijk wel bij dat kortverhaaltje blijven. Aangezien ik het niet geschreven heb.

Goedkope excuses ;) Gebruik gewoon fotoreferentiemateriaal en een lichtbak. Hoeveel tekenaars tekenen er écht auto's, denk je?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Uiteraard gebruik ik fotomateriaal als referentie. Maar om nu iedere pose die ik teken, daar de gewenste referentiefoto voor te zoeken...

Je gebruikt als tekenaar toch ook je geheugen, terwijl je referentiemateriaal gebruikt...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ja, ok. Maar ik ga mij niet suf zitten zoeken op foto's die identiek de poses moeten voorstellen die ik nodig heb. Trouwens, da's vrijwel onmogelijk. Het is natuurlijk mijn doel niet om te kunnen zeggen achteraf: en da's allemaal getekend vanuit het geheugen en geen enkele foto gebruikt...zoals Kim Jung Gi.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser
On 8/25/2019 at 4:00 PM, Retardi said:

Inmiddels heb ik al het een en ander van je gelezxen op dit forum. En met dat in het achterhoofd is dit een goede cover. 

Deze strip moet er komen... Desnoods als parodie. :D

Of ze bij pakweg Dupuis daar ook zo gelukkig zullen mee zijn, zal wel weer andere koek zijn...soit.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Thx. Ja, die Keynes vond ik zelf ook wel geslaagd.

Ik heb nog 2 sujetten die zeker in het rijtje passen, waarvan ik een dezer - of wellicht straks - een aantal schetsjes van maak. En post.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 8/23/2019 at 9:11 PM, Kristof Berte said:

Goedkope excuses ;) Gebruik gewoon fotoreferentiemateriaal en een lichtbak. Hoeveel tekenaars tekenen er écht auto's, denk je?

Maar bijv een Willies Jeep zoals Conrad hem hier getekend heeft, dat kun je toch niet enkel voor elkaar krijgen met een foto over te trekken? Je moet toch het perspectief in je gedachten snappen...eerst wat jeeps schetsen vanuit diverse standpunten, zodat je een beetje de rudimentaire structuur snapt...

 

didier-conrad-les-innommables.jpg

Link naar reactie
15 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Maar bijv een Willies Jeep zoals Conrad hem hier getekend heeft, dat kun je toch niet enkel voor elkaar krijgen met een foto over te trekken? Je moet toch het perspectief in je gedachten snappen...eerst wat jeeps schetsen vanuit diverse standpunten, zodat je een beetje de rudimentaire structuur snapt...

 

didier-conrad-les-innommables.jpg

Die zal nu inderdaad wel niet op de lichtbak getekend zijn. Het model lijkt me ook niet zo complex.

 

Maar het zou perfect kunnen hoor. Je doet de potloodtekening op de inktbak, past hier en daar wat aan en wat extra dynamiek geven bij de inkting...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Trouwens niet alleen auto's en dergelijke... Decors, interieurs, meubels... heel veel tekenaars doen dat op basis van fotoreferentiemateriaal op de lichtbak of Sketchup-modellen. Ik herinner me een album van eventjes terug met een imposante openingsplaat van de Mont Saint Michel, die o-ver-dui-de-lijk gewoon een foto op de lichtbak was.

 

Als tekenaar moet je verhaal vertellen, de hulpmiddelen daarvoor zijn ondergeschikt aan het eindresultaat. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen het zo doet - er zijn vast tegenvoorbeelden legio - laat staan dat jij het zo zou moeten doen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Maar zoals ik al reeds gezegd heb, het is niet mijn bedoeling om alles vanuit het geheugen te kunnen tekene.,  Anderzijds heb ik wel graag dat ik van de meeste figuren, decors, objecten etc...de basisvormen begrijp en ze min of meer rudimentair kan weergeven zonder dat ik eerst een hoop fototref moet gaan opsnorren.

Het is niet dat ik een auto compleet met ophanging en benzineleidingen enz wil kunnen weergeven zonder ook maar een foto te gebruiken, maar als ik bijv. een auto teken met een Rudy erin, op de manier met de lichtbak of software, dan heb ik nog niet het gewenste resultaat met de passende lijnstijl.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
24 minutes ago, Waakwater said:

Nadeel is natuurlijk dat we op die manier nooit iets van hem te zien gaan krijgen. Sommigen spreken van een vergooid talent. 

Jij kent "sommigen"? Zijn dat diezelfde sommigen vanuit de wandelgangen?

Link naar reactie
Op 23/8/2019 om 21:11, Kristof Berte zei:

Goedkope excuses ;) Gebruik gewoon fotoreferentiemateriaal en een lichtbak. Hoeveel tekenaars tekenen er écht auto's, denk je?

Een lichtbak is maar nuttig als je een realistische auto wenst te tekenen: een foto op de lichtbak en doortekenen. Echter, de tekeningen van Mauser zijn caricaturaal. Dan ben je niets met een lichtbak. Uiteraard gebruik je dan wel referentiemateriaal om u op te inspireren. Maar je creativiteit zal het moeten kneden tot een caricatuur. Dat doet een foto of lichtbak niet voor jou.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Hoogstens als basistekening kan een lichtbak gebruikt worden, als je een stijl wenst neer te zetten zoals Conrad, Janry etc...maar je moet dan inderdaad de nodige accenten kunnen aanbrengen die de auto, of wat dan ook van voertuig, net iets meer bolvormig, of gedrongen laten lijken. En daar houdt dan het gebruik van een lichtbak op.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...