Chia Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 hallo, ik zie op 2dehands.be dat ene man zijnstrips van yslaire verkoopt en ik vraag of het goede strips zijn. ik heb al op deze forum gezocht maar geen topic gevonden, sorry. Quote Link to comment
cinco Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Op 22/10/2020 om 12:43, Chia zei: hallo, ik zie op 2dehands.be dat ene man zijnstrips van yslaire verkoopt en ik vraag of het goede strips zijn. ik heb al op deze forum gezocht maar geen topic gevonden, sorry. Ja, er was een topic over de Samber-reeks, maar dat is weg omdat de maker van dat topic zelf ook het forum heeft verlaten. Ik zou het werk van Yslaire zeker als de moeite waard beschouwen, maar dat hangt natuurlijk ook van smaak af. Quote Link to comment
Chia Posted October 22, 2020 Author Share Posted October 22, 2020 het is die rode dat verkocht worden. Quote Link to comment
cinco Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Op 22/10/2020 om 12:56, Chia zei: het is die rode dat verkocht worden. Ja, de Samber-reeks. Wel een redelijk complexe reeks kwestie samenstelling omdat het verschillende generaties van personages overbrugt. En de reeks heeft naast de reguliere reeks ook spinoffs. Hier een bondig overzicht (bron: wikipedia) Reguliere reeks tweede generatie (1847-1848) Bernard & Julie Minder is meer (1986) Ik weet dat je terug zult komen (1990) Revolutie, revolutie... (1993) Moeten wij dan samen sterven... (1996) derde generatie (1856-1862) Bernard Marie & Judith Vervloekt zij de vrucht van uw schoot... (2003) De zee gezien vanuit het Vagevuur (2011) Straatmadeliefje (2016) Zij die mijn ogen niet meer zien (2018) Laatste generatie (1862-1871) Nelson & Judith Ter hoogte van de aanlegplaats De kersen van Juffrouw Dyeu Alle razernij van de hoop De laatste van de Sambers Spin-off: De oorlog van de Sambers De scenario's van deze spin-off werden geschreven door Yslaire. Boek I (1830 - 1847) Hugo & Iris De bruiloft van Hugo De passie volgens Iris De maan die kijkt Boek II (1760) Werner & Charlotte De eeuwigheid van Saintange De rode mis Uw kind, gravin ... Boek III (-40.000 voor Christus ) Aam & Yev De schepping In het begin Ecce homo oculis ... Quote Link to comment
mojo Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 oei, sta precies wat achter met mijn Sambers. Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
cinco Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 1 minuut geleden, mojo zei: oei, sta precies wat achter met mijn Sambers. Er zijn vermelde albums in dat overzicht die nog niet verschenen zijn. Quote Link to comment
cinco Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Op 22/10/2020 om 12:56, Chia zei: het is die rode dat verkocht worden. Ik zou starten met deze albums. Dit was ook de oorspronkelijke reeks, een vierluik. En ze vormen een afgerond verhaal. Quote Link to comment
JPAR Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 27 minuten geleden, mojo zei: oei, sta precies wat achter met mijn Sambers. Ik ook. Ik koop nog weinig Nederlandstalig, maar dit is zeer goed en moet ik nodig aanvullen. Ik denk dat de laatste drie mis. Quote Link to comment
SPeeDy Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Ik heb die eerste vier en als je van wat melancholisch drama houdt is dat echt top. Bij deel 5 ben ik afgehaakt wegens de drastische layoutwijziging (ik haat het echt als ze dat doen... en aangezien het trage tempo dat nieuwe delen verschijnen is dat gewoon lelijk in je boekenkast. Nu precies tijd om ‘ns in te halen.) Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
Daan Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Starten met de eerste vier Sambers is zeker een goed idee, alleen zou ik dan wel gaan voor de vernieuwde inkleuringen van de rode boeken, die zijn nog eens zo veel mooier/beter... Quote Link to comment
cinco Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 verkrijgbaar op 1 september: Quote Link to comment
cinco Posted June 22, 2021 Share Posted June 22, 2021 Ik merkte bij het herlezen van de achtste Samber een verwijzing naar Mumler, een zogezegde spirit-fotograaf van de 19de eeuw. Ik dacht eerst dat hij een fictief figuur was, maar hij bestond dus. En evens de spookfoto's die getekend staan in dit album zijn gebaseerd op de foto's van Mumler. Creepy stuff, waarschijnlijk vroege vormen van trucage in de fotografie. Quote Link to comment
cinco Posted June 25, 2021 Share Posted June 25, 2021 Ik kan me vergissen, maar ik heb zo het gevoel dat Samber een reeks is die de auteur helemaal heeft ingepalmd waardoor het een soort van levenswerk is geworden. Een oorspronkelijk 4-delige reeks die zich in de geest van de maker heeft genesteld waardoor het verhaal van de Sambers naar alle kanten is uitgebreid. Quote Link to comment
cinco Posted September 2, 2021 Share Posted September 2, 2021 Yslaire heeft toch wel bepaalde symboliek die vaak in zijn werk terugkeert. Quote Link to comment
cinco Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Weet er iemand iets over Yslaire zelf? Is hij ook zo een gekwelde ziel, zo een melancholische romanticus zoals de personages in zijn albums? Quote Link to comment
stilte Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Erg vrolijk zijn zijn verhalen inderdaad niet. Zelfs een Frommeltje en Viola, een strip die grafisch toch niet meteen baadt in zwaarwichtigheid, past perfect binnen het verdere oeuvre. Nog steeds zijn allermooiste werk overigens, al mag ook het latere gezien en gelezen worden. Benieuwd naar de nieuweling, maar die liet ik vandaag nog even links liggen. Voer voor een volgende keer. Quote I was taught to dream this dream people call human life I was thought to dream Link to comment
Blutch Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 Met al die spin-offs was ik ook even de draad kwijt, maar een paar jaar geleden heb ik een inhaalbeweging gemaakt en ik ben weer helemaal overtuigd. Samber is gewoon één van de beste stripreeksen ooit. Quote Link to comment
cinco Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 Ja, Samber blijft zijn chef-d'oeuvre. Quote Link to comment
cinco Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 het besef van de vluchtigheid van die kostbare momenten waardoor ze al verloren lijken terwijl je ze nog beleeft Quote Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Op 3/9/2021 om 18:06, cinco zei: Weet er iemand iets over Yslaire zelf? Yslaire (toen Hislaire) is een van de Mazdabende. Hij schreef in het begin ook mee aan die reeks. Dus dat misschien eens lezen? Quote Link to comment
cinco Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 59 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei: Yslaire (toen Hislaire) is een van de Mazdabende. Hij schreef in het begin ook mee aan die reeks. Dus dat misschien eens lezen? Ah, daar heb ik ooit enkele albums van gelezen. Hij was de blonde, zeker? Zo staat het personage omschreven: Bernard is het type dat zich meer op de achtergrond houdt. In album 1 en 2 tekent hij verhalen over Frommeltje en Viola (een stripreeks die ook in het echt bestaat), vanaf album vijf tekent hij de verhalen van Tristan en Isolde. Hij heeft een erg romantische ziel en reageert vaak erg emotioneel. Hij is een zware kettingroker en probeert soms vergeefs te stoppen. Quote Link to comment
cinco Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 Deed Yslaire aan self-insertion? Naast de visuele overeenkomsten deelt hij ook zijn voornaam met het mannelijke hoofdfiguur van de eerste 4 Sambers. Quote Link to comment
cinco Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Al die doorleefde tragiek doorheen zijn oeuvre. Dit moet wel zijn wortels hebben in persoonlijke ervaringen. Quote Link to comment
Lestat Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Hij is alleszins een enorme fan van het hele 19de eeuwse romantiekoeuvre, met enorm veel verwijzingen daarnaar in zijn albums. Ik weet niet of hij dus zelf bepaalde tragedies heeft gekend, of gewoon volledig in die romantieksfeer zit door wat hij zelf leest. Quote Link to comment
cinco Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Die alomwezige pathos in zijn werk voelt te doorleefd om slechts op inspiratie gebaseerd te zijn. Quote Link to comment
TDPB Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Op 16/11/2021 om 16:50, Lestat zei: Hij is alleszins een enorme fan van het hele 19de eeuwse romantiekoeuvre, met enorm veel verwijzingen daarnaar in zijn albums. Ik weet niet of hij dus zelf bepaalde tragedies heeft gekend, of gewoon volledig in die romantieksfeer zit door wat hij zelf leest. Iedereen heeft dood en mislukte liefdes in zijn leven. De ene al wat meer dan de andere natuurlijk. Maar voor de ene mens bepaalt die ene afwijzing als 16-jarige de rest van zijn leven, terwijl dat voor de andere maar een fait divers is. Hierboven staat dat Yslaire een erg romantische ziel is die vaak erg emotioneel reageert. Het zal dus wel een karaktertrek zijn. Quote Link to comment
cinco Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Ik denk dat het ook verslavend kan werken voor een creatief persoon, dat gevoel. Dan bedoel ik... misschien moeten sommige creatievelingen in zo een mindset zitten om het sterkste in hunzelve naar boven te brengen. Quote Link to comment
Lestat Posted November 25, 2021 Share Posted November 25, 2021 Op 23/11/2021 om 20:24, TDPB zei: Iedereen heeft dood en mislukte liefdes in zijn leven. De ene al wat meer dan de andere natuurlijk. Maar voor de ene mens bepaalt die ene afwijzing als 16-jarige de rest van zijn leven, terwijl dat voor de andere maar een fait divers is. Hierboven staat dat Yslaire een erg romantische ziel is die vaak erg emotioneel reageert. Het zal dus wel een karaktertrek zijn. In die analyse kan ik me wel vinden. Ik dacht vooral aan grote tragedies, maar elke tegenslag kan een grote impact hebben natuurlijk. Quote Link to comment
cinco Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Welke Oorlog van de Sambers is het meest de moeite waard? Quote Link to comment
cinco Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 Want ik heb nu eindelijk de originele reeks bijgebeend, maar ik heb nog niet dadelijk zin om elke cyclus van de Oorlog van de Sambers er door te jagen, dus ik wil me eerst richten op die cyclus die er bovenuit steekt. Quote Link to comment
cinco Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 Samber 6 is (naast Samber 1) misschien wel het album dat het meest als standalone kan gelezen worden; het heeft een opzichtstaand begin, midden en einde. Aaahh, die zinnen... "Zie je die regenboog niet? Dat stukje blauwe hemel?" "Nee. Ik zie alleen grijs." Quote Link to comment
cartoonesk Posted December 1, 2021 Share Posted December 1, 2021 De strips van Hislaire ken ik beter dan die van Yslaire maar deze video is indrukwekkend! Quote Link to comment
Lestat Posted December 1, 2021 Share Posted December 1, 2021 Op 29/11/2021 om 20:44, cinco zei: Welke Oorlog van de Sambers is het meest de moeite waard? Persoonlijk is dit mijn volgorde: 1. Werner en Charlotte 2. Maxime en Constance 3. Hugo en Iris En met dit uit te tikken merk ik dat ik ze blijkbaar toevallig chronologisch orden. Hugo & Iris sluiten het dichts aan bij de hoofdreeks (logisch, de ouders van Bernard en Julie), maar vind ik het minst. Dit wil niet zeggen dat ik ze slecht vind. Maxime en Constance bouwt serieus voort op Werner en Charlotte, dus zou ik sowieso in de volgorde lezen. Quote Link to comment
cinco Posted December 1, 2021 Share Posted December 1, 2021 12 minuten geleden, Lestat zei: 1. Werner en Charlotte Ja, daar heb ik het eerste deel ooit van gelezen. Het tekenwerk van Boidin sprak me toen ook erg aan. Quote Link to comment
cinco Posted December 2, 2021 Share Posted December 2, 2021 Op 1/12/2021 om 13:30, Lestat zei: Persoonlijk is dit mijn volgorde: 1. Werner en Charlotte Ik heb dat drieluik aangeschaft, ik vertrouw op jouw oordeel. Quote Link to comment
Lestat Posted December 5, 2021 Share Posted December 5, 2021 Ok, ik en Yslaire hopen je niet teleur te stellen Quote Link to comment
cinco Posted December 5, 2021 Share Posted December 5, 2021 1 uur geleden, Lestat zei: Ok, ik en Yslaire hopen je niet teleur te stellen Vast niet. Ik heb 2 van de 3 ondertussen gelezen. Dit is zeker zo goed als de hoofdreeks. Quote Link to comment
cinco Posted December 6, 2021 Share Posted December 6, 2021 Zucht... dat einde. Nu moet ik wel minstens de eerste Maxime & Constance lezen, veel te benieuwd om te weten hoe het verdergaat. Volgens mij is onbewuste inteelt de ware vloek van de Sambers. Jeanne-Sophie is eigenlijk de echte protagonist van de Werner & Charlotte-saga. Wat een geweldig personage! Zo koel en geslepen en uiteindelijk toch een tragisch figuur. Quote Link to comment
Lestat Posted December 8, 2021 Share Posted December 8, 2021 Correct, en in feite konden ze gewoon het verhaal naar haar noemen. Maar Yslaire wilt met generaties werken. Voor opvolger Maxime en Constance geldt wat hetzelfde: Maxime is de hoofdfiguur en Constance is pas echt belangrijk vanaf deel 3 vreemd genoeg. In Hugo & Iris zijn beide prominent de hoofdrolspelers (met nog een 3de erbij, onze Saintainge van de hoofdreeks). Ondertussen is het plan nu om geen nevenreeksen meer te doen, maar wel de hoofdreeks af te ronden. Wel in steeds dikkere delen. Quote Link to comment
cinco Posted December 8, 2021 Share Posted December 8, 2021 2 uren geleden, Lestat zei: Ondertussen is het plan nu om geen nevenreeksen meer te doen, maar wel de hoofdreeks af te ronden. Wel in steeds dikkere delen. Ze hebben nog maar eentje te gaan in de hoofdreeks, toch? Al zou ik de ooit geplande cyclus van Aam & Yev (eigenlijk Adam en Eva als ik het goed begrijp) wel willen zien gebeuren, haha. Yslaire die zijn Sambersaga helemaal terugkoppelt naar het Bijbelse scheppingsverhaal. (-40.000 voor Christus ) Aam & Yev 1. De schepping 2. In het begin 3. Ecce homo oculis ... Quote Link to comment
Recommended Posts