Ga naar inhoud

Star Wars Oorlog Bij Nederlandse Uitgevers?


Recommended Posts

Dark Dragon Books en Panini/Sanoma geven deze dagen vrijwel het zelfde uit gezien de afbeeldingen die ik hier onder geplaatst heb. Wat precies het verschil tussen de uitgaven is/wordt weet ik niet, maar in ieder geval wel een flink prijs verschil. DDB € 8,95 per album en de beide Panini Comics nu samen in de winkel in één pakket voor € 4,95 en daarna € 3,25 per comic.

post-21-0-66215200-1449476905_thumb.jpgpost-21-0-39742100-1449476929_thumb.jpg

 

post-21-0-99366600-1449476956_thumb.jpgpost-21-0-39800000-1449476984_thumb.jpg

 

Volgens een vertaler van DDB geeft Panini deze comics uit zonder toestemming van Disney Benelux en gaan er stappen ondernomen worden.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Negeer die Panini's of Sanoma's maar. Dat zijn nu al stopgezette series omdat de rechten wel degelijk bij DDB liggen. Sanoma heeft trouwens nog nooit Star Wars-reeksen kunnen voltooien.

 

Nachtmerrie voor de uitgever... ik moet er niet aan denken dat er ineens een tweede rechten zou hebben...

 

Maar in hoeverre is het al officieel? Panini & Sanoma zijn via twee wegen rechthebbenden en hebben er al ruchtbaarheid in gestoken via de Donald Duck. Kan me voorstellen dat zij het niet zomaar opgeven.

Link naar reactie

De opdruk 'SUPER SPANNENDE STRIPS' op de cover is voor mij reden genoeg om die versie niet aan te schaffen. Ik vraag me altijd af wie ze daarmee trachten te overtuigen...

 

Voornamelijk mensen die superspannende strips wensen aan te schaffen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Negeer die Panini's of Sanoma's maar. Dat zijn nu al stopgezette series omdat de rechten wel degelijk bij DDB liggen. Sanoma heeft trouwens nog nooit Star Wars-reeksen kunnen voltooien.

Ik vrees dat DDB alweer een serie uitbrengt die ook weer snel zal stoppen, zoals Tomb Raider, Conan, Red Sonja, TMNT... DDB brengt nooit volledige reeksen (comic related) uit, gelukkig stoppen ze wel aan het einde van een verhaallijn.

Link naar reactie

Dat zal deze keer niet kloppen. Ten eerste hebben ze zwaar betaald om de licentie binnen te halen. En bijkomend zijn alle delen van de eerste al afgeronde reeks van tien delen al meerdere keren herdrukt. De eerste zelfs tot vier keer toe in amper een jaar tijd. Af en toe dook er al een album op in de boekentop 100 in Vlaanderen, dankzij de bijkomende verkoop in supermarkten. Ze hanteren ook een grote regelmaat in de (mini)reeksen.

Link naar reactie

De meeste franchises zijn daarmee gestopt toen het grote publiek toegang kreeg tot VHS en later DVD. 

Alleen met stripbewerkingen zijn ze niet gestopt, want stripkopers zijn nu eenmaal een ras apart. 

Ik had vroeger ook wel eens stripbewerkingen, maar sinds de opkomst van de dvd koop ik geen strips meer van films of afleveringen. 

Link naar reactie

Opvallend: er is geen roman van de film. Vroeger had je "het boek van de film", maar ik denk dat ze daarmee zijn gestopt toen de vierde film uitkwam.

 

Nee, dat zijn ze niet. Episode 1 tot en met zes kennen allen een roman versie.

 

Alan Dean Foster (met al enkele andere SW romans onder zijn naam) heeft de roman voor episode 7 geschreven en deze zal 18 december uitkomen in softcovereditie, in januari volgt een hardcover. Of Meulenhof dit ook weer zal vertalen heb ik zo 123 niet gezien maar dat zal wel daar ze alle (film)boeken tot nu toe gedaan hebben.

 

Opvallend hierin... deze info is met nog geen minuutje google terug te vinden...

Link naar reactie

Nou, ik zag door de bomen het bos niet.

Om te beginnen die malle gewoonte om geen Nederlandse titel te hebben. Toen ze wel nog Nederlandse titels hadden, liep je niet op internet verloren tussen al die Belgische en Nederlandse uitgevers die ook de Engelse versies aanbieden.

En dan die scheepsladingen aan afgeleiden ... strips en boeken van nevenseries. Je weet nooit wat je hebt. Ik was maandag een uur of twee op internet bezig, en heb het toen maar opgegeven.

Link naar reactie

De Spirou van deze week is van de hand van Arthur de Pins.

 

spirou4053-01.jpg

Bah, ze hebben geen verstand van sciencefiction. Lees het tekstje van prof. Speculoos maar eens.

Star Wars is geen sciencefiction. The Martian is sciencefiction. Star Wars wordt wel eens science fantasy genoemd, of gewoon fantasy.

SF-liefhebbers ergeren zich al decennia aan de manier waarop Star Wars het algemene beeld van sf bij het grote publiek naar beneden bijstelt. En het ergste zijn al die leraren die er evenmin verstand van hebben in tijdens de les hun best doen om het genre de grond in te boren, zonder er ooit een sf-verhaal te hebben gelezen.

Het is me opgevallen dat leraren die dat wél hadden gedaan, direct een stuk positiever tegenover het genre stonden.

De anderen kenden alleen Star Wars en Star Trek.

Link naar reactie

Nou, ik zag door de bomen het bos niet.

Om te beginnen die malle gewoonte om geen Nederlandse titel te hebben. Toen ze wel nog Nederlandse titels hadden, liep je niet op internet verloren tussen al die Belgische en Nederlandse uitgevers die ook de Engelse versies aanbieden.

En dan die scheepsladingen aan afgeleiden ... strips en boeken van nevenseries. Je weet nooit wat je hebt. Ik was maandag een uur of twee op internet bezig, en heb het toen maar opgegeven.

 

Even een boompje voor je dan:

 

http://www.deboekenplank.nl/naslag/ser/msfx.htm

 

Deze website kan je met veel meer helpen mocht je nog eens wat zoeken - veel sf materiaal maar ook nog wat andere genres. Overigens, Meulenhof is heerlijk inconsequent geweest...

 

Episode I The Phantom Menace

Episode II Attack of the Clones

Episode III De Wraak van de Sith

 

en dan nog wel dezelfde vertaler....

Link naar reactie

Vandaag Star Wars gekocht van Panini. Voor zo een prijs kun je het niet laten liggen toch? Wat ik vreemd vind is dat het uit deel 1 van Star Wars en twee keer Darth Vader deel 2 bestaat. Dat moet een fout zijn. Heb het bonnetje helaas niet meer. Of is het daarom zo goedkoop?

Link naar reactie

Vrij in het algemeen zou je dit kunnen zeggen:

 

in sciencefiction vraagt men zich tenminste af of wat men bedenkt mogelijk zou kunnen zijn, en hoe het eventueel mogelijk zou kunnen zijn, of wat eventueel de gevolgen zouden zijn

fantasy interesseert de mogelijkheid of waarschijnlijkheid van wat ze bedenken geen reet

 

Het is een klein verschil, maar het is een belangrijk verschil in de benaderng van de gegevens (verhaaltechnisch van de "motieven"), en dus niet zomaar "de manier waarop die element wordt neergezet" (sic).

Je zou het gerust een wetenschappelijk-filosofische en/of technisch-filosofisch verschil mogen noemen.

 

Maar oppervlakkig gezien is het verschil soms klein.

Daarvoor zijn twee redenen:

1- om te beginnen veranderen onze techniek en onze wetenschappelijke inzichten voortdurend

2- en sciencefiction is geen monolitisch blok: science fantasy is precies ontstaan doordat sf geen eenheid is, en sommigen vonden dat je het niet zo nauw moest nemen.

 

Wat 1 betreft: die telepathie kwam inderdaad een tijd in sf voor, maar telepathie en andere paranormale verschijnselen waren op een bepaald moment gehonoreerde onderzoeksthema's aan universiteiten en technische hogescholen. De reden is dat men nou wel eens wou uitzoeken wat ervan aan was, en er waren enkele voorlopige, verkennende onderzoeken geweest die op paranormale vermogens leken te wijzen. Achteraf is dat allemaal ontkend, maar tot vandaag zijn er nog mensen die hun meningen daarop baseren en met die achterhaalde en weerlegde onderzoekssresultaten komen aandraven om te beweren dat paranormaliteit bestaat (de positieve resultaten bleken gebaseerd op onderzoeken met een veel te laag aantal deelnemers, zodat toevalsfactoren de resultaten geweldig de ene of de andere kant konden opsturen; en sommige onderzoekers dienden alleen de resultaten in die in hun kraam pasten).

Je moet dus niet denken dat sf hetzelfde doet als fantasy, omdat er ooit paranormale elementen inzaten.

 

Andere voorbeelden van 1: in een jaar of tien tijd kan een sf-verhaal verouderd zijn door die ontwikkelingen.

Een bekende grap is dat ze in Blade Runner wel vliegende auto's hebben, maar dat ze telkens moeten landen en uitstappen om naar een telefooncel te zoeken. Want ze hebben geen gsm's. Laat staan smartphones.

En waarom stopt prinses Leia Organa in Star Wars IV de plannen van de Death Star in R2-D2, als ze ook gewoon een e-mail kan sturen? Omdat in 1977 nog een e-mail bestond. Wie beweert dat SW IV nog niet verouderd is, kijkt dus even met de verkeerde ogen.

 

Wat 2 betreft: er lijkt een tweedeling in sf te zijn, waarbij de ene meer technische en wetenschappelijke verantwoordelijheid eist dan de andere.

Wie dat doet, nou ja: het hangt vooral van hun achtergrond af. Wie eerst netjes Latijn-Grieks en daarna talen en letteren studeeerde, heeft minder moeite met de opeenstapeling van fantasy-elementen in SW, dan wie beter technisch en positief-wetenschappelijk onderlegd is, en al direct denkt: "Maar, dat kan niet!"

 

Onlangs las ik in The New York Review of Science Fiction een uittreksel uit een boek over de tijd dat John W. Campbell jr. redacteur van Astounding Science Fiction was, en daarin merk je dat hij helemaal van de technisch-wetenschappelijke strekking was. Hij stelde ongewoon strenge eisen op dat gebied, maar anderen gaven er toen al niet meer om.

 

Maar Campbell was niet de eerste om erop te staan, denk maar aan Jules Verne: hij deed ook z'n best om niet alleen maar wat loze fantasy te brengen.

En wie Gulliver's Travels van Jonathan Swift, of Robinson Croesoë van Danviel Defoe heeft gelezen, vindt daar dezelfde mentaliteit in terug.

 

Het is dus een tweedeling die al heel lang in de literatuur bestaat.

 

Het artikeltje in Wikipedia is een beetje te veel huisvlijt om ons veel duidelijk te maken.

Link naar reactie

Vandaag Star Wars gekocht van Panini. Voor zo een prijs kun je het niet laten liggen toch? Wat ik vreemd vind is dat het uit deel 1 van Star Wars en twee keer Darth Vader deel 2 bestaat. Dat moet een fout zijn. Heb het bonnetje helaas niet meer. Of is het daarom zo goedkoop?

Bilal,

Die nummering zal wel kloppen en ik vermoed dat nummer 3 een flip-comic wordt met 1 deel Star Wars en 1 deel Darth Vader bij elkaar.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Bilal,

Die nummering zal wel kloppen en ik vermoed dat nummer 3 een flip-comic wordt met 1 deel Star Wars en 1 deel Darth Vader bij elkaar.

Verkeerd vermoeden want Sanoma staakt met de Star Wars uitgaven.

http://deathstar.nl/news/sanoma-staakt-met-star-wars-stripuitgaves/

 

Wil je het vervolg lezen zal je toch de DDB uitgaves moeten kopen vanaf deel 1 :e007:

Of wachten want deel 1 van reeksen wordt al gauw in promotieprijs te koop aangeboden.

Link naar reactie

Begrijpelijk maar jammer. Ik prefereer Star Wars op comicformaat boven albumformaat en ook de prijs was een heel stuk prettiger.

Koop dan gewoon de Engelse TPB ervan. :-p.  Bundelt 6 issues en staat aan 14.99 €€ bij Depository.  Dat zullen 4 albums zijn bij DDB aan 8,95€ het stuk.

 

Zelf vond ik de heel gedetailleerde tekeningen beter uitkomen in de recente 10 delige reeks bij DDB in album formaat.  Alle nieuwe reeksen koop ik wel als losse omic of TPB formaat.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Verkeerd vermoeden want Sanoma staakt met de Star Wars uitgaven.

http://deathstar.nl/news/sanoma-staakt-met-star-wars-stripuitgaves/

 

Wil je het vervolg lezen zal je toch de DDB uitgaves moeten kopen vanaf deel 1 :e007:

Of wachten want deel 1 van reeksen wordt al gauw in promotieprijs te koop aangeboden.

 

Vandaag lag toch deel 3 in grote getale in diverse winkels en staat deel 4 aangekondigd voor 26 januari.

 

In deel 3 Star Wars #2 en Darth Vader #2 als inhoud.

 

post-21-0-07905600-1452693508_thumb.jpg

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

En waarom stopt prinses Leia Organa in Star Wars IV de plannen van de Death Star in R2-D2, als ze ook gewoon een e-mail kan sturen? Omdat in 1977 nog een e-mail bestond. Wie beweert dat SW IV nog niet verouderd is, kijkt dus even met de verkeerde ogen.

 

De eerste e-mail over een computernetwerk werd in 1971 door Ray Tomlinson verzonden

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...