sanderg Geplaatst: 19 maart 2020 Share Geplaatst: 19 maart 2020 Tot mijn verbazing lijkt er geen topic aangemaakt te zijn voor de strips van Jacques Tardi?! Gezien het feit dat Tardi als een van de grootste vernieuwers van het Europese beeldverhaal wordt beschouwd (Wikipedia, dus dan is het waar ) en Loopgravenoorlog tot een van de beste strips ooit wordt geschaard is dat toch best verwonderlijk.  Ik heb zojuist 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' gelezen. Een bijzonder wonderlijk verhaal dat bol staat van platheid en geweld. Toen ik ooit het werk van Tardi voor het eerst aanschouwde vond ik het helemaal niets- lompe, lelijke getekende personages en zijn oudere werken (zoals het zojuist genoemde werk) vond ik ronduit afstotelijk. Mijn interesse in WO1 echter deed me welhaast verplicht Loopgravenoorlog kopen. Dat was een eye-opener want de verhalen in dit werk bleken bijzonder pakkend. Vervolgens meerdere werken gekocht waarbij ik met name de Nestor Burma verstrippingen door Tardi bijzonder goed kon smaken. Ook het tekenwerk beviel me meer en meer. Toen ik later voor de lol eens wat werk van hem ging natekenenen bleek het nog verrekte knap in elkaar te zitten en groeide mijn bewondering tot grote hoogte.  Het blijft dessalniettemin soms een wat vreemde eend in de bijt- Van Isabelle Avondrood bijvoorbeeld heb ik alle delen maar ik lees ze slechts sporadisch. De gebeurtenissen erin zijn soms ronduit stuitend en volkomen achterlijk (wat het ook wel weer grappig maakt) maar op de een of andere manier intrigeert de reeks me toch (zal ook door de time-setting komen)... De Stem van het Volk vond ik wat saai maar ook wel weer interessant.. One shots als 'de laatste der laatsten' vond ik briljant. Ook de verstrippingen van de werken van Manchette vond ik fantastisch. Wat vinden jullie van het werk van Tardi? Zijn er dingen die je afstoten (misschien ben ik gewoon wat teerhartig of zo) of juist intrigeren? Wat vinden jullie van een serie als Isabelle Avondrood, de one shots van Tardi en wat zijn jullie (behalve de toch wel wat uitgekauwde favoriet 'loopgravenoorlog') favoriete werken? Waar ik ook wel benieuwd naar ben (voor de oudere repers) - hoe werden indertijd werken als 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' eigenlijk ontvangen? We zijn vandaag de dag wel wat gewend maar ik zie dat dit album alweer uit 1981 stamt... Wellicht was het toen behoorlijk shocking Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Waldorf Geplaatst: 19 maart 2020 Share Geplaatst: 19 maart 2020 13 minuten geleden, sanderg zei: Waar ik ook wel benieuwd naar ben (voor de oudere repers) - hoe werden indertijd werken als 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' eigenlijk ontvangen? We zijn vandaag de dag wel wat gewend maar ik zie dat dit album alweer uit 1981 stamt... Wellicht was het toen behoorlijk shocking Shocking? Dat boek dateert uit 1974, en er kon toen meer dan nu. Er mocht minder, maar er kon meer. Â Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 19 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 19 maart 2020 1 hour ago, Waldorf said: Shocking? Dat boek dateert uit 1974, en er kon toen meer dan nu. Er mocht minder, maar er kon meer. Â maar als dit soort verhalen in 74 niet zo bijzonder was (want er kon meer dan nu)Â in welke zin was Tardi dan een vernieuwer indertijd? Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 19 maart 2020 Share Geplaatst: 19 maart 2020 Het is niet omdat iemand iets doet dat nieuw is, of nog niet vaak eerder is gedaan, dat dat daarom shocking is. En het is niet omdat iets niet shocking is, dat het daarom niet bijzonder is. Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 prima! blijkbaar vergiste ik me daar dus in dat het in die tijd nogal baanbrekend was... maar hoe zit t met de rest van Tardi's oeuvre? wat vinden jullie daarvan? Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Coen Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 Groot fan van Tardi. Als kind, jaren 80, las ik Isabella Avondrood met veel plezier. Tegenwoordig vind ik die serie wel aardig maar niet super. Zijn WWI werk is m.i. buitencategorie en ik zou zeggen dat de albums over zijn vader in de werkkampen (Stalag IIb) dat ook zijn. Ik ben het met je eens wat bovengenoemde strip betreft, ik las hem kort geleden en behalve als je het in de tijdsgeest ziet doet het mij niet zoveel. Wel leuk dat het associatief gemaakt is.  Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 1 hour ago, Coen said: Groot fan van Tardi. Als kind, jaren 80, las ik Isabella Avondrood met veel plezier. Tegenwoordig vind ik die serie wel aardig maar niet super. Zijn WWI werk is m.i. buitencategorie en ik zou zeggen dat de albums over zijn vader in de werkkampen (Stalag IIb) dat ook zijn. Ik ben het met je eens wat bovengenoemde strip betreft, ik las hem kort geleden en behalve als je het in de tijdsgeest ziet doet het mij niet zoveel. Wel leuk dat het associatief gemaakt is.  Die albums over zijn vader in WOII vond ik ook erg goed inderdaad! En je stak er ook nog het een en ander van op.  Het is ontzettend knap hoe Tardi de naargeestige sfeer neerzet die enige indruk geven over hoe het geweest moet zijn.  Las inderdaad net dat 'Het ware verhaal van de onbekende soldaat' nog ouder is dan ik dacht: La véritable histoire du soldat inconnu, 1975, Futuropolis, Parijs. Grappig ook dat het inderdaad is gemaakt zonder vooropgezet plan, behalve dan de afloop...  Het totale oeuvre van Tardi is niet eens zo groot (in vergelijking met bijvoorbeeld een Hermann), maar de kwaliteit lijkt (anders dan bij diezelfde Hermann) redelijk constant. Verhalen die ik nog nooit gelezen heb zijn Polonius, het gedrocht en de guillotine en de ijsdemon. De moeite?  Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 4 uren geleden, sanderg zei: prima! blijkbaar vergiste ik me daar dus in dat het in die tijd nogal baanbrekend was... maar hoe zit t met de rest van Tardi's oeuvre? wat vinden jullie daarvan? Jamaar, shoking en baanbrekend zijn twee verschillende dingen. Tardi had zeker een nieuwe, baanbrekende manier van strips maken (hij was natuurlijk niet de enige of de eerste, dat ging in de lucht en er waren velen die iets nieuws probeerden qua beeldtaal en manier van vertellen, maar hij was wel een van de betere auteurs van die 'wordt vervolgd'-generatie). Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 53 minuten geleden, sanderg zei: Het totale oeuvre van Tardi is niet eens zo groot (in vergelijking met bijvoorbeeld een Hermann), maar de kwaliteit lijkt (anders dan bij diezelfde Hermann) redelijk constant. Â Hermann lijkt mij toch een betere scenarist te zijn. Bij Tardi is het toch vaak een rommelig boeltje. Misschien beseft hij dat zelf ook en bewerkt hij daarom regelmatig verhalen van anderen. Het tekenwerk van Hermann was ook behoorlijk constant (en van hoog niveau tot pakweg 10 jaar geleden). Alleen kan je dat niet vergelijken met Tardi, want Hermann is bijna 10 jaar ouder dan Tardi. Tardi zit nu aan de leeftijd waarop het bij Hermann af en toe wat minder werd, en als ik me niet vergis heeft Tardi al een tijdje niets nieuws meer getekend. Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 Ik denk dat je het tekenwerk van Hermann niet mag vergelijken met dat van Tardi. Om te beginnen kan Hermann tekenen terwijl Tardi vooral scenarios illustreert. Het probleem met Hermann is dat die nog veel te graag tekent. Die sluit zich elke dag nog op in zijn tuin te Ukkel om een 11 uur te werken. 2-3 albums per jaar zijn ook niet ongebruikelijk voor hem. Tardi zijn produktie komt niet in de buurt. Dat is meer de Franse vedettenstijl waarin een Juillard en Gibrat zich ook wentelen. Op dat vlak heeft Hermann nog dat volkse dat eigen is aan de tekenaars uit het Luikse. Quote    Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 Â 1 uur geleden, Ambreville zei: 2-3 albums per jaar zijn ook niet ongebruikelijk voor hem. Tardi zijn produktie komt niet in de buurt. Dat is meer de Franse vedettenstijl waarin een Juillard en Gibrat zich ook wentelen. Je doet hem tekort hoor. Sinds 1974 gemiddeld 1 x per jaar een album. Los daarvan: de albums van de volkse Hermann omvatten zelden meer dan 44 pagina's. De drie Stalag-albums van Tardi alleen al omvatten tezamen bijna 500 pagina's. Geen idee waarom de productiviteit van Hermann hier plotseling vergeleken moet worden met die van Tardi (en waarom je uberhaupt twee zulke verschillende grootheden moet vergelijken), maar als je het toch doet kun je beter het aantal pagina's vergelijken dan het aantal albums. Â Â Â Â Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 1 uur geleden, Ambreville zei: Ik denk dat je het tekenwerk van Hermann niet mag vergelijken met dat van Tardi. Om te beginnen kan Hermann tekenen terwijl Tardi vooral scenarios illustreert. Je kan Tardi toch moeilijk een slechte of matige of mindere tekenaar noemen. Zijn stijl staat je misschien niet aan, maar de man kà n tekenen.  Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 4 uren geleden, Coen zei:  Als kind, jaren 80, las ik Isabella Avondrood met veel plezier. Tegenwoordig vind ik die serie wel aardig maar niet super.   Ik kan nog steeds goed genieten van de tekenstijl in de eerste albums. Blijft toch jammer dat Tardi van een stoer wijf met klasse uiteindelijk zo'n raar wicht met een lelijke neus heeft gemaakt:      Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 5 minuten geleden, TDPB zei: Je kan Tardi toch moeilijk een slechte of matige of mindere tekenaar noemen. Zijn stijl staat je misschien niet aan, maar de man kà n tekenen Plus dat Tardi meer dan 1 iconisch stripalbum heeft gemaakt en Hermann niet eentje. Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 1 hour ago, Vittorio said:  Je doet hem tekort hoor. Sinds 1974 gemiddeld 1 x per jaar een album. Los daarvan: de albums van de volkse Hermann omvatten zelden meer dan 44 pagina's. De drie Stalag-albums van Tardi alleen al omvatten tezamen bijna 500 pagina's. Geen idee waarom de productiviteit van Hermann hier plotseling vergeleken moet worden met die van Tardi (en waarom je uberhaupt twee zulke verschillende grootheden moet vergelijken), maar als je het toch doet kun je beter het aantal pagina's vergelijken dan het aantal albums.     Daar heb je inderdaad absoluut een punt! De drie Stalag albums van Tardi moeten een monsterklus zijn geweest.. En inderdaad is Hermann een stuk ouder dan Tardi- dessalniettemin zal het oeuvre van Hermann zeker de 100 albums overstijgen. Dat is bij Tardi lange na niet het geval. Ik meen ergens gelezen te hebben dat Tardi na het laatste Stalag album zou stoppen met strips maar ik heb ergens anders weer gelezen dat er in elk geval nog één Isabelle album zal verschijnen. Dat zou ook logisch zijn gezien het volledig open einde van het laatste deel. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 53 minutes ago, Vittorio said: Ik kan nog steeds goed genieten van de tekenstijl in de eerste albums. Blijft toch jammer dat Tardi van een stoer wijf met klasse uiteindelijk zo'n raar wicht met een lelijke neus heeft gemaakt: Â Â Â Â Â Inderdaad! In de regel vind ik het latere tekenwerk van Tardi beter dan zijn vroege werk maar bij Isabelle is het andersom. De oorspronkelijke Isabelle was veel toffer en had veel meer stijl dan de trien die hij er later van maakte.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 56 minutes ago, Vittorio said: Plus dat Tardi meer dan 1 iconisch stripalbum heeft gemaakt en Hermann niet eentje. Je kan Tardi toch moeilijk een slechte of matige of mindere tekenaar noemen. Zijn stijl staat je misschien niet aan, maar de man kà n tekenen  Tardi zijn tekenstijl beviel me oorspronkelijk ook niet maar als je er goed naar gaat kijken dan is het echt ontzettend knap wat ie doet. Niet voor niets wordt zijn sfeerschepping zo vaak geroemd. Hij weet de Belle Epoque als geen ander weer tot leven te wekken en de manier waarop hij Parijs (maar ook het New York van de jaren '80- zie de Kakkerlakkenkiller) tekent is geweldig. Zonder opsmuk, maar vies en vuil en toch ook vaak heel erg mooi.  En inderdaad- Hermann heeft naar mijn idee niet één echt iconisch album gemaakt- Bloedbruiloft komt misschien nog het dichtste bij die status in de buurt maar het is niet het niveau Chninkel of Loopgravenoorlog.  Best treurig eigenlijk bij iemand die zoveel albums heeft gemaakt... maar wellicht kan het Hermann zelf weinig schelen :-) Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 1 uur terug, Vittorio zei: Plus dat Tardi meer dan 1 iconisch stripalbum heeft gemaakt en Hermann niet eentje. grapjurk. Quote    Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 2 minuten geleden, Ambreville zei: grapjurk. Serieus, noem 1 iconisch Hermann-album. Je kunt de man een aantal zeer goede titels toeschrijven, maar iconisch zoals Loopgravenoorlog van Tardi dat is? Neuh... Quote Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 Er zijn er genoeg. Babette, winter van een clown, Al die vrije vluchten.... Je bent hier een discussie over smaken en kleuren aan het voeren. Iconische Albums betekenen meestal albums die iedereen verplicht goed moet vinden zonder ze ooit gelezen te hebben. Ik Jacques Tardi 1 ben ik ooit aan begonnen en heb ik na vijf paginas al buitengeflikkerd. Dat eeuwig gedoe over die oorlog was wel genoeg na een tijd. Isabelle Avondrood vond ik wel goed, vooral goed geschreven maar vrij houterig getekend. Tardi is zeker niet slecht, maar staat bij mij niet op een verhoog, waar Hermann duidelijk wel op staat.  Quote    Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 4 uren geleden, sanderg zei: Verhalen die ik nog nooit gelezen heb zijn Polonius, het gedrocht en de guillotine en de ijsdemon. De moeite? Polonius is de moeite als je vroeger ook met rode oortjes op televisie naar de BBC-serie "I Claudius" keek, zoals ik dat als kind deed. Lekker decadent, geweld, seks, orgieën en een einde dat helemaal goed aansluit bij deze virus-tijd. De IJsdemon heeft een moeizaam verhaal, maar is toch wel verplichte kost door de manier waarop Tardi te werken ging, helemaal in stijl van de oude gravures die je bijvoorbeeld in klassieke Jules Verne-boeken ziet:   Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 5 minutes ago, Vittorio said: Polonius is de moeite als je vroeger ook met rode oortjes op televisie naar de BBC-serie "I Claudius" keek, zoals ik dat als kind deed. Lekker decadent, geweld, seks, orgieën en een einde dat helemaal goed aansluit bij deze virus-tijd. De IJsdemon heeft een moeizaam verhaal, maar is toch wel verplichte kost door de manier waarop Tardi te werken ging, helemaal in stijl van de oude gravures die je bijvoorbeeld in klassieke Jules Verne-boeken ziet:   Dit ziet er meer dan fantastisch uit en is meteen, naar mijn idee, en bewijs dat Tardi echt en groots tekenaar is. Verdorie- ik moet dit album snel op de kopgaan tikken!.. beschamend dat ik het niet heb :-)   Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 3 minuten geleden, Ambreville zei: Er zijn er genoeg. Babette, winter van een clown, Al die vrije vluchten.... Je bent hier een discussie over smaken en kleuren aan het voeren. Iconische Albums betekenen meestal albums die iedereen verplicht goed moet vinden zonder ze ooit gelezen te hebben. Ik Jacques Tardi 1 ben ik ooit aan begonnen en heb ik na vijf paginas al buitengeflikkerd. Dat eeuwig gedoe over die oorlog was wel genoeg na een tijd. Isabelle Avondrood vond ik wel goed, vooral goed geschreven maar vrij houterig getekend. Tardi is zeker niet slecht, maar staat bij mij niet op een verhoog, waar Hermann duidelijk wel op staat. Â De Stalag-albums zijn ook niet mijn kopje thee. En Tardi had minder albums over de oorlog kunnen maken, ook mee eens. Maar zijn Loopgravenoorlog is een tijdloze klassieker die het benauwde stripwereldje verre overstijgt, ook niet-striplezers zullen onmiddellijk de klasse ervan onderkennen. Winter van een clown? Wie is hier nu een grapjurk? Zoals opgemerkt: zeer goed is iets anders dan iconisch. Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 8 minutes ago, Vittorio said: De Stalag-albums zijn ook niet mijn kopje thee. En Tardi had minder albums over de oorlog kunnen maken, ook mee eens. Maar zijn Loopgravenoorlog is een tijdloze klassieker die het benauwde stripwereldje verre overstijgt, ook niet-striplezers zullen onmiddellijk de klasse ervan onderkennen. Winter van een clown? Wie is hier nu een grapjurk? Zoals opgemerkt: zeer goed is iets anders dan iconisch. Oorlog is iets dat als een rode draad door vrijwel alle werken van Tardi heen loopt... Ik begrijp dat nu wel beter nadat ik de Stalag albums heb gelezen... De beide wereldoorlogen hebben een enorme impact gehad in de familie van Tardi. Het is iets dat huidige generaties zich steeds minder voor kunnen stellen nu de generatie die WO2 nog heeft meegemaakt (en die er voor uit eigen bevindingen kunnen waarschuwen) nagenoeg is uitgestorven..    Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Ambreville Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 17 minuten geleden, Vittorio zei: De Stalag-albums zijn ook niet mijn kopje thee. En Tardi had minder albums over de oorlog kunnen maken, ook mee eens. Maar zijn Loopgravenoorlog is een tijdloze klassieker die het benauwde stripwereldje verre overstijgt, ook niet-striplezers zullen onmiddellijk de klasse ervan onderkennen. Winter van een clown? Wie is hier nu een grapjurk? Zoals opgemerkt: zeer goed is iets anders dan iconisch. Je moet dat lezen in de uitgava van Editions Black & White, niet in het origineel goedkoop papier.  Quote    Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 6 minuten geleden, sanderg zei: Oorlog is iets dat als een rode draad door vrijwel alle werken van Tardi heen loopt... De grote slachting vond ik ook indrukwekkend, zeker ook door het experimenteren met kleuren. Maar De Laatste Aanval liet me onberoerd, allicht net dat ene album te veel. Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 11 minutes ago, Vittorio said: De grote slachting vond ik ook indrukwekkend, zeker ook door het experimenteren met kleuren. Maar De Laatste Aanval liet me onberoerd, allicht net dat ene album te veel. Daar ben ik het inderdaad wel mee eens - dat was net een album teveel.. Wat mij betreft had hij liever nog wat meer detective verhalen gemaakt... al zijn de misdaad thrillers van Tardi ook geweldig  Nieuwe Burma albums koop ik nog steeds om de verhalen maar het tekenwerk haalt bij lange na niet meer het niveau van Tardi... Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 5 minuten geleden, Ambreville zei: Je moet dat lezen in de uitgava van Editions Black & White, niet in het origineel goedkoop papier. Â Ja, maar hoeveel ik er verder ook van houdt: ook in die vorm is het wat het is, zeer vakkundig genrewerk. Â Quote Link naar reactie
Coen Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 "De Stem van het Volk" vind ik overigens ook goed, niet buitencategorie zoals zijn WWI en WWII werk maar wel erg goed. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 1 uur terug, Ambreville zei: Je moet dat lezen in de uitgava van Editions Black & White, niet in het origineel goedkoop papier.  Neenee, Hermann moet je lezen in kleur. Zeker die albums uit de periode dat hij met iele penlijntjes werkte. Hij had met Fraymond een van de beste inkleurders die er was, en hij wist dat. Vandaar dat die nog steeds royalties krijgt voor de albums die hij/zij inkleurde. Prachtig werk, tilt de pagina's van Hermann naar een nog hoger niveau. En ik zou inderdaad ook niet zeggen dat Hermann geen iconische albums heeft gemaakt. Beter zelfs: ik zou durven zeggen dat Hermann vier iconische reeksen heeft gemaakt. Bernard Prince, Comanche, Jeremiah en Torens van Schermwoude zijn allemaal ankerpunten in de Belgische stripgeschiedenis. Dat er niet meteen één album echt uitspringt kan je evengoed als iets heel positiefs interpreteren. Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 29 minutes ago, TDPB said: Neenee, Hermann moet je lezen in kleur. Zeker die albums uit de periode dat hij met iele penlijntjes werkte. Hij had met Fraymond een van de beste inkleurders die er was, en hij wist dat. Vandaar dat die nog steeds royalties krijgt voor de albums die hij/zij inkleurde. Prachtig werk, tilt de pagina's van Hermann naar een nog hoger niveau. En ik zou inderdaad ook niet zeggen dat Hermann geen iconische albums heeft gemaakt. Beter zelfs: ik zou durven zeggen dat Hermann vier iconische reeksen heeft gemaakt. Bernard Prince, Comanche, Jeremiah en Torens van Schermwoude zijn allemaal ankerpunten in de Belgische stripgeschiedenis. Dat er niet meteen één album echt uitspringt kan je evengoed als iets heel positiefs interpreteren. als reeks is Schemerwoude (1e 10 delen) inderdaaf absoluut ijzersterk.. een van de beste reeksen die ik ken zelfs Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Rik Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 7 uren geleden, sanderg zei: Verhalen die ik nog nooit gelezen heb zijn Polonius, het gedrocht en de guillotine en de ijsdemon. De moeite? Â Ik ken alleen de IJsdemon en die is in ieder geval de moeite waard. Er zit ook een link met Isabelle Avondrood in dit album Quote Omnia mutantur nihil interit Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 29 minutes ago, Rik said: Ik ken alleen de IJsdemon en die is in ieder geval de moeite waard. Er zit ook een link met Isabelle Avondrood in dit album ah! des te reden temeer om m snel in huis te halen- die reeks heb ik compleet dus dan is t leuk om dit album ook te hebben. bedankt voor de tip! Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
lordofindifference Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 Ergens in 2015 moet er een thread geweest zijn ivm het Besloten land, werk van Tardi op scenario van Forest ( die van Barbarella  ) Zelf vind ik dat wat men noemt een klassieker/iconisch werk.  De desbetreffende thread vind ik niet terug, maar in een oud worddocumentje vond ik wel nog terug wat ik daar toen over schreef, hieronder ter uwer vermaak nog even bovengehaald :  "Wat mij betreft na herlezing toch nog een meesterwerkje hoor. Terecht een klassieker. Het scenario schrijft zich m.i, vlotjes in in de traditie van het Franse surrealisme en erft zijn genetisch materiaal van Alfred Jarry, Appolinaire en Ionesco. Vanuit de absurde premissen ontwikkelt zich een verhaal met zijn eigen interne logica en dramatiek. Men moet, zoals Kuzuri terecht opmerkt, wel zijn 'ongeloof' kunnen opheffen en die absurditeit voor waar willen aannemen. ( Dat moet je ten andere ook bij werken zoals Mechanisch Land, Azimut en Narrenschip)  Je houdt er van of je houdt er niet van, maar voor wie er van houdt is dit denk ik een 'klassiek' scenario en een baken om andere verhalen aan af te toetsen. De taal is inderdaad zeer vormelijk, maar dat lijkt me juist eerder toe te voegen aan de status van 'klassieker' en gepast voor een verhaal dat zich situeert in een Interbellum-achtig tijdvak."  Ik raad het in elk geval elk stripminnend indivudu aan, mooie dramatiek...  Polonius heeft ook dat 'de mens is fundamenteel eenzaam' sfeertje, maar zoals eerder aangehaald meer in een 'caligula-iaanse' context toch ook zeer aan te raden;  Beide strips zijn wel kind van zijn tijd hé, best te lezen met een seventies/ early eighties mindset (revolution baby! )   En ps : inderdaad de pré WO1 Isabelle Avondrood verhalen krijgen ook mijn voorkeur.   Quote Link naar reactie
Rik Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 36 minuten geleden, sanderg zei: ah! des te reden temeer om m snel in huis te halen- die reeks heb ik compleet dus dan is t leuk om dit album ook te hebben. bedankt voor de tip! Ken je Vaarwel Morgendauw / wordt gevolgd door het gebroken geweertje? Quote Omnia mutantur nihil interit Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 1 hour ago, Rik said: Ken je Vaarwel Morgendauw / wordt gevolgd door het gebroken geweertje? ja die heb ik nog staan! ooit voor veel te veel geld antiquarisch aangeschaft moet ik weer eens herlezen...heeft ook n link met Isabelle door mijn naamgenoot Sander (Morgendauw) Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 20 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 20 maart 2020 1 hour ago, lordofindifference said: Ergens in 2015 moet er een thread geweest zijn ivm het Besloten land, werk van Tardi op scenario van Forest ( die van Barbarella  ) Zelf vind ik dat wat men noemt een klassieker/iconisch werk.  De desbetreffende thread vind ik niet terug, maar in een oud worddocumentje vond ik wel nog terug wat ik daar toen over schreef, hieronder ter uwer vermaak nog even bovengehaald :  "Wat mij betreft na herlezing toch nog een meesterwerkje hoor. Terecht een klassieker. Het scenario schrijft zich m.i, vlotjes in in de traditie van het Franse surrealisme en erft zijn genetisch materiaal van Alfred Jarry, Appolinaire en Ionesco. Vanuit de absurde premissen ontwikkelt zich een verhaal met zijn eigen interne logica en dramatiek. Men moet, zoals Kuzuri terecht opmerkt, wel zijn 'ongeloof' kunnen opheffen en die absurditeit voor waar willen aannemen. ( Dat moet je ten andere ook bij werken zoals Mechanisch Land, Azimut en Narrenschip)  Je houdt er van of je houdt er niet van, maar voor wie er van houdt is dit denk ik een 'klassiek' scenario en een baken om andere verhalen aan af te toetsen. De taal is inderdaad zeer vormelijk, maar dat lijkt me juist eerder toe te voegen aan de status van 'klassieker' en gepast voor een verhaal dat zich situeert in een Interbellum-achtig tijdvak."  Ik raad het in elk geval elk stripminnend indivudu aan, mooie dramatiek...  Polonius heeft ook dat 'de mens is fundamenteel eenzaam' sfeertje, maar zoals eerder aangehaald meer in een 'caligula-iaanse' context toch ook zeer aan te raden;  Beide strips zijn wel kind van zijn tijd hé, best te lezen met een seventies/ early eighties mindset (revolution baby! )   En ps : inderdaad de pré WO1 Isabelle Avondrood verhalen krijgen ook mijn voorkeur.   goh ja.. het besloten land.. . was t n beetje vergeten maar die moet ik ook weer s lezen.. in mijn herinnering vond ik t niet geweldig maar ik moet t s n 2e kans geven Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 20 maart 2020 Share Geplaatst: 20 maart 2020 2 hours ago, lordofindifference said: Ergens in 2015 moet er een thread geweest zijn ivm het Besloten land, werk van Tardi op scenario van Forest Het lezersforum Ezzulia is genoemd naar een personage uit Het besloten land. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Aaltomuoto Geplaatst: 21 maart 2020 Share Geplaatst: 21 maart 2020 21 hours ago, sanderg said: Verhalen die ik nog nooit gelezen heb zijn Polonius, het gedrocht en de guillotine en de ijsdemon. De moeite?  Het Gedrocht en de Guillotine is een bundeling van verschillende korte verhalen uit het begin van zijn carriére. Alleen het titelverhaal is ooit herdrukt (samen met het ware verhaal van de onbekende soldaat), maar je mist niet veel als je deze niet hebt gelezen.  De ijsdemon is heel goed (qua tekenwerk iig) en de Panda uitgave is niet moeilijk te krijgen maar wel vaak erg vergeeld door het papier wat gebruikt is. Het mooiste is de oversized versie die Casterman in de jaren 90 heeft uitgebracht maar die is waarschijnlijk wat lastig te vinden tegenwoordig voor een schappelijke prijs. Quote Link naar reactie
sanderg Geplaatst: 21 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 21 maart 2020 17 minutes ago, Aaltomuoto said: Het Gedrocht en de Guillotine is een bundeling van verschillende korte verhalen uit het begin van zijn carriére. Alleen het titelverhaal is ooit herdrukt (samen met het ware verhaal van de onbekende soldaat), maar je mist niet veel als je deze niet hebt gelezen.  De ijsdemon is heel goed (qua tekenwerk iig) en de Panda uitgave is niet moeilijk te krijgen maar wel vaak erg vergeeld door het papier wat gebruikt is. Het mooiste is de oversized versie die Casterman in de jaren 90 heeft uitgebracht maar die is waarschijnlijk wat lastig te vinden tegenwoordig voor een schappelijke prijs. ha! bedankt voor de info! stel ik zeer op prijs! Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.