Ga naar inhoud

Frontcovers die de clou van het verhaal verklappen.


sporoi

Recommended Posts

Iedereen kent waarschijnlijk de oude cover van  "het sprekende testament" waarop Anne Marie van Zwolle te zien is in poezenpak, de geheimzinnige tegenstrever van Lambik.  Hierdoor is een belangrijk element van het verhaal al verklapt voor het al begonnen is.

 

IMG_20201128_004535.jpg.b4febb683ad687c161fd3916f4223df8.jpg 

 

Kennen jullie zelf nog zo'n covers die een spoiler bevatten ? 

Link naar reactie

Zo zijn er wel wat, vooral in jeugdreeksen.  Ik kan mij nu niet meteen een voorbeeld voor de geest halen en mijn verzameling zit in verhuisdozen.  Maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik mij daar al eens aan "geërgerd" heb, om het veel te zwaar uit te drukken.  Vooral ook covers waarbij je weet waar de finale gaat op uitdraaien of waar die zich afspeelt en met wie.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het ligt in deze topic iets genuanceerder wat betreft covers die het verhaal " verklappen"

Op de cover van onderstaand Bruno Brazil album zie je dat het teamlid Big Boy dodelijk getroffen wordt.

 

Veel strips van voor 1990 werden eerst in de stripbladen gepubliceerd. Dit geldt ook voor onze Bruno.

Het album met frontcover volgt na de voorpublicatie. De kopers hadden op voorhand kunnen weten dat Big Boy het verhaal niet ging overleven.

 

bruno.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Een frontcover is meestal een situatie van het verhaal (niet altijd echter). Verklapt het dan de clou van het verhaal door die situatie te tonen? Meestal niet. In het geval van het sprekende testament werkt de frontcover als spoiler zo gauw de kattekop (al vroeg) in het verhaal optreedt. Geen idee waarom men dit deed.  

Link naar reactie
Op 28/11/2020 om 20:13, Aleksandr zei:

misschien leefde hij toch nog een beetje en moestie de rest van de serie voort als gehandicapte?

 

Op 28/11/2020 om 09:02, Rik zei:

Het ligt in deze topic iets genuanceerder wat betreft covers die het verhaal " verklappen"

Op de cover van onderstaand Bruno Brazil album zie je dat het teamlid Big Boy dodelijk getroffen wordt.

 

Veel strips van voor 1990 werden eerst in de stripbladen gepubliceerd. Dit geldt ook voor onze Bruno.

Het album met frontcover volgt na de voorpublicatie. De kopers hadden op voorhand kunnen weten dat Big Boy het verhaal niet ging overleven.

 

bruno.jpg

Of werd hij niet dodelijk getroffen, een schampschot of vleeswonde bv en zou hij in de volgende avonturen kunnen meespelen. Een echte spoiler zou ik dit dus niet noemen. Eerder een detail van een spannend maar onbekend blijvend verhaal. 

Link naar reactie
  • 4 months later...
Zojuist, cinco zei:

Hier gebruikt de cover een scène van pagina 60.

Dus we zien al dadelijk wie de boosdoener in dit verhaal is en dat ze hem klissen.

 

afbeelding.thumb.png.604f5f1caea3e2657597ffed0f1a0329.png

 

Dat weet je toch niet?  Nergens uit die tekening kan je opmaken dat de man in kwestie de boosdoener van dienst is. Of dat dit een afbeelding is van Kuifje die met de boosdoeners van dienst wegrijdt. Je ziet een extreem neutraal kijkende Kuifje met naast hem een man die aan die vlekken te zien reden heeft om boos te zijn en dan de twee janssens die er wel heel raar uitzien.

Link naar reactie
4 minuten geleden, TDPB zei:

 

Dat weet je toch niet?  Nergens uit die tekening kan je opmaken dat de man in kwestie de boosdoener van dienst is. Of dat dit een afbeelding is van Kuifje die met de boosdoeners van dienst wegrijdt. Je ziet een extreem neutraal kijkende Kuifje met naast hem een man die aan die vlekken te zien reden heeft om boos te zijn en dan de twee janssens die er wel heel raar uitzien.

 

Het is Müller hè, en die was ook al antagonist in De Zwarte Rotsen.

Het is niet dat hij op dit punt in de Kuifje-reeks een nobele onbekende is.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Ambreville zei:

Die stemming is indertijd op alle zenders geweest en heeft zowat in alle kranten gestaan. Ik denk echt niet dat er iemand overbleef die niet wist waarover het ging.

nu, ik ben toch al één van die overgeblevenen.😉 Ik kijk geen tv en lees geen kranten (meer) . Wat me interesseert van nieuws (buitenlands vooral) haal ik van het net. En Amerikaanse comics horen daar niet bij.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Ambreville zei:

Die stemming is indertijd op alle zenders geweest en heeft zowat in alle kranten gestaan. Ik denk echt niet dat er iemand overbleef die niet wist waarover het ging.

 

Het is voor mensen die dat later ter hand nemen. En buiten de US en zo.

Het is bijvoorbeeld pas na de jaren '90 dat ik heb meegekregen dat Batman een hele rits Robins heeft versleten.

 

 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Spiro zei:

nu, ik ben toch al één van die overgeblevenen.😉 Ik kijk geen tv en lees geen kranten (meer) . Wat me interesseert van nieuws (buitenlands vooral) haal ik van het net. En Amerikaanse comics horen daar niet bij.

Dan maakt het toch niet uit? Speel je wel banjo?

overigens dit was ergens rond 1985

 

 

 

Link naar reactie

Ja, zie ook wat @Spiro aanhaalt.

Men kan moeilijk verwachten dat iedereen van alles in pop culture van begin tot einde op de hoogte is.

Dus als men iets uitbrengt, en of het nu om de cover van een dvd of een strip gaat, oud of nieuw, dan moet men er altijd van uitgaan dat degene die het potentieel aanschaft nog niet noodzakelijk het verhaal al van begin tot einde kent.

Link naar reactie

Uiteindelijk willen ze natuurlijk dat iconisch shot op de cover.

Je kan hetzelfde zeggen van de eerste Amoras.

Maar hoe je het draait of keert, het verklapt de clou van het verhaal.

Natuurlijk is dat evenzeer een aandachtstrekker en een PR-stunt en ook bij de eerste Amoras heeft zich dat vertaald in uitstekende verkoopscijfers.

 

 

afbeelding.png.dbd604f8397bba5b838e6a9647fe2215.png

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

Uiteindelijk willen ze natuurlijk dat iconisch shot op de cover.

Je kan hetzelfde zeggen van de eerste Amoras.

Maar hoe je het draait of keert, het verklapt de clou van het verhaal.

Natuurlijk is dat evenzeer een aandachtstrekker en een PR-stunt en ook bij de eerste Amoras heeft zich dat vertaald in uitstekende verkoopscijfers.

 

 

afbeelding.png.dbd604f8397bba5b838e6a9647fe2215.png

 

 

Behalve dat Wiske in de loop van de volgende verhalen van deze reeks toch nog meespeelt,  wat ik op het moment dat ik het las aanvoelde als boerenbedrog.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Spiro zei:

Behalve dat Wiske in de loop van de volgende verhalen van deze reeks toch nog meespeelt,  wat ik op het moment dat ik het las aanvoelde als boerenbedrog.

 

Ik weet nog dat Legendre in een interview verzekerde dat Wiske wel degelijk dood was, dat er geen cop-out kwam.

Tja...

 

Op zich vond ik het niet zo erg dat dat niet het geval was.

Al zou een definitief dood Suske in de Amorasreeks boeiender geweest zijn aangezien Wiske een interessanter personage is dan Suske.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

Maar hoe je het draait of keert, het verklapt de clou van het verhaal.

 

Ik vind eerlijk gezegd van niet. Als kijker denk je: oei, zou Robin echt dood zijn? Dat kan toch niet? Misschien is hij enkel gewond?

Waarna je het boek moet lezen om te weten of het echt zo is of niet (hoe vaak is een personages niet schijnbaar dood geweest?)

Perfecte verkooptruc.

 

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

 

Het is Müller hè, en die was ook al antagonist in De Zwarte Rotsen.

Het is niet dat hij op dit punt in de Kuifje-reeks een nobele onbekende is.

 

16 uren geleden, Aleksandr zei:

en die andere met dat hondje is Kuifje,

die wint toch altijd...

 

Voor hetzelfde geld is die gast met zijn kuif een boosaardige Kuifje-dubbelganger.

 

Ik heb het album er eens bijgenomen. Vier prentjes nadat Muller in het verhaal opdook slaat hij Kuifje al neer. Veel twijfel bestaat er dus niet over zijn rol in het verhaal. Als je als lezer op dat punt van het verhaal komt weet je, nadat je de cover zag, dus hoogstens dat er ergens in het verhaal een scène zal komen waarop Kuifje, Muller en de janssens samen in een jeep gaan zitten. Maar je weet nog steeds niet hoe of waarom.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Vier prentjes nadat Muller in het verhaal opdook slaat hij Kuifje al neer. Veel twijfel

 

Pagina 27.

En de covertekening verwijst naar een scène van pagine 60.

Naar mijn aanvoelen zouden covertekeningen bij voorkeur verwijzen naar een moment uit de eerste helft van een verhaal, tenzij er echt een goeie reden is om dat niet te doen.

En als er oorspronkelijk wat mysterie wordt opgebouwd rond de tegenstander in het verhaal, dan kan die best niet al onthuld zijn op de cover als het gaat om een weerkerende antagonist waar de chronologische lezer al mee kennis heeft gemaakt.

 

Link naar reactie

Het verschil met "het sprekende testament" is dat er in "Kuifje en het zwarte goud" geen echt raadsel wordt opgespannen wie de boosdoener is.   Vanaf de gestolen  band in "het sprekende testament" wordt er al dadelijk een raadsel opgespannen wie de dader dan wel zou kunnen zijn. De tuinman wordt eerste verdacht, maar dat blijkt niet juist. Dan komt de kattenkop op de proppen en het raadsel vergroot nog wie hij/zij mag zijn.  En dit nogal  in het begin van het verhaal. Een deel van de suspense van het verhaal ligt in die onbekende tegenstrever. En de afhandeling onthult de vrouw niet zozeer als vijand maar als een persoon met haar eigen beweegredenen.

De tegenstrever bij Kuifje zou iedereen kunnen zijn van de reeks tegenspelers van de vorige avonturen,, of een nieuwe tegenspeler, zonder dat het verhaal ook maar één duimbreed zou wijzigen. Want het raadsel van het zwarte goud wordt er niet mee onthult, alleen wie er de leiding(voor zijn opdrachtgevers) is. Om de tegenstrever te onthullen op de voorkaft vind ik toch wel onhandig en nutteloos.

 

Of iedereen het al weet of niet (ik althans niet): Batman a death in the family met daarbij Robin in de armen van Batman lijkt me een schoolvoorbeeld van de clou verklappen. En daar gaat het om. Je kan misschien wel twijfelen of de jongen alleen maar gewond is  maar alles lijkt te suggereren van niet. En blijkbaar is het wel degelijk van dat naar ik hier lees. Of er nu publicitaire beweegredenen zijn of niet doet niet ter zake: het meest belangrijk  element van het verhaal wordt onthuld, door de titel en de cover. De clou is verklapt.vooraleer je het zelf kan ontdekken.

 

Bij Amoras eenzelfde dramatische onthullende cover van een belangrijk verhaalelement. Zeker ook voor commerciële redenen, maar wat maakt dat uit? Wiske sterft ergens in het midden dacht ik en op het einde van het verhaal is Wiske wel degelijk nog dood (om later weer te herrijzen???)

Het dramatisch effect is al deels tenietgedaan door de onthullende cover, zo heb ik zelf het verhaal ervaren. Je kan natuurlijk altijd nog twijfelen of Wiske alleen maar zwaargewond s,  maar dan zou Suske wel iets anders doen dan alleen maar te grienen.

 

Link naar reactie

 

17 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Doorbladeren jullie geen strip alvorens die te kopen/lezen? Da's ook een spoiler dan.

 

Natuurlijk, maar dat kies je zelf. Mijn vriendin speelt het klaar eerst het einde van een boek of strip te lezen, en pas dan aan het boek of strip te beginnen. Blijkbaar kan ze de spanning niet goed aan hoe het afloopt. Terwijl ik me graag wil laten meeslepen door een onbekend verhaal, zowel in strips, boeken en films. Hoe minder ik er van weet, behalve hoogstens een wat summiere review, hoe beter. Daarna kan ik er wel van genieten het te herlezen.

 

Een onthullende cover heb je niet zelf gekozen, dat overkomt je gewoon.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...