Ga naar inhoud

hedendaagse komische of feelgood-strips met meisjes in de spotlight (poll)


cinco

hedendaagse komische, slice of life en feelgood-strips met meisjes en vrouwen in de spotlight  

17 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies je favorieten:



Recommended Posts

Wat voorafging in de klassieke gagstrips-thread:

 

Op 24/11/2020 om 15:19, Ambreville zei:

Dad

Lou

Mooie navels

dance academy

Tamara

BFF's

...

 

Hier mankeren er toch nog heel wat.

 

 

 

 

Voila, een poll die focust op recentere stripreeksen met vrouwelijke personages.

(genre: komisch, feelgood, slice of life...)

Geen limiet op keuze. Selecteer gewoon alle strips die tot jouw favorieten behoren.

 

 

Link naar reactie

Uit deze selectie vind ik Sisters en Celestine er met kop en schouders bovenuit steken.  Op alle vlakken.  Elsje krijgt ook een stem, uiteraard.

Emma & Charlotte zou ik persoonlijk nu niet echt onder 'komische feel good' plaatsen, dat is toch eerder aan de serieuze kant.  Niet Nu Laura, dat is een volwassen vrouw die (voornamelijk) haar ergernissen of belevenissen van de dag deelt, past eerder bij strips als Cordelia en Snippers enz, niet?  Hartendiefjes zie ik dan weer eerder als een fantasie/avontuur-strip dan iets anders.

MaAr VeRdEr BeN iK GeNe MoEiLiJkEn HoOr!

 

Nu als de poll veel breder mag gaan dan 'komische feelgood', mogen strips als Hilda, Enola en de Fantastische Fabeldieren, Heksengrietjes, Juliette, Léa Olivier en bovenal Het Dagboek van Cérise niet ontbreken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

 

Mooie Navels is toch wel een serieuze aanrader. Komisch, grof en clever.

En die zachte maar zwierige stijl vind ik visueel aangenaam.

 

afbeelding.thumb.png.974931f0825b94af523871eea20660f6.png

 

En Valkema met zijn door de school van Marcinelle geïnspireerde stijl heeft met Elsje ook een vermakelijke strip gecreëerd. Dat hebben de Nederlandse stripauteurs toch wel in hun bloed, die strookjesstrips.

(Heinz, Sigmund, S1ngle, Liefde&Geluk...)

 

afbeelding.thumb.png.fd5091dc22d5a3187dfb0d73feb5dff9.png

 

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, esteban² zei:

Niet Nu Laura, dat is een volwassen vrouw die (voornamelijk) haar ergernissen of belevenissen van de dag deelt, past eerder bij strips als Cordelia en Snippers enz, niet? 

 

Snippers toegevoegd in de poll.

 

Niet Nu Laura voelt toch meer als een alterego aan dan dat het letterlijk de stripauteur is, ook al hebben ze dezelfde naam. En als ik dat personage zie, dan schat ik haar tussen 16-22.

 

afbeelding.thumb.png.76a2a55f1ccfc676455ed267d5b8cf07.png

 

 

Link naar reactie

Good boy! :) 

Beetje off-topic dan: Wat meisjes in de spotlight betreft, vind ik Hilda en Cerise het neusje van de zalm tussen wat momenteel allemaal verschijnt voor de doelgroep.  Akkoord, absoluut niet gefocust op komedie, maar af en toe wel eens grappig.  Cérise vind ik ondanks het fantasy/avontuur-gehalte ook wel een slice-of-life gehalte hebben.  Enola en de Fantastische Fabeldieren en Heksengrietjes zijn eveneens zeer leuk, maar de verhalen zijn wel meer simplistisch in vergelijking met de andere twee die ik noemde en dat is toch niet echt komisch of slice-of-life.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 minuten geleden, esteban² zei:

Good boy! :) 

Beetje off-topic dan: Wat meisjes in de spotlight betreft, vind ik Hilda en Cerise het neusje van de zalm tussen wat momenteel allemaal verschijnt voor de doelgroep.  Akkoord, absoluut niet gefocust op komedie, maar af en toe wel eens grappig.  Cérise vind ik ondanks het fantasy/avontuur-gehalte ook wel een slice-of-life gehalte hebben.  Enola en de Fantastische Fabeldieren en Heksengrietjes zijn eveneens zeer leuk, maar de verhalen zijn wel meer simplistisch in vergelijking met de andere twee die ik noemde en dat is toch niet echt komisch of slice-of-life.

 

Ik heb Hartendiefjes eruitgehaald. Want anders moet ik alle fantasy/avontuur-reeksen ook nog bijvoegen. :blink:

Link naar reactie

Mooie navels en Tamara heb ik wel gelezen in Spirou, niet slecht maar ik heb er geen albums van.

Van Sisters heb ik wel albums gekocht, omdat ik het grappig vond maar omdat ik niet echt het doelpubliek ben, heb ik ze doorgegeven aan mijn nichtje. Mijn eerste 4 albums van Lou heb ik wel in mijn boekenkast gelaten.

Maaike Hartjes vind ik redelijk uniek! Recentelijk heeft ze veel strips en cartoons over de actualiteit gemaakt (corona, racisme, Trump). Haar tekenstijl en vertelstijl evolueert voortdurend.

 

maaike.jpg

 

Barbara Stok en Ilah heb ik aangevinkt voor het geval ze meelezen. :) 

 

dedi 14 ilah.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Over welke versie van K3 hebben we het hier?

 

Vrije keuze. Cambré en Stallaert zijn waarschijnlijk de visuele uitschieters op vlak van K3-verstrippingen.

Veel ken ik er niet van. Ik heb alleen de eerste Stallaert-K3 en op zich was die wel ok for a quick read.

 

afbeelding.png.0b9c920d399228abc59263f8e1ae6f76.png

 

afbeelding.thumb.png.a54072bb8de60dc7f95f1c9e8be5016b.png

 

Link naar reactie
57 minuten geleden, Ptrck zei:

En Clair van de Wiroja’s. Die is toch bekend aan beide kanten van de landsgrens.

 

Indeed. Met dit soort lijsten is het moeilijk om compleet volledig te zijn.

Al loopt deze reeks al van 1988. En ik wou vooral focussen op de meer recentere reeksen van de laatste 2 decennia.

 

afbeelding.thumb.png.9699a0ac5cdb9a9586f61055a219e77b.png

Link naar reactie
On 11/24/2020 at 11:40 PM, cinco said:

afbeelding.thumb.png.483fd724dc275195cf6059966970e413.png

 

Dat ziet eruit alsof de verkoop dik tegenvalt.

 

Overigens heb ik voor Mooie Navels gestemd, al zijn sommige van de latere albums niet feelgood of humor. Dat zijn dan ook de enige die ik heb. (vorige versie was dubbelzinnig)

Link naar reactie
3 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Overigens heb ik voor Mooie Navels gestemd, al zijn sommige van de latere albums niet feelgood of humor. Die heb ik dan ook.

 

Ja, daar zaten ze blijkbaar wat mee dat ze die feel van de eerste albums kwijt waren en dan zijn ze maar met Eerste Pesterijen begonnen om terug de status quo van de beginperiode te hebben.

 

afbeelding.thumb.png.273393b46298e7930ad61d3276327952.png

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Overigens heb ik voor Mooie Navels gestemd, al zijn sommige van de latere albums niet feelgood of humor. Die heb ik dan ook.

 

Dat vind ik net het allersterkste aan de reeks 'Mooie Navels': dat de personages evolueren, dat er een verhaallijn ontstaat over de albums heen, dat de humor soms wat wranger wordt... Wat mij betreft is 'Mooie Navels' één van de beste serieus van de afgelopen 10 jaar. Er zijn maar weinig albums waarvoor ik meteen naar de SSZ loop, maar 'Mooie Navels' is er daar wel één van.

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...