Aerogi Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 Naast verzamelen van strips, verzamel ik ook tijdschriften mbt autosport. Vandaag was ik mijn verzameling een beetje aan het herschikken, en natuurlijk ga je regelmatig door iets bladeren. Volgende foto's komen uit L'Auto Journal uit 1961. Het was een tweewekelijkse krant met alle nieuwtjes omtrent auto's, autosport en nog een paar typsische onderwerpen zoals reizen, ruimtevaart e.d. Mijn oog viel echter dat bij bijna elke krant een bepaald zwaar ongeval werd voorzien / uitgebeeld door een tekening van Jidehem. De ongevallen zijn allesbahalve onschuldig, meestal met doden. Tijden veranderen natuurlijk (los van alle tabaksreclame in die krant), maar ik vind het toch wel een beetje luguber. Nu, dit zijn een aantal van deze tekeningen, scans gaat niet lukken, wegens ingebonden op (hele grote) krantenformaat dus het zijn (slechte) smartphonefoto's geworden Quote
sanderg Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 Mooi getekend maar waarom zou je dit zo grafisch uitbeelden? Luguber is het juiste woord.. confronterend ook als je de betreurde(n) hebt gekend Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Aerogi Posted February 21, 2018 Author Posted February 21, 2018 Ik zat ook zoiets te denken Terwijl je daarmee bezig bent, heb je toch altijd in je achterhoofd dat er gezinnen zijn onthoofd met dit soort ongevallen. In strips heb je ook veelal wel doden en gewonden, maar dat zijn (meestal toch) stripfiguren, geen "echte" mensen. En je zal als nabestaande dan maar zo'n tekening zien... Enfin, ik denk dat dit nu niet meer zou gebeuren, maar wou het wel even delen. Quote
Metabaron Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 14 minuten geleden, sanderg zei: Mooi getekend maar waarom zou je dit zo grafisch uitbeelden? Luguber is het juiste woord.. confronterend ook als je de betreurde(n) hebt gekend Ik denk niet dat het om echt gebeurde ongevallen gaat, eerder een sensibiliseringscampagne. Quote
Daan Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 Ik zie geen lijken,... en ook niet zo wat er mis mee zou zijn. Op slechts een van de tekeningen kun je een nummerbord onderscheiden. Smaakvol is wellicht net een stap te ver maar toffe tekeningen zijn het wel! Bedankt! Quote
Aerogi Posted February 21, 2018 Author Posted February 21, 2018 19 minuten geleden, Metabaron zei: Ik denk niet dat het om echt gebeurde ongevallen gaat, eerder een sensibiliseringscampagne. Het ziet er toch vrij echt uit. Met dikwijls schema's, waar het is gebeurd, ook met namen van de slachtoffers in het artikel zelf. Ga het morgen nog eens in detail bekijken, en eens een compleet artikel fotograferen. Quote
Tweetie Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 12 minuten geleden, Aerogi zei: Het ziet er toch vrij echt uit. Met dikwijls schema's, waar het is gebeurd, ook met namen van de slachtoffers in het artikel zelf. Ga het morgen nog eens in detail bekijken, en eens een compleet artikel fotograferen. Tja, vroeger waren de mensen wat minder fijngevoelig. Bepaalde foto's zouden de voorpagina tegenwoordig nooit meer halen. Bv deze beroemde foto. Quote
Metabaron Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 12 minuten geleden, Aerogi zei: Het ziet er toch vrij echt uit. Met dikwijls schema's, waar het is gebeurd, ook met namen van de slachtoffers in het artikel zelf. Ga het morgen nog eens in detail bekijken, en eens een compleet artikel fotograferen. Nu je het zegt, inderdaad. Ik had daarnet nog niet gelezen wat er rondom stond. Quote
Sssneraul Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 8 minuten geleden, Tweetie zei: Tja, vroeger waren de mensen wat minder fijngevoelig. Bepaalde foto's zouden de voorpagina tegenwoordig nooit meer halen. Bv deze beroemde foto. Fijngevoelig misschien niet maar als je weet wat die lieverd die een kogel door zijn kop krijgt allemaal geflikt had... Foto was destijds niet voor niets Award winning. Saillant detail: In dit geval verschuild de generaal zich eens niet achter zijn troepen... hij haalt zelf de trekker over Quote
Sssneraul Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 En wat Ji dehem betreft. Zijn tekening van crashes zijn nu eenmaal legendarisch.... Ook in Ginger fantastisch tekenwerk... geen moeite mee :-) Quote
Aerogi Posted February 21, 2018 Author Posted February 21, 2018 Ik denk wel dat het een soort sensibiliseringscampagne moet geweest zijn. Want telkens hebben ze één zwaar ongeval er uitgehaald (waarschijnlijk een ongeval dat nationaal ook het nieuws zal gehaald hebben, remember deze krant verscheen maar om de 2 weken), met telkens alle details, ook en vooral waar het fout ging. Vooral dat laatste wordt nogal in de verf gezet. In die zin kan ik me wel voorstellen dat je als lezer daar wel meer bij stil staat als je een beeld hebt hoe het ongeval is gebeurd dan met beelden achteraf. Quote
Tweetie Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 23 minuten geleden, Aerogi zei: Ik denk wel dat het een soort sensibiliseringscampagne moet geweest zijn. Want telkens hebben ze één zwaar ongeval er uitgehaald (waarschijnlijk een ongeval dat nationaal ook het nieuws zal gehaald hebben, remember deze krant verscheen maar om de 2 weken), met telkens alle details, ook en vooral waar het fout ging. Vooral dat laatste wordt nogal in de verf gezet. In die zin kan ik me wel voorstellen dat je als lezer daar wel meer bij stil staat als je een beeld hebt hoe het ongeval is gebeurd dan met beelden achteraf. De kop komt neer op: "Auto's zijn geen speelgoed. Speel niet met je leven." Quote
Madam Kito Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 Voor het BSM nummer rond Jidéhem schreef ik daar het volgende over: Maar hoe begon Jidéhem’s carrière als tekenaar van auto’s? De eerste stripmaker die hij leerde kennen was Maurice Tillieux. Dat verklaart meteen waarom zijn eerste strips sterk beïnvloed waren door het werk van Tillieux. Naast zijn strips tekende Tillieux ook nog illustraties voor de verkeersopvoeding van ‘Via Secura’, wat een duivels precisiewerk was. Een wagen kon geen halve meter teveel naar voor of achter staan, een rood licht moest juist getekend worden, een voetganger moest op de juiste plaatst staan, alles moest met andere woorden duidelijk en instructief zijn. Al vlug schakelde Tillieux de jongere Jidéhem in bij het tekenen van deze illustraties. Bij ‘Via Secura’ leerde Jidéhem niet alleen wagens tekenen, hij kreeg ook de kans om grondig zijn verkeersreglement te leren. Helaas boden die illustraties weinig kans tot spektakel. Dat veranderde echter toen Jidéhem de autorubriek ‘Starter’ begon te maken. Jidéhem vertelt daarover: “In die tijd contacteerde ‘Auto-Journal’ me. Ik ging regelmatig naar het circuit van Montlhéry waar dat tijdschrift haar testen deed. Zowel met bijvoorbeeld een ‘geitje’ als met een Facel Vega. De uitdaging voor mij was om ze vast te leggen net op het ogenblik dat ze uit de bocht gingen of op drie wielen gingen rijden. Ik zocht naar het typische rijgedrag van elk van die wagens in dezelfde bocht. Door zo die bewegingen te schetsen kreeg ik het uiteindelijk in mijn handen. Helaas voor een tekenaar is het nu minder interessant: alle wagens reageren identiek op dat soort situaties. Daarom verdwijnt ook dat oude type wagens meer en meer. Dertig jaar geleden had elke wagen nog een persoonlijkheid, zowel qua rijgedrag als lijnvoering. Je moet een deux-chevauxtje eens in een bocht bekijken: dat is een karikatuur op zich. Een echt personage, zo’n wagen!”. Helaas eindigde de samenwerking met ‘Auto-Journal’ nogal bruusk. Het tijdschrift vroeg Jidéhem ook om reconstructies van ongelukken. In het bijzonder moest hij het moment van de impact in beeld brengen. Iets wat hij interessant vond, maar niet altijd even vermakelijk om te doen. Op een dag weigerde hij een motorrijder die in tweeën was gereden door een Citroën DS te tekenen. Hierna kreeg de tekenaar geen nieuwe opdrachten meer. Quote
Tweetie Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 25 minuten geleden, Aerogi zei: Ik denk wel dat het een soort sensibiliseringscampagne moet geweest zijn. Want telkens hebben ze één zwaar ongeval er uitgehaald (waarschijnlijk een ongeval dat nationaal ook het nieuws zal gehaald hebben, remember deze krant verscheen maar om de 2 weken), met telkens alle details, ook en vooral waar het fout ging. Vooral dat laatste wordt nogal in de verf gezet. In die zin kan ik me wel voorstellen dat je als lezer daar wel meer bij stil staat als je een beeld hebt hoe het ongeval is gebeurd dan met beelden achteraf. In die tijd liep het meestal slecht af als het fout ging. Advertenties zijn uit 1961, in die tijd hadden de meeste auto's niet eens autogordels. Quote
Aerogi Posted February 22, 2018 Author Posted February 22, 2018 9 uren geleden, Tom B zei: Helaas eindigde de samenwerking met ‘Auto-Journal’ nogal bruusk. Het tijdschrift vroeg Jidéhem ook om reconstructies van ongelukken. In het bijzonder moest hij het moment van de impact in beeld brengen. Iets wat hij interessant vond, maar niet altijd even vermakelijk om te doen. Op een dag weigerde hij een motorrijder die in tweeën was gereden door een Citroën DS te tekenen. Hierna kreeg de tekenaar geen nieuwe opdrachten meer. Merci voor de info! Nu is het alleszins een heel stuk duidelijker. Quote
bouncer Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Bedankt Aerogi voor dit item, wat kon Jidehem toch fantastisch levendige auto's tekenen, toch wel andere koek dan overtrekken op een lichtbak, dat is pas luguber. Quote
Waldorf Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Het was een tijd waarin auto rijden nog gevaarlijk was. Er waren geen elektronische hulpmiddelen om de wagen in de pas te houden, en het koetswerk bood weinig bescherming bij een crash. Erg knappe tekeningen van Jidéhem. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
sanderg Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Jidéhem was absoluut een meester in het tekenen van auto's- sterker- ik denk dat het de beste auto tekenaar is die ik ken Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Tweetie Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 42 minuten geleden, Waldorf zei: Het was een tijd waarin auto rijden nog gevaarlijk was. Er waren geen elektronische hulpmiddelen om de wagen in de pas te houden, en het koetswerk bood weinig bescherming bij een crash. Daat waren de auto's ook niet voor ontworpen. Het was een paar jaar voor de publicatie van het boek unsafe at any speed van Ralph Nader. Een auto was ontworpen op criteria als mooi of goedkoop, maar veiligheid speelde geen rol. Quote
Eadulf Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Dit is wat Jidéhem er zelf over zegt, in het dossier van De complete Sophie, deel 2: “Ik ben inderdaad ook sterk beïnvloed door Tillieux, die ik kende uit de tijd van Héroïc-albums,” becommentarieert Jidéhem. “Mijn eerste personage, Ginger, heeft onbetwistbaar veel aan Félix te danken. Maar in de tussentijd was ik zelf ook een soort specialist geworden van botsing-tekeningen, sinds ik de rubriek ‘Ne jouez pas avec la vie’ [Speel niet met je leven] op me had genomen in L’Auto-Journal. Ik heb daar trouwens uiteindelijk de handdoek in de ring geworpen, omdat het tenslotte niet meer te doen was. De redactie nam foto’s van auto-ongevallen en stuurde me die op met het verzoek dat ik precies het moment van de botsing zou reconstrueren. Dat vroeg om kennis van auto’s en van de manier waarop ze in elkaar waren gezet, als je je een voorstelling wilde maken van de manier waarop de auto’s zich gedroegen tijdens de botsing. Ik ben ermee opgehouden toen mij gevraagd werd om een scène uit te werken waarin een motorrijder een frontale botsing had met een Citroën DS. De arme jongen was in twee stukken gescheurd en de bovenste helft lag in de cabine van de auto. Toen heb ik besloten dat ze veel te ver gingen en ben ik ermee gekapt.” (1) Quote
Peter Motte Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Mijn favoriete boekhandelaar had een tijd geleden ook een motorongeval, maar hij "kwam er vanaf" met een driedubbele beenbreuk en een polsbreuk. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Fonske Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Ah, ik had het kunnen weten, het staat in die prachtige Integrale reeksen met die uitgebreide dossiers die zo verzorgd worden uitgegeven door Arboris. Gauw toch maar eens gaan lezen in die Sophie Integraal. Quote
Aerogi Posted February 22, 2018 Author Posted February 22, 2018 wagens zijn idd zeer mooie getekend. Blijkbaar toch dikwijls de auto's afgebeeld nét voor ze botsten. De tweede tekening vind ik qua compositie en wagens de mooiste. Quote
marioboon Posted February 24, 2018 Posted February 24, 2018 Op 21-2-2018 om 22:31, Sssneraul zei: Op 21-2-2018 om 22:19, Tweetie zei: Tja, vroeger waren de mensen wat minder fijngevoelig. Bepaalde foto's zouden de voorpagina tegenwoordig nooit meer halen. Bv deze beroemde foto. nou... Quote
bouncer Posted February 25, 2018 Posted February 25, 2018 Zomaar een voorbeeld, een realistisch getekend ongeluk in vergelijking met Jidehem, en toch ogen de ongelukken van Jidehem spectucalairder. Quote
Madam Kito Posted February 25, 2018 Posted February 25, 2018 Die van Jidéhem zijn ook realistisch getekend, hoor. Quote
Sssneraul Posted February 25, 2018 Posted February 25, 2018 Op 22 februari 2018 om 09:31, Tweetie zei: Daat waren de auto's ook niet voor ontworpen. Het was een paar jaar voor de publicatie van het boek unsafe at any speed van Ralph Nader. Een auto was ontworpen op criteria als mooi of goedkoop, maar veiligheid speelde geen rol. Unsafe at any speed sloeg specifiek op de Ford Edsel. Die inderdaad een kwalijke reputatie gehad.Enkele jaren geleden voor het eerst eindelijk er een in het wild gezien tijdens een reis. Niet in de beste staat maar toch een memorabel moment voor me. Hoed die perenkist al die jaren heeft kunnen overleven.... Das op zich al een wonder. los daarvan heeft Tweetie gelijk... Bij auto's in die jaren was er alleen aandacht voor wat het publiek belangrijk vond... Veiligheid stond daarbij duidelijk niet op 1. Blunders kwamen dan ook vaker voor... Ook in naamvoering. Zo verkocht de Chevrolet Nova.... Niet echt super in Spaanstalige Amerika . No... Va... Gaf blijkbaar niet veel vertrouwen in de rij capaciteiten van dat model Quote
Aerogi Posted February 26, 2018 Author Posted February 26, 2018 Dit zijn diegene die ik teruggevonden heb van 1960. Diegene die ik al gepost had, waren van 1961. Deze is echt wel een verschrikkelijk verhaal eigenlijk. Een 4 jarig kind zat van voor (wat natuurlijk nu niet meer OK is). Een pak koeken was tussen de zetel en deur gevallen, en al zoekende heeft hij per ongeluk de deur geopend... De titel snap ik niet helemaal, komt neer op 'deze 10 ongelukken wachten op u'. Het is over de volle 2 pagina's. Een aantal waren geen tekeningen, maar foto's van het resultaat. Misschien geen tijd, ofwel te grof om te tekenen? Deze vind ik ook wel luguber. Het valt me op dat deze niet met zijn handtekening is ondertekend Excuses voor de ietwat slechte kwaliteit, maar zoals gezegd zie ik het niet zitten om die ingebonden kranten te proberen om op mijn A4 scanner te plaatsen Quote
Waldorf Posted February 26, 2018 Posted February 26, 2018 47 minuten geleden, Aerogi zei: Deze is echt wel een verschrikkelijk verhaal eigenlijk. Een 4 jarig kind zat van voor (wat natuurlijk nu niet meer OK is). Een pak koeken was tussen de zetel en deur gevallen, en al zoekende heeft hij per ongeluk de deur geopend... De titel snap ik niet helemaal, komt neer op 'deze 10 ongelukken wachten op u'. Zo'n ongeval als met dat kind kon maar gebeuren doordat die Renault 4CV zgn 'zelfmoorddeuren' had: portieren die openzwaaien naar achter ipv naar voor. Door de luchtverplaatsing van de rijdende wagen zwaaide die meteen helemaal open. De titel zou ik vertalen als 'tien ongevallen die op de loer liggen': waarschijnlijk vaak voorkomende oorzaken van ongevallen. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.