cartoonesk Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Deze vraag is niet zo belangwekkend maar ik stel hem toch maar. Onlangs kocht ik het eerste album van Dommel, Uit het beste vat, uit 1972. In de eerste gags woont Dommel bij een jongetje genaamd Paultje en in verdere gags woont Dommel ineens bij Semafoor. Nu ontbreken er enkele gags dus is mijn vraag : Is er een gag die uitlegt hoe Dommel bij Semafoor terecht is gekomen? Alvast bedankt voor eventuele antwoorden! Quote Link to comment
Rik Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Paultje was het kleine neefje van oom Semafoor. Ik kan mij niet herinneren of er een overgangsgag is en weet dus niet hoe Dommel van baasje verhuist is.. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
cartoonesk Posted November 6, 2017 Author Share Posted November 6, 2017 Oh, dat had ik niet door! Misschien dat Dommel dan altijd al bij Semafoor woonde maar dat Semafoor er in het begin niet bij was? Bedankt voor je reactie!! Quote Link to comment
esteban² Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Wat is eigenlijk de kans dat er ooit een Dommel integrale komt? De strips zijn mij als kind een beetje ontgaan, maar van de tekenfilm was ik grote fan. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 7, 2017 Author Share Posted November 7, 2017 Hoe groot de kans is op een integrale van Dommel in het nederlands weet ik niet maar er is wel al een hele reeks integrales in het frans maar wellicht heb je daar geen boodschap aan. De tekenfilm vond ik ook leuk (en behalve enkele personages trouw aan de strip) maar de strip vond en vind ik toch heel wat leuker! Quote Link to comment
Chorasan Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Ik hoop nog steeds op een verderzetting van de nieuwe avonturen, waarvan er maar één deel vertaald is en intussen een tiental onvertaald blijft. Ik blijf dat een gezellig reeksje vinden... Quote "I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves DvDkes Link to comment
cartoonesk Posted November 7, 2017 Author Share Posted November 7, 2017 Bedoel je de avonturen van Dommel door een andere tekenaar? Rodrigue of zo, dacht ik. Voor mij hoeft dat niet, als het niet van Dupa is, vind ik het niet echt meer Dommel (maar dat ligt aan mij)... Quote Link to comment
esteban² Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Inderdaad Cartoonesk, met de Franse edities ben ik helaas niets. Zou mooi zijn, een Nederlandse integrale reeks. Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Reken er maar niet op. Quote Link to comment
Rik Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 5 uren geleden, cartoonesk zei: Bedoel je de avonturen van Dommel door een andere tekenaar? Rodrigue of zo, dacht ik. Voor mij hoeft dat niet, als het niet van Dupa is, vind ik het niet echt meer Dommel (maar dat ligt aan mij)... en aan mij... cartoonesk 1 Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Zwendel Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 2 uren geleden, esteban² zei: Inderdaad Cartoonesk, met de Franse edities ben ik helaas niets. Zou mooi zijn, een Nederlandse integrale reeks. Ik heb ze bijna allemaal origineel, maar ik dacht dat het hier niet zo’n populaire reeks was. Of vergis ik mij? Quote Link to comment
esteban² Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Geen idee. Ik wist als kind niet eens dat er strips van bestonden. Quote Link to comment
Rik Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 36 minuten geleden, Zwendel zei: Ik heb ze bijna allemaal origineel, maar ik dacht dat het hier niet zo’n populaire reeks was. Of vergis ik mij? In de jaren '70 en beginjaren '80 was Dommel best populair. Het was een vaste waarde in het weekblad Kuifje. Er zijn naast de Gags ook enkele langere verhalen uitgebracht. Volgens mij is de reeks na de ondergang van het weekblad Kuifje geheel uit beeld geraakt.. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
carioca Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Vergeet niet de waanzinnig populaire tekenfilmreeks uit 1989. Dat zal Dupa en de reeks geen windeieren hebben gelegd. Quote Link to comment
esteban² Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Als er één iets duidelijk is geworden in de laatste jaren, is het dat nostalgie verkoopt. En dan zeker bij de generatie die nu 30 tot 40 jaar is. Dat is bij strips niet anders. En er is het feit dat deze eindelijk weer eens compleet kunnen aangekocht worden, wat niet evident is bij oudere reeksen. Daar komt dan bij dat integrale uitgaves van zulke reeksen volgens mij sowieso kans hebben om een al dan niet klein succes te worden. Ze richten dan vooral ook op de verzamelaars, waarvan een groot deel het zonder nadenken in huis gaat halen. Maar ik vermoed dat @Kontiki het over andere factoren heeft wanneer hij stelt dat we er maar beter niet kunnen op rekenen? De tekenfilmreeks was vrij populair, dat klopt. Althans bij mijn generatie. Wat een nostalgie! En ik geloof oprecht dat dit wel kan meespelen. Het is ook de reden waarom ik plots grote interesse in de BOES integrales heb. Dat is mijn jeugd. De tekenfilm in ieder geval. Van de strips had ik toen niet echt weet. Die ontdek ik nu grotendeels, met bewondering. Want ze zijn heerlijk droog en in mijn optiek vrij geniaal bedacht. En mijn beste vriend, die maar één stripreeks in huis heeft (Soda) en er verder niet mee bezig is, wil de reeks nu ook. Om dezelfde reden. Quote Link to comment
carioca Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Precies! Dommel en Boes zijn wat dat betreft van hetzelfde laken een pak. Quote Link to comment
esteban² Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Waarvan ik dus ook een set gloednieuwe glazen gekocht heb, uit nostalgie. Ik was die dag zo vrolijk. Zo vrolijk. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 8, 2017 Author Share Posted November 8, 2017 De strips van Alfred Jodocus Kwak zijn ook fantastisch. Toevallig zijn de drie genoemde tekenfilmseries allen in Japan gemaakt! En net als Dommel kende ik Boes (ook wel bekend als Dierenleed) al vòòr de tekenfilm, maar dan vooral uit de krant. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 8, 2017 Author Share Posted November 8, 2017 @Rik : Ik had trouwens moeten weten dat Paultje het neefje is van Semafoor, want het stond in dit boekje : De volgende afbeelding staat daar in maar de gag zelf ken ik niet en staat niet in het eerder genoemde album. Mijn band met Dommel is vooral een emotionele band, enerzijds omdat ik Dommel heb leren kennen toen ik jong was en anderzijds omdat ik Dupa bij mijn ontmoeting met hem ontzettend sympathiek vond en hij duizend groeten van Dupa en Dommel voor me schreef : Bedankt aan allen voor de vriendelijke reacties! kurisu74 1 Quote Link to comment
esteban² Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 15 minuten geleden, cartoonesk zei: De strips van Alfred Jodocus Kwak zijn ook fantastisch. Inderdaad. Bijzonder knappe tekeningen ook. Quote Link to comment
TDPB Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 Tiens, Dupa was nog maar 55 toen hij in 2000 stierf. Ik schatte hem van een eerdere generatie in. Quote Link to comment
Kool Thing Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 Ik heb nooit een waw-gevoel gehad bij Dommel. Je las het in de Kuifjes en dat was het. Ik heb er ook maar enkele albums van. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
TDPB Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 Ik krijg Dommel niet eens gelezen. Idem met Olivier Blunder. Dat zijn beiden babbelstrips vol woordspelingen die misschien wel werken in het Frans, maar in vertaling veel van hun aantrekkingskracht verliezen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 Op 8-11-2017 om 14:51, Kool Thing zei: Ik heb nooit een waw-gevoel gehad bij Dommel. Je las het in de Kuifjes en dat was het. Ik heb er ook maar enkele albums van. Op 8-11-2017 om 15:11, Tom B zei: Ik krijg Dommel niet eens gelezen. Idem met Olivier Blunder. Dat zijn beiden babbelstrips vol woordspelingen die misschien wel werken in het Frans, maar in vertaling veel van hun aantrekkingskracht verliezen. Als je niets aardigs over iemand kunt zeggen, zeg dan liever niets. Quote Link to comment
linthout Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 Dan zal er heel veel gezwegen worden. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 Het is een kwestie van attitude. Als ik op dit forum op elke strip die besproken wordt en die ik niets aan vind zou moeten reageren, kan ik wel bezig blijven. Quote Link to comment
linthout Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 Dit is iets heel anders dan wat je in je vorige mail schreef! Nu heb je het over 'op elke strip die besproken wordt en je niets vindt' reageren. Dat hoeft nu ook weer niet. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 Dat is wat ik bedoelde. Ik heb een halve week lopen nadenken over hoe ik kon reageren op de kritiek op Dommel, omdat het me erg raakte en ik niet boos wilde reageren op deze topic... Een andere mogelijke reactie was dit : Quote Link to comment
Suske Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 Smaken verschillen, dus de meningen ook. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 Uiteraard, gelukkig wel. Maar ik zelf schrijf op dit forum liever positief over strips dan negatief. Dat dat niet voor iedereen geldt, accepteer ik dan maar maar ik mag er wel op mijn wijze op reageren. Quote Link to comment
Kool Thing Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 1 uur geleden, cartoonesk zei: Als je niets aardigs over iemand kunt zeggen, zeg dan liever niets. Dommel is een lieve knuffelhond :-) Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 (natuurlijk was ik niet echt boos maar wil enkel dit topic positief houden) Quote Link to comment
Waldorf Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 Ik vond de tekeningen van Dupa altijd erg geestig, met veel grappige details: badkuipen met een deur, knopen in een regenpijp en zo. Maar van de verhalen herinner ik me niets. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
linthout Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 1 uur geleden, cartoonesk zei: Dat is wat ik bedoelde. Ik heb een halve week lopen nadenken over hoe ik kon reageren op de kritiek op Dommel, omdat het me erg raakte en ik niet boos wilde reageren op deze topic... Een andere mogelijke reactie was dit : Ja, dit was de perfecte reactie! ;-) Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 Dan toch? Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 26 minuten geleden, Waldorf zei: Ik vond de tekeningen van Dupa altijd erg geestig, met veel grappige details: badkuipen met een deur, knopen in een regenpijp en zo. Maar van de verhalen herinner ik me niets. Gedeeltelijk mee eens, althans wat Dupa's tekeningen betreft. Die zijn heel inventief, vooral de decors. Wat Tom op de vorige pagina zei betreffende de vergelijking van Dommel met Olivier Blunder is nog niet zo gek want Dupa was assistent van Greg. Samen hebben ze nog dit grappige album getekend : Tekenaars als Janry en Krings hebben op hun beurt weer veel geleerd van Dupa. Quote Link to comment
marioboon Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 2 uren geleden, cartoonesk zei: Als je niets aardigs over iemand kunt zeggen, zeg dan liever niets. Ja, want alleen ultra positieve berichten mogen bestaan, hee? Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 Dat mag ieder voor zich zelf weten. Maar Dommel is een vrolijke strip dus zie ik graag een vrolijk topic en ik mag ook reageren zoals ik wil. Daar laat ik het voor nu bij. Quote Link to comment
linthout Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 Rob Robuust vond ik geweldig! Zou daar maar één verhaal van getekend zijn? Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 13, 2017 Author Share Posted November 13, 2017 In ieder geval slechts 1 album en (ik moest even googlen) volgens de franse wikipedia is het daar bij gebleven. Quote Link to comment
Recommended Posts