Jump to content

Ontslagenronde bij comics


Recommended Posts

De comics gaan gewoon kapot doordat ze altijd in dezelfde vijver vissen: voortdurend reboots, voortdurend origin stories opnieuw vertellen op zoek naar dat ene detail waardoor het interessant zou kunnen zijn.

En dan die cross-overs: een sprookjesfiguur zoals Superman in een rauwer realistische stripreeks zoals Batman.

Dat kan niet blijven duren. Comics zijn puur commerce. Er zit niets artistieks in.

De situatie voor de graphic novel is veel minder dramatisch, en die blijft wel nog op papier verschijnen.

Ik zeg het al een paar jaar: boeken die belangrijk zijn, zullen altijd op papier verschijnen.

Er zijn twee typen die puur digitaal zullen worden: de rommel, en heel gespecialiseerde uitgaven waar nu eenmaal weinig publiek voor is.

 

Grace Randolph is doorgaans erg goed ingelicht, en ze is ook genuanceerder dan veel filmbesprekers die ik ken.

Heb je Jermey van Geeks and Gamers al gehoord? Die vent zeurt tien minuten over één zinnetje dat hij ergens in een artikel vindt, en zit alles op te blazen en te dramatiseren, waarbij hij soms de meest voor de hand liggende feiten gewoon uit het oog verliest. Hij komt aan met stellingen zoals dat Disney Kathleen Kennedy heeft ontslagen wegens teleurstellende resultaten. Komaan zeg, dat mens is 69! Het wordt tijd dat ze uitkijken naar opvolging, of er valt plotseling een gat.

 

Link to comment
39 minuten geleden, Ambreville zei:

Ik ga toch geen geld geven voor een Wonder Woman van Robin Eisenberg.

 

image.thumb.png.4fbbcbeeede510d3dedc63f1a34fbb2e.png

Haha, ik dacht al wie zal er als eerste reageren, dit schijnt nogal een dingetje te zijn in de comic wereld.

Toch heeft deze dame ( toch ook niet zo piepjong meer met haar leeftijd van 37 ) een aardige "following" van zo'n 600.000 ik denk

vooral vrij jonge mensen, Rooster Teeth heeft als media bedrijf ( ook in handen van AT&T ) ook een vrij groot bereik ( 45 miljoen

subcribers op You Tube ) dus ja de filosofie is dan misschien, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Ook de "woke mentality"  speelt natuurlijk mee, dit geeft nog een extra sausje van polarisatie er bovenop.

 

Link to comment

Bah, 't is maar hoe je het bekikt.

Het is natuurlijk wel een flinke reorganisatie binnen WB, helemaal geen evolutie, maar plots de bijl erin.

Of het opgevangen wordt door andere uitgevers met andere reeksen, betwijfel ik.

Gelijksoortige dingen gebeurden met sf. En elk jaar schreef Gardner Dozois in zijn inleidingen weer dat het altijd beter ging met sf, want er werden altijd meer titels uitgegeven. Maar dat was wel bij kleine uitgevers en online, en er werd geen cent aan verdiend. Beter? Niets van. Het donderde gewoon naar beneden. In het Nederlands wordt er tegenwoordig nog nauwelijks sf uitgegeven, behalve door enkele kleine, gespecialiseerde uitgeverijen die werken van eigen bodem uitbrengen, nauwelijks iemand bereiken, en vaak duur zijn.

Toen manga stilviel bij de groten, kwamen er ook enkele keline uitgevers mee op de proppen, maar ik heb die allemaal gemeden, omdat ze alleen maar elektriciteit in een lijk pompen om er een zombie van te maken. Doorgaans is het pure imitatie en gebaseerd op cliché-ideeën over wat manga is, waardoor elke natuurlijke evolutie eruitgaat.

 

En nogmaals: let erop dat de graphic novel apart wordt behandeld, en het dus blijkbaar wél nog goed genoeg doet. Het publiek is gewoon comicsmoe.

Link to comment
1 hour ago, Retardi said:

Overigens hing dit al een tijdje in de lucht: 
https://www.brainfreeze.be/2016/01/27/de-worsteling-van-dc-comics/

Het is inderdaad iets wat we zagen aankomen.

Overgens wel een artikel met rare stellingen:

 

Quote

Superman was een boegbeeld voor de hordes Europese immigranten die Amerika aandeden. Maar tegenwoordig komen de immigranten uit Azië en Latijns-Amerika. Mensen herkennen zich al heel lang niet meer in de man van staal en zijn gekke in primaire kleuren gegoten kloffie.

Allez zeg. Sommigen willen niet inzien dat superman en Co voor de kinderen is.

Het basisprobleem is dat het echte talent niet meer door die uitgeverijen wordt aangetrokken.

Men heeft het een tijdje proberen vernieuwen door op een ouder publiek te mikken (tieners), maar dat is niet houdbaar, omdat een superheld zoals Superman nu eenmaal compleet zot is. Alleen jonge kinderen kunnen daarin iets zien.

 

Maar soit, ik wil daar verder niet te veel over bezig blijven.

Momenteel heb ik het liever hierover.

Link to comment
16 minuten geleden, Peter Motte zei:

Men heeft het een tijdje proberen vernieuwen door op een ouder publiek te mikken (tieners), maar dat is niet houdbaar, omdat een superheld zoals Superman nu eenmaal compleet zot is. Alleen jonge kinderen kunnen daarin iets zien.

Nu ja, het gaat om relevant zijn en blijven. Dus zo gek is dat citaat niet. 


Het is alleen wel duidelijk dat de rek er qua verkopen wel uit is. DC was al bezig om zich te herstructureren en meer te focussen op de Graphic Novel markt. Dat proces zal gewoon worden versneld. 

 

Quote

Ze hebben al decennia moeite om zich van deze erfenis te ontdoen. Superman was een boegbeeld voor de hordes Europese immigranten die Amerika aandeden. Maar tegenwoordig komen de immigranten uit Azië en Latijns-Amerika. Mensen herkennen zich al heel lang niet meer in de man van staal en zijn gekke in primaire kleuren gegoten kloffie. Als tekenfilmfiguur of als logo op een onderbroek werkt ‘s werelds eerste superheld nog prima. En dat weet Diane Nelson ook. Maar in de comic? Voor een held met het statuut van Superman doen zijn titels het maar marginaal. Een blanke man met een messiascomplex is anno 2016 geen goed uithangbord meer.

 

Link to comment

Die superhelden comics graven ook hun eigen graf. Je moet 70j voorgeschiedenis kennen om alle clues te snappen. En dan 20 reboots waarbij ze telkens deels teruggaan naar de prereboot situatie. Snapt geen mens nog iets van. Om nog meer te zwijgen van al die crossovers waardoor je verplicht bent amdere reeksen te kopen om het volledige verhaal te hebben.

N echte reboot volledig vanaf 0 en niet teruggaan naar het oude status quo zodat nieuwe jonge lezers eindelijk eens kunnen volgen durven ze niet want dan verliezen ze hun bestaande lezers die zich vastklampen aan crisis, final crisis, ultimate crisis, penultimate crisis. Gay superman lijkt me gewoon al grappig om de reacties.

Gelukkig zijn er ook nog geweldige niet-superhelden comics. Ik blijf de ijdele hoop hebben dat iemand de crossgen reeksen weer oppikt.

Link to comment
14 uren geleden, linthout zei:

In elk genre zijn er slechte en goeie comics.

Ik heb in mijn leven  al een paar duizend geniale superhelden comics gelezen  En vele duizenden slechte. Dat wel.

image.thumb.png.073da1608390c81eb6aaa04bc28158b1.png

 

" De kleine Willy Linthout uit Lokeren, met zijn indrukwekkende verzameling comics".

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...








×
×
  • Create New...