Ga naar inhoud

Drie Grijsaards in het Land van Aran. Let's roll!


cinco

Recommended Posts

pagina 3. Dit is wat Thorgal wil, hè. Wat ronddolen met Aaricia ver weg van andere mensen.

Dat is zo een beetje zijn grote drijfveer doorheen heel de reeks. Zich ergens settelen ver weg van alle heisa: hutje, gezinnetje, alles relax.

Hij munt in vele dingen uit, maar niet in dat vinden van die rust. Daar is 'ie superslecht in.

Maar hoe moeilijk kan het zijn? In die tijd was de wereld nog niet overbevolkt door mensen.

Kijk nu naar dat uitgestrekte groen. De meest rustgevende pagina van de strip.

Toch plaats zat voor Thorgal om een teruggetrokken bestaan te leiden met zijn blondharige vrouw.

 

album-page-large-14720.jpg

 

Ja, iemand roept daar vanuit die boom.

Maar hij had dat dus gewoon moeten negeren. Dan was er verder niks aan de hand.

Link naar reactie

Pagina 4. Een nar. Hij wordt zo nooit beschreven, maar het is duidelijk een nar.

Hij doet wat het konijn van Alice doet. Iemand richting grootse problemen lokken.

 

Thorgal%2BLes%2BTrois%2BVieillards%2Bdu%

 

Voor Thorgal en Aaricia is het nog altijd smile smile, maar het zal niet lang duren.

 

Aran.png

 

Dit is wel een prent om even naar te staren.

Uitermate vakkundig getekend, en dat toch al in wat nog maar de derde Thorgal is.

Rosinski was in 1979 aan deze strip bezig. Hij was toen 38.

Link naar reactie

Pagina 9, De titelfiguren maken hun intrede.

Misschien mochten die maskers iets subtieler van kleur geweest zijn.

9782803600014_p_9.jpg

 

Pagina 10. Je zou moeten bijhouden in de Thorgal-strips hoeveel bladzijden het elke keer duurt voordat Thorgal van Aaricia gescheiden wordt.

Pagina 11, 12, 13. De inkleuring was bij deze eerste Thorgals nog niet ideaal, maar deze pagina's zien er echt goed uit.

Ook al zijn het voornamelijk combinaties van zwarte, blauwe en paarse tinten, het is erg effectief voor het opwekken van de nachtelijke sfeer.

 

Thorgal-V2int.jpeg

 

Mooie bladspiegel trouwens.

 

 

 

Link naar reactie

Pagina 14, 15. 16, 17. Geheugenverlies. Iets wat niet de laatste keer gaat voorkomen in een Thorgalstrip.

Ik ben niet zo een fan van de inkleuring van deze specifieke pagina's, dus laten we die laatste pagina in zwart-wit bekijken om Rosinski's tekeningen mooi tot hun recht te laten komen.

 

thorgal-les-trois-viellards-du-pays-d-ar

 

 

Pagina 18. Dat water lijkt me veel te koud om zo op die manier in te springen. Maar je bent Thorgal of je bent het niet.

 

Link naar reactie

ik vind dit eigenlijk het eerste echte album waarin het avontuur goed op stoom komt en het enorme talent van Rosinski tot ontwikkeling komt (tekentechnisch zijn de eerste twee delen beduidend minder vind ik). 

 

Prima verhaal met een soort queeste erin verwerkt (helemaal in de stijl van de oude kinderverhalen).

 

Ik snapte alleen nooit helemaal waarom- spoiler-

Spoiler

het kasteel op het einde instort..

 

Voor de rest- topstrip zoals ik ze heel graag lees. Weinig tv series vond ik zo goed als pak m beet dit album

Link naar reactie

Persoonlijk vond ik dit een van de mindere. De plotlijn deed me te veel denken aan een Conan, zoals ook vaak gebruikt bij de Rode Ridder. Held komt ergens voorbij, Buiten zijn wil om wordt hij in een lokaal avontuur getrokken, aan het einde vervalt alles zodat de Status Quo behouden blijft. Gelukkig was dit maar eenmalig, waardoor het album toch nog wel een zekere status krijgt. Het kan voor mij wel niet in het rijtje van Voorbij de Schaduwen, de val van Brek Zarith en Meester van de Bergen staan.

 

 

 

Link naar reactie

Pagina 19 -> 24. De drie grijsaards hebben zin in een spel zonder grenzen.

Thorgal doet ook mee met een wel erg doorzichtige vermomming.

Hij maakt ook een vriend die er uitziet alsof hij zelf ook een stripreeks heeft.

Wordt deze blonde koene ridder een nieuwe vaste bondgenoot van onze titelheld?

 

afbeelding.thumb.png.970725f3c88ec543b1a14fadac8290a6.pngafbeelding.png.59fc43be0cf838fc33732b13b46a67ab.png

 

Pagina 25. Vergeet dat blond riddertje. Hij is dood.

 

 

Link naar reactie

Pagina 30. De 3 overgebleven kandidaten zijn met hun boot de realiteit uit gevaren.

Liefhebbers van groene luchten gaan aan hun trekken komen.

 

e301c76ccf91a4030c1cf7b365f0434f.jpg

 

Een naakte vrouw met een kuisheidsgordel zit aan de voet van een blauwe boom.

 

Pagina 31 -> 34. Als je één boom tekent in een voor de rest kaal landschap, geef hem dan een functie.

Bind er bijvoorbeeld iemand aan vast.

tw_xEqqnNAhMLuPllaxhR2Ay-luuMElPBJcZCh6p

 

 

 

Link naar reactie
8 hours ago, cinco said:

Pagina 19 -> 24. De drie grijsaards hebben zin in een spel zonder grenzen.

Thorgal doet ook mee met een wel erg doorzichtige vermomming.

Hij maakt ook een vriend die er uitziet alsof hij zelf ook een stripreeks heeft.

Wordt dez blonde koene ridder een nieuwe vaste bondgenoot van onze titelheld?

 

afbeelding.thumb.png.970725f3c88ec543b1a14fadac8290a6.pngafbeelding.png.59fc43be0cf838fc33732b13b46a67ab.png

 

Pagina 25. Vergeet dat blond riddertje. Hij is dood.

 

 

dat vond ik juist top! het begon als n bondgenootschap dat albums had kunnen duren. Geheel onverwacht echter komt dit idee al direct tot n einde. zag ik niet aankomen  toen ik t voor t eerst las

Link naar reactie
5 minuten geleden, sanderg zei:

dat vond ik juist top! het begon als n bondgenootschap dat albums had kunnen duren. Geheel onverwacht echter komt dit idee al direct tot n einde. zag ik niet aankomen  toen ik t voor t eerst las

Is achteraf nog enkele keren gebeurd met andere personages.
Levensles; blijf niet te lang rondhangen in de buurt van Thorgal.

Link naar reactie
50 minuten geleden, Ambreville zei:

Death Note?

Heb ik niet meer. Ik heb wel nog de anime-reeks.

En Death Note is ook zo een serie die je in zijn geheel zou moeten kunnen bespreken.

Of toch in ieder geval tot aan dat punt waar je die ultieme confrontatie tussen L en Light hebt.

Ik weet zelfs niet meer of bepaalde scènes zoals die voetwassing ook in de manga zaten of alleen in de anime.

 

afbeelding.thumb.png.b77411eb13eec1fa717287d5eb0215e4.png 

 

afbeelding.thumb.png.f9d5a3b0d9402554477979fd23ccaccf.png

Link naar reactie
7 minuten geleden, Hamirubi zei:

Dit is mijn lievelingsversie (en zeker niet te snel afhaspelen):

 

 

Ik heb eigenlijk alleen maar die recente Dupré-interpretatie.

IK kan de klassieke versie wel ergens in een winkel gaan zoeken, zo te zien hebben ze die nooit hertekend zoals anderen van die eerste Jommekes.

 

afbeelding.thumb.png.9b5a7a0bd98be6c87ca231da97fe4c50.png

Link naar reactie

Ik moet nog mijn final thoughts betreffende Drie Grijsaards in het Land van Aran geven.

 

Eigenlijk voor de reeks is het toch niet zomaar een filler verhaal. Het concept van de sleutelbewaarster wordt geïntroduceerd en we komen ook te weten dat tijdreizen een onderdeel is van het Thorgal-universum.

Rosinski begint langzaamaan zijn draai te vinden met de personages en de wereld. Het potentieel van de reeks schemert hier en daar al door. We zitten nog niet in de topperiode van de serie, maar we voelen dat de makers de juiste richting beginnen uit te gaan.

De inkleuring is gebonden aan de limieten van zijn tijd. Al verbaast het me wel dat deze eerste Thorgals nog geen herinkleuring hebben gekend doorheen de jaren.

Link naar reactie
  • 9 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...