Ga naar inhoud

Suske en Wiske na de restyling in 2017 (poll)


cinco

Suske en Wiske na de restyling in 2017  

26 leden hebben gestemd

  1. 1. de 3 beste reguliere albums na de restyling

    • De planeetvreter (2017)
    • Mami Wata (2017)
    • Het Monamysterie (2017)
    • De zwarte zwevers (2017)
      0
    • SOS Snowbell (2018)
      0
    • BRBS 2.0 (2018)
      0
    • Operatie Siggy (2018)
      0
    • Chronos en Chaos (2018)
      0
    • Lambik Plastiek (2019)
      0
    • De wrede wensput (2019)
    • Het lekkere lab (2019)
      0
    • De nacht van de narwal (2019)
    • De verloren Van Eyck (2020)
    • Team Krimson (2020)
    • Het gewiste Wiske (2020)
    • De Zwijgende Zwollem (2020)
    • -
    • De scheve Schot (2020)
      0
    • De fluitende Olifant (2021)
      0
    • De zalige ziener (2021)
  2. 2. beste hommage

    • Cromimi (Yann/Valkema 2017)
    • Boemerang (Conz/Dupré 2018)
    • De Kwakkelende Kwakzalver (Zidrou/Krings 2019)
    • -
    • De Sonometer (Corteggiani/Stallaert 2020)
  3. 3. beste album van de Kronieken van Amoras (Legendre/Cambré)

    • De zaak Krimson #1 (maart 2017)
    • De zaak Krimson #2 (oktober 2017)
      0
    • De zaak Krimson #3 (juni 2018)
      0
    • Gardavu! (mei 2019)
    • De Killerbacterie (december 2019)
    • De Underdog (mei 2020)
    • -
    • Wie Niet Horen Wil (november 2020)
    • Avontuur in Piscine-les-Bains (mei 2021)
      0


Recommended Posts

De reguliere albums blader ik meestal maar eens door. Mami Wata uitgezonderd omwille van al die ambras daarrond. En eigenlijk was dat geen slecht album, al was het maar omdat de Zwartepietenpolitie niet had gezien dat het vooral de blanke kolonist was die er bekaaid afkwam, en de heldin van het verhaal een zwarte dame was (nee, niet die met de blote tieten)

 

Hommages zie ik graag, ook deze. Ik koos voor Boemerang, maar eigenlijk vond ik ze alledrie wel goed.

 

Amoras is een goeie reeks, hier heb ik er maar random eentje gekozen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

De reguliere albums blader ik meestal maar eens door. Mami Wata uitgezonderd omwille van al die ambras daarrond.

 


Dat is de enige reguliere van na de restyling die ik effectief heb. En ja, ook omwille van die hetze.

Ik ben benieuwd of ze de omstreden pagina bij een volgende druk licht gaan aanpassen.

Link naar reactie

Die nieuwe albums zijn niet slecht, ze zijn een product voor de lezers van vandaag. Voor de oudere lezers zitten er hier en daar knipogen naar de actualiteit en oudere verhalen. Suske en Wiske is een reeks die sinds het ontstaan is meegegroeid met het lezerspubliek. De albums zijn niet beter of slechter geworden. Het DNA van de reeks is nog steeds ongewijzigd gebleven. 

Link naar reactie
Op 9/10/2020 om 16:52, acor zei:

Die nieuwe albums zijn niet slecht, ze zijn een product voor de lezers van vandaag. Voor de oudere lezers zitten er hier en daar knipogen naar de actualiteit en oudere verhalen. Suske en Wiske is een reeks die sinds het ontstaan is meegegroeid met het lezerspubliek. De albums zijn niet beter of slechter geworden. Het DNA van de reeks is nog steeds ongewijzigd gebleven. 

Daarover verschillen we dan van mening. De huidige albums halen het bij lange na niet bij de oude klassiekers van Vandersteen en Geerts. Wij praten nu nog steeds over albums als De Schat van Beersel of De Angst Op De Amsterdam. Noem mij echter 1 album dat door het huidige duo is geschreven en getekend, waarover in pakweg 2080 nog zal worden gesproken als zijnde een klassieker? 

Link naar reactie
2 uren geleden, SAVANTAS zei:

 Noem mij echter 1 album dat door het huidige duo is geschreven en getekend, waarover in pakweg 2080 nog zal worden gesproken als zijnde een klassieker? 

 

Dat weten we dus niet, he. De huidige lezers gaan misschien met dezelfde (vertekende) gevoelens terugdenken aan de recente albums als jij deed aan de albums die jij in je jonge jaren las.

(zo geweldig is De angst op de Amsterdam overigens niet. de cover is in een lelijke stijlbreuk getekend en naar het einde toe verandert de inktstijl een paar keer en De Schat van Beersel heeft een uitgangspunt dat werkelijk nergens op slaat -in de tijd reizen via hypnose- en in de versies die wij allemaal hebben gelezen ontbraken zelfs heelder scenes)

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Dat weten we dus niet, he. De huidige lezers gaan misschien met dezelfde (vertekende) gevoelens terugdenken aan de recente albums als jij deed aan de albums die jij in je jonge jaren las.

(zo geweldig is De angst op de Amsterdam overigens niet. de cover is in een lelijke stijlbreuk getekend en naar het einde toe verandert de inktstijl een paar keer en De Schat van Beersel heeft een uitgangspunt dat werkelijk nergens op slaat -in de tijd reizen via hypnose- en in de versies die wij allemaal hebben gelezen ontbraken zelfs heelder scenes)

De tijd zal het moeten uitwijzen. Wat betreft de stijlbreuk van de cover van de Angst op de Amsterdam: dat klopt, maar dat doet niets af aan de verdere kwaliteit van het album. Wat betreft De Schat van Beersel: daar sta je, denk ik, vrij alleen in. Als er nou 1 S&W-album wordt gezien als een alom gewaardeerde klassieker, dan is het dat album wel. Bovendien was dat tijdreizen via hypnose helemaal zo'n slecht idee niet, zeker niet in 1952. En wat betreft de versies die 'wij allemaal hebben gelezen': de eerste versie die ik van het verhaal heb gelezen, was een plakboek met daarin alle originele stroken die in Kuifje waren verschenen, dus mét alle scenes en niet de verkorte heruitgaves. 

Link naar reactie
5 uren geleden, Ambreville zei:

Hadden we allemaal zo'n plakboeken :)

Ik schat de kans dat Suske en Wiske in 2080 nog zouden relevant zijn vrij klein. De verkoop is al jaren in dalende lijn, de karakters zijn tot op het bot uitgeleefd.  Hier pakt het alvast niet meer bij de kinderen. Naar strips toe lezen die enkel Manga.

Een oom heeft dat destijds allemaal uitgeknipt en ingeplakt. Heb 'm al tig keer ingefluisterd dat ie me voor die plakboeken in z'n testament moet zetten. 🙂😉

Ik denk dat je gelijk hebt, dat in 2080 (en misschien al veel eerder) Suske en Wiske hun relevantie hebben verloren. Ik vermoed dat de getekende reepers van die tijd nog steeds de klassiekers van Vandersteen en Geerts zullen waarderen, maar dat het een selecte groep liefhebbers zal zijn. Het grote publiek zal ze tegen die tijd wellicht zelfs misschien niet meer kennen. Ik merk dat nu al als ik in de klas (ik ben docent) over Suske en Wiske begin: de ene helft kent ze wel van naam, maar heeft ze nooit gelezen en de andere helft heeft ze wel eens een keer gelezen, maar vinden de huidige albums vooral "strips voor kinderen" en de oude albums traag en saai. 😉

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...