Ga naar inhoud

Stripdebuut


Chimi

Recommended Posts

Ik kocht onlangs het zon zee zand-vakantieboek op een rommelmarkt, omdat ik wist dat Steven Dupré daarin zijn eerste strip publiceerde. Dit eerste werk lijkt in niks op zijn laatste werk, compleet andere tekenstijl, vorm van humor of onderwerp. Nu vraag ik me af, welk stripdebuut is er nog zo iets, dat je niet gelooft dat het van diezelfde auteur is. Of juist het omgekeerde: een debuut waarin je al direct de basis ziet van het latere werk.

Link naar reactie

Andreas en Rosinski zijn moeilijke voorbeelden, omdat ze erg veelzijdig zijn.

 

Door Arq en Capricornus lijkt Andreas in de loop der jaren een vaste, herkenbare stijl te hebben ontwikkeld. Je merkt dat in zijn Donjon-album. Maar toen hij begon als tekenaar, ging hij alle kanten op.

 

Rosinski heeft in het begin spul getekend waardoor je nooit zou hebben gedacht dat hij zo goed kon worden. Dus dat is eigenlijk nog een geval apart.

 

Lacroix, "De Zwerver"

zie http://www.images-booknode.com/book_cover/1444/yann-le-migrateur,-tome-4---l-ile-des-fous-1443992-250-400.jpg

Dat is een vervloekte reeks: telkens als ik er een album van koop en lees, word ik ziek. :(

 

Dat is dezelfde Lacroix van De cyclus van Cyann.

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/FransenTop/albums/017_CyclusCyann1_p1.jpg

 

Je hebt inderdaad tekenaars die hun hele leven lang hetzelfde lijken te doen, zelfs als ze verschillende reeksen hebben. Bij Tillieux was dat het geval: Felix en Guus Slim is qua tekenstijl hetzelfde.

 

Andere kunnen twee totaal verschillend getekende reeksen in dezelfde periode overeind houden.

Link naar reactie

Hoe meer je in de tijd terugkeert, hoe meer de debuten langs geen kanten lijken op het latere, bekende werk. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat tekenaars vroeger in het openbaar mochten oefenen en groeien. Publiek en uitgevers (Bonte uitgezonderd) stellen tegenwoordig meer eisen aan het werk van debutanten.

Tekenaars begonnen vroeger ook véél vroeger te werken. De helft van de vroegere Vandersteen-tekenaars waren nog tieners toen ze in de studio begonnnen. Iemand als Jidéhem was 18 toen hij zijn eerste strips maakte. Toen hij voor Franquin allerlei prachtige decors begon te tekenen was hij amper 20 geworden. Het is logisch dat op zo'n leeftijd de tekenstijl nog niet helemaal op punt kan staan. Sommige tekenaars hebben zelfs een paar deccenia nodig om hun eigen stijl te vinden. Het vroegere werk van Berck bijvoorbeeld is helemaal anders dan het latere werk van Berck. Iedem voor Franquin. Zijn strak getekende Robbedoezen lijken helemaal niet op zijn krasserige Guusten.

Link naar reactie

Tegenwoordig wordt er aan kunstacademies ook meer aandacht besteed aan striptekenen.

Ik herinner me een "Annie, het kleine weesmeisje" in het stripblad Robbedoes, en ook nog iets met een spookachtig personage waarvan ik de titel ben vergeten en dat me altijd aan de Vliegende Hollander deed denken meer er eigenlijk niets mee te maken had, die eruitzagen als getekend door mensen die wel tekenles hadden gekregen - en zelfs heel goede leerlingen waren - maar die eigenlijk geen strips tekenden. Het leek of ze gewoon de schetsen van schilderijen neerzetten die ze nooit uitwerkten.

 

Ook Wasterlains stijl veranderde ooit. Hij had eens zijn vingers gebroken, en daarna is zijn tekenstijl hakkerig geworden. Daarvoor was hij ronder, en deed soms zelfs Peyo een beroep op hem voor Steven Sterk of de Smurfen.

Link naar reactie

Ook Wasterlains stijl veranderde ooit. Hij had eens zijn vingers gebroken, en daarna is zijn tekenstijl hakkerig geworden. Daarvoor was hij ronder, en deed soms zelfs Peyo een beroep op hem voor Steven Sterk of de Smurfen.

De smurfenverhalen van Wasterlain zijn toch wel heel herkenbaar. Neem het album 'Smurfensoep' er maar eens bij.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tegenwoordig wordt er aan kunstacademies ook meer aandacht besteed aan striptekenen.

Ik herinner me een "Annie, het kleine weesmeisje" in het stripblad Robbedoes, en ook nog iets met een spookachtig personage waarvan ik de titel ben vergeten en dat me altijd aan de Vliegende Hollander deed denken meer er eigenlijk niets mee te maken had, die eruitzagen als getekend door mensen die wel tekenles hadden gekregen - en zelfs heel goede leerlingen waren - maar die eigenlijk geen strips tekenden. Het leek of ze gewoon de schetsen van schilderijen neerzetten die ze nooit uitwerkten.

 

Ook Wasterlains stijl veranderde ooit. Hij had eens zijn vingers gebroken, en daarna is zijn tekenstijl hakkerig geworden. Daarvoor was hij ronder, en deed soms zelfs Peyo een beroep op hem voor Steven Sterk of de Smurfen.

Tgoh...zeker van?

Link naar reactie

Het klopt dat men vroeger meer 'al werkend' kon evolueren naar een bepaalde stijl (vergelijk maar eens de Lucky Lukes van in het begin en een paar albums verder, een wereld van verschil).

Ik beschouw trouwens die 'evolutie' niet steeds een verbetering: Franquin uit de jaren 40 evolueert naar Spirou uit de jaren 50 (prima). Franquin wou zich met Gaston afzetten van Spirou, persoonlijk vind ik zijn Atoomstijl zijn beste periode, fel benaderd door les idées noirs.

Tillieux heeft naar de gewoonten uit die periode weinig getekend (dus weinig variatie - hij was ook meer begaan met het scenario). de laatse verhalen van Guus slim waren van minder tekenkwaliteit dan voorheen (Gos). Je vergat trouwens nog Paul Panther.

 

Ik heb zelf een jaar geleden een stap gezet in een totaal andere richting. Het gevolg is een duidelijke evolutie tussen de eerste en de meer recente verhalen (ik hoop dat dit geen lezer stoort  :e012: ).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Het klopt dat men vroeger meer 'al werkend' kon evolueren naar een bepaalde stijl (vergelijk maar eens de Lucky Lukes van in het begin en een paar albums verder, een wereld van verschil).

 

Ik betwijfel of dat de goeie vergelijking is. In het begin werkte Moris erg "rond" onder invloed van de tekenfilmstudio waarvoor hij had gewerkt. HIj is als tekenaar wel geëvolueerd, maar niet omdat hij het nog moest leren.

Ik zou liever de vroege Baard en Kales van Dineur vergelijken met de latere. Daar zie je toch wle een groeie in tekenstijl.

Link naar reactie

Ik vind het altijd leuk als de tekeningen van een vervolgverhaal mee evolueren met de albums. Als je deel 1 van Lanfeust van Troy naast deel 8 legt, is dat een immens verschil in stijl (en kwaliteit). Logisch, want daar zit nogal wat tijd tussen, maar in dit geval is het zelfs moeilijk te geloven dat het over dezelfde tekenaar gaat. Al denk ik niet dat Lanfeust het debuut was van Tarquin.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

De smurfenverhalen van Wasterlain zijn toch wel heel herkenbaar. Neem het album 'Smurfensoep' er maar eens bij.

Wasterlain tekent nog altijd De Smurfen. Kortverhalen met name. Enkele worden gebundeld in alleen in het Frans verschenen compilatiealbums onder de titel L'Univers des Schtroumpfs.

 

Smurfensoep kent een apart achtergrondverhaal. Het is er in afwezigheid van Peyo, die druk doende was om in de States en hier de tekenfilms van de grond te krijgen, werkelijk doorgejaagd. Wasterlain tekende toen bij de studio van Peyo. Er was amper controle van hogerhand en het moest in een razendsnel tempo afgewerkt worden. Dat was er dus wel aan te zien.

 

Het gebroken vingersverhaal en andere (dramatische) anekdotes over Wasterlain, inclusief zijn zelfdodingspoging en de redding van Franquin: http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_001-025.htm#Weetje009

Link naar reactie

Wasterlain tekent nog altijd De Smurfen. Kortverhalen met name. Enkele worden gebundeld in alleen in het Frans verschenen compilatiealbums onder de titel L'Univers des Schtroumpfs.

 

Tekent hij ze of schrijft hij ze enkel maar? Ik weet dat hij massa's van die kortverhalen heeft geschreven. Als er op catawiki een smurfenscenario wordt verkocht, is dat er altijd een van zijn hand.

 

b5881928-a36c-11e2-9a7c-4b61eba25f67.jpg

Link naar reactie

De smurfenverhalen van Wasterlain zijn toch wel heel herkenbaar. Neem het album 'Smurfensoep' er maar eens bij.

De eerste drie gags van "Dat moet je smurfen" werden getekend door ... Roger Leloup (Yoko Tsuno)!

Dat was niet echt zijn debuut, omdat hij al een tijd voor Studio's Hergé werkte.

Kort na die smurfen kwam Yoko Tsuno.

Als je de eerste p's van YT vergelijkt met de latere YT, zie je daar ook wel een stijlontwikkeling.

 

Ook Wasterlain heeft gags van "Dat moet je smurfen" getekend, maar ik weet niet welke.

 

Behalve W & RL werkten ook nog anderen aan die gagreeks.

 

bron: "Les aventures d'un journal, no. 1723, 22 avril 1971, 34e année", Hugues Dayez, in Spirou 4021, p. 23.

Link naar reactie

De eerste drie gags van "Dat moet je smurfen" werden getekend door ... Roger Leloup (Yoko Tsuno)!

Dat was niet echt zijn debuut, omdat hij al een tijd voor Studio's Hergé werkte.

Kort na die smurfen kwam Yoko Tsuno.

Als je de eerste p's van YT vergelijkt met de latere YT, zie je daar ook wel een stijlontwikkeling.

 

Ook Wasterlain heeft gags van "Dat moet je smurfen" getekend, maar ik weet niet welke.

 

Behalve W & RL werkten ook nog anderen aan die gagreeks.

 

bron: "Les aventures d'un journal, no. 1723, 22 avril 1971, 34e année", Hugues Dayez, in Spirou 4021, p. 23.

Tussenin zat nog een niet uitgewerkt verhaal van Jakke en Silvester waaruit Yoko Tsuno voortkwam.

Ook ooit behandeld: http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_051-075.htm#Weetje073

Link naar reactie

Evens heeft zijn haters en zijn liefhebbers. Ik ken er weinigen bij wie het zo extreem uiteenlopend is. Vooral bij nogal wat stripmakers is hij allesbehalve geliefd, heb ik al gemerkt. Ik laat in het midden of het door zijn tekenstijl en vertelling komt of door het vele gevlei in de pers met navenant veel media-aandacht, bovenop de vele subsidies dan nog.

Link naar reactie

Ik hou enorm van zijn tekeningen, maar hij heeft nood aan een goede scenarist. Nij 'Ergens Waar je niet wil zijn' had ik het gevoel van 'bijna'..., maar was al sterker dan Vincent. Sindsdien vond ik elk album minder goed. Panter was mijn ding niet.

 

Maar die tekeningen worden elk deel beter!!!  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Evens... nee, nooit mijn cup of tea geweest. Heb 'Vincent' geprobeerd en uitgelezen. Vervolgens 'Ergens waar je niet wil zijn'... maar er gewoon niet doorgeraakt. Geloof me, het gebeurt me niet vaak dat ik een strip niet helemaal lees en aan de kant schuif. Smaken verschillen nu eenmaal idd...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...