Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (3)] Plaatje 11 Vs. Plaatje 24


nobody

  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk plaatje vind jij het 'beste'?

    • A
      37
    • B
      12


Recommended Posts

Tweede ronde. 

 

Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...? 

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn keuze verdedigen    :)

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde.

De verliezer valt af.

 

 

A:

post-4-0-30624200-1449938986.jpg

Heb dit altijd al een sterk plaatje gevonden.

Roht 

 

 

B: 

post-4-0-88879500-1449939336.jpg

"Mijn tweede plaatje is een voordehand liggende keuze. Ik heb nog getwijfeld tussen andere zaken, maar ben uiteindelijk toch bij Blankets aangekomen. Als ik strip-leken probeer uit te leggen waarom ik eerst zware romans las en pas daarna strips, als ik wil uitleggen waarom 1 plaatje meer zegt dan 1000 woorden, als ik probeer uit te leggen waarom een strip ook met beelden kan gelezen worden, dan doe ik dit vaak aan de hand van dit plaatje.

 

 

Je kan tientallen pagina's beschrijven dat je het vroeger haatte om bij je tante te moeten overnachten, dat het daar stonk naar motteballen en beschimmelde citroen, dat haar huis en het opklapbedje kraakte als het ieder moment uit elkaar kon barsten, dat het daar donkerder was dan in satan's aars en dan je zoveel schrik had dat je haast lam was.....of je gewoon dit tekenen. Wel, gewoon als je Thompson heet natuurlijk, want voor iedereen anders is dit exceptioneel."

 

Timhardt

Link naar reactie

Nu toch een klein beetje m'n keuze om dit plaatje van Calvin & Hobbes in te dienen, verdedigen.

Ik geloof deze prent. Ik geloof dat C&H met een behoorlijke rotvaart een helling afvliegen, een nieuw avontuur tegemoet. Ik geloof eigenlijk ook dat Hobbes bestaat. Ik geloof dat daar pakken (meters) sneeuw ligt en hoe simpel ze er ook uitzien, ik geloof dat daar dikke bomen staan. Dat heeft alles te maken met de indrukwekkende eenvoud waarmee Watterson tekende. Een paar lijntjes in behoorlijk groot wit vlak en je weet dat daar veel sneeuw ligt...

En ja, dit was de allerlaatste strook van een iconische krantenstrip. De wijze waarop Watterson Calvin & Hobbes afscheid laat nemen van hun publiek, vind ik ongelooflijk mooi. Ze glijden allebei naar een bos, rechts onderaan, naar het einde van de strook, het eindpunt van de laatste pagina van de strip. Daar waar je oog zal stoppen als je het leest. Het is geloofwaardig ook. Als trouwe lezer voel je dat het allemaal wel goed zal komen. En tegelijk geeft Watterson ook voor zichzelf aan dat hij een bladzijde zal omslaan. Naar een witte bladzijde, een nieuw begin. Ik denk niet dat hij daarna nog veel getekend heeft, al kan ik mis zijn.

Ook al is deze prent op vele vlakken knap opgebouwd en goed getekend, ik ga niet ontkennen dat ik ze ook gekozen heb omwille van het sentiment. C&H zal er me altijd aan doen herinneren dat een kind moet kunnen dromen, kunnen fantaseren. En dat je als ouder soms ook nog een beetje kind mag zijn…

 

Ik ga dus A stemmen.

Link naar reactie

 

Nu toch een klein beetje m'n keuze om dit plaatje van Calvin & Hobbes in te dienen, verdedigen.

 

Ik geloof deze prent. Ik geloof dat C&H met een behoorlijke rotvaart een helling afvliegen, een nieuw avontuur tegemoet. Ik geloof eigenlijk ook dat Hobbes bestaat. Ik geloof dat daar pakken (meters) sneeuw ligt en hoe simpel ze er ook uitzien, ik geloof dat daar dikke bomen staan. Dat heeft alles te maken met de indrukwekkende eenvoud waarmee Watterson tekende. Een paar lijntjes in behoorlijk groot wit vlak en je weet dat daar veel sneeuw ligt...

 

En ja, dit was de allerlaatste strook van een iconische krantenstrip. De wijze waarop Watterson Calvin & Hobbes afscheid laat nemen van hun publiek, vind ik ongelooflijk mooi. Ze glijden allebei naar een bos, links onderaan, naar het einde van de strook, het eindpunt van de laatste pagina van de strip. Daar waar je oog zal stoppen als je het leest. Het is geloofwaardig ook. Als trouwe lezer voel je dat het allemaal wel goed zal komen. En tegelijk geeft Watterson ook voor zichzelf aan dat hij een bladzijde zal omslaan. Naar een witte bladzijde, een nieuw begin. Ik denk niet dat hij daarna nog veel getekend heeft, al kan ik mis zijn. 

 

 

Ook al is deze prent op vele vlakken knap opgebouwd en goed getekend, ik ga niet ontkennen dat ik ze ook gekozen heb omwille van het sentiment. C&H zal er me altijd aan doen herinneren dat een kind moet kunnen dromen, kunnen fantaseren. En dat je als ouder soms ook nog een beetje kind mag zijn…

 

 

 

Ik ga dus A stemmen.

 

 

Wat een mooie verdediging. Mijn stem had je al.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ben er sinds ronde één achter dat dit de afscheidsstrook was van Calvin and Hobbes, dat geeft de tekst en de strip het nog een extra dimensie.

Deze namaak laatste Calvin & Hobbes strip vind ik ook leuk gevonden. (onlangs is daarvan een slecht getekende namaak versie op ebay verkocht voor ongeveer 14.000 dollar -of toch in ieder geval een bedrag dat daar op lijkt).

 

Wat het toernooi betreft; ik vind het een moeilijke keuze. UIteindelijk ga ik ook maar voor A kiezen. Laten we zeggen dat het omwille van de kleurtjes is.

Link naar reactie

Soms is het ook moeilijk om puur de 'mooiste' te kiezen. In dit geval bijvoorbeeld vind ik geen van beide plaatjes mooier of lelijker dan de andere. Ze hebben beiden plus en minpunten en de tekenstijl is niet zo drastisch anders. Maar er moet nu eenmaal een keuze gemaakt worden, en dan helpen extra overwegingen.

Link naar reactie

Belangrijkste is dat er wat leven in de brouwerij is, als er wat sentiment bij komt kijken mag dat. Blijft leuk al die verschillende plaatjes te zien en al die verschillende smaken en beoordelingen.

Ookal ziet het er voor mijn eigen plaatje (ander draadje) niet goed uit, wil ik toch alvast even meegeven dat ik me al erg vermaakt heb met het toernooi tot hiertoe. Dikke pluim dus alvast voor het initiatief!

Hier op A gestemd, geen Casper en Hobbes fan maar wel een mooi plaatje. B komt wel uit een steengoede strip :e002:

Link naar reactie

Ik vind het erg jammer dat het bij dit toernooi met name om sentiment lijkt te gaan, tactisch stemmen en dergelijke zaken. De daadwerkelijke "mooiste plaat" wordt daardoor denk ik eerder de "sentimenteel sterkste". 

 

Op basis van wat moeten we die plaatjes dan beoordelen? Op moeilijke perspectieven die foutloos gebracht worden? Schoolvoorbeelden van de gulden snede? Schoonheid ervaren is ook gewoon een sentiment, hoor. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Niemand moet iets. 'Beste' staat tussen quotes, he. :) Soms kies ik het prentje dat het meeste vertelt, soms voor het prentje dat me meest ontroert, soms voor het meest indrukwekkende, soms voor een goed gevonden detail, soms voor het minst saaie,..

Elk zijn of haar keuze, dit toernooi is vooral voor de fun!

Link naar reactie

Soms kies ik het prentje dat het meeste vertelt, soms voor het prentje dat me meest ontroert, soms voor het meest indrukwekkende, soms voor een goed gevonden detail, soms voor het minst saaie,..

 

De reden waarom ik voor een van de twee kies, varieert bij mij ook iedere keer. Soms is die keuze meteen duidelijk en soms kost de keuze wat meer moeite. 

Link naar reactie

ivm hogere discussie ;)

 

De bedoeling is dus niet allen de mooiste plaat te kiezen (allez, het is niet de enige bedoeling, euh, bedoel ik), dat hebben we in de toernooi draad heel veel gezegd. Als jij je stem geeft aan wat jij de mooiste plaat vindt, dan is dat voor mij meer dan ok, iedereen kiest en stemt volgens zijn regels. 

De bedoeling van het toernooi is: het plaatje kiezen wat jij 'het beste' vindt (tussen aanhalingstekens dus). Als iemand om sentimentele redenen kiest, en het daarom het beste vindt: geen probleem. 

 

Het mooiste, het grappigste, het plaatje waar je goeie herinneringen aan hebt (die periode uit je leven), nostalgie, alles is goed. 

We hebben nooit gezegd dat het het MOOISTE plaatje moet zijn. 

 

En de hoofdbedoeling van het toernooi is: kijken, kiezen, dialoog en fun. Leven in de brouwerij. 

 

Dit terzijde. 

 

edit: aha, yncke had ook al zoiets gepost zie ik nu :)

Link naar reactie

Ik vind het erg jammer dat het bij dit toernooi met name om sentiment lijkt te gaan, tactisch stemmen en dergelijke zaken. De daadwerkelijke "mooiste plaat" wordt daardoor denk ik eerder de "sentimenteel sterkste". Niets ten nadele van Calvin en Hobbes want ik ben groot fan, maar het is iets wat mij begint op te vallen in het stemgedrag. Wellicht is dat ook de bedoeling, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Als je met 'sentiment' doelt op het gevoel dat een plaatje me bezorgt: juist! :)

 

Niet 'nostalgie' of zo - wel het iets losweken bij de kijker. Bijna als een kunstwerk dat moet aanspreken - dus ja, het moet me bij de keel grijpen, 'iets' met me doen. Het ene doet dat meer dan het andere (heel soms omdat het een gevoel oproept, verbonden met het lezen van het verhaal - maar dat probeer ik dan te negeren...).

 

Eigenlijk probeer ik dus echt wel naar deze plaatjes te kijken, als hingen ze aan de muur van een virtueel museum... (hmmm, misschien moet ik dat eens als projectje uitwerken met de top 10 of zo...)

 

Wat versta jij dan juist onder de 'mooiste' plaat? Schoonheid lijkt me moeilijk te objectiveren toch ("It's in the eye of the beholder")?

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Nu toch maar wel B gestemd. In de eerste ronde niet omdat hij tegenover een prachtige plaat van Hermann stond (jammer dat die het niet heeft gehaald) maar bij deze ronde vind ik het de betere. Zeer fraai getekend en laat zeker een indruk na. Je vraagt je af wat daar gaande is terwijl het je tegelijkertijd een zeer unheimlisch gevoel geeft. Knap.

 

Plaatje is op zich ook wel mooi maar laat minder indruk na. Misschien omdat ik niks heb met C&H.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Top 10 wordt moeilijk. Bij de kwartfinale heb je een top 8.  

aïe - dan doen we het niet :D

 

Alles: top-16 dan - voorgesteld als schilderijen aan de muur, van een 'gepast' formaat - interactief navigeerbaar... Wie lijkt dit wel wat? :)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Interactief navigeerbaar? Lijkt me sterk dat dit mogelijk is.

 

Prentje A: hier krijg ik nog steeds de rillingen van, groots.

Heb ik al gedaan.

 

De opties zijn divers:

- klein bestand voor (gratis) iPad-app (downloaden vanop reep)

- game-versie via Unreal-Engine (meer interactie, maar enkel desktop dacht ik)

- web-based viewer (integreerbaar in Reep, maar minder kwaliteit)...

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...