Ga naar inhoud

yslaire


Chia

Recommended Posts

Op 22/10/2020 om 12:43, Chia zei:

hallo, 

ik zie op 2dehands.be dat ene man zijnstrips van yslaire verkoopt en ik vraag of het goede strips zijn. ik heb al op deze forum gezocht maar geen topic gevonden, sorry.

 

Ja, er was een topic over de Samber-reeks, maar dat is weg omdat de maker van dat topic zelf ook het forum heeft verlaten.

 

Ik zou het werk van Yslaire zeker als de moeite waard beschouwen, maar dat hangt natuurlijk ook van smaak af.

 

afbeelding.png.2f7a12561de0a0f0332a88b65e530ce3.png

 

afbeelding.thumb.png.689a870a24c4dfc6721a1ecb97ab3073.png

Link naar reactie
Op 22/10/2020 om 12:56, Chia zei:

het is die rode dat verkocht worden. 

 

Ja, de Samber-reeks.

Wel een redelijk complexe reeks kwestie samenstelling omdat het verschillende generaties van personages overbrugt.

En de reeks heeft naast de reguliere reeks ook spinoffs.

Hier een bondig overzicht (bron: wikipedia)

 

Reguliere reeks

 

tweede generatie (1847-1848)

Bernard & Julie

Minder is meer (1986)

Ik weet dat je terug zult komen (1990)

Revolutie, revolutie... (1993)

Moeten wij dan samen sterven... (1996)

 

derde generatie (1856-1862)

Bernard Marie & Judith

Vervloekt zij de vrucht van uw schoot... (2003)

De zee gezien vanuit het Vagevuur (2011)

Straatmadeliefje (2016)

Zij die mijn ogen niet meer zien (2018)

 

Laatste generatie (1862-1871)

Nelson & Judith

Ter hoogte van de aanlegplaats

De kersen van Juffrouw Dyeu

Alle razernij van de hoop

De laatste van de Sambers

 

 

 

Spin-off: De oorlog van de Sambers

De scenario's van deze spin-off werden geschreven door Yslaire.

 

Boek I (1830 - 1847) Hugo & Iris

De bruiloft van Hugo

De passie volgens Iris

De maan die kijkt

 

Boek II (1760) Werner & Charlotte

De eeuwigheid van Saintange

De rode mis

Uw kind, gravin ...

 

Boek III (-40.000 voor Christus ) Aam & Yev

De schepping

In het begin

Ecce homo oculis ...

Link naar reactie

Ik heb die eerste vier en als je van wat melancholisch drama houdt is dat echt top.

Bij deel 5 ben ik afgehaakt wegens de drastische layoutwijziging (ik haat het echt als ze dat doen... en aangezien het trage tempo dat nieuwe delen verschijnen is dat gewoon lelijk in je boekenkast. Nu precies tijd om ‘ns in te halen.)

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 2 months later...

Ik merkte bij het herlezen van de achtste Samber een verwijzing naar Mumler, een zogezegde spirit-fotograaf van de 19de eeuw. Ik dacht eerst dat hij een fictief figuur was, maar hij bestond dus.

 

afbeelding.png.8f319f946b97e6d6bb9cde50dc644034.png

 

En evens de spookfoto's die getekend staan in dit album zijn gebaseerd op de foto's van Mumler.

Creepy stuff, waarschijnlijk vroege vormen van trucage in de fotografie.

 

afbeelding.thumb.png.e75bd1959ab1c0a74b90a7223676bba9.png

 

afbeelding.thumb.png.4bd67460d168db69dedd64989bf04695.png

Link naar reactie

Ik kan me vergissen, maar ik heb zo het gevoel dat Samber een reeks is die de auteur helemaal heeft ingepalmd waardoor het een soort van levenswerk is geworden. Een oorspronkelijk 4-delige reeks die zich in de geest van de maker heeft genesteld waardoor het verhaal van de Sambers naar alle kanten is uitgebreid.

 

afbeelding.thumb.png.d417473cf9362b8596a88f9bbdeb596a.png

Link naar reactie
  • 2 months later...

Erg vrolijk zijn zijn verhalen inderdaad niet.  Zelfs een Frommeltje en Viola, een strip die grafisch toch niet meteen baadt in zwaarwichtigheid, past perfect binnen het verdere oeuvre.  Nog steeds zijn allermooiste werk overigens, al mag ook het latere gezien en gelezen worden.  Benieuwd naar de nieuweling, maar die liet ik vandaag nog even links liggen.  Voer voor een volgende keer.  

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
59 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Yslaire (toen Hislaire) is een van de Mazdabende. Hij schreef in het begin ook mee aan die reeks. Dus dat misschien eens lezen?

 

Ah, daar heb ik ooit enkele albums van gelezen. Hij was de blonde, zeker?

 

afbeelding.thumb.png.594dbf08c61c39b9aa8f42f33d6330ce.png

 

 

Zo staat het personage omschreven:

 

Bernard is het type dat zich meer op de achtergrond houdt. In album 1 en 2 tekent hij verhalen over Frommeltje en Viola (een stripreeks die ook in het echt bestaat), vanaf album vijf tekent hij de verhalen van Tristan en Isolde. Hij heeft een erg romantische ziel en reageert vaak erg emotioneel. Hij is een zware kettingroker en probeert soms vergeefs te stoppen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Op 16/11/2021 om 16:50, Lestat zei:

Hij is alleszins een enorme fan van het hele 19de eeuwse romantiekoeuvre, met enorm veel verwijzingen daarnaar in zijn albums. Ik weet niet of hij dus zelf bepaalde tragedies heeft gekend, of gewoon volledig in die romantieksfeer zit door wat hij zelf leest.

Iedereen heeft dood en mislukte liefdes in zijn leven. De ene al wat meer dan de andere natuurlijk. Maar voor de ene mens bepaalt die ene afwijzing als 16-jarige de rest van zijn leven, terwijl dat voor de andere maar een fait divers is.

Hierboven staat dat Yslaire een erg romantische ziel is die vaak erg emotioneel reageert. Het zal dus wel een karaktertrek zijn.

Link naar reactie
Op 23/11/2021 om 20:24, TDPB zei:

Iedereen heeft dood en mislukte liefdes in zijn leven. De ene al wat meer dan de andere natuurlijk. Maar voor de ene mens bepaalt die ene afwijzing als 16-jarige de rest van zijn leven, terwijl dat voor de andere maar een fait divers is.

Hierboven staat dat Yslaire een erg romantische ziel is die vaak erg emotioneel reageert. Het zal dus wel een karaktertrek zijn.

 

In die analyse kan ik me wel vinden. Ik dacht vooral aan grote tragedies, maar elke tegenslag kan een grote impact hebben natuurlijk.

Link naar reactie
Op 29/11/2021 om 20:44, cinco zei:

Welke Oorlog van de Sambers is het meest de moeite waard?

 

Persoonlijk is dit mijn volgorde:

1. Werner en Charlotte

2. Maxime en Constance

3. Hugo en Iris

 

En met dit uit te tikken merk ik dat ik ze blijkbaar toevallig chronologisch orden. Hugo & Iris sluiten het dichts aan bij de hoofdreeks (logisch, de ouders van Bernard en Julie), maar vind ik het minst. Dit wil niet zeggen dat ik ze slecht vind.

Maxime en Constance bouwt serieus voort op Werner en Charlotte, dus zou ik sowieso in de volgorde lezen.

Link naar reactie

Zucht... dat einde. Nu moet ik wel minstens de eerste Maxime & Constance lezen, veel te benieuwd om te weten hoe het verdergaat.

Volgens mij is onbewuste inteelt de ware vloek van de Sambers.

 

Jeanne-Sophie is eigenlijk de echte protagonist van de Werner & Charlotte-saga.

Wat een geweldig personage! Zo koel en geslepen en uiteindelijk toch een tragisch figuur.

 

afbeelding.png.5158545a454a3cf9afcce8391faee0f1.png

 

 

Link naar reactie

Correct, en in feite konden ze gewoon het verhaal naar haar noemen. Maar Yslaire wilt met generaties werken. Voor opvolger Maxime en Constance geldt wat hetzelfde: Maxime is de hoofdfiguur en Constance is pas echt belangrijk vanaf deel 3 vreemd genoeg.

In Hugo & Iris zijn beide prominent de hoofdrolspelers (met nog een 3de erbij, onze Saintainge van de hoofdreeks).

 

Ondertussen is het plan nu om geen nevenreeksen meer te doen, maar wel de hoofdreeks af te ronden. Wel in steeds dikkere delen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lestat zei:

Ondertussen is het plan nu om geen nevenreeksen meer te doen, maar wel de hoofdreeks af te ronden. Wel in steeds dikkere delen.

 

 

Ze hebben nog maar eentje te gaan in de hoofdreeks, toch?

 

Al zou ik de ooit geplande cyclus van Aam & Yev (eigenlijk Adam en Eva als ik het goed begrijp) wel willen zien gebeuren, haha. Yslaire die zijn Sambersaga helemaal terugkoppelt naar het Bijbelse scheppingsverhaal.

 

(-40.000 voor Christus ) Aam & Yev

1. De schepping

2. In het begin

3. Ecce homo oculis ...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...