Ga naar inhoud

Ergernissen - Laat Hier De Vitriool Uit Uw Pen Vloeien.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Euhm, neen. Ik was in de veronderstelling dat de overboeking direkt ging worden uitgevoerd. Tot ik vandaag nog wat verrichtingen moest doen waaronder een verdere transfer van die 100 euro en ik dus merkte dat die transfer sedert gisterenochtend nog steeds niet werd uitgevoerd.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Jij begint er over, kruidje roer me niet !

Ik had het over de ontoelaatbare - in deze tijden van automatisering - tijdspannes die banken hanteren aangaande het transferreren van geld. Jij wil weten voor wat ik allemaal bedragen overschrijf (staat zo in je post ).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En wat vind je verder van het feit dat de transactiekost hoger is naarmate de grootte van het bedrag? Nochthans allemaal dezelfde moeite om het door te sturen.

Link naar reactie

Je doet je dan wel voor als de vrijgevochten anaracho liberaal maar als het er op aan komt ben je gewoon een burgertype dat roept en klaagt als het een paar centjes kost. Mijn advies: mail je klachten naar een consumentenprogramma, wij hebben Kassa en Radar, ongetwijfeld bestaat zulks ook in het vlaanderenland.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik ben geen burgertype. De reden waarom ik mij erger aan het bestaan van een bankaire wereld is omdat zij controle hebben over je verdiende waarde: nl. geld. Men kan de waarde van je opslag bepalen. Via inflatie wordt je opslag minder waard. Waardoor je weer extra tijd moet gaan investeren om weer aan hetzelfde hoeveelheid waarde te raken als voorheen. In feite steelt men tijd van je. Ik heb graag dat ik zoveel mogelijk tijd gedurende mijn leven kan benutten aan de zaken die ik graag doe. Dus dat houdt in dat ik zo weinig moeite en tijd wil investeren/wil doen om de levensnoodzakelijke benodigdheden te bekomen. Zodat er meer tijd vrijkomt om leukere zaken te doen.

Burgertypes maken zich kwaad omdat ze teveel moeten betalen aan debanken meer van dat, maar dan omdat ze met hun verdwijnende centen de nieuwste flatscreen niet direkt kunnen kopen of die 3e jaarlijkse reis naar het hinterland in Moldavië niet meer kunnen bekostigen...

Ik moet dan denken aan hetgeen Asimov ( dacht ik, of het moet Arthur C. Clarcke zijn geweest...) ooit zei: dat we als mens zo vlug mogelijk alle menselijke arbeid moeten verbannen door automatisatie en robotica zodat we tijd hebben om te spelen.

Dat is het verschil tussen mij en een simpleton aka burgerman.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wil je weten wat de banken in die tussentijd met je geld doen? Kijk dan eens deze zeer interessante  en onthutsende Tegenlicht (VPRO) documentaire uit 2010 The Alchemists of Wallstreet:

 

 

Heel interessant. Wat een van die quants zei is de nagel op de kop: fysica is "wetten". Economie niet. Economie zijn modellen gebaseerd op deels fysische fenomenen, maar geen absolute wetten. Dus wie als econoom geen fysische wetten in acht neemt in zijn model, die doet aan fictie. En vervolgens is zijn economisch model waardeloos. De eindigheid van grondstoffen en energie als bepalende factor om groei mogelijk te maken, de invloed van vervuiling veroorzaakt door verwerking van grondstoffen - klimaatcrisis, het gegeven dat een mens niet kan gezien worden als een organisch lichaam zonder zijn levensnoodzakelijke benodigdheden zoals huisvesting, voedsel, water, lucht...

 

Maar veel economen doen dus wel aan fictie. Vooral politieke economen. Zij flansen gewoon een modelletje in elkaar dat mooi en gunstig klinkt voor een bepaalde partij zonder rekening te houden met fysische wetmatigheden. En dan heb je het rechtentuig dat een hoop juridische onzin in elkaar bricoleert op basis van zo'n gefingeerd denkkader en iedereen moet zich dan daaraan houden. Crimineel gewoonweg...

 

Dus wanneer iemand komt huilen dat inflatie een absolute wetmatigheid is en dat zeker moet aangehouden worden anders stagneert de groei, die is even geloofwaardig als een kwakzalver met zalfjes en poeders op basis van gemalen ivoor.

Link naar reactie

De natuurwetenschappen zijn toch geen vaststaande wetenschappen. Ook in de fysica werkt men met modellen en worden telkens theorien en wetten gefalsificeerd, herroepen en aangepast. Dat is maar goed ook want een vaststaande wetenschap is een dode wetenschap. Voor wat betreft de in/deflatie, daar ga ik nix meer met je bespreken. Je hebt op dat vlak een betonnen plaat voor de kop die zeker niet aan deflatie onderhevig is.....

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Heb je die docu die Snow Leopard gepost heeft, gezien?

Ik heb nergens gesteld dat fysica vaststaand is en niet meer herzienbaar is. Maar het is alleszins meer beproefd dan de meeste economische modellen. Men houdt met veel meer factoren rekening dan veel economen en vooral de politieke economen die spreken namens hun broodheren.

Vb; een econoom die geen rekening houdt met opkomende automatisatie, zoals we nu voorhebben, die zijn schrijfsels kunnen we al in de vuilbak gooien.

Systeemtheoristen doen dat dus niet. Zij hebben dan ook een grondige kennis van economische geschiedenis, antropologie en nog andere wetenschappelijke disciplines. Dit in tegenstelling tot van die micro-economen. Of pol&soccers. Of - oh the horror - rechtentuig.

vb.: http://en.wikipedia.org/wiki/Andrey_Korotayev

Jij gaat bv. altijd Japan aanhalen als vb. van deflatie om aan te tonen dat inflatie een goed iets is en zeker moet aangehouden worden. Maar het is enkel maar gebaseeed op een 1 malig fenomeen en de oorzaken waren niet zoals er in theorie gesteld werd: vertrekkend vanuit een gezonde economie naar deflatoire toestand met stagnatie en krimp als gevolg. Er was al inflatie. Maar dat wordt er nooit bijverteld.

Trouwens, in de docu wordt het ook aangehaald: je kan onmogelijk het menselijk gedrag nauwkeurig voorspellen adh van theoretische modellen. Dus best is wanneer er niet al teveel regulering is. Maar dan niet op zijn tatcher's, oboemba's, reagan's of andere patsers. Als het aankomt op de geldmarkt, dan is er enkel monopolie en regulering. Wat betreft geldcreatie en handelen met geld heb jij alvast ook een betonnen plaat voor je kop die zeker niet aan deflatie onderhevig is.

Link naar reactie

De natuurwetenschappen zijn toch geen vaststaande wetenschappen. Ook in de fysica werkt men met modellen en worden telkens theorien en wetten gefalsificeerd, herroepen en aangepast. Dat is maar goed ook want een vaststaande wetenschap is een dode wetenschap.

 

De fysica staat vast*. Het is niet omdat de natuurwetenschappen constant bezig zijn hun modellen die de fysica beschrijven te toetsen, te verfijnen, te verwerpen of bij te stellen, dat de onderliggende wetten daarom in flux zijn.

 

Of 't nu volgens Newton beschreven wordt of volgens Einstein, de zwaartekracht is de zwaartekracht.

 

* Okee, met een evolutie van de waarden van de constanten, misschien, maar da's 't punt hier niet.

 

Link naar reactie

De fysica staat vast*. Het is niet omdat de natuurwetenschappen constant bezig zijn hun modellen die de fysica beschrijven te toetsen, te verfijnen, te verwerpen of bij te stellen, dat de onderliggende wetten daarom in flux zijn.

 

Of 't nu volgens Newton beschreven wordt of volgens Einstein, de zwaartekracht is de zwaartekracht.

 

* Okee, met een evolutie van de waarden van de constanten, misschien, maar da's 't punt hier niet.

Dat valt nog te bediscussiëren, voorbij ons heelal of de volgende nadat deze geïmplodeerd is kan er nog een andere gevormd zijn met z'n eigen natuurwetten. Heb ik gehoord in een natuurdocumentaire. :)

 

1002004011171391.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat valt nog te bediscussiëren, voorbij ons heelal of de volgende nadat deze geïmplodeerd is kan er nog een andere gevormd zijn met z'n eigen natuurwetten. Heb ik gehoord in een natuurdocumentaire. :)

 

1002004011171391.jpg

Dat kan best en is praktisch zeker. Maar voor ons, mensen woonachtig op deze planeet aarde zijn de fysische wetmatigheden wel van kracht. Dus moet er rekening mee gehouden worden wanneer men economie tracht te verklaren. Voor ons zijn die wetten relevant. Wanneer je als econoom geen rekening houdt met de eindigheid van de hoeveelheid grondstoffen, maar wel een model opstelt gebaseerd op exponentiele groei, dan ben je fictie aan het schrijven. Laat het nu net deze knullen zijn die men in de politieke kastes als waarachtig beschouwt...

Link naar reactie

Dat kan best en is praktisch zeker. Maar voor ons, mensen woonachtig op deze planeet aarde zijn de fysische wetmatigheden wel van kracht. Dus moet er rekening mee gehouden worden wanneer men economie tracht te verklaren. Voor ons zijn die wetten relevant. Wanneer je als econoom geen rekening houdt met de eindigheid van de hoeveelheid grondstoffen, maar wel een model opstelt gebaseerd op exponentiele groei, dan ben je fictie aan het schrijven. Laat het nu net deze knullen zijn die men in de politieke kastes als waarachtig beschouwt...

 

Zoals een energie voorziening met praktisch gezien een afvalberg die oneindig lang moet opgebaard worden, er wordt veel fictie geschreven.

Link naar reactie

Vanochtend had ik mij verslapen. Toen kwam ik haastig naar buiten gerend...was mijn regenpak vergeten aan te doen...het regende hard...toch maar door gereden op mijn fiets...nu op mijn werk met een natte broek...en het is nu droog buiten....

Als het natte kousen waren, ik zou je aanraden ze te drogen te hangen achter je computer, voor het rooster van de koeling. Met een broek is dat minder aan te raden...

Link naar reactie

Gisterenavond ben ik een vriendin gaan halen van de avondles. Ze heeft geen rijbewijs en er rijden zo laat geen bussen of treinen meer.

Dat heeft me 1u30min gekost, want het is twee keer 35km rijden en je moet op tijd zijn wil je het gebouw vinden, de vriend niet laten wachten.

Ze vroeg me al vaker om haar te komen halen, maar ik kon nooit. Dus vroeg ik gisteren hoe ze dat anders doet. (Ze zei me een keer dat

ze de vraag op internet gepost had en dat een oude, vreemde man haar was komen ophalen) Ze vermeldde de oude man niet, maar noemde

haar zus en 3 vrienden op (waaronder ik). 4 mensen die beurtelings 70km moeten rijden om haar van de avondles op te pikken. Ik zei langs

mijn neus weg dat ze een paria is, een autoparia. Ze wil haar rijbewijs niet halen en speelt in op vriendschappelijke gevoelens om een taxi te

verkrijgen. Ze wilde betalen, maar had enkel een briefje van 50 euro waarop ik zou moeten teruggeven. Ik weigerde het geld natuurlijk.

Het geheel verliep op de grollende manier waarop vrienden met elkaar praten.

Vandaag krijg ik een resem sms'en van haar waarin ze mij verwijt haar schuldgevoelens aan te praten, speelt ze in op de vriendschap (doe je

zo ook tegen anderen als je ze bij de luchthaven oppikt), je wilde mijn geld niet aanvaarden zodat je een stok had om mee te slaan, ...

 

Ik vind nog steeds dat ik gelijk heb, maar de sms'jes die me een schuldgevoel moeten geven (wat ik niet krijg) ergeren me wel danig.

Iemand eens helpen, ok.

Iedereen naar jouw pijpen doen dansen en dan achteraf nog commentaar hebben ook, je moet maar lef hebben :e002:

Ik zou de volgende keer weer "niet kunnen", vrees ik :e007:

Link naar reactie

Jezus Stuvio wat ben je een rare snijboon. Afspraken maken en communiceren, zo handig in het dagelijks leven.

 

Persoon X wil een dienst.

Persoon Y kan die dienst leveren.

Persoon X en Y maken een afspraak:

 

-het kost niets;

-het kost wel wat en wel zoveel.

 

Soms is het leven zo makkelijk......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...