cinco Posted September 14, 2020 Posted September 14, 2020 Ok, ik ga nog een strip bespreken zoals ik dat met De Schat van Beersel heb gedaan. Dit wordt hem: Voel je vrij om ook je inbreng te geven als je iets over dit album wil zeggen. Quote
cinco Posted September 14, 2020 Author Posted September 14, 2020 pagina 3. Dit is wat Thorgal wil, hè. Wat ronddolen met Aaricia ver weg van andere mensen. Dat is zo een beetje zijn grote drijfveer doorheen heel de reeks. Zich ergens settelen ver weg van alle heisa: hutje, gezinnetje, alles relax. Hij munt in vele dingen uit, maar niet in dat vinden van die rust. Daar is 'ie superslecht in. Maar hoe moeilijk kan het zijn? In die tijd was de wereld nog niet overbevolkt door mensen. Kijk nu naar dat uitgestrekte groen. De meest rustgevende pagina van de strip. Toch plaats zat voor Thorgal om een teruggetrokken bestaan te leiden met zijn blondharige vrouw. Ja, iemand roept daar vanuit die boom. Maar hij had dat dus gewoon moeten negeren. Dan was er verder niks aan de hand. Quote
cinco Posted September 14, 2020 Author Posted September 14, 2020 Pagina 4. Een nar. Hij wordt zo nooit beschreven, maar het is duidelijk een nar. Hij doet wat het konijn van Alice doet. Iemand richting grootse problemen lokken. Voor Thorgal en Aaricia is het nog altijd smile smile, maar het zal niet lang duren. Dit is wel een prent om even naar te staren. Uitermate vakkundig getekend, en dat toch al in wat nog maar de derde Thorgal is. Rosinski was in 1979 aan deze strip bezig. Hij was toen 38. Quote
cinco Posted September 14, 2020 Author Posted September 14, 2020 Pagina 5. Misschien zag dat dorpje er van ver pittoresk uit. Maar wandel er even rond en je weet dat je een serieuze vergissing hebt gemaakt met hier naartoe te komen. Quote
cinco Posted September 14, 2020 Author Posted September 14, 2020 Pagina 6, 7, 8. Die dorpsbewoners mankeren toch wel enkele essentiële voedingsstoffen in hun dagelijkse maaltijden. Quote
cinco Posted September 14, 2020 Author Posted September 14, 2020 Pagina 9, De titelfiguren maken hun intrede. Misschien mochten die maskers iets subtieler van kleur geweest zijn. Pagina 10. Je zou moeten bijhouden in de Thorgal-strips hoeveel bladzijden het elke keer duurt voordat Thorgal van Aaricia gescheiden wordt. Pagina 11, 12, 13. De inkleuring was bij deze eerste Thorgals nog niet ideaal, maar deze pagina's zien er echt goed uit. Ook al zijn het voornamelijk combinaties van zwarte, blauwe en paarse tinten, het is erg effectief voor het opwekken van de nachtelijke sfeer. Mooie bladspiegel trouwens. Quote
cinco Posted September 14, 2020 Author Posted September 14, 2020 Pagina 14, 15. 16, 17. Geheugenverlies. Iets wat niet de laatste keer gaat voorkomen in een Thorgalstrip. Ik ben niet zo een fan van de inkleuring van deze specifieke pagina's, dus laten we die laatste pagina in zwart-wit bekijken om Rosinski's tekeningen mooi tot hun recht te laten komen. Pagina 18. Dat water lijkt me veel te koud om zo op die manier in te springen. Maar je bent Thorgal of je bent het niet. Quote
Vittorio Posted September 14, 2020 Posted September 14, 2020 6 uren geleden, cinco zei: De meest rustgevende pagina van de strip. Nou, als je niet bent opgegroeid met de reeks zijn dit de momenten om af te haken Quote
sanderg Posted September 15, 2020 Posted September 15, 2020 ik vind dit eigenlijk het eerste echte album waarin het avontuur goed op stoom komt en het enorme talent van Rosinski tot ontwikkeling komt (tekentechnisch zijn de eerste twee delen beduidend minder vind ik). Prima verhaal met een soort queeste erin verwerkt (helemaal in de stijl van de oude kinderverhalen). Ik snapte alleen nooit helemaal waarom- spoiler- Spoiler het kasteel op het einde instort.. Voor de rest- topstrip zoals ik ze heel graag lees. Weinig tv series vond ik zo goed als pak m beet dit album Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Ambreville Posted September 15, 2020 Posted September 15, 2020 Persoonlijk vond ik dit een van de mindere. De plotlijn deed me te veel denken aan een Conan, zoals ook vaak gebruikt bij de Rode Ridder. Held komt ergens voorbij, Buiten zijn wil om wordt hij in een lokaal avontuur getrokken, aan het einde vervalt alles zodat de Status Quo behouden blijft. Gelukkig was dit maar eenmalig, waardoor het album toch nog wel een zekere status krijgt. Het kan voor mij wel niet in het rijtje van Voorbij de Schaduwen, de val van Brek Zarith en Meester van de Bergen staan. Quote
cinco Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 Pagina 19 -> 24. De drie grijsaards hebben zin in een spel zonder grenzen. Thorgal doet ook mee met een wel erg doorzichtige vermomming. Hij maakt ook een vriend die er uitziet alsof hij zelf ook een stripreeks heeft. Wordt deze blonde koene ridder een nieuwe vaste bondgenoot van onze titelheld? Pagina 25. Vergeet dat blond riddertje. Hij is dood. Quote
cinco Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 Pagina 26. Om het verhaal vooruit te laten gaan, blijven er na de eerste proef maar 3 deelnemers over. Wat is dat in deze strip met die narrenpakken? Die Volsung Van Nichor heeft ook al zoiets aan zijn lijf bengelen. Pagina 27, 28, 29. Boottochtje. Quote
cinco Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 Pagina 30. De 3 overgebleven kandidaten zijn met hun boot de realiteit uit gevaren. Liefhebbers van groene luchten gaan aan hun trekken komen. Een naakte vrouw met een kuisheidsgordel zit aan de voet van een blauwe boom. Pagina 31 -> 34. Als je één boom tekent in een voor de rest kaal landschap, geef hem dan een functie. Bind er bijvoorbeeld iemand aan vast. Quote
cinco Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 Pagina 35 -> 38. De laatste proef waar de grijsaards mee afkomen is letterlijk dit: Quote
cinco Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 Pagina 39, 40, 41. Sleuteldame in haar Dali-esk landschap passeert nog een keertje de revue. Pagina 42 -> 45. Ik was totaal vergeten dat in deze vroege Thorgal ook al tijdreiselementen zaten. Het was dus een onderdeel van de reeks vanaf het prille begin. Quote
cinco Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 Pagina 46, 47, 48. Thorgal redt zijn vikingprinses uit het kasteel. Eind goed al goed? Niet so snel, want er ligt al een nieuw avontuur op hem te wachten. Quote
sanderg Posted September 15, 2020 Posted September 15, 2020 8 hours ago, cinco said: Pagina 19 -> 24. De drie grijsaards hebben zin in een spel zonder grenzen. Thorgal doet ook mee met een wel erg doorzichtige vermomming. Hij maakt ook een vriend die er uitziet alsof hij zelf ook een stripreeks heeft. Wordt dez blonde koene ridder een nieuwe vaste bondgenoot van onze titelheld? Pagina 25. Vergeet dat blond riddertje. Hij is dood. dat vond ik juist top! het begon als n bondgenootschap dat albums had kunnen duren. Geheel onverwacht echter komt dit idee al direct tot n einde. zag ik niet aankomen toen ik t voor t eerst las Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
cinco Posted September 15, 2020 Author Posted September 15, 2020 5 minuten geleden, sanderg zei: dat vond ik juist top! het begon als n bondgenootschap dat albums had kunnen duren. Geheel onverwacht echter komt dit idee al direct tot n einde. zag ik niet aankomen toen ik t voor t eerst las Is achteraf nog enkele keren gebeurd met andere personages. Levensles; blijf niet te lang rondhangen in de buurt van Thorgal. Quote
cinco Posted September 16, 2020 Author Posted September 16, 2020 1 uur geleden, Vittorio zei: What's next, Cinco? Geen idee. Alvast niet de Bone integrale. Interessant boek met 3 personages die een Mickey/Donald/Goofy-dynamiek vormen, maar hoe lang zou dat duren om pagina per pagina te bespreken? Quote
cinco Posted September 16, 2020 Author Posted September 16, 2020 50 minuten geleden, Ambreville zei: Death Note? Heb ik niet meer. Ik heb wel nog de anime-reeks. En Death Note is ook zo een serie die je in zijn geheel zou moeten kunnen bespreken. Of toch in ieder geval tot aan dat punt waar je die ultieme confrontatie tussen L en Light hebt. Ik weet zelfs niet meer of bepaalde scènes zoals die voetwassing ook in de manga zaten of alleen in de anime. Quote
Vittorio Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 1 uur geleden, cinco zei: En Death Note is ook zo een serie die je in zijn geheel zou moeten kunnen bespreken. Je format vraagt denk ik toch vooral om het klassieke seriewerk, de helden die steeds weer hun ding doen in een wereld met afgebakende regels. Quote
Hamirubi Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 Verzoek: Jommeke - Paradijseiland Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
Yncke Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 On 9/15/2020 at 8:45 AM, sanderg said: Ik snapte alleen nooit helemaal waarom- spoiler- Reveal hidden contents het kasteel op het einde instort.. Zoals ik 't las Spoiler haalde de tijd het kasteel in zoals hij de welwillenden ingehaald had. Quote yncke.be
Ambreville Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 1 uur geleden, Hamirubi zei: Verzoek: Jommeke - Paradijseiland Dat is een goede. Zeker over onaangepast gedrag van kinderen. Temptation Island 1960. Quote
cinco Posted September 16, 2020 Author Posted September 16, 2020 1 uur geleden, Hamirubi zei: Verzoek: Jommeke - Paradijseiland Welke van de twee? Quote
Hamirubi Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 Dit is mijn lievelingsversie (en zeker niet te snel afhaspelen): Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith.
cinco Posted September 16, 2020 Author Posted September 16, 2020 7 minuten geleden, Hamirubi zei: Dit is mijn lievelingsversie (en zeker niet te snel afhaspelen): Ik heb eigenlijk alleen maar die recente Dupré-interpretatie. IK kan de klassieke versie wel ergens in een winkel gaan zoeken, zo te zien hebben ze die nooit hertekend zoals anderen van die eerste Jommekes. Quote
Peter Motte Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 6 hours ago, Ambreville said: Death Note? Ja! En pagina per pagina! Ik zal die dan in het jaar 2025 wel eens bingen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 5 hours ago, cinco said: Heb ik niet meer. Ik heb wel nog de anime-reeks. Kan ook! Beeldje per beeldje! Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
sanderg Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 1 hour ago, Yncke said: Zoals ik 't las Hide contents haalde de tijd het kasteel in zoals hij de welwillenden ingehaald had. zou kunnen inderdaad! bedankt:-) Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
cinco Posted September 16, 2020 Author Posted September 16, 2020 8 minuten geleden, Peter Motte zei: Kan ook! Beeldje per beeldje! Eerste shot. We zien een duistere figuur in een kale omgeving. Zittend. Starend. Quote
Vittorio Posted September 16, 2020 Posted September 16, 2020 31 minuten geleden, Hamirubi zei: en zeker niet te snel afhaspelen Nu al slaaf van je eigen initiatief... Dit is hoe stardom eruitziet, Cinco. Quote
cinco Posted September 16, 2020 Author Posted September 16, 2020 Ik moet nog mijn final thoughts betreffende Drie Grijsaards in het Land van Aran geven. Eigenlijk voor de reeks is het toch niet zomaar een filler verhaal. Het concept van de sleutelbewaarster wordt geïntroduceerd en we komen ook te weten dat tijdreizen een onderdeel is van het Thorgal-universum. Rosinski begint langzaamaan zijn draai te vinden met de personages en de wereld. Het potentieel van de reeks schemert hier en daar al door. We zitten nog niet in de topperiode van de serie, maar we voelen dat de makers de juiste richting beginnen uit te gaan. De inkleuring is gebonden aan de limieten van zijn tijd. Al verbaast het me wel dat deze eerste Thorgals nog geen herinkleuring hebben gekend doorheen de jaren. Quote
Ambreville Posted September 20, 2020 Posted September 20, 2020 het ultieme research-materiaal, nu te koop bij Maghen. Quote
cinco Posted June 21, 2021 Author Posted June 21, 2021 ^ Ja, 9 maanden later inderdaad. Dit was mijn favoriete bespreking. Gewoon wat uit de losse pols. De andere besprekingen voelden wat overcooked aan. Quote
cinco Posted December 23, 2021 Author Posted December 23, 2021 een Amerikaan die een review doet van Drie Grijsaards in het Land van Aran Quote
Rik Posted December 23, 2021 Posted December 23, 2021 Een echte fan, deze Amerikaan . Hij kijkt er al naar uit om de boogschutters te gaan lezen. Leuk om te zien dat deze oude strips heden ten dage ook in de USA gewaardeerd worden. Quote Omnia mutantur nihil interit
Recommended Posts