Ga naar inhoud

de 3 mooist getekende albums van Kuifje (poll)


cinco

Kuifje  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. de 3 mooist getekende albums (huidige reguliere albumuitgaves)

    • Kuifje in het Land van de Sovjets
    • Kuifje in Afrika
      0
    • Kuifje in Amerika
      0
    • De Sigaren van de Farao
    • De Blauwe Lotus
    • Het Gebroken Oor
    • De Zwarte Rotsen
    • De Scepter van Ottokar
    • De Krab met de Gulden Scharen
    • De Geheimzinnige Ster
    • Het Geheim van de Eenhoorn
    • De Schat van Scharlaken Rackham
    • De 7 Kristallen Bollen
    • De Zonnetempel
    • Kuifje en het Zwarte Goud
    • Raket naar de Maan
    • Mannen op de Maan
    • De Zaak Zonnebloem
    • Cokes in Voorraad
    • Kuifje in Tibet
    • De Juwelen van Bianca Castafiore
    • Vlucht 714
    • Kuifje en de Picaro's
    • Kuifje en de Alfa-kunst


Recommended Posts

Als je graag de drie verschillende versies van De Zwarte Rotsen met elkaar vergelijkt, dan moet je proberen om de groot formaat versie van Dossier Tintin l'Ile Noire ergens op de kop te tikken die Casterman in 2005 uitgebracht heeft.

Het is wel in het Frans, maar dan heb je elke pagina mooi naast mekaar.

 

 

5bdcac60-9619-4046-9a00-fd3250c93256.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 18/4/2021 om 13:45, TDPB zei:

Het verwondert me behoorlijk dat je dat niet wist.

 

Kuifje interesseerde mij als kind niet echt.  De verhalen wel gelezen, maar dan enkel de albums die ik in handen kreeg.  Dus nooit een andere versie.  Ook nooit bewust met Kuifje bezig geweest.  En zo is mij dat waarschijnlijk altijd ontgaan.  Ooit krijgen ze een herkansing.

Geef mij maar de onweerstaanbare fratsen van Quick en Fluke. :)  Alleen dit plaatje al ...

image.thumb.png.1c318bad78d52ca96e3cbae2c17a3047.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 18/4/2021 om 20:35, Mask zei:

Als je graag de drie verschillende versies van De Zwarte Rotsen met elkaar vergelijkt, dan moet je proberen om de groot formaat versie van Dossier Tintin l'Ile Noire ergens op de kop te tikken die Casterman in 2005 uitgebracht heeft.

Het is wel in het Frans, maar dan heb je elke pagina mooi naast mekaar.

 

 

5bdcac60-9619-4046-9a00-fd3250c93256.jpg

 

@Masks post laat me niet los.

Het is een pak geld, maar ik twijfel-twijfel-twijfel.

Link naar reactie
  • 8 months later...
29 minuten geleden, cinco zei:

 

Los van het dossier, dus betreffende het eigenlijke stripverhaal, zijn er verschillen met de reguliere versie? (inkleuring, vertaling, ongecensureerde alcoholscène??)

 

afbeelding.thumb.png.d835ff0c5694cb79735fced31bca8dc9.png

 

Hoewel de buitenkant enige vergelijking vertoont met de oorspronkelijke (of facsimile) versie uit 1943, is de binnenkant gelijk aan de vernieuwde (reguliere) versie uit 1963. Het formaat is iets groter dan normaal. De platen zijn gelijk aan de reguliere, de witte marges zijn breder.

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, hemweg zei:

Hoewel de buitenkant enige vergelijking vertoont met de oorspronkelijke (of facsimile) versie uit 1943, is de binnenkant gelijk aan de vernieuwde (reguliere) versie uit 1963. Het formaat is iets groter dan normaal. De platen zijn gelijk aan de reguliere, de witte marges zijn breder.

 

Ik had er eens doorgebladerd in de winkel en het leek alsof het een iets andere inkleuring was, maar ik zal me daarin vergist hebben.

Link naar reactie
2 minuten geleden, hemweg zei:

Deze uitgave is we heel mooi. Ik zou er een voorstander van zijn om alle Kuifjes met een klein degelijk dossier en mooie nieuwe cover uit te geven.

 

Doet me een beetje denken aan die jaarlijkse Asterix-uitgaves met wat extra dossierpagina's.

 

Tja, allemaal tactieken om de oude albums weer eens opnieuw verkocht te krijgen aan hun vast strippubliek.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Ik had er eens doorgebladerd in de winkel en het leek alsof het een iets andere inkleuring was, maar ik zal me daarin vergist hebben.

Klopt, het zal wel commercieel zijn. Het kleurgebruik komt wat warmer over doordat het papier een iets warmere tint heeft. De kwaliteit van de reguliere Kuifjes is top, maar maken de kleuren wel hard. Dat is hier minder hard.

Ik vind de cover wel een mooie vondst, maar is te donker gedrukt en de letters vind ik te hoog, te veel in 'lucht' geplaatst. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, hemweg zei:

 De kwaliteit van de reguliere Kuifjes is top, maar maken de kleuren wel hard. Dat is hier minder hard.

 

 

Ik heb voornamelijk die reguliere uitgaves op mat papier van de jaren '90.

De huidige reguliere uitgaves hebben glanzend papier heb ik gemerkt.

 

Hier heb ik online twee verschillende Engelse versies waarbij je in de ene versie in de titel een gele krab ziet en een oningekleurde krab in de andere versie. Er lijkt wat kleurverschil, maar moeilijk te zeggen of dat aan de effectieve pagina's heeft gelegen of de scan waarmee de pagina online is gezet.

 

afbeelding.thumb.png.615701598ce00925bf46c7db0f7c42eb.pngafbeelding.png.7f2f4f16268262c2eec9b8a9900269e0.png

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik heb voornamelijk die reguliere uitgaves op mat papier van de jaren '90.

De huidige reguliere uitgaves hebben glanzend papier heb ik gemerkt.

 

Hier heb ik online twee verschillende Engelse versies waarbij je in de ene versie in de titel een gele krab ziet en een oningekleurde krab in de andere versie. Er lijkt wat kleurverschil, maar moeilijk te zeggen of dat aan de effectieve pagina's heeft gelegen of de scan waarmee de pagina online is gezet.

 

afbeelding.thumb.png.615701598ce00925bf46c7db0f7c42eb.pngafbeelding.png.7f2f4f16268262c2eec9b8a9900269e0.png

Moeilijk te zeggen, scans kunnen digitaal flink verschillen.  De kleuren in het bovenstaande nieuwe boek komen aanmerkelijk t zacht en warm over. De tekening (lijn) uit de oorspronkelijke versie zwart-wit versie komt hierbij goed naar voren. De subtiliteit in de gelaatsuitdrukking is goed te zien.

Helaas een enorm verschil met de cover dat dik en vaag gedrukt lijkt.

Link naar reactie
  • 1 month later...

 

 

 

3 uren geleden, TDPB zei:

afbeelding.png.d8e41cd503332293240f99b9cf21ffde.png

 

Kuifje in de Congo zal wel het meest drastisch hertekende album zijn zeker? Ondanks Zwarte Rotsen.

 

 

De zwart-witte versie is wat er echt is gebeurd en de kleurenversie is hoe Kuifje het zich herinnert.

 

afbeelding.thumb.png.0dfa39dfe04aea14d31d313795af2ebc.png

 

Mensen die later een belangrijke rol in mijn leven spelen, hangen in mijn herinneringen ook eerst rond op de achtergrond van een willekeurig moment.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

afbeelding.png.d8e41cd503332293240f99b9cf21ffde.png

 

Kuifje in de Congo zal wel het meest drastisch hertekende album zijn zeker? Ondanks Zwarte Rotsen.

Klopt, dit verhaal is eigenlijk ook twee keer hertekend. De zwart-wit reeks (Le Petit Vingtième), een  tussenvorm - zwart-wit, drie stroken, moderne tekening - (Het Laatste nieuws) en de reguliere (kleuren) reeks.

1367347897_KuifjeinCongo.thumb.jpg.b3cc09017a797e3004412d46fc396f7a.jpg

© Casterman / Moulinsart

Link naar reactie
17 uren geleden, hemweg zei:

Klopt, dit verhaal is eigenlijk ook twee keer hertekend. De zwart-wit reeks (Le Petit Vingtième), een  tussenvorm - zwart-wit, drie stroken, moderne tekening - (Het Laatste nieuws) en de reguliere (kleuren) reeks.

1367347897_KuifjeinCongo.thumb.jpg.b3cc09017a797e3004412d46fc396f7a.jpg

© Casterman / Moulinsart

Van wanneer is die tweede versie? (HLN). Dat lijkt hoofdzakelijk de versie te zijn die we nu kennen.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Van wanneer is die tweede versie? (HLN). Dat lijkt hoofdzakelijk de versie te zijn die we nu kennen.

Deze versie is uit 1940 en verscheen alleen in het Vlaams (Nederlands). De tekeningen zijn zwart-wit en hebben dezelfde opmaak met drie stroken als de bekende zwart-wit versie. De tekeningen vormen de basis voor de huidige vier stroken kleuren versie. Daar zijn later de kaders veranderd en er het een en ander bijgetekend. Je kunt deze versie integraal - in het Frans - lezen in Les tribulations de Tintin au Congo.

 

image.thumb.png.43791bab6065e2c280241aaf29067635.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...