Yncke Posted November 20, 2020 Posted November 20, 2020 Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...? Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Ik ga in ieder geval voor deze uit de Orde van de Drakenridders. Yncke B JPAR yncke.be
Ambreville Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 Normaal zou ik vlug richting fantasy geneigd zijn, maar deze stad is niet consistent in zijn wereld. Fantasy is niet zomaar alles doen wat een schrijver kan bedenken. Het werkt het best als een geloofwaardige wereld wordt opgebouwd vanuit vaste premissen over die wereld. Hier zit je in een wereld waar magie wel aanwezig is, maar niet gebruikt wordt om het straatlicht te laten branden. Op de grond zijn er geen wegen of aanvoerlijnen naar de stad. Scheepvaart kan niet, er is overigens ook geen haven. Hoe kan die stad dan ooit overleven. Het tekenwerk is nog redelijk, ondanks de grote gebouwen die er duidelijk niet organisch bij horen. Maar als tekening wordt de waarde hier vooral gecreerd door de colorist. B is dan wel een Londens stadszicht, maar heeft op een beperkte plaats alle elementen om je te positioneren in het verhaal. Niet het mooiste landschap van Georges van Linthout en Walthery, maar genoeg om dit duel voor mij te winnen.
Yncke Posted December 23, 2020 Author Posted December 23, 2020 Wel. Dat is juist een verhaalelement voor die stad. Het lawaai van de waterval, de onstabiliteit die het zou veroorzaken, dat wordt gecompenseerd door magie. Maar er zit een draak in de buurt, wiens aanwezigheid de ondersteuning van de stad kan ondermijnen, en de stad vernielen. Bovendien is er duidelijke een brug in aanbouw (rechts) die een paar keer in beeld komt. Dat vertelt voor mij dat terwijl de stad oorspronkelijk gebouwd werd om onveroverbaar te zijn, ze zo geëvolueerd zijn dat handel belangrijker is geworden. Ik vond dat mooi gevonden. Niet alleen is dit een heel mooi zicht, er werd ook nagedacht over hoe 't leven er is. (En euh: wat is er mis met een goed duo te vormen met de inkleurster?) yncke.be
Lük Bey Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 Ik ben het wel eens met argumenten over fantasy die geloofwaardig moet zijn, en hou bovendien meer van (semi-)realistischere verhalen en de stijl van Walthery in het bijzonder. En toch ben ik voor A gegaan, omdat ik dat Londens straattafereel niet zo goed uitgevoerd vind (die ene auto staat precies scheef, die gebouwen op de achtergrond zijn maar kaal) en eigenlijk veel liever naar die fantasy-stad zit te kijken. Al zal daar ook wel wat mis zijn aan het perspectief, dat horen we zo meteen wel van TDPB . (om maar niks te zeggen over de 'orange & teal'-inkleuring waar ik zelf op een ander draadje al over klaag) https://www.facebook.com/lukbey
kbellon Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 8 minuten geleden, Lük Bey zei: (om maar niks te zeggen over de 'orange & teal'-inkleuring waar ik zelf op een ander draadje al over klaag) Ik denk dat dit zelfs het beste voorbeeld is dat ik al in een strip heb gezien. Hier valt het erg hard op. Maar ik stoor me daar niet echt aan, het is een mooi ingekleurde plaat.
Yncke Posted December 23, 2020 Author Posted December 23, 2020 Dit is toch geen orange and teal? Gewoon geel en blauw, het schoolvoorbeeld van complementaire kleuren. yncke.be
Ambreville Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 @Yncke Maar waar halen die hun eten vandaan zonder luchtbrug? Ik zie niet veel spinazieveldjes in die stad.
JPAR Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 Ik heb voor een plaat van Walthery en Linthout gekozen, omdat ik sinds de integrales van Natasja weer in contact ben gekomen met 'oude' strips en merk dat ik het, na zoveel jaren, nog steeds erg goed vind. Deze plaat geeft voor mij een landschap weer dat niet perfect is, maar dat iedereen herkent. De sfeer die het moet oproepen is er meteen. Dat maakt het zo goed voor mij. P.s. Ik heb hiervoor een foto gemaakt van de integrale. Daardoor is het niet helemaal scherp misschien en zie je schaduw.
Kristof Berte Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 Ik hou niet van spreads over 2 pagina's. Geen betere manier om de lezer uit het verhaal te halen dan een grote naad midden in een tekening. Dat is echt zo de lezer bij zijn kraag vastpakken en zeggen: "Hey, je bent een stripboek aan het lezen, weet je wel?" De structuur en opbouw van de stad vind ik ook niet super, vooral veel kleine daken naast elkaar. Der zal wel veel werk in gekropen zijn. De watervallen vind ik wel mooi gedaan en gekleurd. Dan maar B. Veel diepte, tof gedaan. Wel even getwijfeld door die scheve auto en die afschuwelijk slechte mop. Waarvan de scenarist wist dat het een afschuwelijk slechte mop was, want hij zet het er zelf bij in een poging om te zeggen: kijk tis een slechte mop maar ik vind het toch clever genoeg om het er in te laten dus laat ik een ander personage zeggen "wat een slechte mop" *inademen*. Dat is zo op hetzelfde niveau als een personage laten zeggen "wat een ongelooflijk toeval" om te tonen dat je als scenarist wel weet dat het eigenlijk te toevallig is om waar te zijn. 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook
Vittorio Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 59 minuten geleden, Kristof Berte zei: Geen betere manier om de lezer uit het verhaal te halen dan een grote naad midden in een tekening. Eens.
Vittorio Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 1 uur geleden, JPAR zei: Ik heb hiervoor een foto gemaakt van de integrale. Daardoor is het niet helemaal scherp misschien en zie je schaduw. Er is, zonder gekheid verder, in elk geval meer op te zien dan op de openingsplaat................hoewel dat wel weer een gewaagde inzending zou zijn geweest
JPAR Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 1 minuut geleden, Vittorio zei: Er is, zonder gekheid verder, in elk geval meer op te zien dan op de openingsplaat................hoewel dat wel weer een gewaagde inzending zou zijn geweest Lol
Madam Kito Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 6 uren geleden, Lük Bey zei: Al zal daar ook wel wat mis zijn aan het perspectief, dat horen we zo meteen wel van TDPB . Ja, er zitten wat fouten in. Maar in A klopt het ook niet helemaal (Je zou bvb de bovenkant van die brug in aanbouw moeten zien - waarom overigens daar een brug bouwen als je wat lager op waterniveau van rots naar rots kortere stukjes brug kan aanleggen?). Dus wat dat betreft staan ze gelijk. Ik vind ze beiden niet meer dan doorsnee. Er is ongetwijfeld veel werk in gekropen, maar dat is het dan ook.
Yncke Posted December 26, 2020 Author Posted December 26, 2020 On 12/23/2020 at 9:39 AM, Ambreville said: @Yncke Maar waar halen die hun eten vandaan zonder luchtbrug? Ik zie niet veel spinazieveldjes in die stad. Per boot, gok ik. Het stuk aan de andere kant van de stad ziet er mij vrij bevaarbaar uit: De waterval omcirkelt de stad niet: yncke.be
Yncke Posted December 27, 2020 Author Posted December 27, 2020 Het werd blijkbaar heringekleurd... realistische kleuren missen toch de dreigende sfeer van de versie met beperkt palet, vind ik: yncke.be
cinco Posted December 27, 2020 Posted December 27, 2020 46 minuten geleden, Yncke zei: Het werd blijkbaar heringekleurd... realistische kleuren missen toch de dreigende sfeer van de versie met beperkt palet, vind ik: Ja, de originele inkleuring geeft de tekening meer kracht. Vooral de herinkleuring van de lucht verandert de mood helemaal.
Recommended Posts