Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (6)] Plaatje 9 Vs. Plaatje 24


Yncke

  

47 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk plaatje vind jij het 'beste'?

    • A
      23
    • B
      24


Recommended Posts

Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn of haar keuze verdedigen. :)

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde.

De verliezer valt af.

 

A:

09.png

 

Daarnaast heb je dat ietwat sinistere plaatje van een strip waarvan het niet meteen duidelijk is wie of wat het moet voorstellen. We zien een aantal booswichten in een perspectief om u tegen te zeggen (zowel kikvors, als vogel als realisme in één plaatje) die zich duidelijk ergens vrolijk om maken. In een haast onzichtbare uitsnede zien we gespleten ogen, fragmenten van een masker en de cynische woorden die de lezer meteen in een setting plaatsen. Wie kan dit als zijn "thuis" beschouwen? Wie is nergens zo op zijn gemak als tussen psychopaten? Wie staat zowel boven, onder als gelijk met de grootste bad guys van de stripwereld? Dat moet Batman wel zijn.

 

Stuvio

 

B:

24.jpg

 

Mijn tweede plaatje is een voordehand liggende keuze. Ik heb nog getwijfeld tussen andere zaken, maar ben uiteindelijk toch bij Blankets aangekomen. Als ik strip-leken probeer uit te leggen waarom ik eerst zware romans las en pas daarna strips, als ik wil uitleggen waarom 1 plaatje meer zegt dan 1000 woorden, als ik probeer uit te leggen waarom een strip ook met beelden kan gelezen worden, dan doe ik dit vaak aan de hand van dit plaatje.

 

 

Je kan tientallen pagina's beschrijven dat je het vroeger haatte om bij je tante te moeten overnachten, dat het daar stonk naar motteballen en beschimmelde citroen, dat haar huis en het opklapbedje kraakte als het ieder moment uit elkaar kon barsten, dat het daar donkerder was dan in satan's aars en dan je zoveel schrik had dat je haast lam was.....of je gewoon dit tekenen. Wel, gewoon als je Thompson heet natuurlijk, want voor iedereen anders is dit exceptioneel.

 

Timhardt

Link naar reactie

Ik hou van hoekig :) 

maar dat is daarom niet minder verfijnd. 

Goed hoekig is ook niet makkelijk. 

Dat is waar, maar bij minder verfijnd bedoel ik hier dat details niet altijd duidelijk zijn. Bijvoorbeeld dat ding dat de achterste figuur in de kamer in zijn hand houdt.. wat is dat? een wit vlak, maar wat is het?

Link naar reactie

Dat doet er toch niet toe?   ;)

Het is angst. Hoe teken je dat anders? 

 

Ik heb dat in vorige duels ook al gezien: het klopt niet, wat is dat, enz. Voor mij is het de sfeer van het plaatje dat telt, niet of alles altijd klopt. In films heb je dat ook soms: volledig gaan voor sfeer, dan kan het zijn dat je zaken moet tonen die niet kloppen. 
(let op: ik geef geen persoonlijk commentaar op anderen, ik zeg gewoon altijd wat ik vind, of waar ik op let. iedereen zijn eigen regels om te stemmen  ;) )

Link naar reactie

Ik heb heel lang moeten kijken op prentje A wat ik zag. Ik dacht eerst dat die olijke bende door een riooldeksel aan het kijken was. Pas vandaag viel mijn frank dat dat zwart in het grote kader zijn cape was. De derde keer dat ik 't prentje bekeek, zag ik eindelijk dat de inzet een mond moest voorstellen. Die gespleten ogen heb ik nog altijd niet gevonden, trouwens...

Over 't algemeen heb ik echt een zwak voor dit soort perspectief, maar het komt op mij veel meer als een kijk-wat-ik-kan-prentje over, dan dat het vertelt wat het verondersteld wordt te vertellen.

 

Prentje B is niet echt een tekenstijl die mij bevalt, maar het brengt wel de boodschap veel beter over. Ook een creatief perspectief, maar de eerste blik vertelt wèl wat er verteld moet worden.

 

Best wel tof dat deze twee door het toeval tegen elkaar gezet worden. Ze zijn tegelijk zeer gelijkend en toch zeer verschillend.

Link naar reactie

A is erg mooi en heeft mijn stem gekregen hoewel de insert mij aan het twijfelen bracht. Pas na het lezen van Stuvio's uitleg zag ik wat het voorstelde, een mond...

Over B, die houtgravurestijl lijkt wel een gimmick te worden om de zogenoemde graphic novel verkocht te krijgen. Ook twijfel ik of ik dit überhaupt een stripplaatje vind, met de tekst er zo los boven, het lijkt wellicht meer een illustratie. Een knappe, dat wel.

Link naar reactie

Pff dit is een moeilijke, twee heel sterke plaatjes! Toch voor A gekozen, weet niet echt waarom. Het gevoel gevolgd. Gaat dit het eerste 'spannende' duel worden? :e011:

 

 

Pff dit is een moeilijke, twee heel sterke plaatjes! Toch voor B gekozen, weet niet echt waarom. Het gevoel gevolgd.

 

Pff dit is een moeilijke, twee heel sterke plaatjes! Toch voor B gekozen, 't zijn die homunculi die 't hem doen...

Link naar reactie

A Comics zijn me redelijk vreemd, die gang moet wel 5 meter breed zijn en waarom die grote z'n kleren zit kapot te sleuren is me een raadsel. Nu overdrijf ik natuurlijk wel een beetje maar de prent op zich zegt me persoonlijk niet zoveel.

 

Ik heb gekozen voor B omdat het doet denken aan Marcel Ruijters waar ik wel fan van ben en het is een expressieve en vreemde voorstelling waarbij je tientallen verhalen kan bedenken die er aan voorafgaan, als je het boek niet hebt gelezen zoals ik.

Link naar reactie

Ik heb een duidelijke voorkeur voor B: A doet me vrij weinig, de prof stelt z'n posse in fletsgroen voor? B vertelt meer het verhaal, het angstige jongetje op de achtergrond, het monster en de heldhaftige vader die de gevaren van het donker te lijf gaat. Dit is een mooie plaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...