Ga naar inhoud

Dédi's


alexjodo

Recommended Posts

Die lelijke stempel van Vatine is hilarisch.

 

Allemaal heel mooie tekeningen maar ik hoef hiervoor toch niet naar Angoulême te gaan want al die tekenaars zie je ook wel in het Brusselse (maar allemaal niet tegelijkertijd natuurlijk :-p)

Ik hoef hiervoor niet naar het Brusselse te gaan want al die tekenaars zie je ook wel in Angouleme (maar dan wel allemaal tegelijkertijd natuurlijk) en dan kost het me geen 20 zaterdagen met dure Franse boeken in Franstalige boekwinkels......hahaha

 

Het is een soort van beleving in Angouleme, vaak ook zwaar, maar ook met veel plezier, het grootste europese stripfestival.......en honderden goede tekenaars.

Link naar reactie

Ja Steve, maar dat is toch logisch, de ene beter, de andere minder, dat geldt voor elk festival?.

Normaal gesproken is signeren in een boekwinkel meer uitgebreid, omdat je dan ook (en zeker in de Franstalige Brusselse winkels) dure (Franse) boeken moet aanschaffen, dus dan is er ook iets minder publiek en die komen dan speciaal voor die tekenaar en zijn daar ook nog eens heel veel tijd aan kwijt.

Het zou ook heel vreemd zijn als een tekenaar met grote rijen op een festival met tuinduizenden bezoekers eens even rustig zeer uitgebreide dedies zou maken. Het is toch gewenst dat hij veel publiek zal bedienen, dat is toch veel leuker.

 

Maar je gaat natuurlijk niet naar Angouleme alleen voor de dedies, het is een totaalbeleving, anders dan een middag een boekwinkel bezoeken, wat ook leuk kan zijn.

Link naar reactie

Daarbij komt dat er in angouleme zo veel tekenaars zijn dat de planning zeer strak is: een tekenaar signeert bij Casterman bijv. van 10 tot en met 12. Om 12 uur moet hij/zij dan oprotten omdat de volgende ploeg tekenaars al klaar staat. In die twee uur moeten er wel 20 dedies worden gemaakt. Men houdt zich trouwens iha vrij goed aan de signeertijden.

 

Er zijn uitzonderingen, in de ochtend ging ik altijd voor een gegeerde tekenaar zoals Guerineau. Een kort sprintje en ik stond vijfde achter een paar asos die met hun badge eerder waren binnengeglipt(serieus probleem). Binnen 3 minuten stonden er 30 man achter me. Guerineau kwam 50 minuten te laat, ging eerst nog uitgebreid iedereen (man en vrouw) zoenen, vervolgens een kwartier kletsen met de eerste in de rij. Eindelijk pakte hij zijn pennetje en ging tekenen totdat zijn telefoon ging, 10 minuten kletsen, wat app-en, weer 4 minuten tekenen. Bij nummer drie in de rij ging hij weg om na een kwartier terug te komen met een Lion reep. Natuurlijk moesten de nieuw binnengekomen tekenaars uitgebreid geknuffeld worden. Eindelijk was ik aan de beurt en binnen 5 minuten maakte hij een mooie tekening.

 

Dat sociale aspect tussen tekenaars verbaasde me nog al. Het lijkt wel of die gasten een heel jaar in een isolatiecel zitten te tekenen. In de angouleme week moeten ze dat dan goed maken. Vatine, Varanda en Keramidas begroetten elkaar of ze net drie jaar op noordpoolexpeditie zijn gegaan. Ging Vatine een sigaretje roken werdtie bij terugkomst als een verloren gewaande broer door alle andere tekenaars in de armen gesloten.   

Link naar reactie

Dat is een ouwetje van vorig jaar die nogal indruk op SSSsneraul heeft gemaakt. Ik zag Tripp bij zo'n dure boeken zaak zitten en schreef me in voor een duur MG boek. Na het overhandigen van een aanzienlijke som geld mocht ik dat boek de volgende dag laten signeren.Op het afgesproken uur/dag was Tripp echter helemaal niet aanwezig. De beste man was helemaal vergeten dattie dure boeken moest signeren. Standhouder in paniek bellen, drukke gesprekken in Fransch. Ik werd naar de Casterman stand gestuurd.

 

Een grote uitgeversstand bestaat uit twee delen: een signeerdeel en een afgesloten ruimte. Die ruimte is slechts toegankelijk voor tekenaars en uitgeversvolk, bij Casterman wordt de toegang bewaakt door een vrouwelijke pitbull met wie ik de dag daarvoor al mot had (maar dat is weer een ander verhaal). Ik zag den Tripp niet en vroeg de jongste bediende(Gaston) naar hem, die riep de zoon van Tripp en die riep weer zijn vader. Tripp sr nodigde me uit in het geheim deel van de stand. De pitbull kwam gelijk naar ons toe stuiven maar die werd met een simpel handgebaar van Tripp (= held) het zwijgen opgelegd. De ruimte bleek gewoon een kroeg, rijen flessen wijn, kratjes bier, whisky, wodka en andere alcoholische versnaperingen waren ruim aanwezig net als zuipende tekenaars. Maar goed, Tripp begon een dedie te maken, Loisel kwam, een gul ingeschonken glas rode wijn in de hand, nog effe kletsen en zette ook zijn signature en ik verliet de Casterman stand met een Tripp dedie in een MG boek, wrokkig nagestaard door de Casterman pitbull 

Link naar reactie

Dat is een ouwetje van vorig jaar die nogal indruk op SSSsneraul heeft gemaakt. Ik zag Tripp bij zo'n dure boeken zaak zitten en schreef me in voor een duur MG boek. Na het overhandigen van een aanzienlijke som geld mocht ik dat boek de volgende dag laten signeren.Op het afgesproken uur/dag was Tripp echter helemaal niet aanwezig. De beste man was helemaal vergeten dattie dure boeken moest signeren. Standhouder in paniek bellen, drukke gesprekken in Fransch. Ik werd naar de Casterman stand gestuurd.

 

Een grote uitgeversstand bestaat uit twee delen: een signeerdeel en een afgesloten ruimte. Die ruimte is slechts toegankelijk voor tekenaars en uitgeversvolk, bij Casterman wordt de toegang bewaakt door een vrouwelijke pitbull met wie ik de dag daarvoor al mot had (maar dat is weer een ander verhaal). Ik zag den Tripp niet en vroeg de jongste bediende(Gaston) naar hem, die riep de zoon van Tripp en die riep weer zijn vader. Tripp sr nodigde me uit in het geheim deel van de stand. De pitbull kwam gelijk naar ons toe stuiven maar die werd met een simpel handgebaar van Tripp (= held) het zwijgen opgelegd. De ruimte bleek gewoon een kroeg, rijen flessen wijn, kratjes bier, whisky, wodka en andere alcoholische versnaperingen waren ruim aanwezig net als zuipende tekenaars. Maar goed, Tripp begon een dedie te maken, Loisel kwam, een gul ingeschonken glas rode wijn in de hand, nog effe kletsen en zette ook zijn signature en ik verliet de Casterman stand met een Tripp dedie in een MG boek, wrokkig nagestaard door de Casterman pitbull 

 

En ik voeg toe een PRACHTIGE tekening gesigneerd door Tripp EN Loisel. Dat staat zeer hoog op het verlanglijstje..... bij Sssneraul EN Ekoj

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat sociale aspect tussen tekenaars verbaasde me nog al. Het lijkt wel of die gasten een heel jaar in een isolatiecel zitten te tekenen. In de angouleme week moeten ze dat dan goed maken. Vatine, Varanda en Keramidas begroetten elkaar of ze net drie jaar op noordpoolexpeditie zijn gegaan. Ging Vatine een sigaretje roken werdtie bij terugkomst als een verloren gewaande broer door alle andere tekenaars in de armen gesloten.   

Afbetalingen van een huis, water en energiekosten...dat zijn allemaal zware dobbers voor een burger. Daar moet veel getekend voor worden. Dus niet zeuren als een tekenaar op een festival, waar hij dan nog  aan de lopende band tekeningen moet maken, eens een lion knabbelt. B)

Link naar reactie

Afbetalingen van een huis, water en energiekosten...dat zijn allemaal zware dobbers voor een burger. Daar moet veel getekend voor worden. Dus niet zeuren als een tekenaar op een festival, waar hij dan nog  aan de lopende band tekeningen moet maken, eens een lion knabbelt. B)

Hahaha......op Angouleme zijn er signeertijden per tekenaar, dus niet net zo als op Nederlandse festivals dat ze hele dagen signeren.

Wat Retep bedoelt is dat ze dan veel te laat komen en vervolgens dan pas allerlei overdreven begroetingen uitvoeren, waardoor er vele mensen voor JL in de rij staan wachten. Lopende band heb ik in Angouleme niet gezien, al vond ik dat ESPE lang signeerde met mooie dedies zonder nukken.

Mij hoor je er niet over klagen, het hoort erbij en je moet je tactische rijen uitzoeken, maar voor ons Nederlanders kan dit soms vreemd overkomen, omdat wij zaken graag strak regelen en ook het idee hebben dat klant koning is (mensen in de rij zijn tenslotte de klanten van de tekenaar). Gelukkig zijn er ook veel tekenaars die graag hun klanten bedienen en al pratend gewoon doorgaan met signeren en zich aan de tijden houden.

Link naar reactie

De gemiddelde signeertijd per tekenaar in Angouleme is zelden meer dan 2 uur per dag. Er bestaat nog voldoende tijd om iedereen effe lekker af te zoenen. De tekenaars hebben ook een eigen ruimte achter de stand waar men gezellig kan babbelen, schransen en vooral zuipen. Dit in tegenstelling tot NL waar men hele dagen moet signeren. In het algemeen wordt strak aan de schema's vastgehouden 10 uur beginnen is ook 10 uur beginnen. De uitgevers worden dan ook zeer zenuwachtig wanneer iemand te laat komt of ineens een half uur verdwijnt. Over een uur staat vaak al weer de volgende ploeg tekenaars te wachten op een signeerplekkie.

 

Wat kosten voor water- energie en huis hiermee te maken hebben ???????

Link naar reactie

Tsja....kool thing, je hebt helemaal gelijk, ik heb ook veel mooiere.

Maar........deze dedie heb ik verkregen na sluitingstijd, waar Sokal na zeer lang en indringend protest van Ssnerual een paar die hards (Claude, Ssnerual, Lecram en Cynthia) even nog snel een dedie bezorgde. Het was inderdaad heeeeeeeeel matig, als fan van Canardo deed het zelfs even pijn.....hahahahaha

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De gemiddelde signeertijd per tekenaar in Angouleme is zelden meer dan 2 uur per dag. Er bestaat nog voldoende tijd om iedereen effe lekker af te zoenen. De tekenaars hebben ook een eigen ruimte achter de stand waar men gezellig kan babbelen, schransen en vooral zuipen. Dit in tegenstelling tot NL waar men hele dagen moet signeren. In het algemeen wordt strak aan de schema's vastgehouden 10 uur beginnen is ook 10 uur beginnen. De uitgevers worden dan ook zeer zenuwachtig wanneer iemand te laat komt of ineens een half uur verdwijnt. Over een uur staat vaak al weer de volgende ploeg tekenaars te wachten op een signeerplekkie.

 

Wat kosten voor water- energie en huis hiermee te maken hebben ???????

Omdat die zaken nogal prijzig zijn. Een mens mag het niet gratis hebben. Tenzij je een boorput hebt en zonnepanelen. En dan nog, je moet altijd nog afdokken voor dat lapje grond. Dat kost wat hé. Dus als illustrator/striptekenaar moet je daarvoor veel tekenen. Soms schiet het sociale leven er wat bij in. Dus niet komen zeuren als tekenaars wat lokale biertjes achterover keilen, een lion naar binnenwerken en eens bonjour zeggen tegen hun collega's.

 

Het wordt tijd dat die calvinistische dwingelandij in de Lage Landen eens aangepakt wordt...

Link naar reactie

ja ja ja...........wat een zielig volk die tekenaars, zo hard werken, zo weinig sociaal leven, zo weinig verdienen.......voedselbank bezoek en whatever. Gelukkig krijgen de mensen in de rij en de rest van de wereld geld door zijn/haar handen op te houden..........

 

Ik vrees (of hoop eigenlijk voor je...hahaha) dat je Retep niet wilt begrijpen, ze signeren maar een korte periode, de rest van de dag kunnen ze achter de schermen of waar dan ook alles doen (Lions eten, bier drinken en kussen met andere mannelijke stripauteurs).

Het tonen van enig respect voor degene die je hypotheek betaalt is toch niet zo vreemd. Natuurlijk is het geen strafkamp, kan je gewoon wel eens te laat komen, een sigaretje roken of iemand begroeten, maar bij overdreven vedette-gedrag roept dat irritatie op (en zeker niet alleen bij de Nederlanders, ik heb Belgen en vooral Fransen in verhitte discussies gezien...hahahaha).

Het zijn echter wel uitzonderingen hoor, de meeste auteurs zijn best geinteresseerd en doen gewoon hun uiterste best in de aangegeven tijden.

 

Speciaal voor mijn Kameraad Mauser wederom 4 dedies van 4 zeer vriendelijke auteurs.......

Margerin, Falque, Trondheim en Bertail

 

 

 

 

 

 

  

 

 

post-150-0-11934400-1392551585_thumb.jpg

post-150-0-08103500-1392551629_thumb.jpg

post-150-0-35921900-1392551642_thumb.jpg

post-150-0-83248800-1392551703_thumb.jpg

Link naar reactie

Ik vrees (of hoop eigenlijk voor je...hahaha) dat je Retep niet wilt begrijpen, ze signeren maar een korte periode, de rest van de dag kunnen ze achter de schermen of waar dan ook alles doen (Lions eten, bier drinken en kussen met andere mannelijke stripauteurs).

 

Mausert heeft als stelregel dat hij nooit zal toegeven dattie me begrijpt laat staan dat ie het met me eens zou zijn. Kom Lecram, stuur de  Jag. naar de Ieperse beurs, geven we de aldaar signerende Mausert een lekkere zak mini lions (en marsjes, de Bounties eet ik er zelf uit)!

Link naar reactie

Signeert Kameraad Mauser in Ieper??......wow.....mag ik vragen hoe de strip heet en welke stijl?..

 

Dit las ik in de Ieperse beursdraad

 

Aandachtige fans weten dat we op het stripfestival een specialleke doen met Masters at Work. Dit zijn toptekenaars die geen dedicaces geven, maar in de namiddag gaan ze elk gedurende een paar uur een canvas maken ( dus 1 grote tekening ). Alle bezoekers gaan het hele tekenproces kunnen volgen. Die canvassen worden nadien via Catawiki te koop aangeboden.

 

Tekenaars hiervoor zijn

- Jan Bosschaert

- Daan Jippes

- Conz

- Kreo ( tekenaar van Kiekeboe)

- 'onze' eigen Kameraad Mauser

Link naar reactie

Dit las ik in de Ieperse beursdraad

 

Aandachtige fans weten dat we op het stripfestival een specialleke doen met Masters at Work. Dit zijn toptekenaars die geen dedicaces geven, maar in de namiddag gaan ze elk gedurende een paar uur een canvas maken ( dus 1 grote tekening ). Alle bezoekers gaan het hele tekenproces kunnen volgen. Die canvassen worden nadien via Catawiki te koop aangeboden.

 

Tekenaars hiervoor zijn

- Jan Bosschaert

- Daan Jippes

- Conz

- Kreo ( tekenaar van Kiekeboe)

- 'onze' eigen Kameraad Mauser

 

Dat kan ik alleen maar bevestigen, én je mag er nog Stedho aan toevoegen :e005: ( http://www.stripfestivalieper.be/ )

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...