Ga naar inhoud

yslaire


Chia

Recommended Posts

2 uren geleden, Lestat zei:

Correct, en in feite konden ze gewoon het verhaal naar haar noemen.

 

De stamboom zoals officieel aangegeven klopt dus totaal niet en is de stamboom van de schone schijn om de gruwelijke perversiteiten van de werkelijkheid te verhullen.

De inleiding van Maxime & Constance laat natuurlijk geen ruimte meer voor twijfel over wat er precies gebeurd is.

 

Ik heb die 3 delen nu ook gekocht om mijn Samber-binge van Boidins bijdrage aan deze saga compleet te maken.

 

afbeelding.thumb.png.215038e6e59fc5acd1d1e6401edbe5a8.png

 

Het zou mooi zijn mocht ander werk van deze tekenaar ook vertaald worden voor de Benelux.

 

afbeelding.png.20e66aec5595460e362d9baa79f6099b.png

 

afbeelding.thumb.png.fddb7c39c79f88fafb92156632cab340.png

 

afbeelding.thumb.png.38ce15a378d3bc2e8dd541a2762f895b.png

 

afbeelding.png.bce679671614bb8adf4869f741ba7acd.png

 

 

 

 

Link naar reactie
19 uren geleden, cinco zei:

 

 

Ze hebben nog maar eentje te gaan in de hoofdreeks, toch?

 

Al zou ik de ooit geplande cyclus van Aam & Yev (eigenlijk Adam en Eva als ik het goed begrijp) wel willen zien gebeuren, haha. Yslaire die zijn Sambersaga helemaal terugkoppelt naar het Bijbelse scheppingsverhaal.

 

(-40.000 voor Christus ) Aam & Yev

1. De schepping

2. In het begin

3. Ecce homo oculis ...

 

Ik dacht inderdaad ook maar één, maar het leek me vreemd dat alles nog maar in eentje zou voorkomen. De data in de stamboom voorspellen toch 2 tragedies en dan komt er waarschijnlijk nog iemand op de proppen.

 

Spoiler

Bernard-Marie sterft volgens de data alleszins voor Judith. De visioenen duiden hier ook op.

De sterfdatum van Judith is dan weer 1871, wat ook weer een revolutiejaar is in Frankrijk met bloedige vervolgingen in Parijs. Het lijkt me dan logischer dat er twee albums komen: eentje die eindigt met de dood van Bernard-Marie, en eentje met de dood van Judith.

 

En dan zit Neville er waarschijnlijk ook nog aan te komen, de nieuwe zoon van Julie.

 

 

Die oercyclus zou wel aansluiten bij Hugo & Iris, want daar wordt er over gebeurtenissen uit de prehistorie gespeculeerd. Ik dacht dat Yslaire ooit zei om dat dan ook te verwerken in de hoofdreeks, maar ik weet niet hoe (tenzij in het boek "De oorlog van de Ogen".

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Lestat zei:

Haha, nog eens opnieuw gelezen deze week of pak je af en toe gewoon een album vast?

 

Ja, dit zijn het soort albums die ik na de eerste keer dadelijk wil herlezen.

Alle elementen die deze reeks zo goed maken zijn perfect in balans.

En de verhalen gaan zo diep in hun duisternis, momenteel zijn het de ideale strips voor mij om te lezen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Yslaire over Samber:

 

« Sambre, c'est l'expression, l'incarnation de mes amours de jeunesse. Ma mère était une militante féministe et une intellectuelle éprise d'arts. Dès mon plus jeune âge, elle m'a emmené au théâtre et visiter des expositions. J'ai lu et vu Cyrano de Bergerac et Othello quand j'avais huit ans et j'en ai été très impressionné. Adolescent, je rêvais de grands amours tragiques et romanesques, j'ai adoré Roméo et Juliette de Shakespeare. D'ailleurs, les premiers albums de Sambre suivent le même canevas dramatique : l'amour interdit, le destin contraire, la mort des amants, sauf qu'à la fin du quatrième tome, je n'ai pu me résoudre à faire mourir le personnage de Julie. Elle est condamnée à survivre et c'est sa tragédie…»

 

afbeelding.png.c93f2e37d809c42b5d1d0e177acfc89b.png

 

bron: https://www.telerama.fr/sortir/yslaire-sambre-est-l-incarnation-de-mes-amours-de-jeunesse,148096.php

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Ik sta daar hopeloos mee achter. Ik zal eerst eens proberen om de hoofdreeks bij te benen. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
14 uren geleden, mojo zei:

Ik sta daar hopeloos mee achter. Ik zal eerst eens proberen om de hoofdreeks bij te benen. 

 

De 6 door Boidin getekende spinoff-albums (het Werner & Charlotte-drieluik en het aansluitende Maxime & Constance-drieluik) zijn ook ontzettend sterk en toegankelijk zonder voorkennis te hebben van de hoofdreeks.

 

afbeelding.thumb.png.531140ff7cf782dd2755f57de38a3fbb.png

Link naar reactie

Momenteel heb ik van de hoofdreeks deel 1-5, de prequel Hugo & Iris en ik denk ook een franstalig making of album of zoiets. Dat moet ik eens nakijken. Daarna is het stil gevallen. Het is wel de bedoeling om Samber te vervolledigen, in zover dat de albums nog verkrijgbaar zijn. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
39 minuten geleden, mojo zei:

Momenteel heb ik van de hoofdreeks deel 1-5, de prequel Hugo & Iris en ik denk ook een franstalig making of album of zoiets. Dat moet ik eens nakijken. Daarna is het stil gevallen. Het is wel de bedoeling om Samber te vervolledigen, in zover dat de albums nog verkrijgbaar zijn. 

 

5 vond ik de minste van de hoofdreeks. 6, 7 en 8 halen alledrie een hoog niveau.

En onder de spinoffs zijn die van Boidin echte parels.

 

Ik moet wel toegeven dat die weerkerende thema's van Yslaire in zijn werk mij gigantisch aanspreken en ik kan me voorstellen dat het voor sommigen wat teveel tragiek en melodrama is.

Link naar reactie
22 uren geleden, cinco zei:

 

5 vond ik de minste van de hoofdreeks. 6, 7 en 8 halen alledrie een hoog niveau.

En onder de spinoffs zijn die van Boidin echte parels.

 

Ik moet wel toegeven dat die weerkerende thema's van Yslaire in zijn werk mij gigantisch aanspreken en ik kan me voorstellen dat het voor sommigen wat teveel tragiek en melodrama is.

 

Op dat vlak zijn er toch wel verschillen tussen verschillende reeksen. De Hemel boven Brussel, en het schitterende De Hemel boven het Louvre vind ik nu zo tragisch en dramatisch niet (hoewel het er wel aanwezig in is, het blijft Yslaire).

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
56 minuten geleden, Lestat zei:

Ik dacht dat het een afsluitend deel zou zijn, dus hij kan er nog lang op zitten werken dan...

 

Zal Yslaire ooit definitief een punt kunnen zetten achter het Samber-epos? :ph34r:

Er was indertijd nog sprake van een uitgebreidere uitwerking van de laatste generatie en dan natuurlijk ook de tegenhanger, het begin der beginnen, waaruit moet blijken dat de tragedie en de vloek van de Sambers al genesteld zat in de creatie van de eerste mensen. :blink:

 

Laatste generatie (1862-1871) Nelson & Judith

 

Eerste hoofdstuk: Ter hoogte van de aanlegplaats

Tweede hoofdstuk: De kersen van Juffrouw Dyeu

Derde hoofdstuk: Alle razernij van de hoop

Vierde hoofdstuk: De laatste van de Sambers

 

(-40.000 voor Christus ) Aam & Yev

 

Eerste hoofdstuk: De schepping

Tweede hoofdstuk: In het begin

Derde hoofdstuk: Ecce homo oculis ...

Link naar reactie

Ik dacht ooit in een interview gelezen te hebben dat hij die aparte nevenreeks van Aam & Yev niet zou maken, maar het wel zou verwerken in andere delen. Hij heeft daarvoor wel een aanzet gegeven in Hugo & Iris, maar ik ben niet zeker of hij het terug zal opnemen. Misschien wel, aangezien Bernard-Marie aan het boek van zijn grootvader verder ging werken (tenzij ik me vergis).

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
Op 24/3/2023 om 17:54, mojo zei:

Ziet er tof uit! Hopelijk vertaalt er iemand dit.

 

Ja, al heeft de Nederlandstalige versie van Mademoiselle Baudelaire niet zo geweldig verkocht heb ik de indruk en misschien kan dat een invloed hebben.

Er zijn stripwinkels waar nog behoorlijk wat exemplaren van dat album liggen.

Als het geen Samber is, dan is de verkoop van zijn werk dadelijk heel wat minder. (in Nederlandstalig gebied toch)

Link naar reactie
  • 8 months later...

Het dramatische familie-epos Samber van Yslaire startte in 1986 bij Glénat. In 2019 verscheen deel 8 en nog eens zes jaar later, in 2024 dus, zet Yslaire een punt achter de reeks. Van de reeks zijn al zo'n miljoen exemplaren verkocht in diverse talen.

De geplande publicatie van deel 9, dat 72 pagina's zal tellen, sleept echter al een tijd aan. Bij Glénat staat het voorlopig gepland voor december 2024. Een cover en een korte inhoud zijn er ook nog niet. Een titel al wel: Nos Yeux, Nos Yeux, Nos Fiertés (Onze Ogen, Onze Haren, Onze Trots).

Bron: Stripspeciaalzaak

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...