Guest Kontiki Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Nadat het stripfestival van Angoulême de complete nominatieprocedure veranderde en alle in Frankrijk publicerende auteurs meer inspraak gaf, leidde dat de voorbije twee jaar naar een bekroning voor het œuvre van de klassiekere auteurs Hermann en Cosey. De nominaties voor de Grote Prijs van Angoulême 2018 zijn van een compleet ander genre: Emmanuel Guibert (De Oorlog van Alan), Chris Ware (Jimmy Corrigan en in Amerika een van de meest bekroonde tekenaars ooit) en de volslagen outsider Richard Corben wiens werk al lang niet meer wordt vertaald. Deze nominaties zijn het resultaat van de stemmen van 1.230 auteurs die nu gevraagd worden om opnieuw te stemmen voor een van deze drie heren (vrouwelijke auteurs raakten opnieuw niet genomineerd). Wie de belangrijkste stripprijs van Europa wint, wordt volgende week woensdag bekend gemaakt bij de opening van de nieuwste editie van het festival. Quote
shakeitupguy Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Haha, de grote Parijs ;-) Mooie namen. Corben ietwat verrassend maar denk dat hettoch eerder Guibert of Ware zal worden. Quote
Zwendel Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Ze hebben allemaal hun beste foto gestuurd zie ik Quote
eriktex Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Hé, wat is dat nu, Kontiki? Wij hadden toch niet voor niets al die Russische hackers en trollen ingehuurd om Bernet genomineerd te krijgen?! Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl
Kool Thing Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Richard Corben? Wat doet die in het lijstje... Het mag voor mij Guibert worden. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !
Aaltomuoto Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Corben is een geweldige tekenaar als je het mij vraagt, met een meteen te herkennen eigen stijl, maar wel een 'acquired taste' inderdaad dus veel kans zal hij wel niet hebben. Quote
Guest Kontiki Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Mijn eerste kennismaking met Corben was Den. Dat vond ik toen heel gedateerd, voornamelijk door zijn inkleuring. Quote
Aaltomuoto Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Dat vind ik er nu juist weer charmant aan, zeer duidelijk van een bepaalde tijd. Quote
Guest Kontiki Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Ik moet ook wel zeggen dat de toenmalige reproductietechnieken op papier niet in zijn voordeel pleitten. Quote
Peter Motte Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Richard Corben heeft geen kans. Het gaat dus tussen de andere twee. Volgens mij wint eindelijk Chris Ware, net zoals Hermann en Cosey ook lang moesten wachten. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
SPeeDy Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Pfff. Corben ken ik niet, Guibert nauwelijks en toch echt niet absolute top, Ware zegt me wel iets als naam maar heb ik niks van. Dus nogal triestige top 3 voor zo’n erkenning niet? Of staan we hier allemaal te juichen? Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
Waldorf Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Corben ken ik ook niet. Het zijn drie auteurs die niet echt in de mainstream zitten, maar wat mij betreft is het zeker voor Ware wel een terechte nominatie. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Guest Kameraad Mauser Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Corben ken ik reeds lang vanuit Heavy metal. Niet direkt mijn favoriete tekenaar. De inkleuring is inderdaad iets wat soms nogal - in mijn ogen niet echt geslaagd is wegens het te plastic ogend - gedateerd lijkt en afkomstig lijkt te zijn van een derderangs jaren stillekens DTP'er die overdag allerlei giftshop - en snoepautomatenprullaria moet vormgeven en het niet kan nalaten om ondergaande-avond-zon-roze veelvuldig te gebruiken. Maar tekenen kan hij wel. Quote
Guest Kameraad Mauser Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Guibert wordt het volgens mij. Ware zijn foto laat uitschijnen dat hij voor het eerst in zijn leven iets verneemt over Angouleme. Quote
Guest Kontiki Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Guibert heeft al wat albumprijzen gewonnen in Angoulême. Als de Franse auteurs chauvinistisch kiezen, wordt het toch Guibert. Quote
Nesse Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 6 uren geleden, The Alderwood zei: Ware for the Win. Second that! Quote
Nesse Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 1 uur geleden, SPeeDy zei: Dus nogal triestige top 3 voor zo’n erkenning niet? Nee zeker niet.... wel fijn dat het namen zijn buiten de mainstream vallen. Quote
Guest Kontiki Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Het palmares van nogal wat decennia hiervoor leert integendeel dat Hermann en Cosey minder pasten in het rijtje. Er zijn een pak grotere namen die ook nog niet gewonnen hebben, laat staan dat scenaristen kans maken op een bekroning. Quote
Guest Kameraad Mauser Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 4 minutes ago, Nesse said: Nee zeker niet.... wel fijn dat het eens namen zijn buiten de mainstream vallen. Is gepromoot worden door The New Yorker dan nog steeds een vereiste om tot de underground gerekend te worden, of buiten de mainstream te vallen? Quote
Nesse Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 2 minuten geleden, Kameraad Mauser zei: Is gepromoot worden door The New Yorker dan nog steeds een vereiste om tot de underground gerekend te worden, of buiten de mainstream te vallen? Ware is nog steeds bijna volslagen onbekend in Europa. Kijk op dit forum en het handjevol mensen hier die weet wie hij is, laat staan wat hij maakt. Dus ja... buiten de mainstream. En liever een promotie door de New Yorker dan Meat Loaf.... Quote
Guest Kameraad Mauser Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Ware heeft inderdaad een aantal kenmerken die hem als tekenaar/scenarist kunnen typeren als undergroundtekenaar maar anderzijds heeft de man ook plaatprijzen die te situeren zijn tussen de 9000 en 15 000 euro. Quote
Bart 01 Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Wat zijn de drie boeken van Ware die we moeten gelezen hebben? Quote
Guest Kameraad Mauser Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 De exemplaren die het meest tijd vragen om te plooien. Quote
Kelle Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 Hoewel ik ook fan ben van Ware, is Guibert m'n favoriet. Misschien zou een overwinning op Angoulême ervoor kunnen zorgen dat ook zijn recentere werk vertaald wordt. Die ingekleurde tekeningen in Martha & Alan zien er prachtig uit. Quote
marioboon Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 7 uren geleden, Bart 01 zei: Wat zijn de drie boeken van Ware die we moeten gelezen hebben? - Jimmy Corrigan - Quimby the Mouse - Stories Quote
marioboon Posted January 17, 2018 Posted January 17, 2018 7 uren geleden, Bart 01 zei: Wat zijn de drie boeken van Ware die we moeten gelezen hebben? - Jimmy Corrigan - Quimby the Mouse - Stories Quote
sanderg Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 Ik ben van geen van de genomineerden fan.. schandalig dat Van Hamme nooit is genomineerd Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Tweetie Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 18 uren geleden, Kontiki zei: Guibert heeft al wat albumprijzen gewonnen in Angoulême. Als de Franse auteurs chauvinistisch kiezen, wordt het toch Guibert. Guibert zou in geen enkel ander land kans maken. Quote
Zwendel Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 20 uren geleden, SPeeDy zei: Pfff. Corben ken ik niet, Guibert nauwelijks en toch echt niet absolute top, Ware zegt me wel iets als naam maar heb ik niks van. Dus nogal triestige top 3 voor zo’n erkenning niet? Of staan we hier allemaal te juichen? Idem, de enige die ik kende is Ware en dan enkel nog van wat ik op dit forum lees. Quote
SPeeDy Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 Alan heb ik na half boek teruggegeven aan degene van wie ik het geleend had. Dacht al dat het niks voor mij was. De Fotograaf kon ik wel smaken, maar niet omwille van de tekeningen. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
Guest Kontiki Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 1 uur terug, sanderg zei: Ik ben van geen van de genomineerden fan.. schandalig dat Van Hamme nooit is genomineerd Was-ie wel. Maar die nominaties waren toen lijsten met nog meer namen. Quote
Guest Kontiki Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 1 uur terug, Tweetie zei: Guibert zou in geen enkel ander land kans maken. Prut, De Fotograaf won een Eisner Award. Quote
Tweetie Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 1 uur geleden, Kontiki zei: Prut, De Fotograaf won een Eisner Award. Alleen als "Best U.S. Edition of International Material". Dat is is net zoiets als "Oscar voor de beste buitenlandse film" of een gouden medaille op de Paralympics. Quote
Guest Kontiki Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 Voor de fans: Richard en Wendy Pini (Elfquest) zullen dit jaar uitzonderlijk op het stripfestival van Angoulême aanwezig zijn om er te signeren. Quote
Nesse Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 2 uren geleden, Tweetie zei: Alleen als "Best U.S. Edition of International Material". Dat is is net zoiets als "Oscar voor de beste buitenlandse film" of een gouden medaille op de Paralympics. Ik denk dat veel paralympische atleten die zich jaren het zweet in trainen daar anders over denken. Quote
Ambreville Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 1 uur geleden, Kontiki zei: Voor de fans: Richard en Wendy Pini (Elfquest) zullen dit jaar uitzonderlijk op het stripfestival van Angoulême aanwezig zijn om er te signeren. En op 1/2 in Brussel Quote
sanderg Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 5 hours ago, Kontiki said: Was-ie wel. Maar die nominaties waren toen lijsten met nog meer namen. Belachelijk dan dat hij niet gewonnen heeft... Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Guest Kontiki Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 Scenaristen winnen bijna nooit in Angoulême. Quote
shakeitupguy Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 57 minutes ago, Ambreville said: En op 1/2 in Brussel Als je bij de gelukkigen zal horen want belangstelling is uiteraard enorm groot. Quote
Recommended Posts